Website v/d week [15] – www.clipjesfabriek.nl

In de Nieuwe Bibliotheek in Almere Stad is het project De Clipjesfabriek van start gegaan. Daarbij is het de bedoeling om film, digitale media en sociale netwerken samen te brengen. ROC-studenten hebben de opdracht om jaarlijks zo’n 200 filmpjes te produceren in opdracht van het bedrijfsleven. Volgens de initiatiefnemers moet dat uiteindelijk leiden tot het ontstaan van een nieuwe bedrijfstak die gespecialiseerd is in het maken van moderne films voor internet en televisie. 8 stagaires gaan filmpjes maken voor 4 opdrachtgevers – ook om ze via de sociale media te presenteren.

URL website: www.clipjesfabriek.nl

VORMGEVING & FUNCTIE

Normaliter gaat het bij de bespreking van een website om de vormgeving, maar dit keer is die volledig ondergeschikt aan de functie. De Clipjesfabriek is vooral een plek waar jongeren met elkaar kunnen communiceren over het maken van videoclips. De site is gebaseerd op NING, een webapplicatie die het mogelijk maakt om je eigen sociale netwerk op te zetten. Het beste kun je deze site vergelijken als een kruising van Facebook en Youtube, maar NING maakt het mogelijk om meer functionaliteiten (apps) aan het netwerk toe te voegen.

De getoonde filmjes zijn eigenlijk het meest zichtbare voor de bezoeker van de website. Duidelijk is dat de leden nu vooral bezig zijn om elkaar voorbeelden te tonen van sterke trailers, clips en video’s. De keuze voor NING voor dit project lijkt me dan ook geslaagd en kan weer prima als voorbeeld dienen voor anderen.

TECHNISCH

Ik heb nog niet eerder een NING-website technisch beoordeeld, dus ik was best benieuwd waar Lipperhey.com mee kwam. En ik werd er aangenaam door verrast: de site scoorde dankzij NING een 7.5 – zowel voor techniek als voor SEO. De populariteit was een 1.0, maar dat is niet verwonderlijk met een nieuwe site. Het geeft in ieder geval aan dat NING ook technisch een prima basis vormt voor dergelijke websites.

OVERALL

De layout van de pagina wordt grotendeels bepaald door het gekozen platform, in dit geval NING. Eenmaal ingelogd kun je zelf kiezen voor een eigen layout. De keuze voor NING blijkt een goede keuze. Technisch scoort de site goed en de mogelijkheid van het aanmaken van een eigen fotoalbum, videoarchief en blog helpt bij het creeren van een social community. Kortom: een leuk initiatief om jongeren op een constructieve manier kennis en informatie te laten delen. Geen cijfer dit keer, gewoon een vaststelling dat de keuze juist was en deze bij zal dragen aan een prima manier van samenwerken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s