De Digitale Media van 15 april 2013

Systemfaillure

Onderwerpen van vandaag:

  1. Banken getroffen door cyberaanvallen
  2. Geen Facebook Phone, maar Home
  3. e-Books lopen niet in Europa
  4. De Correspondent

1 – Banken getroffen door cyberaanvallen

Er is het nodige aan de hand in online bankenland. Eerst werd bekend dat banken in de VS in de afgelopen 6 weken voor 249 uur door een zware cyberaanvallen onderuit waren gegaan en vorige week nog werd ING en iDEAL getroffen door – wat later bleek – een cyberaanval (DDoS).

DDoS, hoor ik u denken? Het staat voor distributed denial of service attack, maar wat het feitelijk is, is dat een heleboel computers vanaf het internet een verbinding met een webserver proberen te krijgen. Niet om iets op de server te doen, maar om andere verbindingen naar die server onmogelijk te maken. Zo’n ‘andere verbinding’ is bijvoorbeeld een verbinding tussen ING en iDeal. Die komt niet of maar deels tot stand, waardoor transacties tussen de servers verkeerd worden afgesloten.

Waarom die cyberaanvallen? Dat is gissen. ING heeft gezegd er met het Nationaal Security Center onderzoek naar te doen, maar het zal lastig zijn te achterhalen vanaf welke locatie al die servers zijn aangestuurd.

De vraag is eerder: waarom banken? Volgens Forbes zit Iran achter deze aanvallen. Anderen naar Noord-Korea. In het recente verleden werd het hackersnetwerk Anonymous genoemd, maar die kondigen een aanval steevast aan. Het lijkt er nu op dat het een vergelding is voor opgelegde economische sancties door de Verenigde Naties, waar de VS de grootste stem in heeft.

Feit is dat er inmiddels zoveel computers voorzien zijn van trojans en wormen, waarmee dit soort aanvallen kunnen worden uitgevoerd, dat iedereen die daar geld voor overheeft zo’n netwerk in kan laten zetten. Met als doel de tegenstander de illusie te geven dat ze kwetsbaar is en de ander machtiger dan gedacht. Een spelletje kat-en-muis dus. Maar dan levensgevaarlijk!

2 – Geen Facebook Phone, maar Home

Maandenlang is er gespeculeerd over een nieuw product wat Facebook op de markt zou brengen. Lange tijd werd gedacht aan een Facebook Phone, maar dat is het niet geworden. Op de vraag waarom niet, antwoordde Zuckerberg: “Ook al zouden we een hele succesvolle smartphone op de markt brengen, dan nog zouden we er maar 10-25 miljoen van verkopen. Dat klinkt veel, maar op 1 miljard leden is het maar een klein percentage. Met Facebook Home kunnen we elke smartphone bereiken.”

Facebook Home is geen smartphone applicatie of besturingssysteem, maar een soort interface. Zie hieronder het promotiefilmpje:

Vooralsnog werkt Facebook Home alleen op Android toestellen (gelukkig). Op Netties.be staat een goede waarschuwing, want Home is jezelf en je privacy uitleveren aan Facebook:

In zijn commentaar op Facebook Home stelt Om Malik, een van de mensen met toch een slimme mening over de recente evoluties, dat Facebook voortaan elke stap kan traceren die jij zet. De app is immers diep geïntegreerd in het Android OS. Dat kan, want Android is open, en laat toe dat ontwikkelaars ook de hardware gebruiken in hun app, zoals de GPS. Iets wat bij andere mobiele besturingssystemen (iOS, Windows Phone, …) niet mogelijk is, en wat dus ook de reden is waarom je niet meteen een Home voor de iPhone, iPad, Windows Phone toestellen zal zien. Neem nu bijvoorbeeld het feit dat je voortaan via Home je apps gaat opstarten. Daarmee krijgt Facebook een inzicht van welke apps populair zijn – en kan het de functies ervan gaan imiteren. Home heeft ook toegang tot je GPS, die voortdurend aan de Facebook servers vertelt waar jij je bevindt. Wanneer nu je toestel tussen bijvoorbeeld 8u ’s avonds en 7u ’s ochtends op dezelfde plaats blijft, dan kan Facebook veronderstellen dat dit de plek is waar je woont – of je nu ooit je adres aan Facebook gegeven hebt of niet. Facebook zal weten waar je boodschappen doet, in welke restaurants je eet, enz. De accelerometer zal Facebook vertellen wanneer en waar je wandelt, loopt, rijdt. En al die gegevens… zal Facebook verkopen. Aan marketingbureaus, om advertenties meer doelgericht te maken. Wanneer je dan bekijkt hoe vaak Facebook in het verleden al foute dingen gedaan heeft, die inbreuk maakten op jouw privacy (waarmee het telkens vanaf kwam met een “sorry”), dan is deze evolutie toch wel zorgwekkend.

Mijn advies: laat Home absoluut voor wat het is en blijf baas over je mobiel!

3 – e-Books lopen niet in Europa

In tegenstelling tot de VS lopen de verkopen van e-books in Europa en Nederland zwaar achter. e-Books zijn boeken, die op electronische manier worden verspreid en gelezen op een zogenaamde e-reader of tablet. Op dit moment is 2% van de verkochte boeken in Europa een electronische uitgave. In de VS ligt dat reeds op 25%. Hoe komt het dat we hier zo achterlopen?

Er zijn 3 redenen voor aan te wijzen:

  1. Prijs: Over een e-book moet 21% BTW betaald worden, terwijl over gedrukte boeken maar 6% hoeft te worden betaald. Daar daargelaten: een e-book heeft natuurlijk fysieke kosten en er is geen infrastructuur nodig (transport). Dat heeft in Europa geleid tot een prijs die zo’n 20% later ligt dat een gedrukt boek. Bij e-books ligt de maximale betalingsbereidheid op 7,81 euro, tegen 17,71 euro voor papieren boeken. De prijs van een e-Book zou dus minimaal 60% later moeten liggen om gekocht te worden.
  2. Beschikbaarheid: Een andere remmende factor in de populariteit van de e-book in Nederland is de beschikbaarheid. De populairste apparaten waar e-books op worden geconsumeerd, zoals Kindle en de iPad, bieden vooral Engelstalige boeken. Zelfs dit aanbod is beperkter in Europa, omdat veel Amerikaanse uitgevers hun boek om auteursrechtelijke redenen niet in andere taalgebieden willen aanbieden. Als een boek al wordt uitgebracht, dan is dat – door alle verschillende formaten van tablets en e-readers, in Nederland voor ePub, en die kan weer niet op de populaire Kindle worden gelezen.
  3. Piraterij: Omdat de kosten hoog zijn en de legale beschikbaarheid laag, is in Nederland piraterij van e-books wijdverbreid. Driekwart van het Nederlandse legale boekenaanbod kan gratis worden bemachtigd via Torrentsites. Met één download kan een pakket van 2000 e-books worden aangeboden, waarmee een lezer jaren vooruit kan.

Volgens directeur Tim Kuik van Brein is digitale markt voor ongeveer de helft illegaal. Uit een onderzoek van het ministerie van OCW blijkt dat 6,3 procent van de Nederlanders in 2012 een of meer boeken uit illegale bron heeft gedownload. 7,8 procent van de Nederlanders heeft voor een of meer e-books betaald. Als de consument eenmaal zijn weg heeft gevonden in het illegale downloadcircuit, zo denkt Tim Kuik, dan zal hij dit in de toekomst ook blijven doen.

In Nederland krijgt een schrijver in de regel 5-10% van de boekopbrengst. De rest gaat naar de uitgever. Op een e-Book van 10 euro verdient een schrijver nog maar 1 euro. Tel daarbij het risico van piraterij op en je beseft al snel dat je voor niets hebt gezwoegd. Doordat de markt voor Nederlandstalige boeken beperkt is, is het weinig aantrekkelijk om een e-Book uit te geven.

4 – De Correspondent

Rob Wijnberg, voormalig hoofdredacteur van Nrc.Next, heeft via een crowdfunding actie binnen 11 dagen ruim 1.3 miljoen Euro binnengehaald om zijn initiatief De Correspondent te starten. Waarom lopen e-Books niet, maar lopen we met alternatieve journalistieke ideeën juist weer voorop?

Eerst maar even over wat De Correspondent is. We weten het niet. Wijnberg wil de waarheid zoeken achter de verhalen? Toch zijn de voorgestelde schrijvers geen onderzoeksjournalisten. Is het dan een opinieblad. Daar zijn er toch al genoeg van?

Wijnberg verliet eerder Nrc.Next toen ervoor gekozen niet langer de diepte in gaan. Wijnberg was het met die koerswijziging niet eens en nam afscheid, om vervolgens te gaan nadenken over hoe het verder moest met de journalistiek. Daaruit kwam een boek en dus het project De Correspondent. Wat overigens via een slimme zet en met steun van de redactie van De Wereld Draait Door (DWDD) publicitair uitstekend in de markt werd gezet. Tesamen met sterke namen als toekomstige schrijvers: Femke Halsema, Jelle Brandt Corstius, Henk Hofland, Alexander Klöpping, Joris van Casteren en Ewald Engelen (stuk voor stuk ‘merken’).

“Eén miljoen euro ophalen voor een journalistiek product, waarvan bovendien nog geen proptotype bestaat, is uniek”, schreef Laura Wismans vorige week inNRC Handelsblad.

In de tussentijd zagen we dat De Nieuwe Pers, een digitaal vervolg op de teloorgang van krant De Pers, al begon te schermen met abonnementen op journalisten. De Volkskrant volgde. Niet vreemd. Enerzijds zie je de opkomst van de social media, waarin journalisten en bloggers steeds nadrukkelijker een eigen gevolg opbouwen. Anderzijds zie je dat het meeste nieuws via RSS-feeds eerder op je smartphone staat dan de krant het je kan brengen. Tel daar de crisis bij op: de adverteerders lopen weg en de abonnementen terug. Gevolg: redacties moeten bezuinigen, journalisten op straat. Ga je daar op zitten wachten of wil je het een stap voor zijn?

Tegenover de Columbia Journalism Review heeft Andrew Sullivan (die opstapte bij de Daily Beast om met behulp van crowdfunding zich te richten op zijn eigen blog The Dish) dit advies voor andere bloggers die op eigen benen willen staan:

“Ga ervoor. Alle journalisten die nu niet openstaan voor radicale veranderingen, lopen gevaar. Wij beseften dat de status quo verraderlijker is dan deze gok. Als we falen, hebben we het ten minste geprobeerd. Maar we hopen dat het lukt, vooral omdat het de weg kan banen voor bottom-up journalistiek, nu de top down versie aan de beademingsapparatuur ligt.”

Van brand-labeled content naar user-labeled content naar user-brands

In de oude situatie verkocht een krant vooral zijn eigen merk, zoals het NRC of de Volkskrant. We noemen dit brand-labeled content. Daarnaast zag je de laatste 1-2 jaar de ontwikkeling dat auteurs als unique selling point van bladen werden geprenteerd. Werken van hun hand was deels brand-labeled, maar steeds vaker ook user-labeled. Met als onvermijdelijk gevolg dat schrijvers zelf brands werden – user-brands dus. En een aantal van die user-brands kunnen dankzij De Correspondent en dankzij crowdfunding, los van de commercie, de komende tijd hun ding doen. Wat dat ook is.

Een volgende stap en dan denk ik gewoon nog even verder, is dat er een community om deze groep wordt opgericht, waar ook minder grote ‘merken’ aan deel kunnen nemen. Dat betekent dat het budget al snel tekort zal schieten. Dus zullen er adverteerder nodig zijn en die zijn waar de lezers zijn, dus die komen er. Daarmee loopt het oude model van blad-merk nog meer schade op.

Toch geloof ik dat er een bestaan voor beide is: blad-merk en auteur-merk. Gemoedelijk naast elkaar aan de social media roundtable. Maar voor het zover is, zullen deze auteurs eerst genieten van hun zojuist verworven vrijheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s