Website v/d week [19] – www.flevolandkleurtgroen.nl

Met de campagne ‘Flevoland kleurt groen’ vraagt de provincie aandacht voor het recyclen van bijvoorbeeld spaarlampen, MP3-spelers, computers en stofzuigers. Bijna negentig procent van het materiaal kan worden hergebruikt om nieuwe producten te maken. Breng apparaten naar de milieustraat of naar de winkel waar je een vergelijkbaar nieuw apparaat koopt, zo luidt de campagne.

URL website v/d week [19] – www.flevolandkleurtgroen.nl

EERSTE INDRUK – Normaliter bekijken we een website vanuit het oogpunt van vormgeving en techniek, maar dit keer willen we eens kijken naar de campagne achter de website. De website zelf is eenvoudig opgezet. Een zoekopdracht op Google naar ‘Flevoland kleurt groen’ levert een bericht op in de Stentor over Georgina Kwakye (spreek uit ‘Kwaatsjie’) uit Amsterdam. Zij is het gezicht van de campagne ‘Flevoland Kleurt Groen’.

Mijn eerste gedachte was: een Amsterdammer als gezicht van Flevoland? Georgina geeft aan ‘redelijk bekend te zijn met Flevoland’. Het campagne-team verdedigt in de Stentor de keuze voor Georgina omdat de campagne zich richt op kinderen van 8 tot 15 jaar en Georgina speelt ondermeer in Goede Tijden, Slechte Tijden, presenteerde bij MTV en zat ze in het kinderprogramma Buya Music. Verder vertelt ze dat ze maatschappelijk erg betrokken is.


Georgina was in Zeewolde om een promotiefilmpje op te nemen. Dat zal van elke gemeente gemaakt worden. De opzet van de campagnestart Flevoland Kleurt Groen is om met één kind uit elke gemeente een campagnefilmpje te maken. Om die hoofdrol te verdienen moeten kinderen een filmpje met en over zichzelf maken, waaruit duidelijk wordt waarom zij en niemand anders die hoofdrol als medepresentator verdienen. Maar je dan je focus legt op kinderen, waarom dan zo ontzettend saai en onaantrekkelijk. Op Wecycle spreken ze kinderen veel beter aan.

De kinderen worden benaderd via sociale media als TwitterHyves en Facebook. Zij kunnen daarna hun filmpjes uploaden naar de site van hun dorp/stad en meedingen. Tot 21 mei kunnen kinderen hun filmpje nog uploaden. De campagne startte eind april (27e was eerste inzending), maar gezien het aantal Likes op Facebook (10) en het aantal views op Hyves (4) moet het kennelijk nog allemaal op gang komen.

CONCLUSIE – Hoewel er nog 14 dagen te gaan zijn is de campagne erg stroef op gang aan het komen. Met 10 Likes op Facebook, 4 views op Hyves en 9 volgers op Twitter kun je nog niet spreken van een geslaagde start van de campagne. Naast het bericht in de Stentor en op Urk blijft het angstig stil. Mij viel de campagne op via een bannertje op Omroep Flevoland, maar de link naar de openingspagina van de site was nou niet bepaald overtuigend. Willen ze deze campagne niet helemaal in het water zien vallen, dan moet er nog een heleboel publiciteit aan worden gegeven. Er kan nog veel geleerd worden van aanpak van de landelijke campagne van Wecycle.

Advertenties

Een gedachte over “Website v/d week [19] – www.flevolandkleurtgroen.nl

  1. Leuk hoor, maar waar kan ik mijn persoonlijke code invullen, die ik kreeg middels een bonnetje dat ik bij inleveren van spullen bij Het Goed kreeg?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s