De Digitale Media van 31 december 2012

Op de valreep van 2012 nog een allerlaatste uitzending met als onderwerpen:

  1. Technostress: Hoe scheiden we werk en privé in 2013?
  2. Ondanks Instagram en Pintrest toch meer dooie-bomen-fotoboeken?
  3. Wat lag er onder de boom dit jaar?
  4. De beste apps van 2012

Technostress: Hoe scheiden we werk en privé in 2013? ~ 10.40 uur

mustcheckSteeds vaker zorgt de nieuwe technologie (smartphones en tablets) ervoor dat we werk en privé moeilijk nog kunnen scheiden. We staan in de rij voor het vuurwerk en checken mobiel nog even onze zakelijke e-mail. Op kantoor checken we het weer voor we naar huis rijden of het weekend inplannen. Onderweg naar een klant posten we via Foursquare of Facebook waar we zijn, wat we doen en hoe we ons voelen. Waar gaat werk over in privé en in hoeverre is dat schadelijk? Denk aan RSI-achtige klachten en/of concentratieverlies. Irritatie door constante meldingen van smartphone of tablet.

FNV en de Universiteit van Amsterdam doen samen onderzoek naar het effect van die horde aan smartphones en tablets die het leven als werknemer zijn binnengedrongen. Door nieuwe technologie hoeven werknemers niet meer altijd in de kantoortuin te verschijnen, en steeds meer werknemers kunnen ook zelf hun tijd indelen. Maar nadelen zijn er ook, zegt de FNV. Zo wordt de scheidslijn tussen werk en privé steeds vager. „Voor je het weet zit je in een situatie waar werknemers gaan denken dat ’het er nu eenmaal bijhoort’. Maar de vraag moet ook gesteld worden of het er inderdaad allemaal bijhoort of dat het normaal is om buiten werktijd ook op piepjes en bliepjes te zitten wachten”, zegt Arbo-deskundige Wim van Veelen van de FNV. „Die discussie moet gevoerd worden.”

Uit een poll – op Spits.nl – blijkt onder ruim 3000 deelnemers dat:

  • 38% er niet tegen kan 24-uur bereikbaar te zijn – die ervaren dus een zekere mate van technostress
  • 27% vindt het onzin: Dan zet je toch gewoon je telefoon uit?
  • 17% begrijpt dat het in tijden van crisis niet anders kan – een mindere mate van technostress
  • 18% weet niet wat Technostress is of ervaart het niet

De vakcentrale kijkt ook naar de oosterburen. Zo is het in een aantal Duitse bedrijven verboden om rond de kerst werkgerelateerde mail te sturen. Werknemers van autobouwer Volkswagen krijgen een half uur na het einde van de dienst geen e-mail meer van het bedrijf. Het was de Duitse minister van binnenlandse zaken die stelde dat de mens weer de regie moet krijgen over de techniek, in plaats van andersom. Dat wil de FNV ook.

Notabene: in de social media spreken we al van ‘realtime media’ naar ‘righttime media’. Ofwel: niet meer constant onderbroken worden door berichten, maar ze pas accepteren als jij er klaar voor bent. Not realtime, maar righttime.

Ondanks Instragram en Pinterest toch groei papieren fotoalbums ~ 10.50 uur

digitaalfotoalbumAMSTERDAM – Tussen e-boeken en digitale foto’s op Facebook, Hyves en Twitter blijft de omzet van zelfgemaakte papieren fotoboeken groeien. Tot aan de kerstdagen drukt Albelli 30.000 fotoboeken per dag, een record. Het Amerikaanse Blurb, sinds anderhalf jaar ook als Nederlandse site actief met vooral fotoboeken, draait nu $100 miljoen omzet, met 32% omzet uit Europa.

Hoe digitaal we ook worden, in print zit nog altijd geld, zegt Daniel Scheijen, directeur Benelux bij Albelli, terwijl personeel in topdrukte orders de deur uit werkt. De Europese digitale fotoboekenmarkt groeide vorig jaar rond 10%, aldus marktonderzoeker Understanding and Solutions. De groei naar 30.000 exemplaren verrast, omdat Scheijen in december vorig jaar dagelijks 20.000 exemplaren omzette.

De online zelf te ontwerpen fotoboeken van de Hema blijven marktleider. Albelli, in oktober vorig jaar gekocht door Vistaprint, en Kruidvat strijden volgens Scheijen om plaats twee. Recent marktonderzoek ontbreekt echter.
„We groeien in omzet nu sneller in Europa”, aldus Scheijen van Albelli. „Daar zit nog volop nieuwe vraag. Facebook en Hyves en het gedrukte fotoboek lijken elkaar te versterken. Mensen willen de mooiste foto’s toch gebundeld bij elkaar. Bladeren op de bank in een fotoboek blijft toch belangrijk.”

Online uitgever Blurb merkt dat Nederlanders ondanks de crisis ook willen betalen voor fotoboeken in het hogere segment. Dat komt ook door populaire gebruikers van sociale media, die fotoboeken uitgeven voor de verkoop. „Die mensen die al een publiek hebben op Twitter of Facebook, zorgen bij ons zelf voor een behoorlijke oplage”, aldus oprichtster Eileen Gittins in San Francisco. Vooral deze ’accidental authors’ jagen momenteel haar omzet op. „De inhoud, teksten en foto’s hebben facebookers of twitteraars al. Ze brengen die nu met enige schaal ook naar print voor een publiek dat daarop zit te wachten. Zij volgden de auteur immers al.”

In 2013 verwacht marktonderzoeker Future Source 5% groei. Gittins van Blurb: „Ik voorzie dat we het dubbele omzetten.”

Wat lag er onder de boom dit jaar? ~ 11:05 uur

Minstens 17,4 miljoen tablets en smartphones zijn geactiveerd op Eerste Kerstdag, 332 procent meer dan een jaar geleden. Dat blijkt uit gegevens van Flurry. Vorig jaar werden minimaal 6,8 miljoen smartphones en tablets in gebruik genomen. En dat zijn conservatieve schattingen, omdat Flurry niet volledig zicht heeft op alle activaties.

Er werden dit jaar meer tablets dan smartphones geactiveerd, hoofdzakelijk iPads, maar de Amazon Kindle doet het ook goed. Ook het aantal downloads van apps bereikte op Eerste Kerstdag een nieuw record. Het volume steeg met 112 procent naar 328 miljoen apps.

Tablets_vs_Smartphones_Xmas2012-resized-600

Inmiddels zijn er naar schatting zo’n 4.3 – 5 miljoen Nederlanders met een tablet (alleen al dit jaar zijn er circa 2,5 miljoen bijgekomen) en daarmee wordt het voor marketeers ook steeds interessanter om gerichter te targetten op publiek wat van deze devices gebruik maakt. 60% daarvan is van Apple, 25% van Samsung. Ongeveer 7 miljoen Nederlanders hebben een smartphone. Ca. 13% heeft een e-reader.

Met de groei van de tablets valt op dat met name Windows 8 achterblijft. In vergelijking met vorig jaar zijn er zelfs minder PC’s met Windows verkocht. Oorzaak zou zijn: de meeste mensen hebben al een Windows 7 computer en zien het nut van een upgrade niet in. Microsoft geeft de schuld aan de fabrikanten: die zouden niet voldoende interessante producten maken. Maar de fabrikanten geven Microsoft weer de schuld omdat die zelf een rare sprong maakte met de Surface-apparatuur. Veel fabrikanten zitten bovendien in hun maag met enorme voorraden notebooks (ultrabooks), die geen touchscreens hebben en promoten daarom Windows 8 niet actief. Ook de aanvallen op de RT versie van Windows 8 helpen niet mee.

  • Een eigen rondgang langs een aantal detailisten (waaronder BCC en Mediamarkt) leert dat het aanbod van Windows 8 tablets en notebooks vrijwel nihil is. Voor de consument maakt je het zo wel heel moeilijk.
  • Wat ook meespeelt is dat er voor de consument nu wel iets te kiezen valt: heb je wel een PC nodig of kun je af met een tablet voor thuis?
  • Vroeger was het of Windows of niets. Apple was nauwelijks een alternatief.
  • Jarenlang werd Microsoft verweten dat ze te weinig innoveerden, nu lijkt het erop dat ze te ver voor zich uit hebben geïnnoveerd.
  • Microsoft innoveert wel, maar het publiek interesseert het niet.

De beste apps van 2012 ~ 11.15 uur

Het is weer zo’n tijd waarop de getalletjes worden opgeteld en de winnaars van het jaar bekend worden. Dit jaar stond absoluut in het teken van apps, waarbij met name de enorme toename in groei van Android phones & tablets opvallend was. Volgens Google is dit de top 10 van beste (meest gedownload) apps van 2012.

  1. Evernote – het ultieme notitieblok, voor notities, photo’s en geluidsfragmenten
  2. Pinterest – deel je foto’s en video’s en let’s pin/repin
  3. Pocket – een offline reader, slimmer dan een bookmarker (vergelijk: Readability en Instapaper)
  4. Pixlr Express – een photo-editing en correctie app
  5. TED – app waarmee je de TED talks snel kunt ophalen
  6. Fancy – share your personal style (shopping & fashion)
  7. Ancestry – breng je stamboom in beeld

Volgens Bright in Nederland: ING Bankieren, 9292-app, Dropbox e.v.a.

Voor iOS geldt een andere lijst. TechCrunch kwam met een interessante samenvatting, waarin ook een aantal Android apps zitten:

  1. Google Maps – na het fiasco met Apple Maps
  2. Camera Awesome – camera app met een edge
  3. Slices for Twitter – organiseer tweets over een event
  4. Flipboard – je eigen social magazine
  5. Vyclone – video editing op je smartphone
  6. Clear – taskmanager
  7. Pocket – een offline reader, slimmer dan een bookmarker
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s