De Digitale Media van 18 februari 2013

Onderwerpen van vandaag:

  • Microsoft stopt op 30 april met MSN
  • GlobalWebIndex laat zien dat we achterlopen in e-commerce
  • Nederlandse kranten slopen de cookie-muur
  • De actie – “Flevo: Ik wil je zien!”

Microsoft stopt op 30 april met MSN

Dan moeten alle gebruikers over zijn naar Skype. MSN Messenger, later Windows Live Messenger genoemd, was lange tijd één van de populairste instant chat applicaties ter wereld. Het begon allemaal in 1999. Met name de jeugd omarmde MSN daarna massaal en met bijna 1 miljard Windows PC’s was dat ook niet zo vreemd. Om deel te nemen, had je alleen een Windows Live ID nodig. Overigens was het ook mogelijk om met Messenger for Mac vanaf een Mac in te loggen op het Windows Live-netwerk en mee te chatten. In 2004 gebruikten zo’n 27 miljoen Europeanen MSN.

keep-chatting

Met MSN kon je audio- en videogesprekken voeren, spelletjes spelen, kleine flash-filmpjes versturen (Winks), bestanden delen en smileys in je tekst verwerken. Dat laatste leidde tot een ware kakofonie van gekke (bewegende) tekentjes en achtergrondjes als je over de schouder van een puberende MSN’er meekeek. Vanaf 2011 konden gebruikers hun WLM (MSN) aansluiten op social netwerken, waardoor ze status-updates van Facebook, Twitter of Hyves direct in de messenger konden zien. Het was zelfs mogelijk om met de MSN-messenger te chatten met Facebook vrienden.

Door de komst van Facebook Messenger liep het gebruik van MSN de laatste jaren overigens wel terug. Op 6 november 2012 kondigde Microsoft al aan met Windows Live Messenger (WLM) te stoppen. Microsoft wil graag verder met Skype, een applicatie die ze in 2011 overnam voor 8,5 miljard dollar en waar velen destijds grote vraagtekens bij plaatsten. Het lijkt er nu op dat Microsoft haar strategie langzaam verder uitrolt.

Gebruikers van MSN kunnen kun Messenger ID voor 30 april inloggen op hun nieuwe Skype-account. Dit wordt dan je nieuwe “Microsoft-account“. De contacten uit MSN worden netjes overgezet naar Skype.

Note: Skype groeit harder dan het normale telefoonverkeer en genereert daarmee ook inkomsten. In 2012 zorgde Skype voor 167 miljard belminuten, incl. videogesprekken. Er wordt wereldwijd nog wel 4x zoveel gebeld via landlijnen en mobiel, maar daar lijkt de groei te stagneren. Voice lijkt het nieuw omzet-walhalla voor softwarebedrijven als Microsoft, Facebook en Google.

GlobalWebIndex laat zien dat we achterlopen in e-commerce

GlobalWebIndex voert het meest uitgebreide en gedetaileerde onderzoek ter wereld uit naar de ontwikkeling van e-commerce over meerdere platformen (PC, mobiel, tablets, consols en TV).

De GWI-rapporten verschijnen 3x per jaar en helpen bedrijven om inzicht te krijgen in het gedrag, de motivatie en de houding van klanten op een wereldwijde schaal. Hiervoor voert GlobalWebIndex 130.000 interviews per jaar, verdeeld over 31 internationale markten.

Het zojuist uitgekomen rapport ‘Global E-commerce Report 2013′ is van februari 2013 en kijkt terug op voorgaande periode. Uiteraard wordt daarin ook gekeken naar Nederland en een aantal conclusies zijn nu al opvallend te noemen. Zo blijkt – geheel tegen onze verwachting – dat Nederland behoorlijk achterloopt als het gaat om online aankopen.

Een paar voorbeelden van die opvallende achterstand:

  • Wereldwijd koopt méér dan 50% hun boeken online, in Nederland is dit minder dan 13%
  • Wereldwijd bestellen méér dan 40% hun films online, in Nederland is dit minder dan 7%
  • Wereldwijd laten 69% van de kopers een review achter, in Nederland slechts 30%

Een preview van het rapport is op een zustersite, De Sociale Media, te downloaden.

Nederlandse kranten slopen cookie-muur

De Persgroep heeft besloten vandaag de cookiemuur te verwijderen en die te vervangen door een informatiebalkje. Het gaat om de websites van de Volkskrant, Trouw, AD en het Parool.

We schreven deze week over de wens van de Kamer om de cookies popups van websites te vervangen door informatiebalkjes die veel minder irritatie opwekken bij de bezoekers van de betreffende website. Ook uit onze poll (zie homepage) blijkt dat bijna 80% gek wordt van de toestemmingenvensters voor cookies op websites.

tear-down-the-wall

Officieel is de informatiebalk in strijd met de Nederlandse wetgeving maar de balk verdient volgens politiek Den Haag dus wel de voorkeur. Minister Kamp van Economische Zaken wil het gebruik van cookies ook versoepelen zodat cookies die nodig zijn voor de werking van de website en cookies die statistieken bijhouden zonder toestemming geplaatst mogen worden. Kamp moet binnen een maand een brief sturen naar de Kamer waarin duidelijkheid wordt verschaft over de exacte toepassing van de regelgeving.

De Persgroep hield zich braaf aan de cookiewet maar kiest alvast voor de informatiebalk die na verloop van tijd ook verdwijnt en er dan wordt uitgegaan dat de bezoeker stilzwijgend zijn toestemming verleend. Laurens Verhagen, hoofdredacteur van de Volkskrant, vindt de cookiewetgeving een ongelofelijke puinhoop die alleen maar voor verwarring en gedoe heeft gezorgd, vooral bij de consument. Verhagen zegt nu te wachten waar de minister mee komt en tot die tijd wordt er voor de informatiebalk gekozen. De hoofdredacteur van de Volkrant zegt nog niet te weten wie hij de rekening van dit alles gaat sturen.

Martijn Overman, eindredacteur van Computer Idee, heeft een andere oplossing die hij deze week per mail naar de Tweede Kamer stuurde. In de mail stelt hij voor dat website-eigenaren verplicht worden de ‘volg mij niet-instelling’ (Do Not Track) van de browser voor alle bezoekers op te volgen. Zo hoeft de gebruiker het maar een keer in de browser aan te geven en wordt hij/zij vervolgens niet meer lastiggevallen door vervelende meldingen. Een oplossing die al standaard in de populaire browsers zit ingebouwd.

Note: de oplossing van Overman was eerder al aangedragen, maar werd weggewuifd, omdat niet iedere gebruiker de implicaties van een dergelijke instelling kan overzien. En niet elke browser had de DNT-voorziening ingebouwd.

Campagne “Flevo: Ik wil je zien!”

De campagne werd gecoordineerd door de provincie Flevoland, maar liep ook landelijk. Het was een “ludieke actie”, waarbij een aantal hippe, flitsende neon-bikes werden uitgedeeld. Het gaat natuurlijk om veiligheid. Fietsen zonder verlichting is gevaarlijk. Dat is in het kort de boodschap van de campagne Ik wil je zien. De campagne is niet voor niets: vorig jaar overleden negen fietsers onder de 15 jaar, waarvan de helft geen licht op hun fiets had.

WinnaarneonbikeGroenhorstAlmereklein

Via de website www.verkeersveiligflevoland.nl konden Flevolandse kinderen e-cards versturen naar familie en vrienden. Op die e-cards stond een fietsverlichtingsboodschap. Wie zo’n e-card verstuurde maakte kans op een fiets. De actie liep via een aantal scholen, werd ondersteund door een regionele advertentie en via genoemde website.

Er werden meer dan 1000 e-cards verstuurd. De winnaars ontvingen uit handen van Flevolandse wethouders of wijkagenten de fiets uitgereikt. Het idee erachter was dat burgers de fietsverlichtingsboodschap zo helpen verspreiden. Bovendien zorgt het zien van de fiets voor een herinnering aan de boodschap: “Ze worden letterlijk een lichtend voorbeeld”, aldus Karin Vels van de Provincie Flevoland.

Note: een prima inzet van crossmediale communicatie. De e-cards zijn wellicht wat uit de tijd geraakt (sinds we via de sociale media communiceren), maar het is hier prima ingezet. Enige wat mogelijk tegenvalt is het bereik: 1.000 verzenders en 1000 ontvangers maakt 2.000 mensen. Op 400.000 inwoners is dat een half procent. Natuurlijk zal de advertentie ook nog wat bewustzijn hebben gekweekt. Het betrekken van de burgers zelf bij het verspreiden vind ik wel goed bedacht. Mensen vertrouwen hun vrienden meer, dan wanneer de overheid of bedrijf iets vertelt (social proof). Je had nog kunnen denken aan het maken van een confronterende video en die te laten verspreiden via de social media. Ook had de site wat meer impact kunnen hebben als er verhalen van nabestaande op waren getoond. Wat dan weer via de social media kon worden gedeeld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s