De Digitale Media van 25 maart 2013

Onderwerpen van vandaag:

  • Youtube bereikt nieuwe mijlpaal
  • Feelgood verhaal: @NSbeer weer terug bij Luciano
  • Overheid zet Microsoft in
  • App van de week: Kerk #App

YouTube bereikt 1 miljard bezoekers per maand

YouTube heeft nu meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand. Deze mijlpaal heeft de videosite binnen 8 jaar bereikt. YouTube volgt met dit aantal Facebook op de voet.

Maar liefst een op de twee internetters brengt iedere maand wel een bezoekje aan YouTube, dat in februari 2005 is opgericht. Geen wonder dat alle 100 Amerikaanse topmerken graag hun producten aanprijzen via deze grote videosite. YouTube en zijn tienduizenden partners met eigen videokanaal weten nu iedere maand een uniek bezoekersaantal te halen van meer dan 1 miljard.

Met dit aantal plaatst YouTube zich naast Facebook, dat dit afgelopen oktober al wist te bereiken. Twitter wordt altijd in een adem genoemd bij deze populaire sociale mediasites. Maar deze miniblogsite, die in maart 2006 voor het eerst het daglicht zag, heeft met 200 miljoen unieke bezoekers per maand nog een lange weg te gaan.

YouTube ziet het publiek van tussen de 18 en 34 jaar als de belangrijkste doelgroep. Door het marktonderzoeksbureau Nielsen wordt dit Generatie C (Gen  C) genoemd, omdat deze altijd is verbonden met het internet en gewend is om overal en altijd directe toegang tot alle content te hebben. De C staat daarbij voor Connection. De video’s worden door deze jonge generatie evenveel op de smartphone bekeken als op de pc.

Wat velen zich niet realiseren is dat na Google Youtube de tweede zoekmachine ter wereld is. En aangezien zowel Google als Youtube van Google zijn, kun je je voorstellen dat de uitspraak: ‘Google domineert de zoekresultaten’ een voldongen feit is.

a

Feelgood verhaal: @NSBeer weer terug

Cees de Jonge heeft het ‘baasje’ van de @NSbeer gevonden. De Jonge vond vorig jaar juli een knuffelbeer in de trein en startte een Twitter- en Facebookactie om de eigenaar van de beer te vinden.

Het beertje was achtergelaten in de trein tussen Hoorn en Haarlem. Toen De Jonge hem vond, maakte hij samen met Sarah Saarberg een twitteraccount (@NSbeer) aan voor de beer. Al snel volgde een Facebookpagina.

Op die pagina schreef de beer zaterdag dat zijn eigenaar was gevonden. “Ik ben de gelukkigste beer op aarde. Ik heb mijn baasje gevonden. Luciano, here I am!”

De zoektocht duurde dus bijna negen maanden. Luciano en zijn beer worden nu zo snel mogelijk herenigd. Op Facebook is het inmiddels groot nieuws dat de eigenaar van de NSbeer is gevonden.

Op het twitteraccount van Beer staat: “Ik ben een blije, blije beer. Op 1 juli 2012 verloren in de trein en dankzij Twitter en Facebook op 16 maart 2013 mijn baasje teruggevonden! Iedereen bedankt!”

Reactie van de moeder van Luciano, Wendy:  “Ja me zoontje is er ook heel erg aan gehecht, hij heeft deze beer van zijn grote broer gehad, die hem ook al van kleins af aan hebt. Hij gaf de beer aan hem toen hij geboren werd.”

Beer-eigenaartje gevondena

Overheid zet Microsoft in

Overheidsinstanties hebben Microsoft vorig jaar meer dan 75.000 keer gevraagd om gebruikersinformatie te delen. In ongeveer 60.000 gevallen ging Microsoft daarmee akkoord. De technologiegigant publiceerde gisteren een rapport waarin dit wordt bekendgemaakt.

Het rapport behandelt alle aanvragen die Microsoft heeft ontvangen in 2012. Het is voor het eerst dat het bedrijf een dergelijk rapport naar buiten brengt. Eerder gingen bedrijven als Google en Twitter Microsoft voor. Microsoft geeft informatie over gebruikers van diensten als Hotmail, Outlook, Office en Xbox Live, de cijfers voor Skype zijn apart in het rapport verwerkt.

Nederland
Ook de Nederlandse overheid vroeg bij Microsoft om informatie. In 859 gevallen vroegen Nederlandse autoriteiten informatie over totaal 1.438 gebruikers. In geen van de gevallen werd informatie verstrekt over de inhoud die gebruikers via Microsoft deelden. In 78.1 procent van de gevallen werd wel informatie over gebruikers gedeeld.

Van de 188 keer dat Microsoft geen data deelde met Nederland, kwam dat 187 keer omdat het bedrijf geen data kon vinden. In één geval voldeed Nederland niet aan de wettelijke eisen om informatie op te vragen.

Bits of Freedom
Het rapport van Microsoft wordt goed ontvangen door Bits of Freedom. De organisatie noemt het rapport ‘een goed voorbeeld’ en hoopt dat andere bedrijven het voorbeeld van Microsoft volgen. Bits of Freedom vroeg in januari van dit jaar in een open brief Microsoft om transparantie omtrent de privacy van gebruikers van Skype.

Microsoft benadrukt in een verklaring van juridisch directeur Brad Smith dat het zorgvuldig om wil gaan de privacy van haar gebruikers. Voordat het bedrijf gebruikersinformatie loslaat moet er eerst een dagvaarding overlegd worden. Indien een overheid inhoudelijke informatie wil, is een gerechtelijk bevel vereist.

a

App van de Week: eerste Kerk App VBG

Stein Voorn van @digikerk kwam gisteravond op Twitter met de suggestie voor deze App van de Week. Deze week is het ‘de eerste Kerk App’, ontwikkeld voor LIFE voor de Stadskerk VB Groningen.

Overgenomen van IKON.nl Webfish Award Website: “De afgelopen tijd is een groot aantal kerken en organisaties overgegaan tot de inzet van sociale media. Daarbij wordt veelal gekozen voor Facebook en Twitter. Stadskerk VB Groningen is een stap verder gegaan en verkeert zo in de voorhoede met de ontwikkeling van een app voor mobiele telefoons. Twitter, podcasts en Google Calendar zijn doeltreffend geïntegreerd in deze unieke app voor Android en iOS. De jury heeft daarvoor veel waardering. VB Groningen heeft met de app een middel neergezet om de onderlinge contacten tussen mensen te verbeteren en het gemeenschapsgevoel binnen de kerk te versterken. Dat maakt een kerkblad bijna overbodig. Dat de app inmiddels bijna 1000 gebruikers heeft onderstreept de effectiviteit. De Webfish Award Social Media gaat dit jaar naar VB Groningen.”

Kerk App VBG

Je vindt hier meer informatie over de Kerk app. De app is gebouwd door LIFE: Websites voor kerken en aangeboden aan Stadskerk | VBG ter gelegenheid van de opening van haar nieuwe gebouw. Op de site van de app staat dat er gedacht wordt aan een “aan een snellere en completere (foto’s, video’s, magazine) versie die we in het voorjaar hopen te presenteren.

Vragen aan Fokke Zandbergen: Wat is de motivatie achter de oorspronkelijk app? Hoe ziet de ontwikkelaar de sociale interactie in de kerkelijke gemeenschap zich ontwikkelen? Wat voegt een app toe boven een website of Facebook/Twitter?

Gebruik de App om te zien wat er de komende tijd op de agenda staat, volg wat er op Twitter over #vbgroningen gezegd wordt en beluister de laatste preken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s