Website v/d week [52] – www.restaurantsonoy.nl

Chefkok Paul van Staveren heeft het druk op 40 meter hoogte. Restaurant Sonoy in de Poldertoren in Emmeloord was in volle gang ter voorbereiding op het kerstweekend. Het restaurant verzorgt niet alleen lunches en diners in de toren, ook is er de mogelijkheid om een thuismenu te bestellen. De Telegraaf gaf Restaurant Sonoy al eerder 3 sterren (goed/sterniveau), maar hoe doet de website het?

URL website van de week: www.restaurantsonoy.nl

EERSTE INDRUK

Sonoy - Website

Sonoy - Website

De site is gebaseerd op het belangrijkste gereedschap van de bezoeker: een rond bord en 3-delig bestek. Het menu verschijnt daarna in het midden van het bord. Als je klikt op een item krijg je steeds een vervolgpagina met een roulerende foto bovenin het bord en de tekst gecentreerd eronder. De foto’s zijn uiterst smakelijk en professioneel gemaakt, en geven het geheel een mooi uiterlijk. Ik vind de gekozen opzet verfrissend, authentiek en functioneel. Het belangrijkste wat de site in dit geval heeft te doen is je als potentiële klant te verleiden om eens lang te gaan, en dat doet de site zondermeer.

FUNCTIONALITEIT

De menu-sturing is duidelijk en zaken als openingstijden kun je op meerdere manieren terugvinden (zowel via Sonoy Restaurant als via Reserveren). Belangrijkste is dat een site als deze je voldoende informatie geeft om op pad te gaan, zonder dat je onnodig hoeft te bladeren. Je hebt er niet altijd weet van waar je je in de site bevindt, maar het hoofd menu is steeds maar 1 klik verwijderd. Reserveren kan, maar of er ruimte beschikbaar is wordt niet aangegeven. Het fotoalbum bevat wat foto’s die niet getoond kunnen worden, maar verder kon ik in de site geen onvolkomenheden vinden. Netjes verzorgd. Zelf zou ik er nog wel wat ‘garnering’ om het bord gezet hebben, zeker gezien de feestdagen, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

TECHNISCH

Sonoy -Scorecard

Sonoy -Scorecard

Helaas laat de site het technisch liggen. De technische score ligt nog op een 5.8, maar de SEO-score (zoekmachine optimalisatie) is met 42% zwaar ondermaats. Het technisch gemiddelde van een 5 wordt alleen door de hoeveelheid backlinks (71) nog aan een 5.7 overall geholpen. Erg jammer. Op het woord “restaurant” wordt het restaurant gevonden op positie 42/100 van Google, maar niet op andere gekozen zoekwoorden. In de benchmark met andere restaurants in Flevoland (Sorrento in Lelystad, Bakboord in Almere en Hardersluis in Zeewolde) scoort alleen Bakboord lager. De lijst met fouten in de site is te groot om ergens in detail op in te gaan. Hopenlijk doet het rapport van Lipperhey.com nog iets voor ze.

CONCLUSIE

Een website voor een restaurant heeft 3 hoofdfuncties: bezoekers aantrekken, informeren en verleiden. Op de eerste (aantrekken) scoort de site een zesje, maar op de tweede en derde, respectievelijk een 7 en een 8. Ik geef de doorslag aan de laatste waardes en geef deze site daarom een 7. Website Review: 7.5Mochten de technische problemen worden opgelost, dan komt een 7.5 al snel in zicht. Ondanks de relatief eenvoudige opzet beantwoordt deze site toch aan haar hoofdfunctie: eetsmakelijk!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s