Website v/d week [44] – twentyminutes.nl

20 Minutes stelt artiesten (bands, zangers e.d.) in staat om professionele opnamen (geluid en video) te maken van een “20 minutes” live optreden in een eigen studio. De kosten hiervoor zijn zeer bescheiden en het materiaal is daarna rechtenvrij te gebruiken door de artiesten. Daarnaast promoot het Lelystadste bedrijf de artiesten bij platenmaatschappijen, pluggers, boekers, festivalmanagers enz.

URL Website van de Week 44 – http://www.twentyminutes.nl

De aanleiding voor de beoordeling van deze website is het winnen van de Horizonline Award, een onafhankelijke ondernemersprijs ter waarde van 15.000 Euro. Allereerst natuurlijk onze felicitatie voor deze Award!

Twenty Minutes - Opening

Twenty Minutes - Opening

VORMGEVING

De website is gebouwd in het open source CMS (content management systeem) Joomla. Daarbij is gebruik gemaakt van een standaard template: RT Iridium. Het gebruik van dergelijke templates voorkomt duur ontwerpwerk, maar je krijgt er wel een 13-in-een-dozijn website voor terug. Dat is een keuze. In het geval van 20 Minutes vind ik het overigens niet slecht uitpakken: de layout van het template geeft genoeg ruimte aan de verschillende elementen. Het gebruik van de module Rokbox – waarmee de foto’s roulerend worden weergegeven – geeft de openingspagina zelfs iets dynamisch.

OPMAAK

Een template heeft ook nadelen, dat zie je terug in de opmaak. Als muzieksite bevind je je echter al snel tussen de MySpace‘ers en daar zijn dit soort schreeuwende website layouts vrij normaal. Belangrijkste van zo’n site is of het de bezoeker aanspreekt, en dat doet het. Video’s van optredens zijn eenvoudig te bekijken: een prachtige opname van Caro Emerald (onderaan de openingspagina) doet natuurlijk goed!

20 Minutes - indexeerbaarheid

20 Minutes - indexeerbaarheid

LIPPERHEY SCORE

Helaas heeft Joomla nog een nadeel: het scoort beroerd op het gebied van techniek en SEO. Als de backlinks (populariteit) naar de site ook nog eens beperkt blijken, dan komt de overall score van 3.8 hard aan. Voornaamste fouten liggen in het gebruik van META keywords (nauwelijks) en META description (nauwelijks). Verder bevat het template veel interne style-elementen, waar een spider dat juist graag ziet als externe stylesheet. Ook het gebruik van H1 is hier vreemd en dat wreekt zich misschien nog het meest. Een bestandje robots.txt is verkeerd opgemaakt (alle User-agents uitgesloten) en het bestandje sitemap.xml bestaat zelfs niet.

CONCLUSIE

Niet iedereen hoeft uniek te zijn en soms kan een standaard template best goed werken. Met MySpace in het achterhoofd steekt deze site niet negatief af tegen de rest van de muziek-scene. Technisch is de site echter ondermaats, of in ieder geval is er onvoldoende aandacht voor geweest (> 500 dode links). Website Review: 6+Mogelijk dat de tips van het Lipperhey rapport hier nog verandering in kunnen brengen.

Advertenties

2 gedachtes over “Website v/d week [44] – twentyminutes.nl

  1. Je beweer dat Joomla! niet goed kan scoren op het SEO vlak. Dat bestrijd ik geheel. Je geeft zelf al aan dat een aantal zaken niet zijn ingevoerd. Dat heeft niets met Joomla! zelf te maken alswel met diegene die de content op de site plaats. Deze persoon kan prima descriptions ed toevoegen.

    SEO is zoveel meer dan descriptions ed, maar dat is geen nieuws.

    • We verschillen hier inderdaad van mening en dat mag. Joomla! sites scoren op techniek/SEO binnen Lipperhey.com in de regel niet hoger dan een 6, zelfs als alle mogelijkheden ervan gebruikt worden. Deze site scoorde zelfs een 5 en dat is helaas een dikke onvoldoende. Veel plugins van Joomla gebruiken inline scriptcode en opmaak, en dat wreekt zich in het geheel. Een opensource CMS als Typo3 doet het wat dat betreft een stuk beter, maar daar is weer meer technische kennis voor nodig. Maar alles heeft een prijs: een goed CMS kost geld, net als het optimaliseren van de vindbaarheid van een site ook veel tijd (en dus geld) kost. Het gebruik van een CMS alleen is ieder geval geen enkele garantie voor een betere vindbaarheid als je er de mogelijkheden niet van gebruikt, of niet weet hoe die te gebruiken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s