De Digitale Media van 11 maart 2013

Onderwerpen vandaag:

  1. Wat hebben we geleerd van de ProjectX Facebook-rel in Haren?
  2. Mobieltje brent treinreizigers in kaart
  3. Facebook krijgt een likje verf: wat is er vernieuwd?
  4. Meebeslissen tijdens een concert via Twitter op SWSX!

Lessen van ProjectX in Haren

projectx[1]

Voor dit onderwerp verwijzen we je naar twee artikelen op De Sociale Media:

Heeft de sociale media (chat) moderators nodig?

Hoe de social media haar tanden zette in Haren

Mobieltje brengt treinreizigers in kaart

Om looproutes op het toekomstige station van Groningen CS in kaart te brengen gaat Prorail een slim instrument gebruiken: het volgen van mensen aan de hand van het Wifi- of bluetooth signaal van hun mobieltjes. Daarvoor worden ca. 20 palen in het huidige CS geplaatst, die in kaart gaan brengen hoe mensen lopen. Deze meting van looproutes (reizigersstromen) worden verder nog uitgebreid met infraroodmeters naar/van de perrons.

Vroeger gebeurde dit handmatig: mensen stonden bij de in- en uitgang van perrons en deden een telling van de passanten. Maar waar mensen naar toe gaan was vooral giswerk. Dit maakt het moelijker om planning van de belangrijkste looproutes voor het nieuwe station te maken. Op Groningen stappen veel mensen op/over naar een andere trein, naar Delfzijl, Veendam of Leeuwarden.

Elke mobiele telefoon of tablet met een actief Wifi of 3G signaal zendt een uniek nummer uit. Die speciale kastjes slaan die nummers op, anonimiseren ze en slaan ze dan op. Door de kastjes strategisch te verspreiden en te zien wie er langs de kastjes loopt, kunnen de looproutes in kaart worden gebracht. Het bedrijf wat dit gaat opzetten voor NS is NPC, onderdeel van ingenieursburo RoyalHaskoningDHV. Ze hebben al ervaring opgedaan met dergelijke metingen op stations in Utrecht en Amsterdam, en op luchthavens in binnen- en buitenland.

Facebook krijgt een likje verf: wat is er vernieuwd?

Nieuwe timeline Facebook

Regelmatig ziet Facebook er opeens een beetje anders uit. Soms zelfs anders dan bij je vrienden. Het bedrijf is er ontzettend goed in om subtiel wijzigingen door te voeren en dat niet bij iedereen tegelijk te doen. Het gebeurt niet vaak dat Facebook een persconferentie organiseert om een verandering in het design van de dienst aan te kondigen. Vorige week donderdag deed het bedrijf dat wel.

De belangrijkste wijziging zit in de Newsfeed. Aanleiding was de opmerking van gebruikers dat hun Newsfeed te rommelig werd. Dat heeft eerder MySpace de nek omgedraaid, dus Facebook luistert alleen daarom al.

Een belangrijke wijziging zit bijvoorbeeld in de weergave van foto’s. Dat ging eerder via een scroller: de nieuwe feed plaats de foto’s in een soort caroussel. Ook krijg je de mogelijkheid om meerdere feeds te bekijken. Bijvoorbeeld de foto’s van je vrienden, of de mensen die je volgt of pages die je geLiked hebt. Meest opvallende is nog, dat Facebook de User Experience van de smartphone en tablet applicaties naar het web heeft vertaald. Dit sluit aan bij een trend in webdesign, die mobile-first wordt genoemd: ofwel eerst ontwerp je de mobiele applicatie en daaruit vertaal je de andere user interfaces. De manier waarop Facebook het in de video presenteert (een engineer die het product zelf gemaakt heeft en geen salesrep of manager) lijkt wel verdacht veel op hoe Apple zijn producten presenteert.

Meebeslissen tijdens een concert via Twitter

Op de jaarlijkse SXSW 2013 (spreek uit: South by Southwest) die van 8-17 maart in Austin Texas worden gehouden is menig idee en samenwerking geboren. De festivals en conferenties tippen alles aan rond muziek en nieuwe media. Het bruist er altijd van de activiteiten: mensen delen er hun ideeën in een hele ontspannen sfeer.

Onderstaande video geeft een idee van wat de SXSW is, aan de hand van een live registratie ter plaatse door Erwin Blom en Roeland Stekelenburg:

Het specifieke aan het nieuws  van SXSW is een concert op 14 maart met de bekende rapper LL CoolJ. Hij biedt de mogelijkheid vooraf om als fans te bepalen welke van 3 acts wordt opgevoerd. Daarnaast kan het publiek via een hashtag ‘zelf’ de verlichting en andere special effects kan bedienen. Feitelijk is het uitvoering wat we tegenwoordig de ‘second screen’ beleving noemen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s