De Digitale Media van 27 mei 2013

2MAE0336_36m-Big-Bang_294_5x1140_NL1

Onderwerpen van vandaag:

  1. Inspirerende Facebook campagnes
  2. Ouderen ook op Internet
  3. Google Streetview .. op Galapagos!
  4. App v/d Week: afvallen apps, klaar voor de zomer!

1 – Inspirerende Facebook campagnes

Bron: Marketingfacts – Als je als marketeer een campagne op Facebook wilt voeren, ben je niet de enige. Veel merken zijn op deze manier bezig. Een klein beetje inspiratie om op te vallen tussen al die concurrenten kan daarom geen kwaad. Hierbij een overzicht van elf nationale en internationale voorbeelden van innovatieve Facebook-campagnes die verder gaan dan de ‘platte’ like, share & winacties die je (helaas) vrijwel dagelijks in je timeline voorbij ziet komen.

Ik heb er twee tussenuit gehaald, die mij het meeste aanspraken:

Anthon Berg

Anthon Berg, een van de oudste Deenste chocolafabrikanten, opende voor één dag een chocoladewinkel waar je alleen kon betalen met een goede daad: de Generous Store. Jouw beloofde goede daad werd meteen in de winkel naar je Facebook-vriend of vriendin gestuurd, waardoor de druk om deze uit te voeren hoog lag.

Maes Bier

Het Belgische biermerk Maes is het op één na grootste biermerk in België, de marktleider (AB Inbev) verkoopt 4 keer zoveel bier. Daar wilde Maes verandering in brengen. Behalve een populair biermerk is Maes ook één van de meest populaire achternamen van het land (enkel Janssens en Peeters zijn populairder). Dat gegeven gebruikten ze om hun actie vorm te geven. Iedere Belg met Maes als achternaam kreeg een gratis vat bier cadeau. Dit vat kon worden geclaimd via de Facebook-pagina van Maes. De gelukkigen mochten 20 vrienden uitnodigen om het vat samen te nuttigen. 7 duizend Belgen veranderden zelfs hun achternaam op Facebook, om een gratis vat te bemachtigen. Hierdoor is het nu de populairste Belgische achternaam (op Facebook). Ze zijn nog steeds het tweede biermerk in België, maar de campagne leverde wel enorm veel aandacht en goodwill op – o.a. 75.000 meer like in 1 dag!

2 – Ouderen en Internet

Bron: Telegraaf – Een op de drie mensen van 75 jaar of ouder (34 procent) gebruikt wel eens internet. Het zijn meer mannen dan vrouwen. Ze gebruiken e-mail en zoeken informatie op. Sociale media worden door 75-plussers minder gebruikt. Dat blijkt uit cijfers over 2012 waar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag melding van maakt.

In de leeftijdsgroep 65 tot 75 jaar maken veel meer mensen (75 procent) gebruik van internet. Dat aandeel is volgens het CBS de afgelopen jaren flink toegenomen: in 2006 was het nog maar 42 procent. Het internetgebruik onder 75-plussers werd vorig jaar voor het eerst gemeten. Onder de 65 jaar internet bijna iedereen. In de leeftijdsgroep van 12 tot 65 jaar steeg het percentage zelfs van bijna 90 procent in 2006 naar circa 98 procent in 2012.

Ouderen gebruiken internet ook om te bankieren. Daarnaast boeken ze weleens reizen via internet of gebruiken het medium om de krant te lezen, tv te kijken of radio te luisteren. Ook bij onlinewinkelen zijn duidelijke verschillen tussen de leeftijdsgroepen te zien. Van de 12- tot 65-jarigen winkelen acht op de tien internetgebruikers wel eens online. Bij de 65- tot 75-jarigen zijn dat er vier op de tien en bij 75-plussers slechts een op de tien.

3 – Google Streetview op .. Galapagos

Google Street View is een onderdeel van Google Maps, waarbij er niet vanaf een satelliet naar de aarde wordt gekeken, maar vanaf – zeg maar – touringcar-nivo. Google heeft over de hele wereld speciale auto’s rond laten rijden om straten te filmen en op die manier de wereld naar ons te openen.

Om het bewustzijn over de bijzondere natuur en biodiversiteit zichtbaar te maken van Galapagos ging Google op pad met de Trekker (video), een rugzak uitgerust met 15 camera’s, en een SVII-camera die onderwater foto’s kan maken.

Het bedrijf wil in samenwerking met de Charles Darwin Foundation (CDF) en de Galapagos National Parks Directorate (GNPD) de natuur van de eilanden in kaart brengen om de unieke omgeving te beschermen. “We laten de wereld zien hoe deze kwetsbare omgevingen de afgelopen jaren veranderd zijn.”, aldus Google.

Ook zal het koraal van Galapagos worden gefilmd met een speciale Street View onderwater camera.

4 – App v/d Week: Apps om af te vallen?

Twee weken geleden riep ik jullie op om te komen met een aantal apps om je te helpen afvallen. Daar kwamen 4 apps uit: Foodzy (een voedingsboekje), VirtuaGym (een fitnesshulpje), CalorieTeller, TargetWeight en VisualDiet. De meesten draaien op iPhone, slechts een enkeling op Android. Met dank aan Suzanne @suzanneunck en Simone @Swvdhurk voor de tips.

De meest populaire app om af te vallen is TargetWeight (PRO) van Tactio Health Group Inc. Met 3.000.000 downloads de absolute leider. Hetzelfde bedrijf brengt echter ook een Nederlandse app uit, onder de naam TactioGezondheid (Gewicht, Activiteit en Bloeddruk) – helaas alleen voor iPhone. Deze heb ik deze week gedownload.

Nou weeg ik sinds een paar maanden (na herstel van ziekte) een paar kilo te zwaar en was ik al aan het plannen om te gaan fitnessen. Deze app komt dus als geroepen, hoewel een app zelf natuurlijk niet tot afvallen gaat leiden.

Na het downloaden van de app wordt gevraagd of ik in wil loggen of een nieuw account wil aanmaken. Uiteraard nieuw account aangemaakt. Daarin worden een aantal basis vragen gesteld: man/vrouw, diabetes 1/2, leeftijd, lengte en huidig gewicht. Als laatste geef je aan of je dat gewicht wilt behouden, afvallen of aankomen. Ik koos voor afvallen en gaf een streefgewicht in van 82,5 kg. Als laatste maak je een account aan om je gegevens in de cloud op te slaan. Keurig.

Onderstaande plaatjes geven een beeld van de app:

mzl.gkuxwvbu.320x480-75 mzl.ufonylse.320x480-75
mzl.cgfdzxrb.320x480-75 mzl.oqwnjltt.320x480-75

Het eerste plaatje geeft het algemene scherm. Daarin staan al je waarden in kleurcodes aangegeven. Bij mij ging gelijk het Lichaamsvet in het rood. Ik ben recent flink aangekomen en dat laat de app ook zien: overgewicht. Fijn, wrijf het er maar in.

Een aantal indicators blijft grijs, omdat ik die gegevens nog niet aan de app het doorgegeven: cholesterol, hartslag, glucosegehalte en bloeddruk. Maar juutje, ik heb meteen een extra stimulans gevonden om mijn zwembandjes onderhanden te nemen.

Daarna kun je activiteiten toevoegen, zoals lopen. Ik moet minimaal 2500 meter op een dag lopen. Dat haal ik net. Verder activiteiten, varierend van paardrijden tot polstophoogspringen (ik verzin maar iets geks), kun je zelf toevoegen.

Afijn, zo houdt de app je even bezig. Bij mij ging een waarschuwing aan bij suikerziekte, type 2. Ofwel, bewegen, minder eten en aan de slag. Ben jij er ook aan toe, dan weet je waar te beginnen ..

Fijne zomer!

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 27 mei 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s