De Digitale Media 14 mei 2012

Onderwerpen van vandaag: “Jongeren vergroeid met hun mobieltje & creatief op Twitter met snacks” — “Een Nederlandse droom (eh, droam) redden via Twitter” — “EU-parlement akkoord met goedkoper bellen + Providers moeten Pirate Bay blokkeren”.

Jongeren vergroeid met hun mobieltje ~ 10.40 uur

Jongeren en smartphonesDe jeugd is bijna letterlijk slaaf van zijn/haar mobieltje, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Uit eerder onderzoek van Mijn Kind Online bleek al dat 80% van de 17-jarigen een smartphone heeft, terwijl dat bij alle jongeren (8-18) op 54% ligt – de rest heeft wel een mobiele telefoon, maar dan zonder internet.

Helaas blijken nogal wat kinderen hun mobieltje ook erg gemakkelijk te verliezen. Bij de klantenservice van Vodafone kwamen in 2011 zo’n 55.000 meldingen binnen van verlies of diefstal. Meestal zonder dat er sporen van braak zijn, waardoor de aanschaf van een nieuw toestel in de regel een dure aangelegenheid wordt. Alle verzekeringen ten spijt. Buiten de kosten van een nieuw toestel, blijken veel smartphones ook nog eens onbeveiligd, waardoor het risico van meer schade bijna onvermijdelijk is (waar woon je, toegang tot je sociale media, e-mail, sms, betaalgegevens, etc.). Zorg dus voor een beveiliging – zo kun je via Apple’s iCloud je mobieltje tracken, een geluid laten horen op je gestolen of verloren iPhone en/of de inhoud wissen!

In schril contrast met de gedachte dat de jeugd alleen maar mobiel chat (Whatapp, Messenger, Ping, Skype, Viber,  etc.) of gamed, zijn er ook slimme jongeren. Zo zijn 3 studenten in de regio Rotterdam op het idee gekomen om een bezorgdienst te starten voor McDonalds. In ruil voor een kleine vergoeding halen ze het fastfood op bij McDonalds en zorgen het in de regio Rotterdam/Barendrecht. Ze hebben hiervoor op Twitter het account @MacDeliveryNL aangemaakt. In de pers verschijnen wat tegenstrijdige berichten: enerzijds schrijft McDonalds boos te zijn op het misbruik van haar naam (Mac?), maar elders weer geeft ze aan dat mensen er niet veel van moeten verwachten. Volgens Twitter denken ze over 2 weken te beginnen. Benieuwd hoe dit zich ontwikkelt ..

Het redden van een Nederlandse droom .. eh Droam via Twitter ~ 10.50 uur

We hebben het in deze rubriek vaker gehad over roaming en met name de hoge kosten ervan. Eén van de manieren om de kosten van mobiel internet via het buitenland in de hand te houden is via zogenaamde Mobile WiFi apparaatjes, ook wel MiFi-apparaatjes genoemd. Technisch is het een draadloos kastje met een sim-kaart en wat software om het tot een mobiele WiFi hotspot om te toveren. In Nederland was tot voor kort maar één partij die dat aanbood en dat was Droam. We hebben het apparaatje al eens in onze rubriek genoemd.

Mijn excuses over het vervolg van dit bericht: het is vanuit de ik-vorm geschreven, omdat het niet anders kan. Maar wil het toch met je delen, omdat het gebeuren mijn inziens een sociale en maatschappelijke boodschap in zich draagt.

Vorig weekend vond ik op Twitter een bericht van @Attore, in het dagelijks leven Philip Actor en directeur van Droam, waarin hij een noodoproep deed. Wat was het geval: 2 klanten hadden Droam’s meegenomen naar de Oekraïne en hadden daar voor bijna 6 GB aan data versnoept. Dat zorgde voor een rekening van ruim 70.000 Euro. Doordat de Oekraïne niet tot Europa behoort en het bedrijf van Actor het technisch niet onmogelijk gemaakt had het apparaatje buiten Europa te gebruiken, kon Droam.nl de rekening niet (direct) verhalen op de gebruikers. Gevolg: Droam was in accute betalingsproblemen beland. Het vroeg zijn klanten om voor de komende vakantie een Droam vooruit te bestellen, zodat de rekening aan de provider kon worden voldaan en voorkomen kon worden dat de bedrijfsactiviteiten van Droam.nl voortijdig zouden worden gestopt.

Toen ik de oproep van Philip las reageerde ik eerst nog met een tweet “Pech of mismanagement“, maar Philip sprak me erop aan en zei dat het buiten zijn schuld was ontstaan en dat ‘mismanagement’ wel wat zwaar was. Ik besloot hem het voordeel van de twijfel te geven. De zondag erop plaatste ik een paar tweets, waarin ik mensen opriep de Droam te redden door het plaatsen van een pre-order. Na de radiouitzending van vorige week zag ik de tussenstand: Philip had 700 pre-orders nodig om te overleven, hij had er nog maar 256. Er was duidelijk méér nodig ..

Droam Trending TopicNormaliter zou ik het niet snel doen, maar zelden ben ik een ondernemer tegengekomen, die zich zo kwetsbaar opstelde. En social media draait om elkaar helpen. Dus besloot ik vorige week maandag alles uit de kast te trekken en mijn ruim 100.000 volgers op Twitter (verdeeld over meerdere accounts) te gebruiken om #droam tot Trending Topic te maken. Dat zou zorgen voor een maximale exposure en daarmee voor de grootst mogelijke kans dat er een partij gevonden zou worden om Philip te helpen. Met de hulp van mijn eigen volgers (nogmaals bedankt voor al jullie retweets!) en die van twittervrienden als @thomasmarzano, @superjan en @liekelamb stond #droam een dik uur later in de top-10 Trending Topics, met op het hoogtepunt zelfs 330.000 impressies.

De eerste reactie van Philip Actor gaf overigens aan dat hij niet echt begreep wat de waarde was van zo’n Trending Topic positie. Hij schreef: “.. sterker nog, het werd tot mijn spijt een soort twitter event voor click tellers.” Een dag later bleek de Droam gered, doordat “.. mensen die eerder niet geloofden in de Droam, overtuigd raakten door de enorme aandacht op Twitter.”

Wat valt hieruit te leren? Als iets zo véél besproken wordt (op Twitter), dan is het ofwel heel goed of heel slecht. En als het héél goed is, dan moet het wel héél waardevol zijn. Die logica bracht mensen er uiteindelijk toe Philip te helpen. Maar het begon allemaal bij de eerste geloofwaardige noodoproep van Philip. Kwetsbaarheid is geen zwakte, het is juist kracht. Het vergt immers enorme moed om toe te geven: ik kan het niet alleen, wie kan mij helpen! Ik ken Philip Actor niet, nooit ontmoet, nooit gesproken. Maar zijn noodoproep raakte me als mede-ondernemer en het triggerde mij om samen met hem en binnen mijn mogelijkheden het verschil te maken.

Nieuwe wet voor internetverkeer en toch blokkade ISP’s voor Pirate Bay ~ 11.05 uur

Nederland is na Chili het tweede land ter wereld dat netneutraliteit in de telecomwet heeft opgenomen – de wet werd vorige week door de Eerste Kamer aangenomen. Netneutraliteit betekent dat providers géén onderscheid mogen maken in het verkeer wat ze doorgeven (selectief beperken), of op grond van inhoud mogen doorbelasten. Dat leek allemaal heel mooi, maar al gauw kwamen de telecomproviders met het antwoord: mobiele internet werd ineens véél duurder. Een vervelend neveneffect van een op zich een mooi streven (netneutraliteit).

Gelukkig is er nog zoiets als een Europees Parlement en die is donderdag akkoord gegaan met nieuwe prijsverlagingen voor mobiel bellen in een ander EU-land. Daarnaast is er voor het eerst ook een maximumprijs vastgesteld voor mobiel internetten in het buitenland. Vanaf 1 juli geldt voor het voeren van een telefoongesprek maximaal 29 cent per minuut (nu nog 35 cent), voor ontvangst van een gesprek 8 cent per minuut en voor een sms 9 cent (exclusief BTW). Per MB geldt vanaf 1 juli een maximum van 70 cent. Buiten de EU dienen alle klanten een waarschuwing te krijgen als de roamingkosten meer dan 50 Euro bedragen.

Tegelijk deed de rechtbank in Den Haag, die eerder Ziggo en XS4All ook al had gemaand om de toegang tot de Pirate Bay te blokkeren, eenzelfde uitspraak richting UPC, KPN, T-Mobile en Tele2. Stichting Brein werd daarmee in het gelijk gesteld. De providers krijgen 10 dagen de tijd, anders riskeren ze een boete van 250.000 Euro. Een ronduit bizarre uitspraak, omdat het regelrecht ingaat tegen de nieuwe Telecomwet, die zojuist netneutraliteit wettelijk heeft vastgelegd: providers mogen helemaal niet selectief beperken! En bovendien heeft het Europees Hof eerder bepaald dat providers niet mogen filteren op auteursrechtelijk materiaal. Het wordt duidelijk dat de rechtbank in Den Haag het spoor volledig bijster is. De gemaande providers gaan dan ook in hoger beroep, maar tot die tijd zullen ze – hoe zinloos en tegenstrijdig ook – de toegang tot de Pirate Bay beperken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s