Website v/d week [46] – www.graficient.nl

“Graficiënt Printmedia is een veelzijdig en innovatieve grafimedia-onderneming. Met superieure high-tech waarborgen wij onze vertrouwde afdrukkwaliteit. Daarnaast bieden wij de meest efficiënte oplossingen op het gebied van digitale en online producties”. In 2004 ontstond het bedrijf uit een fusie tussen de ‘traditionele’ drukkerijen Van Wijland uit Laren en Van Mechelen uit Utrecht.

URL Website van de Week 46 – www.graficient.nl

Website Graficient

Website Graficient - Efficient, maar weinig oogstrelend

VORMGEVING

Graficient is geen kleine drukkerij, die snel door ZZP’ers zal worden gezocht. Het bedrijf is ISO 9001/14001 gecertificeerd en zal dan ook klanten aantrekken die een dergelijke certificering vereisen. Veel van die klanten zullen ze werven via beursdeelnames, snailmail en persoonlijke verkoop. Het internet wordt door Graficient – in mijn ogen – dan ook niet gebruikt om het bedrijf “neer te zetten”. De site is te eenvoudig van opzet. Alles staat erop, maar het wordt gebracht op een manier die welhaast zegt “bedenk het mooie plaatje er zelf maar bij”. Jammer.

OPMAAK

Gekozen is voor 3 kolommen: links het menu, de contactgegevens en de certificaten. Prima, want die informatie wil je natuurlijk laten zien. Onbegrijpelijk is dat de contactinformatie behoorlijk in elkaar gedrukt staat, terwijl je van een drukkerij mag verwachten dat ze op elementen als regelafstand onberispelijk zijn. In het midden: de content. Ik ben zelf geen voorstander van het lettertype Arial, maar als je de regelhoogte op 125% zet, dan ziet zelfs Arial er nog behoorlijk bij. Hier staat het op een standaard regelhoogte en dat oogt ouwelijk. De kolom rechts zegt “Nieuws”, maar de linkjes vertonen geen samenhang.

LIPPERHEY SCORE

Technisch scoort de site een 6.5 en qua SEO 71%. Met 50 backlinks komt de overall score volgens Lipperhey.com op 6.9. Dat is een ruime voldoende. Wat toch in negatieve zin opvalt is de diepte van de site (te diep en teveel mappen). En ook het verwaarlozen van META Description valt op: “Graficient BV” beschrijft natuurlijk niet de inhoud van de pagina.

Lipperhey Scorecard: Graficient

Lipperhey Scorecard: Graficient 6.9 overall

Zoeken op woorden als “drukken”, “drukwerk” en “grafisch” levert geen resultaat bij de eerste 100 van Google. Zelfs niet in combinatie met “almere” (zoals “drukwerk Almere” en “drukkerij almere”). Dat is een gemiste kans, en wordt mede veroorzaakt door het ontbreken van META Description. Gelukkig gaat er genoeg goed om deze foutjes deels mee te compenseren.

Tip 1: Als je site niet bij de eerste 20 van Google voorkomt, koop dan Adwords, zodat je in ieder geval in de gesponsorde zoekresultaten voorkomt.

Tip 2: Google biedt ook de mogelijkheid om middels de Google Web Optimizer pagina’s met verschillende instellingen onderling (A/B) te testen.

Tip 3: Een vermelding op DMOZ en/of YAHOO kan een zeer positieve uitwerking hebben op je positie in Google.

CONCLUSIE

Het oog wil ook wat, en daar schort het hier toch aan. Omdat het bedrijf zich ook uitgeeft als vormgever, webdesigner en wat al niet meer, dan is “efficiency” niet het beste uitgangspunt voor het prikkelelen van de bezoeker. Eigenlijk is alleen de eerste foto op de site mooi en dat is ongetwijfeld een stockphoto. Website Review: 7De zoekresultaten zullen het bedrijf niet gerust kunnen stellen, maar met een paar aanpassingen is daar nog wel wat in te winnen. Aan het werk dus.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s