Website v/d week [41] – www.touristinfourk.nl

,,Websites van bekende toeristische plaatsen zien er over het algemeen niet best uit”, concludeerde Meindert Kramer, voorzitter van Stichting Urk Promotie, na een rondgang over internet. ,,We zochten een voorbeeld. Een site waarvan we zeiden: zo willen wij het ook”, zegt Meidert Kramer van Stichting Urk Promotie, “Het is natuurlijk belangrijk dat alle goede informatie op zo’n site te vinden is”, zegt Kramer. ,,Maar het allerbelangrijkste is dat je als toerist meteen zin krijgt om naar Urk toe te gaan. De toerist moet verleid worden.”

Website URL – www.touristinfourk.nl

Eerste indruk

Touristinfo Urk

Touristinfo Urk

Het eerste wat me opviel was de URL. Ik las het eerst als tourist-in-fourk. Een URL is de helft van je promotie en dit was geen goede start. Verder deed de URL me vermoeden dat het een Engelstalige site zou worden. Het blijkt echter gewoon een Nederlandstalige site – vraag is: komt de Engelstalige versie nog?

Meidert zegt het al: .. een toeristische site moet je inspireren!  Op mijn grote schermen ziet de nieuwe site er leuk uit, beginnend met een grote plaat in het midden die je desgewenst zelf kunt vervangen door de pijltjes links en rechts van de foto. Over de foto zijn icoontjes geplaatst, die de suggestie wekken dat ze naar iets specifieks verwijzen, maar ze blijken naar dezelfde thema’s te verwijzen als in de menubalk bovenaan.

Inspireert de site me al? Ik klik op Beleef Urk. Nu ga ik het beleven! Gek, plaatje en wat tekst. Ondek Urk dan maar. Plaatje en wat tekst. Huh? Nog eentje dan maar: Eten en Drinken. Zelfde saaie recept. Staat er wel iets op de site? Tot mijn oog valt op een paar bannertjes rechts. Eten. Ach, een lijstje met restaurants. Met soms een klein plaatje.

Ik beleef nog niets. En helaas gaat dat de hele site zo door.

Ik schrijf het hier zo vaak: tekst en plaatjes zijn geen beleving – dan kun je net zo goed flyers uitdelen. We hebben allemaal prachtige videocamera’s voor Sinterklaas gekregen en een sfeertje is zo vastgelegd. Zo’n video zet je gewoon op Youtube, in een eigen Urk-kanaal, en vervolgens plaats je de video bij je thema’s. Laat mensen zelf video’s maken en deel die. Bijkomende voordeel: mensen vinden je video en met een linkje terug vanaf Youtube naar deze website maak je een mooi kringetje.

De Agenda maakt de teleurstelling geheel compleet: tekst, geen informatie. Dodelijk saai.

Techniek

Helaas gaat het technisch ook niet best: 5.1 op Lipperhey.com – da’s dus een ruime onvoldoende (5.2 voor techniek en 41% voor SEO). Meta’s voor keywords en desciption ontbreken, titels & H1 niet geoptimaliseerd. Slechts 44% van de site bevat zoekmachinevriendelijke URL’s (56% dus niet). De site is uitsluitend vindbaar op de term ‘urk’. Met 736 pagina’s lijkt het een omvangrijke site, maar 44% van de content is uniek – mogelijk dat er voor dezelfde content meerdere URL’s worden gekozen en dat is een doodzonde in zoekmachineoptimalisatie.

Conclusie

De site informeert, maar inspireert niet. De banners zijn onlogische menu-elementen en daardoor blijft veel informatie voor de vluchtige passant verborgen. Het ontbreken van audio/video en daarmee van sfeer vind ik een groot gemis. Maar niet getreurd, de site kan altijd nog worden aangevuld met die elementen. Ik hoop alleen wel dat dat nog gebeurt, anders is dit een verloren vingeroefening.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s