De Digitale Media van 3 december 2012

Onderwerpen vandaag:

  • Whatsapp wordt betaald, so what’s next? Viber, Skype of .. Joyn?
  • Twitterles voor ouders in Emmeloord na Twitter-incident
  • Een ‘dood’ twitter-account gebruikt ‘jouw’ naam en nu?
  • Website v/d week: Weggeefhoek Urk op Facebook – Zijn er meer?

Whatapp wordt ‘betaald’, so what’s next? ~ 10.40 uur

Hoewel er nog geen universele betaalmethode is, laat een medewerker van Whatsapp aan Androidworld weten dat de populaire mobiele chatdienst op korte termijn betaald moet gaan worden. In de Apple store moet je nu al 0,89 ct betalen voor de app, maar op Android en Blackberry zal dat straks ook gaan gelden. Voor de betalingen gaat Whatsapp gebruik maken van Google Wallet of Paypay. Het zal dan om 1 dollar gaan voor een jaar gebruik van de app. Dat is natuurlijk peanuts en iedereen begrijpt dat de ontwikkelaars ook moeten eten, maar zal dat de populariteit van Whatsapp beïnvloeden? Of zal het andere apps een nieuwe kans bieden, zoals Viber of Skype?

JoynOf gaan de Telco’s zelf met een antwoord komen? Zoals het Spaanse initiatief Joyn. Hierbij werken de 3 grootste mobiele aanbieders in Spanje samen: Movistar, Orange en Vodafone. Joyn biedt eveneens gratis berichten, verbeterde gespreksfuncties en in bepaalde gevallen zelfs gratis gesprekken. De nieuwe dienst is het antwoord van de telecomaanbieders op het dalende aantal betaalde tekstberichten dat wordt verstuurd in het door een recessie geplaagde land, waar één op de vier werkloos is. WhatsApp is dan ook de bestverkochte applicatie in Apple’s Spaanse App Store.

Opvallende is dat de Spaanse Telco’s ook geen geld verdienen met Joyn, maar ze hopen ermee wel de loyaliteit van de klant te winnen. Bovendien is er een mogelijkheid dat er in de toekomst diensten worden toegevoegd aan Joyn, die wel betaald moeten worden.

Saillant detail is dat er steeds meer mensen terecht komen bij fysiotherapeuten met verkrampingen in vingers, pols- en handgewrichten, mede veroorzaakt door het intensief gebruik van smartphones, waarbij met name apps als Whatsapp de ‘schuld’ krijgen.

Twitterles voor ouders in Emmeloord na Twitter-incident ~ 10.50 uur

Op de Bonifatius mavo in Emmeloord werd vorige week een extra ouderavond georganiseerd over social media. Dat deed de school nadat er een compromitterend filmpje op Twitter rondfing, waar een leerlinge de dupe van is geworden. De school wil leerlingen én ouders bewustmaken van de gevaren van social media. ‘Je kunt wel zeggen: jij mag niet op Twitter. Maar dan kun je net zo goed zeggen dat je geen adem meer mag halen.’

Het ging om een tweet wat uit naam van het meisje was verstuurd, met daarin een link naar een sexueel getint film op het Internet. Die tweet zorgde voor nogal wat beroering en verwijten richting het meisje. De school nam hierop het meisje in bescherming. Tijdens mentorlessen wordt er al veel aandacht besteed aan het gebruik van social media. ‘Veel kinderen hebben zoiets van: het gebeurt mij niet. We merken dat ze slordig zijn met wachtwoorden en privacy instellingen’.

Soortgelijke incidenten hebben zich ook voorgedaan nadat leerlingen ineens op zogenaamde bangalijst, een soort van ranglijst van ‘makkelijk te hosselen meisjes’, kwamen te staan. Ook in Almere ging zo’n lijst rond. GeenStijl vind dat we ons daar geen ophef over hoeven te maken, maar vraag me af of die kinderen en hun ouders er ook zo ongenuanceerd over denken?!

De ouderavond werd verzorgd door iemand van het platform Mijn kind online – een kenniscentrum voor jeugd en media.

Een ‘dood’ twitter-account gebruikt ‘jouw’ naam en nu? ~ 11:05 uur

twitter-birdLeo Schouwenaar, de naamgever van ons radioprogramma, werd gebeld door Jacolien Lokhorst van Coloriet, een organisatie actief op het gebied van wonen, welzijn en zorg in Lelystad, Dronten en Zeewolde. Coloriet wilde het account ‘coloriet’ op Twitter claimen, maar vond dat dit al bezet was. En wel door iemand die zich ‘theleo’ noemt. Door een combinatie van zoekwoorden in Google, viel Leo Schouwenaar ‘door de mand’. Leo had inderdaad een keer een thema over Coloriet op Omroep Flevoland besproken en gezien de link naar ‘theleo’ was de conclusie dus niet helemaal onterecht. Leo had echter niets met het account te maken. Helaas voor Jacolien en Coloriet. Er zat niets anders op dan een andere naam vast te leggen. Dat werd coloriet1.

Maar als je weet dat ‘jouw naam’ al geclaimd is op Twitter en de ander doet er niets mee, wat kan je dan doen? Twitter kent een aantal gedragsregels, waarop ze kan ingrijpen, zoals:

  1. Indien inbreuk gemaakt wordt op een merkrecht
  2. Indien iemand zich voordoet als iemand anders
  3. Indien iemand kinderporno verspreid
  4. Indien iemand langer dan 6 maanden niet heeft ingelogd én getweet

De eerste 3 zijn nu niet relevant, dus die laten we even voor wat het is. De laatste zou een reden kunnen zijn om het account ‘coloriet‘ vrij te krijgen. Alleen is mijn ervaring dat Twitter dat niet (meer) doet. Vorig jaar lukte het me nog om het account ‘jazzfestivals‘ vanuit een suspended-mode te claimen voor de Nederlandse Jazz Federatie, maar in alle andere gevallen kreeg ik van Twitter terug dat ‘het in de toekomst mogelijk is dat Twitter ongebruikte en ‘suspended’ accounts vrijgeeft, maar dat niet duidelijk is wanneer dit gebeurt’. De kans dat Coloriet het account op grond van ‘inactief gebruik’ kan claimen acht ik dus nagenoeg nihil.

Mocht er overigens sprake zijn van ‘voordoen als iemand anders’ en levert dat schade op, dan zou je een claim op regel 2 kunnen leggen, maar in dit geval wordt er in het geheel niet getweet. Case closed.

Website v/d week: Weggeefhoek Urk op Facebook – Zijn er meer?

Dit keer geen website, maar een Facebook groep” Weggeefhoek Urk‘. Dit staat er op de groepspagina:

Geurkaarsen verlootWeggeefhoek Urk is tot stand gekomen in samenwerking met buitenpost Urk van het Leger des Heils. Door dit initiatief willen wij graag de saamhorigheid onder de mensen op Urk en daar omheen vergroten. Iedereen is welkom om spullen of diensten aan te bieden (aanbod) en te vragen (verzoekjes). Het vragen van spullen kan alleen als jezelf ook aanbiedt. Ontvangen is leuk, maar geven is nog leuker.”

Het werkt op basis van loting, niet op basis van bieden dus. Iemand biedt iets aan, voor niets en anderen mogen zich inloten. Wie het uiteindelijk krijgt, bepaalt dus het lot. In de groep wordt van alles en nog wat aangeboden. Van acrylverf, blazers, handtassen, een weegschaal, kaarsen, een wiegje, vazen, etc. Per huishouding loot er 1 maximaal mee op één en hetzelfde artikel.”

Waarom is dit leuk? Buiten het feit dat het een sterk sociaal initiatief is, merk je dat je zonder website ook prima kunt communiceren. In dit geval is gekozen voor een groep op Facebook met al zo’n 2.000 leden. Om mee te doen heb je wel een Facebook-account nodig. Bovendien is de groep besloten, dus je kunt er pas in na aanmelding en acceptatie – wat overigens verder verloopt. Iedereen heeft wel iets van waarde voor een ander. Dus geef je het weg en krijg je daarmee het recht om iets te ontvangen. Een prachtig voorbeeld van een lokale ruileconomie. Een ander voorbeeld zijn de LETS kringen – bekend van ondermeer Noppes in Amsterdam (zie video hieronder).


Zoiets kan overigens ook prima op LinkedIn. Of via een platform als Meetup. De keuze voor de ene of andere groep is afhankelijk van de doelgroep.

Nog een manier om mensen in contact te brengen is via een private social network, gebaseerd op systemen als NING of SocialGo. Ook Buddypress biedt een aantal basis-elementen voor groepscommunicatie binnen het populaire WordPress CMS. De inrichting hiervan is wel meer werk dan een groep op een bestaand sociaal netwerk en is niet noodzakelijkerwijze beter.

De Japanse stad Takeo verruilde haar gemeentelijke website zelfs bijna geheel voor een Facebookpagina. De stad bereikt meer interactiviteit via Facebook met zijn burgers en heeft daarom de openingspagina van de website laten vervallen en naar Facebook laten verwijzen. Overigens verwijzen sommige artikelen nog wel terug naar de oude website. De twee vullen elkaar dus prima aan. Het is wel een gewaagde stap: Facebook is een ‘as-is’ dienst, dus zonder uptime garanties, of de zekerheid dat de informatie beschikbaar blijft (al dan niet na censuur door Facebook zelf).

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 3 december 2012

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s