De Digitale Media van 4 maart 2013

Onderwerpen vandaag:

  • Lego stuurt manager op een social media cursus
  • Eén op de acht mensen getroffen door cybercrime
  • Nokia wil waterdichte telefoons maken
  • Website v/d Week: teamalert.nl

Lego stuurt managers op een social media cursus

lego-social-media

Lego neemt klantencommunicatie via sociale media zó serieus dat ze haar managers op een verplichte dagcursus sociale media zet. Lego-managers worden namelijk zenuwachtig van direct communiceren met hun klanten, terwijl dat de merkloyaliteit juist zo goed zou doen. Als ultieme test moeten de managers aan het einde van de dag een post maken op de facebookpagina van Lego, die 4 miljoen likers heeft. Hoofd sociale media bij Lego Lars Silberbauer ziet dat de nervositeit van de managers daarna vrijwel altijd omslaat: “When they get 500 likes, that’s when they realise what social media’s all about.”

Note: Heel verstandig. Bedrijven begrijpen gelukkig steeds vaker dat door de social media de keten letterlijk zo sterk is als de zwakste schakel. Wat is een mission statement nog waard als medewerkers het tegendeel bewijzen? Missie: Lego staat voor puur speelplezier. Maar als een vraag van een kind in de social media dagenlang onbeantwoord blijft, hoeveel oog heb je als organisatie dan voor dat speelplezier? De medewerker, die het laat liggen, wordt typerend voor de gehele organisatie. De truuk is om alle medewerkers (en dus ook de managers) op één lijn te krijgen: één stem, één missie. Dan vormt zich een collectieve overtuiging, die krachtig is dan de krachtigste leiders.

Eén op de acht mensen getroffen door Cybercrime

Eén op de acht Nederlanders (~12,5%) van 15 jaar of ouder werd vorig jaar slachtoffer van cybercrime, zoals hacken en aan- en verkoopfraude op internet. Ter vergelijking: de ‘traditionele’ criminaliteit komt nog altijd vaker voor. Eén op de vijf inwoners (20%) werd slachtoffer van bijvoorbeeld inbraak, geweld of diefstal.

Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ministerie van Veiligheid en JustitieCybercrime is voor het eerst in de monitor opgenomen. De onderzoekers rekenen daaronder ook pesten op internet. Een kwart van de cybercrimeslachtoffers heeft met dit verschijnsel, dat zich ook uitstrekt tot bedreigingen, te maken gehad.

Het grootste deel van de slachtoffers van computercriminaliteit – de helft – werd geconfronteerd met hackers (inbrekers op computer, smartphone, e-mail of website). Verder had een kwart te kampen met aan- of verkoopfraude, waarbij je bijvoorbeeld iets online bestelt en het nooit geleverd krijgt. Slechts een klein deel was via internet slachtoffer van identiteitsfraude. Hierbij valt te denken aan iemand die op naam van een ander de boel financieel bedot, bedreigingen uit of op een datingsite gaat. Over het algemeen hadden vooral jongeren te maken met cybercrime. Zij zitten relatief veel op internet.

Uit de Veiligheidsmonitor kwam verder naar voren dat bijna 20 procent van de Nederlanders vorig jaar slachtoffer werd van ‘traditionele’ vormen van veel voorkomende criminaliteit, zoals geweld, vermogensdelicten en vandalisme. Ten opzichte van 2011 is dit nauwelijks veranderd, maar gekeken naar de langere termijn is wel sprake van een licht dalende trend.

Een derde van de Nederlanders voelt zich wel eens onveilig. Dat is niet veranderd ten opzichte van 2011. Overigens blijkt deze beleving niet altijd overeen te komen met de slachtoffercijfers. Zo was een hoger aandeel inwoners dat zich wel eens onveilig voelt te zien in de politieregio’s Limburg-Zuid, Flevoland en Utrecht, terwijl hier het aantal slachtoffers niet hoger is dan gemiddeld in het land.

Nokia wil waterdichte telefoons maken

Nokia is een samenwerking aangegaan met het bedrijf P2i, dat een waterdichte coating voor mobiele apparaten maakt. Mogelijk wijst dat erop dat toekomstige telefoons van Nokia waterdicht zullen zijn, meldt GSM Arena op basis van een Russische bron. Met de ‘Dunkable’ techniek van P2i zouden telefoons bovendien waterbestendig kunnen zijn zonder klepjes over de usb- en koptelefoonpoorten te hebben. In tegenstelling tot de Xperia Z, het nieuwe vlaggenschip van Sony dat ook waterdicht is.

P2i zou ook samenwerken met Alcatel OneTouch, Huawei en Motorola om waterdichte telefoons te maken. In een video van P2i vertelt Stephen Coulson, CTO van het bedrijf, dat de technologie aan het eind van 2013 of begin van 2014 klaar moet zijn om gebruikt te worden.

Note: alle onderstaande bedrijven gebruiken nano-technologie. De apparatuur wordt in een soort een vacuum-cabine gebracht, waarna alle lucht uit de cabine (en het apparaat wordt gezogen), daarna wordt de ruimte gevuld met nano-deeltjes, die zich nestelen op alle delen (binnen en buiten) het apparaat. Die nano-deeltjes zorgen ervoor dat watermoleculen geen toegang krijgen tot de electronische componenten van het apparaat, waardoor het waterproof wordt.

Vergelijk dit met (Liquipel):

En deze (HzO):

Website van de Week: Teamalert.nl

teamalert

Omroep Flevoland: Jongeren die vrijdag uitgaan in Almere Centrum, worden gewezen op de gevaren van alcohol in het verkeer. Het project ‘Street Talk’ is van Team Alert. Jonge medewerkers van de verkeersveiligheidsorganisatie gaan in gesprek met hun leeftijdgenoten. De discussies, in kleine groepjes, worden gefilmd en die filmpjes komen op de website van Team Alert. Volgens de organisatie is het voorlichtingswerk hard nodig, omdat jongeren nog steeds relatief vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken waar drank in het spel was.

Review: ik moet eerlijk zeggen dat het even geduurd heeft voordat duidelijk werd voor wie de site Teamalert.nl nou precies bedoeld is. Over Teamalert vind ik: “Wij zijn expert in de combinatie van verkeersveiligheid en jongerencommunicatie en hiermee uniek in Nederland”. Ok, dan legt de lat aardig hoog: jezelf expert vinden in jongerencommunicatie. Dan ga ik op zoek naar hoe je dat doet en lees ik: “Met haar educatieve projecten bezoekt TeamAlert middelbare scholen en ROC’s. Tijdens de projecten worden jongeren bewust gemaakt van hun eigen gedrag in het verkeer. De projecten worden geïntegreerd in het lesprogramma van de school en spelen in op kennis, houding en gedrag van de leerlingen. Op een originele en positieve manier die aansprekend is voor de doelgroep, wordt het onderwerp verkeersveiligheid onder de aandacht gebracht. Hierdoor wordt de sociale norm binnen een groep verwoord en positief veranderd”.

Op de site zelf vind ik nauwelijks houvast. Dat komt deel door de drukk achterplaat, in combinatie met de kaart-achtige weergave van de informatie. De header-titels zijn te klein om het duidelijk te maken waar ik met mijn ogen naar toe moet. Alles staat in een (te) klein lettertype. Ook het gekozen lettertype en de wirwar aan regelhoogten werkt niet echt mee. Zelf de menu-opties zijn gepriegeld.

Het geheel komt op mij over als een verantwoording voor de verkregen subsidie, niet als een site waar je als jongere rondhangt om ervaringen met anderen te delen of iets van op te steken. Je kunt berichten doorsturen via Twitter of Hyves, maar echt vriendelijk en intuitief is het allemaal niet. Als de banner-presentatie aan de rechterbovenzijde er niet had gestaan was de homepage zelfs ronduit saai.

Wat ik wel sterk vind op de site, na enige bladeren, zijn de video’s. Video is de taal van de jeugd. Jongeren hebben over het algemeen een korte aandachtscurve, dus lezen ze weinig, maar kijken genoeg. De video van Place2B in Almere Buiten vond ik helaas minder (een vlotte rap met een trage overvloeiing van foto’s), maar deze van ’t Hoofd Lyceum is in zijn eenvoud heel aansprekelijk en effectief.

Nogmaals, ik kijk nu alleen even naar inzet en effectiviteit. Niet naar de technische kwaliteiten of zoekmachine-optimalisatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s