De Digitale Media van 2 juli 2012

Onderwerpen vandaag: Nieuws van de Google I/O developerbijeenkomst – Flash ondersteuning op mobiele apparaten binnenkort ten einde – Gesponsorde WiFi-zones nieuwe inkomstenbron? – 5 jaar de iPhone en wat dat met ons deed

Nieuws van Google I/O ~ 10.40 uur

Op de Google I/O dagen, eind juni, waren 3 elementen die eruit sprongen: Jelly Bean (Android 4.1), de nieuwe Google tablet Nexus 7 en de nieuwe mediaspeler Nexus Q. Stuk voor stuk de moeite van het behandelen waard.

Jelly Bean – Android 4.1

Ice Cream Sandwich staat inmiddels op zo’n 7% van alle Android toestellen en is dus bepaald nog geen dominante factor in de Android-family. Maar staat Google niet stil en dus is er nu Jelly Bean of Android 4.1. De oude, goedkope toestellen hebben overigens het nakijken. Belangrijkste verbeteringen voor JB liggen in de ‘responsiveness‘ van de touch-bediening. Google zegt dat JB daarin geoptimaliseerd is en door ‘vooruit mee te denken’ anticipeert op een volgende vingerbeweging. Verder is de ondersteuning van spraakcommando’s uitgebreid, net als de search functionaliteit – Google Voice Search gaat op grond van je lokale informatie gerichtere zoekresultaten bieden (dat heet overigens ‘profiling’ en is in Europa verboden mits de gebruiker er expliciet toestemming voor geeft). Daarmee troeft Google overigens Apple’s Siri af .. (zie hieronder), hoewel het grafisch nog wel achterblijft bij Apple.


Nexus 7

Net als Apple en Microsoft komt Google nu met een eigen tablet, onder eigen label. Verschil is overigens wel dat Google gebruikt maakt van een partner, ASUS, en feitelijk niet zelf produceert. De Nexus 7 is echt een contentdevice en gaat daarmee – naast de strijd tegen de iPad – ook meteen de strijd aan met de Amazon Kindle Fire. De moderne quad-core processor in de Nexus 7 maakt het apparaat wel veel sneller dan de minimalistische Fire. De hogere resolutie (1280×800 vs. 1024×600 pixels voor de Fire) maakt de Nexus 7 ook geschikt voor het spelen van zware grafische spelletjes.

De Nexus 7 gaat tegen kostprijs van de hand: vanaf 199 USD. De inkomsten moeten komen uit de content: boeken, spelen, games, video, muziek, etc. Met de rubberen achterkant en het perfecte handzame formaat is de Nexus 7 een ijzersterk apparaat.

Het gerucht gaat dat Google binnenkort ook met een 10-inch versie komt.

Nexus Q

De Nexus Q is een bizar bolvormig apparaatje, een social media streamer, waarmee je met je Android tablet of smartphone media naar je TV of versterker kunt streamen. Het idee is dat meerdere mensen op een feestje een playlist samenstellen en met elkaar zo de muziek bepalen, maar je kunt het ook afsluiten en alleen beschikbaar maken voor één gebruiker. De Q kan overigens niets met je NAS-servertje, waarop je bijvoorbeeld je films of muziek hebt opgeslagen. Het werkt dus alleen via WiFi en vanaf een Google device. De prijs is ook aan de hoge kant (299 USD) en voor dat geld koop je een betere mediaspeler. Conclusie is dat het apparaat te duur is en te weinig kan. Wellicht dat in de toekomst de functionaliteit nog wordt uitgebreid ..

Mobiele ondersteuning voor Flash stopt ~ 10.50 uur

Het was al langer bekend dat – na de bezwaren van Steve Jobs tegen Flash en het blokkeren van Flash content op de iPhone en iPad – Adobe (de eigenaar van Flash) de handdoek vroeg of laat – ten gunste van HTML5in de ring zou gooien. Even leek het erop dat Flash al niet meer beschikbaar zou zijn op ICS (Android 4.0), maar in Google Play is de player nog wel te downloaden. In de nieuwste versie Jelly Bean, die nog wel even in de praktijk op zich zal laten wachten, zal Flash niet meer ondersteunt worden. Adobe gaat overigens inzetten op het eigen multiplatform Adobe Air, wat al een tijd mee geïnstalleerd wordt bij elke Flash download.

Er is overigens nog altijd geen keuze gemaakt voor de video codec voor HTML5. Apple zet in op H.264, maar Google verzet zich daartegen. Ook de platformen verschillen, waardoor programmeurs de komende tijd de handen nog vol hebben aan het afspelen van video in HTML5.

Gesponsorde Wifi-zones de toekomst? ~ 11:05 uur

Wie straks op de Olympische Spelen rond rijdt in de metro onder Londen kan gebruik maken van een gratis, tijdelijk en gesponsord netwerk. Telecom bedrijf Virgin Media verzorgt de hotspots. Op het moment van de Spelen zullen 80 metrostations gratis internet bieden. Daarna gaat Virgin nog even door, om uiteindelijk 120 stations van hotspots te voorzien. Na de Spelen wordt het netwerk overigens betaald aangeboden, met uitzondering van wat pagina’s met reclame uitingen van het bedrijf zelf en content partners, zoals de uitgaansgids Time Out, Spotify en MyMovies.net.

Google doet hetzelfde momenteel in New York. Op de grootste knooppunten van het spoor sponsort Google de hotspots van Wifi-operator Boingo. Wie inlogt krijg reclame te zien van Google Offers, de nieuwe app om digitale coupons etc. te digitaliseren.

Ook Skype deed iets soortgelijks al. Het bedrijf sponsorde de hotspots op 60 Amerikaanse luchthavens rond de kerstperiode. Reizigers konden gratis internetten, maar zagen wel advertenties van Skype.

Nederland is niet onbekend met WiFi-sponsoring. T-Mobile is prominent aanwezig in de intercity’s van de NS.

Deze vorm van gratis internet is natuurlijk prima, maar wat doet de operator met jouw surf- en koopgedrag. En hoe veilig zijn open netwerken? Het is al langer bekend dat anderen eenvoudig kunnen meekijken met jouw verbinding en zelfs sessies kan overnemen. Gratis heeft een prijs, maar zolang de verbindingen onbeveiligd zijn is een gratis Wifi een risico.

5 jaar iPhone – wat deed het met ons? ~ 11.15 uur

Op de Macworld Expo van 2007 kondigde Steve Jobs 3 apparaten aan: een iPod met touchscreen, een mobiele telefoon en een internetapparaat. Het ging echter niet om 3 apparaten maar om 1: de iPhone. Kort na de introductie van de iPhone stond de beurskoers van Apple nog op 125 USD. Op dit moment staat de koers op 584 USD, na eerder een tijd zelfs boven de 600 USD te hebben gezweefd. Wat verklaart dit enorme succes??

Er zijn meer dan 217 miljoen iPhones verkocht. Daarmee veegde Apple de Nokia’s van tafel en zette het Microsoft’s mobiele OS compleet 6.5 voor schut. De iPhone was mooi om te zien en had een – nog altijd ongeëvenaard – gebruiksgemak. Internetten op een smartphone werd ineens leuk en al gauw zag je in de bezoekstatistieken van grote websites het aantal bezoekers met een iPhone opspringen.

Maar de iPhone deed meer: bladeren in kranten werd populair en de apps om dat bladeren nog makkelijker te maken volgden snel. Die app-makers zelf hebben er garen bij gespint: van niets werd dit een compleet nieuwe industrie binnen de software ontwikkeling. Navigeren deed je niet meer op een TomTom, maar gewoon op je smartphone. De melkkoe van de telecomindustrie, de SMS-dienst, moest het afleggen tegen gratis diensten als WhatsApp en Skype. Zonder de iPhone geen Instragram (photo sharing service), wat binnen 18 maanden 1 miljard waard was. Marktleiders als RIM (Blackberry) en Nokia werden bijna van de kaart geveegd en zijn nog een fractie waard van voor de iPhone introductie.

De iPhone zorgde echter ook voor een nieuwe verslaving: update stress. We zijn overal en altijd bereikbaar en willen met iedereen in contact staan. Volgens Amerikaans onderzoek checken 30% van de Amerikanen om de zoveel minuten of er een statusupdate van Twitter, Facebook, een nieuwsdienst of app binnen is gekomen. We leven digitaal, we ademen content. In Zuid-Korea is de verslaving aan mobiel internetten inmiddels erkend als ziekte. In vergaderingen kijken mensen glazig, omdat ze half luisteren en half hun smartphone in de gaten houden. Top-studenten van universiteiten diversificeren zoveel t.g.v. de digitale wereld dat ze per taak net zo gemiddeld presteren als een middelbare schoolleerling.

Maar er zijn natuurlijk ook positieve gevolgen: zo kunnen we nu via Buienradar onze fietstocht beter plannen. En kunnen patienten via apps gewaarschuwd worden hun medicijnen in te nemen. Kunnen we via augmented reality een gebouw beleven zoals het er 50 jaar geleden uitzag. En werd mobiel internet goedkoper. Overigens, tot de providers zagen dat er minder gebeld en minder SMS’en werden verstuurd. De prijzen van mobiel internet schoten daarna omhoog. Zo erg dat de Europese Commissie moest ingrijpen.

Steve Jobs had in 2007 gelijk toen hij zei dat het besturingsysteem van de iPhone 5 jaar voorliep op de concurrentie! Echter met de komst van Windows 8 zal die voorsprong toch omslaan in een achterstand. De wet van de remmende voorsprong is genadeloos.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s