De Digitale Media van 15 juli 2013

e-Books

Onderwerpen van vanmorgen:

  1. E-books goed voor 4% van de Nederlandse boekenmarkt
  2. Extreme verschillen mobiele bellen in Europa
  3. Recordwinst Samsung – keuze Nokia voor Windows Phone verklaard
  4. App v/d Week: Touchcast – The Video Web

1 – E-books goed voor 4% van de NL boekenmarkt

Het was al bekend van het GlobalWebIndex Ecommerce Report 2013 uit februari: 12,5% van alle online transacties in Nederland gaan naar boeken (alleen kadootjes, vakanties en kleding scoren hoger). Dat zijn echter niet alleen e-books, maar ook gewone gedrukte boeken, die via Amazon, Bol, Polare (Selexyz en De Slegte samen) e.a. online worden gekocht. Uit de cijfers van het Centraal Boekhuis blijkt dat e-books nog slechts 4% van de boekenmarket uitmaken. In 2012 was dat nog 2,5%, maar al met al is het een nichemarkt binnen boekenverkopen. In 2012 waren in Engelstalige landen e-books al goed voor 22,5% van alle boekenomzet in de VS. In Canada lag dit op 15% en in Engeland op 12%. In niet-Engelstalige landen, zoals Frankrijk en Duitsland komt de e-bookmarkt ook maar langzaam op gang.

Het gemiddelde marktaandeel van digitale boeken ligt in Nederland rond de 3 procent, aldus Bol.com. De Sony Reader, een 6-inch e-reader, is het bestverkochte artikel uit het assortiment van Bol.com. Er zijn welliswaar een hoop tablets in Nederland, maar met name het formaat van de iPad maakt het lezen van een boek onhandig: het beeld is te groot, het apparaat te zwaar. Velen geven de voorkeur aan een 6-7 inch scherm en e-ink technologie. Nu die tablets steeds goedkoper worden zou het kunnen dat er ook meer e-books verkocht zullen gaan worden.

Anderzijds, is de genoemde verkoop representatief voor het gebruik? Het kraken van de DRM (digitale beveiliging) van e-Books is een sport op zichzelf. Zo is het nieuwste boek van Dan Brown, Inferno, nu al via divers torrentsites te downloaden. Bol.com geeft aan de 23% van het boek als e-Book wordt verkocht. De vraag is hoeveel er daarnaast illegaal gedownload wordt.

Tussen de Nederlandse top-10 meest illegaal gedownloade boeken bleken er overigens verrassend weinig bestsellers te zitten:

  1. Kamasutra
  2. Adobe Photoschop Secrets
  3. The Complet Idiot’s Guide to Amazing Sex

In de Rusland blijkt dat (een lage schatting) 92% van de e-Books illegaal te zijn verkregen, aldus Mashable. Als je daarbij in het achterhoofd houdt dat een gemiddeld e-book in Rusland tussen de 3-4 Dollar kost, dan is prijs dus niet de reden. Mensen willen kennelijk zelfs dat beetje geld er niet voor betalen. De vraag is of de ‘digitalisering van het boek’ nog toekomst heeft of dat er een ander model nodig is om schrijvers te belonen voor hun inzet.

Apple is recent nog veroordeeld voor het maken van prijsafspraken met uitgeverijen om de prijs van e-books kunstmatig hoog te houden. Apple beweert zelf 20% van de e-book markt de omvatten met de iBookstore.

2 – Enorme verschillen in mobiele bellen in Europa

Met de vakantie in aantocht en velen al onderweg of op bestemming is mobiel bellen in Europa weer een hot-item. Van 1 juli 2013 heeft onze Eurocommissaris Kroes ervoor gezorgd dat we ons in het buitenland niet meer zo druk hoeven te maken over hoge roamingtarieven bij thuiskomst. Hieronder staat een staatje met de actuele tarieven:

Nieuwe eindgebruikerplafonds (exclusief btw)

1 juli 2012 1 juli 2013 1 juli 2014
Gegevens (per MB) 70 cent 45 cent 20 cent
Uitgaande gesprekken (per minuut) 29 cent 24 cent 19 cent
Inkomende gesprekken (per minuut) 8 cent 7 cent 5 cent
Sms (per sms-bericht) 9 cent 8 cent 6 cent

Voorbeeld: een gezin van 4 personen dat op vakantie is in Kroatië  en gebruikmaakt van een smartphone (prijzen in euro’s):

JUNI 2013 JULI 2013 Besparing
1 MB Gemiddelde prijs +/- € 7 incl. btw 45 cent excl. btw
Vijfmaal een kaart bekijken (1 MB per kaart) 35 € 2,25 € 32,75 €
Elke dag gedurende een half uur socialemedia-accounts bekijken (+/-5 MB per dag, totaal 35 MB) 245 € 15,75 € 229,25 €
Eén foto per dag uploaden (+/- 2 MB per foto) 98 € 6,30 € 91,70 €
Eén e-mail per dag verzenden (+/- 20 kB per e-mail, totaal 0,14 MB) 0,98 € 0,06 € 0,92 €
Totaal 378,98 € 24,36 € 354,62 €

Bron: Webwereld – Op de mobiele markt blijken de tariefverschillen tussen de 34 OESO-landen zeer groot. Voor hetzelfde mobiele bel- en surfgedrag betaalt een Hongaar meer dan tien keer zoveel als een Oostenrijker, blijkt uit het onderzoek. Nederland zit overigens bijna overal in de middenmoot: we zijn iets goedkoper uit dan de Belgen en Duitsers, maar veel duurder uit dan de Fransen of de Britten.

Samsung

3 – Recordwinst Samsung – richting Nokia verklaard

Bron: Nieuws.nl – Verwachte recordwinst Samsung valt tegen. Zo valt te lezen op diverse websites van over de hele wereld. Samsung heeft zijn mobiele strategie goed op orde en na de successen van de Galaxy I, II en III werd verwacht dat ook de Galaxy IV een knaller zou worden. In feite is dat ook zo, maar vele kochten vorig jaar al de Galaxy 3 en niet iedereen kan het zich veroorloven ieder jaar opnieuw een telefoon te kopen. Daarnaast kwam ook HTC met een toptoestel, zat ook Sony niet stil en kwam de iPhone 5 uit. Toch haalde Samsung het afgelopen kwartaal een recordwinst van 6,4 miljard Euro. Het Zuid-Koreaanse merk gaat als de gesmeerde bliksem. Sommige analisten vinden het wel zorgwekkend dat 70% van de inkomsten van Samsung uit mobiele telefoons komt. Zal er binnenkort een innovatieverzadiging optreden?

Tegelijk kwam er een interview naar buiten wat CEO Stephen Elop had gegeven aan The Guardian. Nokia koos er enkele jaren geleden voor om zijn smartphones van Microsofts Windows Phone-software te voorzien in plaats van Android, omdat het bedrijf voorzag dat Samsung het overgrote deel van de Android-markt op zou slokken. Over de keuze voor Windows Phone zei Elop: “Ik ben erg blij met onze keuze. Een paar jaar geleden waren we erg bezorgd dat Android uiteindelijk gedomineerd zou worden door één hardwarefabrikant.”

De keuze van Elop kun je verstandig vinden of betwisten: had Nokia meegedaan met Android, dan hadden ze dichter bij Symbian gebleven en op reputatie een groter deel van de markt kunnen pakken dat nu met Windows Phone 8. Anderzijds, nu heeft Nokia alleen HTC te duchten en die lijkt zijn focus vooralsnog op Android te houden (HTC ONE). Elop zegt daar zelf over dat Nokia te lang had vastgehouden aan Symbian en daardoor de boot voor Android al teveel voorbij had laten gaan.

Touchcast

4 – App van de Week – Touchcast

Elke week bespreken we een app van de week. Deze keer is dat Touchcast – via een tip van Tom Roozen.

Touchcast is een echte nieuwkomer, nu nog alleen voor de iPad, maar binnenkort ook voor PC. Wat is Touchcast? Heel simpel gesteld is het een applicatie, waarbij video centraal staat en content binnen de video ‘space’ kan worden getrokken. Touchcast vergelijkt het nieuwe format als een integratie van first en second screen. Second screen kennen we van ondermeer The Voice of Holland, waarbij mensen vanaf hun bankstel via een tablet of smartphone behind -the-scenes beelden kunnen bekijken, hun mening kunnen geven, met anderen kunnen delen en kunnen stemmen op hun favoriet.

De huidige methode van content presenteren is gebaseerd op de layout van magazine. Video wordt, net als tekst en plaatjes, nog steeds in een vaste layout geplaatst. Touchcast draait het om: zij plaatsen content in de video. Dat biedt een heel nieuw perspectief voor online presenteren. Ik vond op het internet al diverse (opgenomen) video’s, gemaakt met Touchcast, van mensen die instructie gaven en daarbij kleine v-apps, of video apps – met een Twitterfeed, webpagina, landkaart of andere video – over het scherm toverden, terwijl ze aan het presenteren waren.

In feite komt Touchcast heel dicht in de buurt van Minority Report:

Minorityreport

Touchcast richt zich op mensen die content willen verspreiden met video als uitgangspunt, maar zelf zie ik deze techniek eerder toegepast als integratie tussen TV en internet – niet vanuit de content producent, maar vanuit de consument. Zo zou je naar een TV programma kunnen kijken en middels de iPad app een twitterfeed over je TV-scherm kunnen plaatsen, waarin anderen in het gezin kunnen meekijken wat er gezegd wordt. Of een blog van een live-blogger tijdens een concert. Of een herhaling van een doelpunt, terwijl je toch live blijft doorkijken.

Afijn, Touchcast zet de wereld op zijn manier toch op z’n kant en biedt een nieuwe manier van presenteren. Ik vond het zelf nogal lastig om te bedienen en niet erg intiutief. Ik zie ook nog veel mensen met hun hand voor de camera proberen om de apps te verplaatsen. Ook kijken ze vaak ‘uit de lens’, waardoor je het oogcontact verliest. Een beetje vergelijkbaar met de glazige look van Google Glass-dragers.

Toch vond ik Touchcast de moeite van het noemen waard: video gaat de komende jaren een steeds belangrijker rol spelen op het internet. Touchcast is daar een prachtig voorbeeld van, maar dit zal geen standaard worden, maar het verlegt de grens van de verbeelding weer een beetje en er zullen er nog vele volgen.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 15 juli 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s