De Digitale Media van 17 december 2012

Onderwerpen van vandaag:

  • Google Maps terug op iOS
  • Hoelang en waar zat je op de social media in 2012?
  • Mooiste gadget van 2012
  • Site v/d week: www.vanegmondbouw.nl

Google Maps terug op iOS ~ 10.40 uur

google_mapsHet besluit van Apple om te komen met een ‘eigen’ maps applicatie en niet langer gebruik te maken van Google Maps is een fiasco geworden. In Australië werd onlangs nog gewaarschuwd Apple Maps niet gebruiken, omdat het mensen letterlijk in gevaar bracht. Zo werd het plaatsje Mildura ergens midden in de wildernis geplaatst, waar mensen bijna letterlijk de uitdrogingsdood wacht. Ook een recente fix blijkt het probleem niet helemaal te hebben opgelost.

Verschillende media noemden Apple Maps zelfs het slechtste product wat sinds 1993 is uitgebracht door het bedrijf uit Cupertino.

Hoe kwam Apple op het idee? Volgens All Things D had het te maken met een dispuut tussen Apple en Google over spraakgestuurde navigatie. In de Android variant van Google Maps zit al spraakgestuurde en -begeleidende navigatie, maar Google zou niet van plan zijn om dit ook beschikbaar te stellen op iOS (Android is van Google). Apple op haar beurt zegde Google niet toe om meer controle over de app te krijgen op iOS, zoals het brand-labelen van het product. Ook wilde Google in ruil voor de spraakmodule zijn app Latitude toevoegen, een systeem van plaatsbepaling, waarmee anderen o.m. je positie op de kaart kunnen volgen.

Toen Tim Cook aantrad als CEO (24-08-2011) bleef het aandeel lang handen rond de 375 USD om vervolgens begin 2012 ineens rap door naar de 700 punten (september 2012). Geruzie in de top, issues rond milieu-labels en minderjarige werknemers, problemen met leveringen van de iPhone 5 en verlies van marktaandeel zorgde ervoor – naast de perikelen rondom Maps – dat het aandeel in de afgelopen weken omlaag is gedonderd naar 500 USD.

Gelukkig lijken de problemen met Apple Maps even voorbij, want Google heeft vorige week Google Maps voor iOS6 gelanceerd. Samen met een SDK voor ontwikkelaars om te interfacen met de applicatie. Maps is inmiddels gewoon in de iTunes store te downloaden. Compatible met iPhone 3GS t/m 5, iPod touch en iPad. Benodigd is iOS 5.1 of hoger.

Hoelang en waar zat je op de social media in 2012? ~ 10.50 uur

Een onderzoek van Multiscope onder 13.000 respondenten in Nederland toont aan dat ‘we’ gemiddeld 50% meer tijd besteden aan social media dan 2 jaar geleden – van 40 naar zestig miljoen uur in 2012.

socialmedia2012

Met name Facebook maakte in de afgelopen 2 jaar een spectaculaire groei door: van 6,2 miljoen uur naar 43,4 miljoen uur (+700%) in 2012. Hyves, die zich in 2010 nog mocht verheugen over bijna 14 miljoen uur aandacht mocht dit in 2012 afboeken naar iets meer dan 5 miljoen uur (-65%). Ruim1 miljoen minder uur dan dat er aan Twitter wordt besteed (+100%). Ook LinkedIn is populairder geworden: van 1,2 miljoen in 2010 naar 3 miljoen uur in 2012 (+300% groei).

Opvallend is ook het aantal mensen wat een profiel heeft op de sociale netwerken: 76% heeft een Facebookprofiel, 33% een LinkedIn profiel en Twitter en Hyves hebben beide 24% van de voorkeuren. Google+ volget op 13% en heeft van de netwerken ook de laagste naamsbekendheid.

Naar de vraag van welk netwerk men meer gebruik ging maken in 2013 scoorde LinkedIn het hoogste met 16%, gevolgd door Twitter met 12% en Facebook met 11%.

Mooiste gadget van 2012 ~ 11.05 uur

Het jaarlijkse BesteProduct Awards – een panel van vakexperts op het gebied van consumenten electronica – de Samsung Galaxy S3 gekozen tot beste product van het jaar. Vorig jaar won de Samsung Galaxy S2 ook al deze prijs, terwijl in 2009 nog de iPhone 3GS de winnaar was en in 2010 de iPad. Samsung heeft als merk ook definitief Apple van de eerste plaats gestoten volgens de Nederlandse vakpers. Het lijkt er zelfs op dat Apple hieraan heeft meegeholpen door alle publiciteit rond de patent rechtzaken tussen de twee.

De 3e plaats was voor de Nexus 7. De beoordeling: “Het bewijs dat het 7-inch fomaat zeer fijn om mee te werken. En dat kwaliteit dus niet duur hoeft te zijn”. “Het is de eerste echt goede Android tablet”.

De 2e plaats was voor de iPhone 5. De beoordeling: “De reden dat mensen uren in de rij gingen staan”. “De nieuwe iPhone was weer loeisnel”.

De 1e plaats was voor de Samsung Galaxy S 3. De beoordeling: “De absolute toptelefoon van 2012”. “Niet voor niets de best verkochte telefoon van Samsung ooit”. “Een kei van een telefoon”.

a

Site v/d week: www.vanegmondbouw.nl ~ 11.15 uur

vanegmondBouwbedrijf Van Egmond: wie of wat is het bedrijf? In de menustructuur bovenaan staat de optie ‘Historie’. Daaruit blijkt dat Van Egmond al 30 jaar actief is in de bouwwereld. Inmiddels bestaat het uit 35 personeelsleden. Het bedrijf zegt kleine tot grotere bouwprojecten aan te kunnen en heeft een bijzonder onderdeel wat zich bezighoudt met Machinale Houtbewerking. De activiteiten richten zich om Ens en de noordelijke provincies.

Het eerste wat we hebben gedaan is gekeken naar wat Lipperhey vindt van de site: de beoordeling kwam uit op een 5.1, een onvoldoende dus. Qua techniek was het nog nét een voldoende (5.8 techniek en 56% SEO), maar de populariteit (aantal backlinks) ligt met 7 te laag om in Google als een ‘belangrijk zoekresultaat’ te worden getoond. Wil je hogerop komen dat zul je toch al gauw in 50 backlinks moeten denken.

TIP – Neem contact op met leden van bedrijfsverenigingen, klanten en/of leveranciers en biedt aan elkaars URL te delen en te plaatsen. Meer backlinks is meer relevantie.

Om te zien of de website geoptimaliseerd is voor de bedrijfsactiviteiten blijkt: 37% geoptimaliseerd voor ‘bouwbedrijf‘, maar slechts 8% voor termen als ‘houtbewerking’ of ‘woningbouw’.

De site is gebouwd in het Open Souce CMS Joomla. Het lijkt me nogal een gedateerde site (check a.u.b. uw versie in verband met lekken).

  • Koppen (H1 en H2) ontbreken.
  • Net als alt-teksten bij links en plaatjes.
  • URL’s bestaan uit index.php links en dat is niet zoals Google het voorschrijft.
  • De fotomodule op de site, een belangrijk onderdeel bij de presentatie van de afgeronde projecten, bevat een script fout en trekt daardoor de site uit elkaar.
  • Als je de site al terugvindt in Google, dan staat dit in de description: “Deze website, gemaakt door GBU internet services, bevat informatie over bouwbedrijf van Egmond.”. Dat lijkt me een mooie promotie voor de webbouwer zelf, maar toch niet voor haar klant Van Egmond? Zelfs bij de keywords promoot de webbouwer zichzelf als eerste: “GBU, GBU groep, GBU internet services, bouw, van egmond, vanegmond, van Egmond, Ens, Bouwbedrijf, Bouwbedrijf van Egmond”. Bepaald niet bevoordelijk voor de vindbaarheid van de site.
  • http://vanegmondbouw.nl leidt nergens naar – mensen zijn lui.

Zomaar een paar vlugge vaststellingen. Doodzonde dus, want het bedrijf doet zich met deze website gewoon tekort.

Maar voor welke woorden zou deze site het best geoptimaliseerd kunnen worden?

Dat kun je mede bepalen met een hulpprogramma van Google Adwords. De term ‘bouwbedrijf’ geeft 368.000 lokale zoekopdrachten. Als dat je enige zoekwoord is, dan moet je om dat woord concurreren met duizenden Nederlandse bouwbedrijven. Ga je specifieker targetten dan is je ‘concurrentie’ minder groot en de kans om gevonden te worden aanzienlijk beter. Vergelijk bijvoorbeeld de term ‘aanbouw’. Zomaar 33.100 zoekopdrachten. Dat is een stuk makkelijker scoren.

Als je bij een zoekwoord klikt op het pijltje ernaast dan kun je via Google Insights (zie afbeelding hieronder) zien hoe het zoekwoord zich ontwikkeld en welke aanverwante zoekwoorden er zijn. Is er een trend in de zoekwoorden te herkennen, waarop u kunt meeliften? Zo is bijvoorbeeld te zien dat er in Friesland met name wordt gezocht op bouwbedrijf friesland, bouwbedrijf leeuwarden en bouwbedrijf lont. Ook is te zien dat de meest gebruikte zoekterm ‘bouwbedrijf failliet’ is.

bouwbedrijfegmond

TIP – Weten hoe mensen u nu vinden helpt u op weg om uw zoektocht naar de beste keywords te starten. Kijk in uw Google Analytics (vraag die aan als u die nog niet heeft) en bekijk de zoekwoorden waarmee u gevonden bent. Kunt u daar iets mee en kunt u ze verbeteren?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s