De Digitale Media van 11 februari 2013

Onderwerpen van vandaag:

  • Microsoft pakt Gmail op schenden van privacy
  • Een relatiebreuk kan leiden naar het uitlekken van persoonlijke informatie
  • Microsoft Surface Pro gelanceerd
  • Website v/d week: studentinalmere.nl

Microsoft pakt Gmail op schenden van privacy

Microsoft heeft in het verleden al eerder geprobeerd duidelijk te maken dat de emaildienst van Google, Gmail, niet perfect is. Inmiddels is Microsoft hier weer mee begonnen, dit keer pakt de softwaregigant de emaildienst op het gebied van privacy.

Microsoft gebruikt de campagne tegen Gmail om gebruikers over te laten stappen naar Outlook. Er wordt gebruik gemaakt van de zelfverzonnen term ‘Scroogled’, voor het scannen van e-mails om relevante advertenties te kunnen tonen. Het viel Microsoft al eerder op dat dit gebeurde en introduceerde toen de Gmail Man-campagne.

Microsoft wil gebruikers van Gmail niet alleen attenderen op het feit dat dit gebeurd, maar ook duidelijk maken dat dit schending van privacy is. Er is uit onderzoek gebleken dat 70% van de internetgebruikers er niet van op de hoogte is dat maildiensten e-mails scannen om gericht te kunnen adverteren.

Uit het onderzoek blijkt ook dat wanneer gebruikers wel weten dat hun e-mails worden gescand, 88% van hen dit afkeurt. Microsoft biedt dan meteen een alternatief aan: Outlook.com. Deze e-maildienst adverteert niet door eerst te scannen. Om Gmail aan te vallen is Microsoft een petitie gestart, die getekend kan worden op scroogled.com.

Google reageert op de Scroogled-campagne door te laten weten dat het een geautomatiseerd systeem is dat de e-mails scant en dat er geen Google-medewerker is die de e-mails doorleest.

Note: vorig jaar deed Microsoft hetzelfde al met Bing versus Google als zoekmachine. Vooralsnog lijkt de campagne eerder terug te slaan naar Microsoft, omdat niemand gelooft dat een concurrent een eerlijk verhaal kan vertellen.

Een relatiebreuk kan leiden naar het uitlekken van persoonlijke informatie

Mensen zijn te goed van vertrouwen en geven hun digitale gegevens te makkelijk aan geliefden. Een relatiebreuk kan leiden tot het uitlekken van persoonlijke informatie en foto’s op internet. Daarvoor waarschuwt antivirusbedrijf McAfee in een persbericht.

Een wachtwoord aan je partner geven lijkt iets onschuldigs. Maar als de relatie uitgaat loopt je het risico dat je ex wraak wil nemen en bijvoorbeeld privéfoto’s op internet zet. McAfee deed onderzoek naar persoonlijke relaties en digitale privacy. Het bedrijf waarschuwt nu dat mensen hun persoonlijke gegevens echt beter moeten beschermen. Bijna twee derde van de mensen met een smartphone bewaart gevoelige informatie op het apparaat, zoals persoonlijke foto’s, bankgegevens, wachtwoorden en creditcardnummers. Maar slechts 40 procent heeft het toestel beveiligd met een toegangscode. Dat kan leiden tot problemen als het toestel in handen van een ander komt.

Niet alleen van beroemdheden komen er soms gegevens op straat te liggen’, zegt manager Michelle Dennedy van McAfee. ‘Een wachtwoord aan je partner geven lijkt iets onschuldigs. Maar als de relatie uitgaat loopt je het risico dat je ex wraak wil nemen en bijvoorbeeld privéfoto’s op internet zet.’

94 procent van de Amerikanen denkt echter dat hun gegevens in veilige handen zijn bij hun partner. Maar bij 13 procent zijn gegevens zonder hun toestemming bij andere mensen terechtgekomen. Eén op de tien exen dreigt met het online zetten van persoonlijke informatie. 60 procent van hen doet dat ook echt.

Microsoft Surface Pro gelanceerd

Drie maanden geleden lanceerde Microsoft de eerste eigen computer van het bedrijf: de Surface tablet. De tablet was gebaseerd op de ARM-architectuur, vergelijkbaar met andere tablets in de markt. Kenmerkend voor ARM-tablets zijn het lage energieverbruik, maar daarbij hoort ook een lagere performance. Microsoft ving dit op door een gestripte versie uit te brengen van Windows 8: RT genaamd. En zo werd ook de eerste tablet ‘Surface RT’ genoemd. Op de RT versie kun je geen desktopapplicaties draaien, maar verder kun je ermee wat je met de meeste andere tablets ook kunt. Wil je meer dan kun je apps downloaden uit de Windows Store (zo’n 40.000 – de verwachting 3 maanden geleden dat er 100.000 zouden zijn tegen deze tijd is niet waargemaakt).

Surface PRO

Inmiddels zijn we 3 maanden verder en heeft Microsoft ook de op Intel-processors gebaseerde tablet af. Deze processors zijn krachtiger, maar gebruiken ook meer stroom.

Wat wel duidelijk is, is dat de Surface Pro niet gezien moet worden als tablet, maar meer als notebook. Dat is als je Microsoft mag geloven. Volgens MS is de levensduur van de batterij ‘pound by pound’ vergeleken met een MacBook daarom zelfs goed te noemen. De vraag is of de consument de Surface ook ziet als notebook? Want met het losse toetsenbord, wat niet geweldig typen is, gaat het vergelijk met een tablet duidelijk eerder op. En dan weegt de batterijduur voor hen zwaar.

De Surface PRO is uitgevoerd met een Stylus pen, die drukgevoelig is en het mogelijk maakt om notities op het scherm te schrijven of zelfs te tekenen.

Computerworld bekeek de Surface Pro en noemde een 10-tal voor- en nadelen. Ik haal de 3 belangrijksten hier aan:

  1. Volledige ondersteuning van alle x-86 applicaties – dus alles wat op Windows 7 draait, draait ook op de Surface Pro. Het is daarmee een volwaardige Windows PC.
  2. Je kunt twee type toetsenbordjes onder Surface Pro klikken, die tegelijk dienst doen als bescherming van het glas. Door het toetsenbord naar achteren om te klappen wordt het automatische uitgeschakeld. Je kunt het toetsenbord met een simpele beweging vast- en losklikken.
  3. De Surface Pro is behoorlijk draagbaar. Ingezet als notebook is het apparaat relatief licht met 903 gram. Nog lichter dus dan de superlichte Acer Aspire S7.

Maar:

  1. De batterijduur is voor een tablet niet geweldig. Gezien de kracht van het apparaat is het begrijpelijk, maar Microsoft had er beter aan gedaan een iets zwaardere batterij te kiezen of het wisselen van batterijen mogelijk te maken.
  2. De opslagruimte is behoorlijk krap. Van de 128 GB SSD harddisk is maar 84,5 GB vrij. De rest wordt ingenomen door het besturingssysteem en recovery bestanden. Die kun je desgewenst verwijderen of op een externe USB-drive overzetten, maar dat vraagt wel een extra handeling.
  3. Het apparaat is ultramobiel, maar heeft geen ondersteuning voor 3G of 4G. Ook is niet duidelijk of dat nog gaan komen.

Tot verbazing van velen wordt de Surface Pro, toch met name gericht op de zakelijke gebruiker, ook nog eens uitgeleverd zonder Microsoft Office. Maar met een prijs van onder de 1000 Euro zit je wel ruim 300 Euro onder de Acer Aspire S7 en die houdt er na 4 uur al mee op. Dus overall genomen is de Surface Pro een prachtig mooi gemaakte tablet met notebook-specificaties, extreem draagbaar terwijl het toch een volwaardige PC is. Het zal echter moeilijk worden voor Microsoft om uit te leggen, waarom ze de keuzes heeft gemaakt zoals ze zijn gemaakt.

In onderstaande video wordt het gebruik van de Surface PRO vergeleken met breakdansen (Getting Things Done). Heel leuk om te zien!

Website v/d week: studentinalmere.nl

Bij binnenkomst van de site gaat het al meteen goed. De knalgrote tekst laat weinig de raden over:

Student in Almere

Lekker duidelijk en met een (wisselend) stoere achtergrondplaat (mooi in kleur meegenomen) ook aansprekend genoeg om verder te bladeren. Eerst maar even onderaan beginnen. Daar staan steeds 5 studenten (van 10), die elk hun verhaal vertellen op een aparte pagina. Soms verrijkt met video, anderen alleen met tekst. Wil je ze volgen in de social media, dan kan dat ook. Leuk gedaan. Enige wat minder werkt is de koppeling naar Google Maps: hier verwacht je een inzoming naar waar de student(e) woont of naar school gaat, maar dat blijkt niet te zijn ingesteld.

Terug op de homepage valt het me op dat het lettertype niet helemaal lekker overkomt. Ik klik op STUDIE. De tekst ziet er wat klodderig uit. Waarschijnlijk is gebruik gemaakt van Google Fonts en die zijn niet allemaal even geschikt voor webteksten. De informatie over de scholen houdt niet echt over, dus verwacht je een duidelijk link naar de website van de scholen. Maar dat hangt onduidelijk achter een klein logo links – dat kan beter.

  • De informatie over KAMERS is eveneens beperkt. Het verwijst naar Ymere. Verder staan er twee woningen te huur. Daar kom je toch niet voor naar deze site?
  • Bij BAAN gaat het beter. Daar staan 10 bijbaantjes genoemd. Die blijken allemaal bij ASA vandaan te komen. Ze hadden kunnen volstaan met een linkje naar de site, maar gelukkig laten ze nu wel wat zinvols op deze site zien.
  • Bij KROEG vind je een kaart van Almere, met daarop een aantal pins naar de bekende kroegen. Verder geen toelichting of sfeerimpressie. Jammer.
  • Bij SPORT staan 6 sporten. Achter elk plaatje hangt een pagina met linkjes naar websites elders. Informatief, maar wederom: weinig sfeer.
  • Wel goed is de pagina ALMERE waar de highlights van de stad genoemd en getoond worden. Leuk gedaan. Al is de keuze van de locaties mij niet helemaal duidelijk: Schouwburg, Utopolis, VVV, etc. begrijp ik, maar waarom Kimono, Porto Cervo. Bagels & Beans, Gateway Diner en Anno wel en andere gelegenheden niet? Sponsors?

Aanvullend is er voor elk thema een prikbord aanwezig. Dat is overigens niet terug te zien bij de thema’s zelf, maar alleen op een aparte pagina ‘Prikbord’. Logischer zou het zijn om de posting ook te vermelden op de thema-pagina’s.

Al met al is mijn oorspronkelijk enthousiasme wel wat getemperd. Ook het ontbreken van contactinformatie over de site vind ik wat storend: wie heeft dit gemaakt en wie verzorgt de inhoud?

Technisch gaat het niet zo best. Bij keywords staat “Student in Almere keywords…” en bij description “Student in Almere description…”. Dat helpt natuurlijk niet. Ook het niet definiëren van een juiste 0<!DOCTYPE html> kan problemen geven in browsers (terugvallen naar quirksmode). Ik kan zo gauw niet zien welk CMS gebruikt is, maar vermoed een eigen ontwikkeling met support voor jQuery-plugins. De pagina-aanroep is wel zoals het hoort: geen scripts in de URL en alles in kleine letters. De H1 voor de titel is ook prima, maar de rest (H2/H3) ontbreekt. Zoeken op ‘studeren in Almere’ levert evenwel een positie op de eerste pagina en dat is genoeg.

Conclusie: Al met al grafisch een leuke en herkenbare site, inhoudelijk soms wat karig met positieve uitspringers, geplaatst op een ietswat zwakke technische leest (de site is ook behoorlijk traag). Toch vind ik het overall nog best prima: een 7,5

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s