De Digitale Media van 3 juni 2013

Hello Fresh

Bron: marketingfacts.nl

Onderwerpen van vandaag:

  1. Online eten kopen, groter dan we denken?
  2. Moeders op Facebook
  3. Trager internet dan beloofd
  4. App v/d Week: Bufferapp

1 – Online eten kopen, groter dan we denken?

Bron: Marketingfacts – Afgelopen jaar groeide de omzet van de e-commercemarkt met 9% naar bijna 10 miljard euro. De goederenmarkt is zelfs met 12% gegroeid. Opvallend is dat het aandeel van online binnen de levensmiddelenmarkt ver achterblijft bij andere productgroepen, zoals schoenen en elektronica.

De totale levensmiddelenmarkt (en dan voornamelijk de supermarktenomzet) is de afgelopen jaar gegroeid met 2,7% naar 33 miljard euro. Volgens de Thuiswinkel monitor (2012) is de omzet in de online levensmiddelen & persoonlijke verzorging markt gestegen naar 284 miljoen euro. Dit betekent dat de online levensmiddelen markt 0,8% van de totale levensmiddelenmarkt is.

De enige online supermarkt die op grote schaal levensmiddelen verkoopt is Albert.nl. Naast Albert.nl zijn er een aantal lokale initiatieven, zoals de Spar en enkele niche-spelers, die in deze markt actief zijn. Echter blijft de markt nog steeds achter.

Wil de online levensmiddelenmarkt verder gaan groeien, dan dienen diverse barrières te worden verwijderd. Uit onderzoek van Samir Selimi (Capgemini Consulting) blijkt dat zes hoofdelementen van invloed zijn op de adoptie van het online kanaal om boodschappen te doen. De eerste drie elementen: ‘verzendkosten’, ‘verzendopties’ en ‘de kwaliteit van de geleverde goederen’ zorgen bij een slechte invulling voor weerstand. De laatste drie, ‘prijs’, ‘tijdbesparing’ en ‘bestelprocedure’, hebben juist een positief effect op het gebruik van het online kanaal.

Een online initiatief in Nederland die online verkoop van (verse) levensmiddelen aanbiedt is Hello Fresh. Hello Fresh biedt online bestellen van verse levensmiddelen op een originele manier aan. Bij Hello Fresh kan een consument recepten met verse ingrediënten voor meerdere dagen in een box bestellen. Je wordt verrast door de leuke recepten, en het biedt gemak omdat je niet naar de supermarkt hoeft te gaan.

De online levensmiddelenmarkt staat nog in de kinderschoenen. Over de gehele wereld ontstaan er initiatieven en velen denken dat dit “the next thing” op het gebied van e-commerce is. Het is moeilijk aan te geven hoe en wanneer, wel is duidelijk dat er eerst een aantal barrières uit de weg worden genomen.

2 – Moeders op Facebook

Bron: Dutch Cowboys – Hoewel het geen Moederdag meer is, staat één ding nog steeds vast: moeders zijn misschien wel de meest actieve gebruikers op het gebied van social media. 84 procent van de moeders is online te vinden wanneer ze op zoek zijn naar een bepaald product of merk en 65 procent vertelt dat ze meer te weten zijn gekomen over een product of dienst dankzij social media.

In de bijgevoegde infographic van PunchTab is te zien hoe moeders meer betrokken kunnen worden op social media en hoe bedrijven en merken zich het beste kunnen richten op deze doelgroep.

state-digitally-engaged-moms

Bron: Dutchcowboys.nl

3 – Trager internet dan beloofd

Bron: Nu – Internetters in Nederland krijgen in de praktijk niet de snelheid die hun aanbieders beloven. Dat concludeert de website Breedbandwinkel.nl in een woensdag verschenen onderzoek onder ruim 50.000 internetgebruikers.

In 95 procent van de gevallen krijgen gebruikers minder dan waar ze voor betalen. In extreme gevallen ligt de werkelijke snelheid zelfs tot 85 procent lager dan beloofd. Volgens het onderzoek krijgt 61 procent van de huishoudens niet eens de helft van de beloofde downloadsnelheid.

Het kabinet eiste 2 jaar geleden al dat telecom- en internetaanbieders open moeten zijn over de internetsnelheid die ze leveren aan consumenten. “Desondanks is het voor consumenten nog steeds onduidelijk wat zij uiteindelijk geleverd krijgen”, stelt de website.

“Ik weet niet hoe ze aan die 95 procent komen en hoe ze hebben gemeten, maar wij leveren tot aan het kastje in de muur precies de snelheid die we beloven”, reageert een woordvoerder van internetprovider Ziggo. De vertraging wordt volgens hem vaak veroorzaakt doordat veel mensen draadloze netwerken gebruiken.

Het aantal breedbandaansluitingen in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 37.000 aansluitingen gegroeid. In totaal zijn er nu 6,65 miljoen internetaansluitingen.

Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl: “Consumenten krijgen in extreme gevallen nog geen 15% van waar ze voor betalen. Belachelijk natuurlijk- als je een brood koopt verwacht je ook niet dat je alleen de kontjes meekrijgt.”

Via een snelheidtest op de site van Breedbandwinkel.nl kun je zelf je snelheid testen. Ik kwam op 85% op de KPN ADSL-lijn van de door onszelf beloofde snelheid.

Verdeling daadwerkelijke downloadsnelheid versus aantal consumenten
Onderstaande grafiek laat zien hoe de afwijking in de downloadsnelheid onder de bevolking verdeeld is. Op de x-as staat de daadwerkelijke snelheid als percentage van de beloofde snelheid. Op de y-as links staat het percentage van de aansluitingen waarop dit van toepassing is. Daaruit valt bijvoorbeeld op te maken dat 13,5% van de aansluitingen slechts tussen de 11 en 20% van de beloofde snelheid behaalt. Bijna 10% van de aansluitingen haalt nog geen tiende van de beloofde snelheid. Ook valt af te lezen dat 61% van de huishoudens niet eens de helft van de beloofde downloadsnelheid krijgt.

internetsnelheden-grafiek

Bron: breedbandwinkel.nl

Note: we weten niet hoe deze metingen zijn gedaan. Ik vermoed dat het bezoekers van de site zijn geweest, die een speedtest hebben gedaan op de site. Daarbij kunnen ze kiezen uit een aantal abonnementen. Het kan goed zijn dat mensen hier niet helemaal eerlijk in zijn geweest. Of dat ze gemeten hebben vanaf een Wifi-verbinding. In de theorie zijn die snelheden hoog, maar in de praktijk bepalen afstand, de dikte en wapening van muren en vloeren, etc. de maximale snelheid.

802.11b/g
Snelheid: 54Mbps

802.11n
Snelheid: 300Mbps

4 – App van de Week: Buffer (bufferapp.com)

Deelnemen aan de social media vraagt het nodige van je. Zo word je geacht content te delen met anderen. Dat kunnen persoonlijke berichten zijn, maar ook interessante artikelen die je op het internet tegenkwam. Deze artikelen delen via Twitter, Facebook en LinkedIn kan gemakkelijk een dagtaak worden, zeker als je er heel serieus mee bezig bent. Dan zijn een paar hulpjes meer dan welkom.

Eén zo’n handig hulpje is Buffer. Buffer is een soort van tweet/post planner, die jouw tweets of posts op de door je zelf ingestelde tijden verstuurd. Je hoeft dus niet de hele tijd je Twitter, Facebook of LinkedIn open te houden, maar plaatst gewoon je berichten in Buffer.

Buffer heeft naast een moble app, ook een webapp. Dus je kunt met één login zowel vanaf je telefoon als vanaf je PC, of tablet, je postings voorbereiden. Webapp heeft voor de meeste browsers ook een handige plugin, zodat je direct vanaf een pagina of vanuit een app een posting kan aanmaken.

Eigenlijk is Buffer onmisbaar voor wie actief met social media bezig is.

Hieronder zie je een paar screenshots van mijn inzet van deze handig app cq. webapp:

buffer-posts

buffer-stats

buffer-schedule

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s