Website v/d week [42] – www.cameranu.nl

CameraNU mag zich een jaar lang de onderneming van het jaar op Urk noemen. Dit bedrijf heeft zich volgens de jury de afgelopen jaren met reuzensprongen ontwikkeld en heeft een ijzersterk imago. Het bedrijf is ook goed voor de naamsbekendheid van Urk. Vanuit het hele land komt vijftien procent van de klanten naar het vissersdorp om de nieuwe camera op te halen. Met grote regelmaat moet van Slooten zijn klanten uitleggen waar ze een gebakken visje of een pondje paling kunnen halen.

Website URL – www.cameranu.nl

Eerste indruk

Voor een webshop zijn een aantal zaken belangrijk:

  • zorg dat de contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn
  • voorzie producten van duidelijke (grote) foto’s en uitgebreide productinformatie
  • maak het bestelproces zo eenvoudig en flexibel mogelijk
  • plaats het winkelwagentje duidelijk zichtbaar op de site
  • biedt voldoende betalingsopties
  • zorg voor een duidelijke navigatiestructuur
  • wees duidelijk over je retourbeleid, privacy en algemene voorwaarden
  • verdeel producten over goed gekozen productcategoriën
  • zorg dat uw producten gevonden worden (SEO)

Uiterlijk is voor een webshop  iets minder belangrijk: het gaat de bezoeker in eerste instantie om het product, de prijs en de condities. Toch kan het uiterlijk van een site wel een rol spelen. Als ik deze site vergelijk met bijvoorbeeld de sites van Coolblue, BOL of Wehkamp, dan is hier nog veel te winnen. En toch doet de site het zo al erg goed en krijgen ze per dag zo’n 300 bestellingen binnen.

Een belangrijke bron van informatie voor consumenten zijn sites als Kieskeurig.nl en daar is ook meteen te zien waar het succes van CameraNu vandaan komt. De winkelbeoordeling van CameraNu op Kieskeurig is met een 9.4 enorm hoog. En die beoordeling komt niet van een paar mensen, maar van bijna 9000 beoordelaars! Als je de reviews leest, dan is men met name zeer tevreden over de aftersales & service van CameraNu.

In het enorme aanbod van producten oogt de navigatie welliswaar grafisch niet zo fraai, maar het is wel dik in orde. De zoekfunctie en zoeksuggesties zijn een verademing. Sliders maken het mogelijk om producten op prijs te selecteren, foto’s zijn mooi scherp en zeer gedetailleerd. Productinformatie is zeer uitgebreid en de hoeveelheid accessoires is indrukwekkend. Jammer dat je daar niet een plaatje (of een pop-up tbij een mouse-over) te zien krijgt, want nu moet je steeds heen en weer om een accessoire te bekijken. Verbeterpuntje? Mooi ook zijn de mogelijkheden om informatie over het product te delen via e-mail en de sociale media.

Techniek

Om de vindbaarheid van producten te toetsen heb ik gezocht op “Nikon Coolpix P500”. Op Kieskeurig.nl vond ik het product snel terug  en de prijsstelling van CameraNu.nl bleek zeer scherp (5e positie). Op Youtube vond ik geen link naar de site. Wel kwam de link naar het product terug onderaan de eerste pagina van Google. Dat is keurig.


Ik heb Lipperhey.com laten kijken naar de techniek en zoekmachine optimalisatie van CameraNu.nl – overall scoort de site een 7.4. Men name de grote hoeveelheid backlinks (374) zorgde voor deze mooie score. Alleen SEO (zoekmachine optimalisatie) kan de site nog wel wat winnen (nu een 6.0).  De META description is met 74% redelijk optimaal, maar de keywords slaan op 59% van de site de plank mis. De tekst (content) is met 30% ook niet optimaal. Verder doet de site het zeker niet slecht.

Natuurlijk is een benchmark voor een site ook belangrijk – hoe doet de site het ten opzichte van de concurrentie. Hiernaast zie je hoe de site het doet, waarbij vooral de populariteit opvalt.

Conclusie

Website Review - 8De site scoort uitstekend bij de bezoekers en dat ligt mede aan de goede verhouding tussen prijs en service. Mensen verwachten kennelijk minder en CameraNu verrast met méér. Zo hoort het – underpromise, overdeliver! Maar de site kan wel een facelift gebruiken. In vergelijking met de websites van de wat grotere concurrenten valt de rommelige indeling negatief op. Blijft natuurlijk dat het achter de website allemaal dik in orde is op Urk en daar is (ook door mij) weinig op af te dingen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s