De Digitale Media van 19 november 2012

Onderwerpen van vandaag:

  • Het moet veiliger, vindt de overheid
  • De Digitale Kerk
  • Blackberry slaat bijna terug
  • Site v/d week: move2prove.nl (revisited)

Overheid lanceert AlertOnline.nl ~ 10:40 uur

Consumenten wanen zich te veilig op het internet. Wachtwoorden worden op een papiertje onder het toetsenbord of naast het beeldscherm bewaard. 1/5 wijzigt nooit van wachtwoord. 6/10 gebruikt een wachtwoord van minder dan 10 tekens. Wil je weten of jouw wachtwoord veilig is, test het dan zelf op http://jewachtwoord.nl

Opstelten opent AlertOnline.nlOp 12 november lanceerde minister Opstelten de site AlertOnline.nl. Een website die hoort bij een campagne van het National Cyber Security Centrum van het ministerie van Veiligheid. “Cybersecurity is een speerpunt van het nieuwe regeerakkoord. We zien toenemende bedreigingen en kwetsbaarheden op het terrein van cybersecurity. Die willen we het hoofd bieden door de krachten te bundelen met alle belanghebbenden. Het verheugt mij daarom zeer dat er zo veel partijen uit de overheid en het bedrijfsleven meedoen met Alert Online”, aldus minister Opstelten bij de start van de campagne.

De meeste Nederlandse internetters (73%) vinden dat ze in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor veilig internetten, maar mensen blijken zich nauwelijks bewust van de risico’s van hun dagelijks internetgebruik. Consumenten vinden zichzelf redelijk ‘cyber secure’ met een gemiddeld rapportcijfer van 7,2. Tegelijkertijd overschatten ze daarbij regelmatig hun niveau van beveiliging. Zo voldoen wachtwoorden vaak niet aan de aanbevolen veiligheidsaspecten. 63% van de wachtwoorden bestaat uit 10 of minderkarakters en slechts 48% bevat een speciaal teken.

De campagne Alert Online is ontwikkeld door de Nationaal CoördinatorTerrrorismebestrijding en Veiligheid, in nauwe samenwerking met ECP (Platform voor de InformatieSamenleving), VNO-NCW, ICT-Office (branchevereniging van IT-, Telecom-, Internet- en Officebedrijven), de Nederlandse Vereniging van Banken, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het ministerie van Defensie, de Nationale Politie en het Nationaal Cyber Security Centrum.

Tips voor consumenten:

Tips voor bedrijven/organisaties:

De Digitale Kerk zit in de pen ~ 10:50 uur

Het is nog niet zover, maar Pieter Versloot van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is al helemaal in zijn nopjes. Onder de domeinnaam ‘mijnkerk.nl‘ moet straks een digitale kerkgemeenschap ontstaan. “We zitten nog maar in de brainstormfase, dus hoe het er precies uit gaat zien, weten we nog niet helemaal. Belangrijk is dat op de site in één opslag het unique selling point van de internetkerk te zien is. Dus er zal zeker een kruis op de homepage staan. En misschien ook wel een echte kerk. En natuurlijk het logo van de PKN. Tegelijkertijd streven we naar maximale openheid, zodat mensen werkelijk getriggerd worden om hun geestelijke verlangens vorm te geven.”

Jesus churchVersloot praat met de bevlogenheid van een ontdekkingsreiziger die nog maar net het nieuwe land heeft betreden, maar hij moet toegeven dat het internetavontuur ook wordt ingegeven door het feit dat de PKN jaarlijks duizenden leden kwijtraakt en er nauwelijks in slaagt om nieuwe gelovigen aan zich te binden. “Natuurlijk willen we graag dat mensen terugkomen naar onze eigen traditionele kerken, maar die hoop hebben we min of meer opgegeven. Dat gaat niet meer werken.”

In een zoektocht naar de ideale bezoeker kwam onderzoeksbureau Motivaction bij “de groep ‘moderne burgers’ uit, tussen de 20 en de 49 jaar oud, die graag naar The Voice of Holland kijken”.  “Motivaction heeft ons op het hart gedrukt bij de vormgeving van de site te letten op een aantal waarden die deze doelgroep heel belangrijk vindt: ervaren, genieten, gezien worden en een houvast hebben. Daar gaan we ons concept om heen bouwen.”

Een soortgelijk initiatief, genaamd de Church of Fools, in Engeland liep overigens na 3 maanden stuk. Er was een 3D-representatie gemaakt van een kerk en middels een avatar kon je door de kerk lopen. Waarschijnlijk gebaseerd op het destijds immens populaire Second Life. De software bleek echter maar 30 bezoekers tegelijk aan te kunnen en het onderhoud van de software bleek ook te duur. Nu is er alleen nog een Facebook pagina. Mark Howe die de FB site beheert: “Als je kijkt wie wij binnen krijgen, dan zijn het of mensen die al kerkelijk actief zijn, of mensen die nog nooit iets het christelijk geloof te maken hebben gehad en dat eigenlijk ook niet willen. Wij maken zelden mee dat ‘afhakers’ via ons terugkomen in de kerk. Ik vind het prima dat ze dat in Nederland proberen, maar het lijkt me nogal ambitieus.”

Er is een totaalbudget van 300.000 Euro over 3 jaar gereserveerd. Of en wanneer de site online komt is nog niet bekend. Ook over verwachte bezoekerscijfers laat Versloot niets los. “Het is een succes als de doelgroep zegt: dit is mijn kerk. Al zeggen maar honderd mensen dat, dan zijn we al tevreden. Maar liever zien we er natuurlijk veel meer komen.”

Blackberry slaat bijna terug ~ 11.05 uur

Ooit domineerde Blackberry de zakelijke markt met smartphones, waarmee je e-mail kon versturen/ontvangen en snel berichten kon intypen met een fysiek toetsenbordje. Maar Blackberry liet het compleet liggen op het gebied van touchscreens – de software was er niet voor ontwikkeld en de interface er niet voor geschikt. Blackberry verloor in rap tempo terrein. Eerst aan Apple, nu aan Android. Maar Blackberry kondigde een nieuw besturingssysteem aan BBX, wat al snel in een merkoorlog terecht dreigde te komen en snel werd omgedoopd naar BB 10. Het nieuwe systeem wordt op 30 januari 2013 gelanceerd.

RIM (Research in Motion) heeft nog een ‘kleine’ 80 miljoen klanten en voldoende cash om het nieuwe OS te lanceren, maar ze kunnen zich geen fout meer permiteren.

5 killer features die het bedrijf kunnen redden:

  1. Prachtig, intuïtief digitaal toetsenbord (woorden verschijnen boven de toetsen)
  2. Multitasking (8 apps naast elkaar open, door het wegslepen van apps worden andere apps zichtbaar (Peek & Flow); via de Hub worden alle statusupdates in één keer doorgegeven)
  3. Scheiding zakelijk en prive (BB Balance, met een simpel wrijfbeweging switch van een beveiligd prive-deel naar een beveiligd zakelijke deel)
  4. Androidtoepassingen (RIM draait de Android apps in een aparte runtime, Android knoppen worden ge-emuleerd)
  5. Zoeken en Maps (weten we nog niet)

De video hieronder wilden we je niet onthouden:

Site v/d week: move2prove.nl ~ 11:15 uur

Move2Prove is een website die we in maart van dit jaarreviewed hebben. We hadden er nog geen cijfer aan toegekend, omdat we wilden afwachten hoe de site zou worden gebruikt.

Vorige week werd bekend dat  “Het gaat niet goed met de Urker jongerenorganisatie Move2Prove. Die is in maart opgezet om de gemeente te adviseren over wat er leeft onder Urker jongeren tot 25 jaar. Sinds Koninginnedag is de organisatie nauwelijks nog actief. Een aantal jongeren is afgehaakt, omdat ze geen tijd hebben. Ook vinden ze dat de gemeente hen na de opstartfase niet lang genoeg heeft begeleid. Een woordvoerder van de gemeente zegt dat de jongeren tot eind april zijn begeleid en dat bekend was dat zij zich daarna zelf moest redden. De gemeente heeft de jongeren vorige week gevraagd waar de problemen zitten en hulp aangeboden.”, aldus Omroep Flevoland.

Zo kwamen we op de vraag: wat gebeurt er met de website als een bedrijf failliet gaat? Dat is behoorlijk actueel. Er gaan dit jaar meer dan 12.000 bedrijven failliet (incl. eenmanszaken) en het gros daarvan heeft een website. In de praktijk blijken de meeste bedrijven het (aankomende) faillissement niet op de website te willen melden. Vaker dan eens bestelden mensen daardoor iets in een webshop, of boekten een reis, van een failliet bedrijf. En betaalden netjes vooruit. Als het bedrijf al failliet is, dan is de curator verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. In eerste instantie zal hij – als hij niet kan uitvoeren – het geld moeten retourneren. Als hij denkt een doorstart te kunnen maken, dan zal de curator weinig ruchtbaarheid aan het faillissement geven, om leegloop te voorkomen en schade voor de doorstarter te beperken. Vaker dan eens blijft een website van een failliet bedrijf nog maanden of zelfs jaren actief. Tot de hostingprovider het opgeeft ..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s