De Digitale Media van 16 september 2013

De Digitale Media —  16/09/2013 — Een reactie plaatsen

twitter-ipo

Onderwerpen van vandaag:

  1. Twitter naar de beurs
  2. Meer tablets dan PC’s verkocht eind 2013
  3. Goede doelen en nieuwsbrieven
  4. App v/d Week: Ketchuppp

1 – Twitter naar de beurs

Het gerucht dat Twitter naar de beurs zou gaan gonst al bijna 2 jaar, zeker nadat andere sociale netwerksites een beursgang hadden gemaakt, zoals LinkedIn (mei 2011) en Facebook (mei 2012). LinkedIn heeft vanaf het begin de weg omhoog gevonden, maar Facebook dook in de weken na de introductie bijna 50% omlaag t.o.v. de introductiekoers van 38 dollar. Nadat Facebook had laten zien een mobiele strategie te kunnen ontwikkelen trok het aandeel aan, overigens gelijktijdig met het instorten van het aandeel Apple. Het lijkt dus vooral een verlegging van gelden.

Twitter zag in 2006 het levenslicht en sindsdien is het aantal leden gegroeid naar circa 240 miljoen wereldwijd. In Nederland zouden er 3 miljoen mensen op Twitter actief zijn, maar ik vraag me af hoeveel daarvan werkelijk actief zijn. Forrester spreekt van een aantal type deelnemers: creators (contentmakers), critics (criticasters), collectors (verzamelaars), joiners (deelnemers), spectators (kijkers) & inactives (inactieven). Altimeter Group maakt een vergelijkbaar onderscheid: curating (bewerken), producing (maken), commenting (becommentarieren), sharing (delen), watching (kijken).

We weten daarnaast dat 50% van alle tweets verstuurd wordt door 5% van de twitteraars. En we weten dat Twitter moeite heeft om geld te verdienen. Voorafgaand aan de beursgang weten we ook niet hoeveel omzet er op dit moment gemaakt wordt. Wel dat vermoedelijk GoldmanSachs de beursgang gaat begeleiden.

De vraag is: Wat gaat de IPO ons als deelnemers brengen? Meer advertenties? Meer filters, die bepalen welke tweets ‘goed voor ons zijn’? Al dan niet op grond van onze bio of eerdere RT’s? Meer datamining van onze gegevens? Of moeten we het positief bekijken: meer en betere apps, betere tools om conversaties te managen, Twitter 2.0?

De beursgang is inmiddels onvermijdelijk. Het is op dit moment het snelst groeiende sociale netwerk, dus als de huidige aandeelhouders willen profiteren, dan is dit het moment. De beursgang werd overigens aangekondigd, hoe kon het ook anders, via een tweet.

PC tablet smartphone

2 – Meer tablets dan PC’s verkocht

Bron: NU - In het vierde kwartaal van het jaar zullen wereldwijd meer tablets dan pc’s worden verkocht.

Dat voorspelt marktonderzoeker IDC. Over het hele jaar gezien zullen er nog wel meer pc’s dan tablets worden verkocht.

Vermoedelijk is de toename in tabletverkopen aan het eind van het jaar te wijten aan de populariteit van de apparaten rond de feestdagen. In het vierde kwartaal worden ook nieuwe iPads verwacht.

Vanaf 2015 zullen tablets ook jaarlijks meer worden verkocht dan desktops en laptops bij elkaar, voorspelt IDC (zie hieronder):

IDC-tablets-versus-pc

De pc-markt is in de afgelopen twee jaar ingestort. Uit cijfers van Gartner bleek onlangs dat de Nederlandse pc-markt in een jaar tijd met zo’n 25 procent was gekrompen.

gartner-pc-verkopen

IDC verwacht dat de totale waarde van de tablet- en smartphonemarkt de komende jaren zal blijven groeien, maar op een minder hoog tempo dan nu het geval is. Goedkopere apparaten zullen winnen aan populariteit, denken de onderzoekers.

Bovendien zullen kleine tablets minder worden verkocht door de opkomst van grote smartphones, ook wel ‘phablets’ genoemd. Die apparaten van meer dan 5 inch zijn in Nederland nog niet erg populair, maar er komen steeds meer modellen beschikbaar.

Greenpeace action Kapitan Kuroptev

3 – Greenpeace verhoogd eenzijdig donaties

Bron: Marketingfacts – Greenpeace stuurde een brief naar haar vaste donateurs met de opmerking dat de jaarlijkse bijdrage is verhoogd, in sommige gevallen zelfs verdubbeld. Veel donateurs zijn nog ingestapt in het gulden-tijdperk, waardoor de bijdrage nu – door inflatie – lager is dan ooit bedoeld was, zo oordeelde Greenpeace. Als een donateur ermee accoord gaat, dan hoeft deze niets te doen, anders moet er gebeld worden naar een gratis nummer. Niet echt vriendelijk of slimme marketing?

Greenpeace had in andere landen eenzelfde tactiek toegepast en meent dat de meeste donateurs ermee accoord gaan. In de social media barstte echter meteen de kritiek los. Maar zijn dat de donateurs zelf of mensen die er een mening over hebben?

De schrijver van het artikel op Marketingfacts vraagt zich terecht af of deze stap nou echt slim was. Al die negativiteit kan ook schade opleveren voor Greenpeace en donateurs kunnen er hun sympathie door verliezen. Greenpeace geeft wel dat het bellen wat onhandig is en dat ze het zullen aanpassen als de kritiek teveel toeneemt.

Grappig vond ik het verhaal van een pizzaboer, die eens aanbood om op een pizzabodem zelf je ingredienten te bestellen. Het werd geen succes: gemiddeld bestelden mensen maar 3 ingredienten. Toen hij het omdraaide ging het beter: hij zette standaard alle ingredienten aan en gemiddeld werden er maar 3 van verwijderd. Vergelijk het aanbod om standaard de donatie te verhogen naar 3x het huidige bedrag, of te kiezen voor een lager bedrag. Grote kans dat mensen voor een verdubbeling gaan :-)

Ketchuppp

4 – App van de Week – Ketchuppp

Social media worden vaak grappend de ‘asociale’ media genoemd. Niet geheel terecht overigens, want ‘social’ slaat niet op attitude van de deelnemers, maar op de technische mogelijkheden (verbinden van peers). Maar toch zit er iets in die gekschering.

In een blog op De Sociale Media schreef ik al over een opvallende verschijnsel dat we door de social media misschien wel minder verbonden zijn dan ooit tevoren: technisch diepgaand, maar emotioneel oppervlakkig. Sociale contacten heten ineens ‘vrienden’, terwijl we steeds minder tijd besteden met onze echte vrienden. Is de social media wel de heilige graal die we denken dat het is?

Naar mijn mening zijn we nog op zoek naar de juiste balans: we hebben de techniek, onderzoeken het sociale firmament, raken erdoor bevlogen, misschien zelfs tijdelijk in verdronken, maar uiteindelijk zullen we het weten in te passen in het echte leven.

Ketchuppp is een Nederlandse app, van makers die begrijpen dat kwantitatieve digitale sociale contacten niet opwegen tegen de kwaliteit van een goed persoonlijk gesprek IRL (in real life) met bekenden en vrienden. De app houdt bij wie van je sociale contacten in de buurt is en meldt dat aan je zo gauw er iemand dichtbij is. Daarna heb je de keuze om een chat te starten, een bericht te sturen of te bellen. Gewoon ouderwets beppen bij een kop koffie. Delen aan de koffietafel. Quality time. Mooi initiatief!

About these ads

De Digitale Media

Berichten

Radiorubriek De Digitale Media in het programma Leo op Omroep Flevoland

Reageren?

Be the first to start the conversation!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s