De Digitale Media van 4 juni 2012

Onderwerpen van vandaag: “Facebook bleek een plofkip en nu? – Wat brengt *Bliep?” – “Zorgen om ‘Chinese’ chips” – “De Google bril van Larry Page & Windows 8 Release Preview en Win 8 tablets” – “Morgen anders surfen!”

Facebook, waar gaat het heen? Maakt *Bliep verschil? ~ 10.40 uur

Zoals we al voorspelden is het aandeel Facebook op de Amerikaanse technologiebeurs NASDAQ geïmplodeerd. Het was te verwachten: de banken, die de beursgang (IPO) begeleiden hebben gegokt en verloren. Mark Zuckerberg wilde volgens Bloomberg absoluut de eerste zijn die in een beursgang in één klap meer dan 100 miljard USD waard was. Zuckerberg is in gedachten Facebook en andersom. Voor hem was het een spel. Maar met zo’n ego is de val nooit ver weg. Inmiddels is de koers weggezakt naar 27.72 USD en is er al een kwart van de (geëxtrapoleerde) waarde van Facebook verdampt – 25 miljard USD.

Ligt daar een bodem? Nee, bij lange na nog niet! De underwriters – die de grootste hoeveelheid van de 16 miljard USD hebben neergeteld die tijdens de IPO is ‘opgehaald’ – mogen hun aandelen pas na 90 dagen verkopen (rekensom: 16 miljard USD is 412 miljoen aandelen á 38 USD). Een klein deel van hun verlies wordt gecompenseerd (totaal 180 miljoen USD). Ondertussen zullen shortsellers (zij die gokken op een verdere daling van het aandeel) het aandeel geleidelijk aan verder laten wegkwijnen (ondanks verwoedde pogingen van met name Morgan Stanley om dat tegen te gaan).

De rol van Morgan Stanley is sowieso dubieus: vlak voor de IPO gaven ze ineens een negatieve outlook over de omzetontwikkeling van Facebook. Was dat een voorbereiding op hun eigen short-positie? M.a.w. gokte Morgan Stanley er op dat het aandeel hard om laag zou gaan en gaf ze daarvoor een beperkt aantal underwriters bewust afwijkende “insider” informatie? Als dat zo is, dan zijn er een groot aantal investeerders zwaar benadeeld en zijn de aangekondigde rechtzaken bepaald niet kansloos.

Ondertussen blijft natuurlijk de vraag: Wat is Facebook wel waard? Bij een winst van 1 miljard per jaar zou – bij een vergelijkbare koers/winstverhouding als Google = 40 bij IPO (nu rond de 14) – zou Facebook (als het dezelfde potentie als Google zou hebben) maximaal rond de 40 miljard waard zijn. Maar aangezien Facebook zelf al aangeeft dat het geen verdiensten kan halen uit de mobiele Facebook gebruikers, is zelfs 40 miljard aan de hoge kant.

De privacy wetgeving (denk aan de Europese cookiewet die op 1 juni 2012 is ingegaan) wordt straks immers het grote struikelblok en aangezien Facebook al zijn inkomsten uit advertenties haalt op grond van gebruikersprofielen ziet het er niet best uit voor de omzet. Ondertussen zijn er al (particulieren) Europese initiatieven tegen Facebook om af te dwingen dat ze hun privacy-statement aanpassen (lees minder inkomsten).

Velen zijn het dan ook met mij eens dat een waarde van 25 miljard relevanter zou zijn. Terugvertaald naar de koers zou dit betekenen dat het aandeel in de komende maanden in potentie verder kan zakken naar 8-12 USD. De meeste beleggers (short) gokken op een koers rond de 22 USD. Dat zou het bedrijf echter nog steeds substantieel overwaarderen en houdt onvoldoende rekening met het feit dat deze markt (van sociale netwerken) gekenmerkt wordt door razendsnel opkomende nieuwe initiatieven. Facebook, Google en andere zullen ze willen elimineren door ze snel op te kopen, maar hoe lang kun je op die manier de concurrentie nog uitschakelen?

Is er dan niets positiefs te melden over de IPO van Facebook? Jahoor, de verkopers van aandelen varen er wel bij en de IPO bracht keurig 16 miljard USD op. Ofwel alle verkopers lachen zich in de rondte en de sukkels die het broodje aap verhaal geloofden kunnen zwaaien naar hun investeringen. Ik schrijf het volgende dan ook zonder enige voorbehoud: “The Facebook shareholders got loaded while laughing there heads off in selling their shares at an totally unrealistic rate, pimped by the greed of underwriters and the arrogance of Zuckerberg, in what will be known as the largest investor ripp-off in the history of Wall Street – and Morgan Stanley smiled with them“.

BLIEPDe ‘jongelui’ van de *Bliep, een initiatief van de Telegraaf Media Groep (eigenaar Hyves), zijn inmiddels uit de veren en hebben hun aanbod iets duidelijker gemaakt. Als mvno van T-mobile komt *Bliep met een aanbod om voor 50 cent per dag de hele dag te internetten en onbeperkt SMS’jes te versturen. Bellen kán ook: voor 25 cent per minuut (heftig als je bedenkt dat anderen nog geen cent per minuut vragen in andere bundels). Overigens, voor die 50 cent krijg je wel een beroerd lage snelheid, dus je hoeft niet te rekenen op vloeiende online video’s of video conferenties. Daarvoor moet je een abonnement hebben voor 1 Euro per dag.

Heeft dit toekomst? Er is als zoiets als Hyves mobile, van dezelfde TGM-groep. Daar heb je voor 62 cent per dag 500 belminuten, 1000 SMSjes en onbeperkt internet. Lijkt me een veel beter aanbod. Ik denk dan ook dat – tenzij er een hele heftige marketingcampagne volgt – *Bliep een beetje teveel van hetzelfde is en alleen de concurrentie kan aangaan binnen de bestaande Hyvers’ community. Ze hebben 4 Canta’s gekocht met reclame erop. Canta’s? Is dat wat ze konden verzinnen bij een typisch jongerenmerk? Da’s toch zo’n fijn autootje voor (oudere) mensen die slecht ter been zijn? Klinkt als een slechte grap.

Wat mij betreft wordt *Bliep het zoveelste b-merk, ofwel: Who gives a *bliep!

Achterdeurtjes in Chinese chips? ~ 10.50 uur

Computerchips uit China, die gebruikt worden in ondermeer Amerikaanse en Europese militaire technologie en communicatiesystemen, hebben allemaal een ingebouwde ‘achterdeur’ t.b.v. debugging. Naar nu blijkt kunnen die chips ermee op afstand worden gemanipuleerd en zelfs worden uitgezet, zo conludeert een onderzoeksteam van het Britse Cambridge-university. Zijn er tegen aanvallen van buiten in de regel via filters (antivirus, antimalware, packetfilters, etc.) nog maatregelen te treffen: hier is niets tegen te doen! De chips zijn het platform voor alle software. Er wordt inmiddels gesproken van ‘spionagechips’ en ‘kill switches’. Opvallend is dat de inlichtingendiensten al jaren wijzen op het risico van het laten vervaardigen van de chips in China. Het onderzoek ‘bewijst’ hun gelijk. Inmiddels is 99% van de chips in alle wapensystemen, kerncentrales en het openbaar vervoer van Chinese makelij. Het idee bestaat dat China al jarenlang Amerikanen en Europanen afluistert via deze chips. Australie sloot onlangs China nog uit als leverancier van chips.

De google-bril in 2013 op de markt? – Windows 8 tablets komen ~ 11:05 uur

R

Larry Page van Google is sinds een jaar betrokken bij een uniek project binnen Google X, waarin nieuwe producten worden ontwikkeld: Google Glass. Het gaat hier om een augmented reality bril. Augmented reality of AR is een ‘laag’ die aan een bestaande werkelijkheid wordt toegevoegd. In dit geval via een montuur van een bril, waarbij voor één van je ogen middels een miniatuur schermpje informatie in digitale vorm aan je wordt gepresenteerd. Iets dergelijks bestaat al enige tijd (helmen van straaljagerpiloten), maar Google probeert de techniek te commercialiseren door er berichten uit de social media in te tonen, of een kaart van de omgeving, of het weer, je e-mail, etc.

Wordt dit iets? Ben bang van wel. Maar het zal nog een hele truuk worden om dit niet zodanig te laten zijn dat het je constant afleidt. Denk ook aan de informatiestress waar we sowieso al aan leiden. En het continue afgeleid worden. En willen we wel de hele tijd ‘verbonden’ zijn? Zelf zie ik de bril vooral in toepassingen terugkomen: bijvoorbeeld bij het onderhouden aan zeer complexe apparaten, waarbij de informatie over de techniek via de bril wordt doorgegeven aan de monteur. Maar ook bij rondleidingen zou de bril uitkomst kunnen bieden.

In het dagelijks leven denk ik dat we er uiteindelijk niet aan gaan ontkomen en dat deze apparaten over 10-15 jaar ons leven zullen domineren. In ieder geval gaf Page aan dat de bril mogelijk al in 2013 op de markt komt.

WINDOWS 8 TABLETS – Met het recent uitkomen van de laatste pre-release van Windows 8 (‘Release Preview’ versie) begint het te gonzen in hardware land: waar blijven de Windows 8 tablets? Want Microsoft heeft de hype in de tablet markt volledig gemist, omdat Windows 7 niet geschikt was op de energiezuinige ARM-infrastructuur van de tablets van de thans leidende fabrikanten (Samsung, Apple, ASUS, Acer, Lenovo, etc.). Bovendien was Windows 7 niet geoptimaliseerd voor touch-bediening.

Ruim 2 jaar na de iconische introductie van de iPad (2010) door wijlen Steve Jobs komen fabrikanten op de Computex in Taipei (5-9 juni) met de eerste (tastbare) Windows 8 tablets! Niet alleen op basis van ARM (hoe draait Windows 8 RT op ARM?), maar ook op basis van de nieuwe zuinige Intel-chips (Acer en ASUS). ASUS stuurde zelfs een teaser rond, waaruit blijkt dat zij mogelijk met een tablet komen, die zowel op Windows 8 als op Android draait (dualboot). Zelf verwacht ik veel van de (doorontwikkeling van de) Lenovo Ideapad Yoga, die eerder al op CES was getoond.

Daarmee is Microsoft er natuurlijk nog niet. Duidelijk is inmiddels wel dat Windows 8 in ieder geval vóór de kerstdagen uit komt, en ongetwijfeld zullen fabrikanten van tablets, notebooks en ultrabooks daarop anticiperen, maar vooralsnog verwacht ik ruim na de zomer het geweld pas losbarst (september/oktober). De apparaten die op de Computex getoond gaan worden zullen ons een indruk geven wat er komen gaat, maar fabrikanten zullen zeker nog niet alle registers open gooien: daarvoor is het nog te vroeg en de lancering van Windows 8 nog te ver weg.

Anders surfen – de nieuwe cookiewet is actief! ~ 11.15 uur

Onder druk van Eurocommissaris Neelie Smit-Kroes (op straffe van een fikse boete)  is de vernieuwde telecomwet met nieuwe regels rond (tracking) cookies aangenomen. Vanaf 1 juni 2013 gaat de nieuwe wet in. Vanaf die datum kan de OPTA ook boetes gaan uitdelen. Hoe de websitebeheerders de cookieregels moeten gaan toepassen, is nog altijd onbekend. Daardoor lijkt het bij voorbaat zo dat er -ondanks de wet- niet veel zal veranderen.

Daarnaast wordt het nog een heel karwei om te bepalen wat een tracking cookie is, en een third-party cookie die bijvoorbeeld de werking van een module op de site moet bewaken. Het gaat hier overigens niet om session-cookies: deze worden bewaard zolang de browser geopend is en worden bij het sluiten vanzelf vernietigd. En ook niet om first-party cookies: deze worden door de site zelf op de browser achtergelaten om bijvoorbeeld een eerdere login te onthouden.

De lobby van de advertentieverkopers heeft dus gefaald in Europa. Daarmee wordt in feite een hele industrie om zeep geholpen. Is dat het waard? Had het niet beter geweest om middels voorlichting de belangen van privacy uiteen te zetten en de burgers zelf te laten kiezen? Net zoals bij het bel-me-niet register? Dus op basis van opt-out en niet zoals nu op basis van opt-in (nadrukkelijk toestemming geven). Wat betekent dit voor adverteerders op Google? Krijgen we nu allemaal rollator-advertenties te zien? Of moeten we er juist blij mee zijn: heeft Europa ons onze privacy terug gegeven, ook al hebben we daar zelf niet om gevraagd. Europa weet wat goed voor ons is, toch? De tijd zal het leren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s