De Digitale Media van 14 januari 2013

Onderwerpen vandaag:

  • Lek in DigiD: is het nog veilig?
  • Komt Apple met een budget iPhone?
  • Speciaalzaken online floreren – in schril contrast met de offline winkels
  • Website v/d week: dronteninbeeld.nl

Lek in DigiD: is het nog veilig? ~ 10.40 uur

digid-broken-copyright-dedigitalemedia

Als je naar het gemeentehuis gaat, dan dien je je in veel gevallen te legitimeren met een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Als je op het internet gebruik wilt maken van overheidsdiensten, dan moet je inloggen met je eigen DigiD. DigiD wordt gebruikt door zo’n 500-600 organisaties, waaronder landelijke organisaties (denk aan kadaster, belastingdienst, CBR, OPTA en AFM), gemeenten, provincies, waterschappen, politie, diverse zorgorganisaties en zorgverzekeraars.

Iedereen kan een DigiD aanvragen. Je vult hierbij je gegevens in en kiest een eigen unieke gebruikersnaam en wachtwoord. Je aanvraag wordt vervolgens gechecked via e-mail en SMS. Daarna ontvang je op je huisadres binnen een paar dagen een bevestiging van je aanvraag. Met de meegestuurde code kun je je aangevraagde DigiD activeren. Deze is daarna steeds 3 jaar geldig, gemeten vanaf de laatste keer dat je ermee inlogt.

Tip: Zorg dat je de inloggegevens altijd veilig opbergt!!

Vorige week werd duidelijk dat de site van DigiD lek was. Afgelopen woensdag 9 januari 2013 was het ineens niet meer mogelijk gebruik te maken van DigiD en in te loggen op de websites, die van DigiD gebruik maken als authentificatie-methode. Er bleek namelijk een groot lek te zitten in de applicatieomgeving, waarin DigiD gebouwd is. Voor techneuten: Ruby on Rails (RoR) was zo lek als een mandje. Door het lek konden kwaadwillenden (mogelijk) zonder wachtwoord inloggen en toegang krijgen tot de achterliggende databases. Ruby on Rails is een opensource ontwikkelomgeving, waarin ook applicaties als Twitter en Groupon ontwikkeld zijn.

Michiel Groeneveld van Logius, die het systeem namens de overheid onderhoudt, ‘vond het lek’ de avond ervoor en besloot de volgende morgen de toegang tot DigiD te blokkeren. Michiel kon niet uitsluiten dat er tussen het tijdstip van down-brengen en het ontdekken van het lek misbruik is gemaakt van het lek. Wat Michiel er niet bij zei was dat het lek (SQL Injection Vulnerability) al op 7 januari bekend was. Sterker nog: het oorspronkelijke probleem was 21 december 2012 al gepubliceerd – inclusief uitleg hoe het exploit werkte. De Ruby on Rails community kwam op 2 januari 2013 daarom al met een fix.

Het is dus niet onwaarschijnlijk dat DigiD al vanaf december kwetsbaar is geweest voor de exploit. En niet ‘een paar uren’ zoals Logius ons wil doen geloven. Wat gaat de politiek hiermee doen?

Komt Apple met een budget iPhone? ~ 10.50 uur

iPhone-mini-teaserDiverse toonaangevende media, zoals DigiTimes (achter betaalmuur) en The Wall Street Journal, berichten vorige week (niet geheel toevallig tijdens de CES, waar vooral Chinese telefoonmakers als Lenovo, ZTE en Huawei de toon zetten) over een nieuwe budget iPhone 5, die bedoeld zou zijn voor ‘opkomende’ markten als China en India. In het 3e kwartaal van 2012 zag Apple haar wereldwijde aandeel op de smartphone markt terugzakken van 23% eind 2011 naar 14,6%. Samsung daarentegen steeg van 8,8% naar 31,3% en boekte wederom een recordwinst.

Zo luid als vorige week de geluiden om een budget iPhone 5 ook waren, ze werden de afgelopen dagen door alles en iedereen ontkracht – niet in de laatste plaats door VP marketing Phil Schiller van Apple. Het zou zo-niet-des-Apple’s zijn en bovendien zou Apple te weinig verdienen aan een budget iPhone. Phil gaf aan dat Apple met haar 20% marktaandeel 75% van haar winst naar binnen sleept. Dat marktaandeel zou echter (zie  hierboven) al gezakt zijn naar 14,6%. Dat verklaart mogelijk ook de enorme koersval van Apple (-25%) van de afgelopen weken.

Steve Jobs ging er altijd prat op dat de modellijn simpel en overzichtelijk was. Meer modellen, zoals Samsung dat momenteel met veel succes doet, is niet de stijl van Apple. Maar Tim Cook stapte daar eerder al vanaf door een iPad Mini te lanceren. Volgens de WSJ zou Apple zeker al sinds 2009 overwegen een goedkopere versie van de iPhone uit te brengen om het marktaandeel te vergroten. Een tweede telefoon zou echter het productieproces moeilijker maken en dus werd besloten oudere modellen goedkoper aan te bieden.

Afgelopen week werd ook bekend dat Nokia het ‘beter dan verwacht‘ deed met de Lumia-lijn, maar nog veel beter met de budget smartphones ‘Asha’. Het loont dus om budget smartphones uit te brengen, bewijst Nokia.

Persoonlijke note: Vorige week gaf ik al aan dat Apple en Microsoft stuivertje gewisseld hadden als het gaat om meest innovatieve bedrijf (denk bij MS aan de Xbox 360 Kinect en Windows 8), waarbij de Apple consument aan het shiften is van ‘early adopters’ naar ‘late majority’, terwijl die van Microsoft juist aan het opschuiven zijn van ‘late majority’ naar ‘early majority’. Een tweede vaststelling is dat Apple blijft kiezen voor exclusiviteit, terwijl de ‘late majority’ daar alleen voor betalen zal, zolang het merk superhot is. Ondertussen geven sommige onderzoeken al aan dat Apple onder teenagers al niet meer hot is. Apple staat dus voor de keus: doorgaan met het bedienen van een massamarkt en accepteren dat daar lagere marges bij horen, of terugkeren naar de oude rol van innovator, met een kleiner marktaandeel. Wat Apple nu doet is gokken: ervan uitgaan dat het merk zó sterk is dat het de hoge prijzen blijft rechtvaardigen. Maar het merk is slechts 2-3 jaar een massaproduct. Dat is te kort om die gok te durven nemen en de oorspronkelijke Apple-lovers raken steeds gefrustreerder over het uitblijven van nieuwe innovaties. Ik voorspel dan ook een herhaling van het verval, zoals dat eerder Apple in de jaren tachtig overkwam (waarna Microsoft definitief doorbrak).

Speciaalzaken floreren op internet ~ 11:05 uur

storeHet Financieel Dagblad meldde vorige week dat internetverkoper Coolblue groeit als kool. Met meer dan 200 ‘gespecialiseerde’ winkels groeide in 2012 de omzet met 48% naar 168 miljoen Euro. De jaarcijfers onderschrijven het succes van speciaalzaken op internet, met online specialisten als ‘laptopshop.nl’ en ‘tvstore.nl’ groeide Coolblue vooral met electronica, maar inmiddels beweegt het zich ook in andere markten, getuige shops als ‘pannenstore.nl’ en ‘serviesstore.nl’. De plannen zijn om dit jaar nog 100 winkels te openen.

De Volkskrant kopte met ‘Speciaalzaken floreren op internet’ op grond van dit artikel in het FD, zonder daarbij overigens Coolblue te noemen. Volgens branchorganisatie Thuiswinkel kunnen ‘speciaalzaken’ op het internet een groei van 15 tot zelfs 50% tegemoet zien. Of Thuiswinkel daarmee doelt op ‘ten opzichte van’ bijvoorbeeld winkels als Wehkamp of BOL.com is niet duidelijk.

Het onderbrengen van een reeks aanverwante producten onder aparte URL’s is mijn inziens niet 1:op:1 vergelijkbaar met een offline speciaalzaak als een schoenmaker of een slager. Coolblue had immers gewoon alles onder één website kunnen vangen, met een onderverdeling per artikel(groep). De truuk van Coolblue lijkt voornamelijk te zitten in het niet tonen van de verbintenissen van al die URL’s.

Wat niet iedereen weet is dat die online winkels welliswaar meer omzet draaien, maar ook steeds minder marge vangen – vaak ook omdat de afleverkosten voor rekening van de retailer komen. De druk om te verkopen en marktaandeel te verkrijgen is groot en omdat de prijzen openbaar zijn is een vergelijk snel gemaakt. Het zal nog moeilijk worden om te blijven concurreren tegen minimale marges en tegelijk te excellereren in service; met daarbij het zwaard van Damocles in de nek van de recensies op consumentensites.

Eerder zagen we al dat een Flevolandse online cameraspecialist als Cameranu.nl het erg goed deed, zowel qua verkopen als qua recenties. Ook Plasma-discounter.nl bleek in de afgelopen jaren succesvol. Anderzijds zie je ook weer dat warenhuizen online succesvol kunnen zijn, met Wehkamp.nl als exponent.

Persoonlijke note: Zelf denk ik dat de teruglopende marges heel veel online retailers zullen dwingen om te consolideren, hetzij door alles vanaf 1 website te voeren, ofwel op te gaan in online shoppingmalls.

Website v/d week: dronteninbeeld.nl

Naar aanleiding van berichtgeving op Omroep Flevoland is dit keer de website www.dronteninbeeld.nl .. in beeld. Het eerste wat me opviel is dat de URL dronteninbeeld.nl een foutmelding geeft. Velen laten tegenwoordig uit gemak de hostname www. weg (scheelt typen op een virtueel toetsenbordje), dus handig om in ieder geval wel een reactie op dit domein te geven, als is het maar om bezoekers te forwarden naar de www. locatie.

dronteninbeeld

De site is bedoeld om een soort van verzamelplaats te creëren van foto’s en feiten over Dronten door de jaren heen. Een particulier media archief dus. Zondermeer een leuk initiatief.

Qua styling blinkt de site niet echt uit: de groene tekentjes op de zwarte achtergrond, gecombineerd met rode header op die achtergrond geven een wat somber beeld – nog wat aangedikt door de saaie donkergrijze header. Maar goed, ieder zijn meug. Mooi is tenslotte ook maar iets subjectiefs. De site moet het daar overigens niet van hebben. Het gaat om de foto’s ..

Functioneel doet de initiatiefnemer van de site een paar leuke dingen. Naast dat mensen (leden) zelf hun foto’s en verhalen kunnen plaatsen, laat Fred Vogels op een kaartje zien waar de foto’s genomen zijn. Inclusief een bijpassend icoontje. Daar is wel wat werk in gaan zitten, vermoed ik. Maar het effect is erg leuk.

Ook zoeken in het foto archief gaat uitstekend en is zeer uitgebreid: naast het zoekresultaat (foto’s met verhalen) wordt weer die kaart getoond met daarop netjes de lokaties geplot. Jammer is dat de foto-viewer niet in een dHTML popup terecht komt maar op een nieuwe pagina: dat maakt het navigeren door foto’s wat omslachtig.

Op de pagina De Mooiste Foto’s worden idd een paar mooie foto’s getoond. Aangezien mensen ook hun waardering kunnen uitbrengen voor foto’s op de site, is dit deel mogelijk dynamisch samengesteld. In ieder geval zou zoiets kunnen aanzetten om een soort van competitie: hoeveel foto’s komen hier van welke fotograaf.

De site is gebaseerd op Joomla en bevat een minimalistische invulling van vereiste SEO-elementen. Er gaat eigenlijk teveel fout om apart te noemen. Maar gezien het hier een particulier initiatief betreft stel ik voor dat we dat lekker door de vingers zien. Goed gedaan en ondanks de wat ‘technische’ opzet en sombere layout: functioneel prima voor elkaar!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s