De Digitale Media van 25 februari 2013

Onderwerpen van vandaag:

  • Hoe ga je om met 1.734 sollicitaties op 1 vacature als je Heineken bent?
  • Google zoekt testgebruikers voor Google Glass
  • De Harlem Shake – een wereldwijde hype, maar hoe ontstaan die?
  • App v/d Week: Gaan we straks allemaal bumpen?

Hoe ga je om met 1.734 sollicitaties op 1 vacature als je Heineken bent?

heineken-the-candidate

Heineken bedacht een campagne om én een nieuwe stagiair te vinden én reclame te maken voor het eigen bedrijf. Ze plaatsten de kandidaten in zeer onverwachte situaties tijdens het sollicitatiegesprek en keken hoe ze reageerden.

AAN DE HAND NAAR HET GESPREK
De 1734 potentiële kandidaten voor een stageplek bij de afdeling evenementen en sponsoring van Heineken werden bij de hand genomen door degene met wie ze het sollicitatiegesprek hadden. Hand in hand liepen ze naar de kamer waar het gesprek plaatsvond.

ONWEL TIJDENS HET GESPREK
Een ander deel kreeg te maken met een gesprekspartner die onwel werd tijdens het gesprek en liggend op de grond de vergoeding wilde bespreken.

BRANDALARM
De kandidaat die uiteindelijk de baan kreeg, werd tijdens een brandalarm naar buiten gedirigeerd en sprong te hulp bij de brandweer die een paar handen tekort kwam bij het opvangen van een persoon die van het dak ging springen.

Al deze sollicitaties werden gefilmd. Medewerkers van Heineken mochten stemmen op hun ideale kandidaat. Dat gaf Heineken weer de kans om er een flitsend filmpje van te maken en dat publicitair uit te buiten.

Google zoekt testgebruikers voor Google Glass

Google heeft een video vrijgegeven met daarin meer details over de prestigieuze Google-bril waaraan het werkt. Het technologiebedrijf zoekt intussen proefkonijnen die het futuristische gadget willen testen.

Uit de video blijkt dat de databril met de stem zal kunnen worden bediend. Het wordt mogelijk om een video op te nemen, foto’s te maken, of informatie van het internet – zoals weerberichten en routebeschrijvingen – op het glas te projecteren. Het apparaat zal ook zinnen kunnen vertalen.

Het internetbedrijf zoekt intussen de eerste testers voor de bril. Kandidaat-proefkonijnen kunnen tot 27 februari op Twitter via de hashtag #ifihadglass melden hoe ze de bril zouden gebruiken. De personen met de beste voorstellen mogen het hebbeding uittesten. Niet onbelangrijk detail: van de uitverkorenen wordt verwacht dat ze 1.500 dollar (ruim 1.100 euro) neertellen voor de testbril. Nederlanders komen sowieso niet in aanmerking; om de gadget te kunnen testen moet je in de Verenigde Staten wonen.

Google Glass is het paradepaardje van Sergej Brin, medeoprichter van Google. Met de bril wil hij het internet nog meer in het dagelijkse leven integreren dan nu al het geval is met smartphones. Het bedrijf verspreidde vorig jaar al beelden van de bril, maar over de precieze functies van het gadget bleef het tot nu toe stil.

Note: Moet je je voorstellen dat je straks niet alleen naar een concert kan gaan om je idool van dichtbij te ‘zien’ door Google Glasses, maar zelfs het concert vanuit zijn/haar gezichtspunt kunnen beleven? Kunnen we straks inloggen op iemands leven en ervoor kiezen tijdelijk even die persoon te zijn? De ontmoetingen, de belevenissen. Misschien wel even in te breken op diens leven, door een vraag te stellen? Wat denk jij?

De Harlem Shake is een hype – hoe ontstaat zoiets eigenlijk?

De Harlem Shake is een video-rage. In een paar weken tijd werden 50.000 video’s geupload naar Youtube van een vreemdsoortig dansje op een even vreemde beat. Het heet Harlem Shake, maar mensen uit Harlem (New York) zweren dat het beslist NIET de Harlem Shake is. Toch laat niemand zich daar kennelijk door weerhouden en de reeks van video’s blijft dan ook vrolijk toenemen. Het aantal videoviews ligt inmiddels al boven de 200 miljoen.

Kenmerkend is dat iemand begint met een helm of kap over zijn/haar hoofd. Die knikt een beetje mee op de beat en maakt een beweging met zijn pelvis, die zelfs Elvis de wenkbrouwen zou doen fronzen. Op de achtergrond zie je medewerkers werken of mensen die over straat lopen. Daarna verandert de beat en vult het scherm zich ineens met tientallen, zo niet honderden gek bewegende figuren. Al dan niet gekleed in de meest bizarre outfits.

Na Gangnam Style is er dus weer een nieuwe rage ontstaan. Maar hoe werkt zoiets nou? Er zijn nogal wat studies verricht naar dit soort virale bewegingen. In de praktijk komt het erop dat als je iets maakt wat ‘aanstekelijk’ werkt op een ander, en die ander steekt op zijn/haar beurt méér dan 1 persoon aan, die op zijn/haar beurt méér dan 1 persoon aansteekt, dan ontstaat een exponentiele groei. Tot dat moment is de groei nog liniair. Dit proces raakt echter in een versnelling als de media en mensen met veel volgers of veel invloed cq. aanzien gaan meedoen. Wanneer de kritische massa is bereikt (ook wel het tipping point) wordt de groei fractaal en groeit onvoorspelbaar snel verder. Vanaf dat moment spreken we van een virale beweging.

App van de Week: Gaan we straks allemaal bumpen?

Een paar weken geleden gaf ik opdracht aan een ontwikkelaar om nieuwe applicatie te ontwikkelen. Mijn idee bleek echter al grotendeels te zijn opgelost door de App van deze week: Bu.mp. De app draait op iPhones en Android toestellen en maakt het mogelijk met een hele simpele bump beweging tussen twee smartphones, of door met je smartphone op je spatiebalk van je PC te tikken, om foto’s, contactgegevens en andere files tussen twee apparaten uit te wisselen. De app werkt buitengewoon simpel. Je download de app van de Android of iTunes store (gewoon even zoeken op ‘bump’. Vult wat gegevens in en klaar ben je. Wil je met iemand gegevens uitwisselen, dan vraag je of die ook Bump wil installeren en vanaf dat moment is een gewoon even je telefoons tegen elkaar klikken en klaar.

Bump werkt op basis van je locatie. Wat het eigenlijk doet is het volgende: je bumpt met je telefoon tegen een ander toestel. De Bump server kijkt waar je bent op basis van je GPS en kijkt of er op exact hetzelfde moment nog een gebruiker op die GPS locatie is die ook gebumpt heeft. Als dat zo is krijgen beide toestellen de vraag of je met de ander (naam) wilt verbinden en daarna gaat de informatie van het ene account naar het andere.

De video hieronder legt het haarfijn uit:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s