De Digitale Media van 22 juli 2013

Newsjacking-Bavaria

Onderwerpen van vandaag:

  1. Reclame laten inhaken op actualiteit
  2. Webwinkels op industrieterreinen kapen klanten weg
  3. Twittergedrag van Flevolandse burgemeesters
  4. App v/d Week

1 – Reclame laten inhaken op actualiteit

Bron: Marketingfacts – PR specialist en auteur van het boek ‘De nieuwe regels in marketing & PR’ David Meerman Scott bedacht de term newsjacking, afgeleid van news en hijacking. Marketing en PR-mensen willen graag aandacht voor hun boodschap, maar dat is in de hectiek van alledag niet altijd even gemakkelijk. Door mee te liften op de golf van nieuws en publiciteit rond een actuele gebeurtenis kan je bericht een grote groep mensen bereiken. Die actualiteit kan natuurlijk ook een lopende campagne van een concurrent zijn.

Aangezien het om gestolen aandacht gaat, is het belangrijk dat je het goed doet, anders kan het tegen je gaan werken. Het artikel op Marketingfacts noemt er een aantal zaken om op te letten, waaronder: weer jezelf, wees echt en relevant, denk als een journalist (nieuwswaarde) en plan je spontaniteit.

Het artikel volgt op het uitkomen van het boek ‘The Urgent Genius of Real-Time Advertising’ van Hunter en Burkhart, oprichters van het blog UrgentGenius.com, een website met een boel voorbeelden van geslaagde,maar ook minder geslaagde inhakers. Of het blog worden ook wekelijks wedstrijdjes uitgeschreven om creatief in te haken op een actualiteit. Lezers kunnen daar dan op stemmen, zodat marketeers van elkaar kunnen leren.

Newsjacking is mogelijk doordat we sneller dan ooit in staat zijn een video te produceren en via social media kanalen te verspreiden. Zonder dat hiervoor eerst een zendtijd moet worden ingekocht. Op issuekalender.nl vind je een overzicht van veel momenten waarop je kunt inspelen.

Een voorbeeld van een slechte inhaker was een tweet van Burgerking, die wandelaars van de 4-daagse opriep om tijdens het wandelen even langs hun fastfoodrestaurant te komen lopen. Actualiteit was de 4-daagse, maar Burgerking is als fastfoodketen en aantoonbaar verantwoordelijk voor obesitas niet relevant voor mensen die een fysieke inspanning leveren.

64920_10201462060699233_737829469_n

Een voorbeeld van een geslaagde newsjacking was die van Bavaria, die naar het WK in Zuid-Afrika een aantal dames afzond en ter plaatste had geworven om daar op te tribune in hun Oranje Dutchy Dresses de aandacht van de camera’s te vangen. Op het WK was Budweiser als hoofdsponsor het enige biermerk wat bierreclame mocht maken. De actie van Bavaria hield het midden tussen guerrillamarketing (ze waren verkleed als Deense supporters) en newsjacking, maar was zondermeer geslaagd. Het leverde het merk wereldwijde coverage op en de sympathie van velen. Ook al leek het er even op dat de dames veroordeeld zouden worden.

webshop

2 – Webwinkels op industrieterreinen kapen klanten weg

Bron: NuTech – Detailhandel Nederland luidt de alarmklok over ‘oneerlijke concurrentie’ tussen webshop-eigenaren, die verkopen aan de consument vanuit goedkope locatie op een industrieterrein enerzijds en winkeliers op duurdere detailhandel-locaties anderzijds. Doordat parkeren op industrieterreinen ook nog eens vaak gratis is, worden winkeliers, die hun bezoekers vaak wel moeten laten betalen voor parkeren, ook via die weg benadeeld. Detailhandel Nederland roept op dit gedooggedrag te stoppen.

Dit is een typisch voorbeeld van bedrijven, die gebruik maken van oude en nieuwe kanalen, om hetzelfde product te slijten. Vergelijkbaar met een FreeRecordShop die probeert muziek op CD-drager verkoopt, versus aanbieders als Deezer of Spotify, die dezelfde muziek streamen. Mag/moet de overheid Deezer of Spotify dwingen in een winkelstraat te gaan zitten, omdat FreeRecordShop dat moet om haar klanten te bereiken?

Feit is dat een deel van de goederen, die we via internet kopen niet langer via winkels verkocht hoeven worden, terwijl andere goederen juist weer niet via het internet geleverd kunnen worden. Het snijdt mijn inziens geen hout om bedrijven, die geen wandelend publiek bedienen, maar gebruik maken van internet als verkoopkanaal, te dwingen in een winkelstraat te gaan zitten.

Kijken we naar de definitie: “Detailhandel is handel die bestaat in de directe verkoop van waren in kleine hoeveelheden of aantallen aan particuliere verbruiker.”, dan zie ik daarin geen reden verschil te maken tussen een winkel en een webshop. Er is wél een verschil in de inzet van het verkoopkanaal: fysieke winkel versus digitale webshop.

Het bezwaar wat Detailhandel Nederland opwerpt duidt erop dat zij wil aansturen op een level-playing field, ofwel gelijke monniken gelijke kappen. Beide detailhandel, dus beide in een detailhandels-locatie. Maar is dat niet de wereld op z’n kop? De straatwinkelier kan immers net zo goed vanuit zijn locatie een webwinkel openen en prijzen rekenen die concurreren met de webwinkelier. De webwinkelier heeft daarentegen niet de mogelijkheid om een winkel in te richten, laat staat dat er een natuurlijke loop rond het gebouw op het industrieterrein is om potentiële klanten te vangen.

Ergo, wat Detailhandel Nederland tracht te doen is bij voorbaat gedoemd te mislukken: in toenemende mate zullen webwinkeliers de straatwinkeliers beconcurreren en het antwoord op hun concurrentie ligt niet in regelgeving, maar in het verbeteren van de service, het persoonlijk advies, de beleving in de winkel, de vriendelijke bediening, het gevoel van zekerheid, etc.

tweeting

3 – Twittergedrag van Flevolandse burgemeesters

Bron: Buzzcapture – Steeds meer burgemeesters slaan aan het twitteren. Bijna de helft van alle burgervaders heeft een account, alleen het gebruik is zeer divers. Buzzcapture brengt deze verschillen sinds november 2012 maandelijks in kaart in de Burgemeesterindex. In juni 2013 werd het meest getwitterd door burgemeesters van Heiloo, Losser en Beek.

Meer dan 1 op de 3 burgemeester maakt actief gebruik van Twitter. Van alle 415 Nederlandse gemeenten heeft 35% een burgemeester die in november 2012 minimaal 1 tweet verstuurde. De top-3 burgemeesters met de meeste tweets zijn allemaal van het CDA. Toch is er op basis van de provincie, politieke partij of benoemingsdatum geen groot verschil in Twittergebruik zichtbaar, volgens de Google Maps Mashup: BurgemeesterIndex, die wij ontwikkelden.

Hoe doen onze Flevolandse burgemeesters het eigenlijk? Er blijken er twee actief: Almere en Dronten. Eerst maar even de burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma – @alebbink. Annemarie is behoorlijk actief, met name in de afgelopen weken. Ze plaatste tussen de 11-200 tweets. Onderwerpen waren het bezoek van het koninklijk paar en het gedoe rond Icedome. Met 4770 volgers is ze best populair. De burgemeester van Dronten, Aat de Jonge als @aatdejonge, is met name recent wat actiever en schuwt zeker niet om promotie te maken voor ‘zijn’ stad. Prima natuurlijk, want als burgemeester hoor je je stad uit te dragen. Aat heeft krap 500 volgers en zo’n 250 tweets verstuurd.

Zoover-app

4 – App v/d Week: Zoover App

De app van deze week is die van vergelijkingssite Zoover. De app van de site, die zowel voor iPhone als Android beschikbaar is, is gebaseerd op ruim 300.000 beoordelingen van locaties over de gehele wereld. Zoover biedt de mogelijkheid om op zoek te gaan naar informatie rond 5 hoofdthema’s: eten, slapen, doen, bestemming en het weer. Zo kun je op zoek gaan naar een restaurant in de buurt, gefiltered op type restaurant, en kun je zien wat anderen ervan vonden. Maar je kunt via Zoover ook bekijken welke bezienswaardigheden er in je direct omgeving zijn, waar je kunt slapen en hoe je er moet komen. Uiteraard kun je per locatie ook weer allerlei informatie opvragen. Afijn, weer een handige app voor op vakantie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s