De Digitale Media van 23 september 2013

Vingerafdruk

Onderwerpen van vandaag:

  1. Nieuwe iPhone 5S – vingerafdruk veilig of risico?
  2. SP wil dat Tweede Kamer Vodafone afstoot
  3. Gaat webcare de functie van de telefoon overnemen?
  4. App v/d week: LINE – gratis bellen en chatten

1 – Nieuwe iPhone 5S – vingerafdruk veilig of risico?

Bron: VolkskrantBijna de helft van alle iPhone (4+) gebruikers heeft inmiddels zijn/haar ‘oude’ iPhone geupgrade naar iOS 7, het nieuwste besturingsysteem van de iPhone 5S en 5C.

De eerste, de 5S, is de opvolger van de iPhone 5 en heeft als belangrijkste nieuwigheid een vingerafdruk scanner, die gebruikt wordt om de smartphone te ontgrendelen – in plaats van de x-cijferige code, die je tot de 5S diende in te voeren. De scanner zit verwerkt in de ronde startknop, onderaan het scherm van de iPhone 5S, die daartoe vrijwel vlak is geworden en voorzien is van een zilveren ring (als je deze knap niet meer kunt voelen in het donker, dan moet het glimmertje het weer zichtbaar maken). In de knop zit een saffieren scanner, die  – zo blijkt inmiddels uit testen – prima werkt.

Maar is zo’n vingerafdruk verstandig om te gebruiken? Had de NSA niet de mogelijkheid om allerlei smartphones op afstand te besnuffelen? Is het verstandig een biometrische controle toe te passen op een smartphone – een vingerafdruk moet je leven lang mee? Kan de opgeslagen vingerafdruk door slimme applicatiebouwers misbruikt worden om zogenaamd inkopen te doen namens de koper? Kan het proces ook omgedraaid worden: je vingerafdruk gebruiken om vingerafdrukken te reproduceren en iemand een moord in de schoenen te schuiven (heb er een leuk plot bij bedacht). Maar je kunt ook een vingerafdruk van iemand afvangen (een zachte opmaakborstel, wat grafietpoeder en plakband is genoeg) en daarmee zijn/haar telefoon ontgrendelen.

Grappige is – zo ontdekte Techcrunch – dat je er ook een kattenpoot mee kunt scanner en op die manier je telefoon kunt ontgrendelen (je kunt tot 4 extra scans opslaan op de telefoon).

SP wil van Vodafone af

2 – SP wil dat Tweede Kamer Vodafone afstoot

Bron: NU – De SP wil dat de Tweede Kamer niet langer gebruik maakt van telecombedrijf Vodafone voor de telefoondiensten, omdat het bedrijf gegevens uit telefoongesprekken zou doorspelen aan buitenlandse geheime diensten.

Tweede Kamerlid Ronald van Raak is er niet zeker van dat de informatie die via de telefoon wordt gewisseld veilig is, zei hij donderdag.

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken meldde eerder op de dag dat Vodafone ”gegevens alleen na formeel verzoek daartoe binnen de kaders van Nederlandse wet- en regelgeving aan Nederlandse opsporings- en veiligheidsdiensten verstrekt.” Volgens Van Raak is dat onvoldoende informatie om te kunnen bepalen of de Tweede Kamerleden worden afgeluisterd.

Hij wil dat de Nederlandse inlichtingendiensten op onderzoek uitgaan en de Kamer informeren over de risico’s van het gebruik van Vodafone. ”Eigenlijk zijn alle providers die in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten zijn gevestigd onveilig”, constateert Van Raak. Hij zou het liefst zien dat KPN in Nederlandse handen blijft. ”Je ziet nu hoe belangrijk het is om een eigen provider te hebben.”

Webcare

3 – Gaat webcare de functie van de telefoon overnemen?

Bron: Marketingfacts – Steeds meer organisaties maken gebruik van webcare: soms (vaak) krijg je daar sneller antwoord dan via de telefonische helpdesk!

Ruim acht op de tien Nederlanders is tegenwoordig een actieve gebruiker op minstens één sociaal netwerk. Nederland is koploper op gebied van gebruikers social media en het aantal positieve, maar ook negatieve berichten neemt elke dag toe. Organisaties kunnen niet meer om social media heen. Het is voor organisaties een must, maar ook kans om sociale netwerken en andere bronnen te gaan monitoren en er structurele manier te vinden om online service te verlenen, opgedane inzichten over producten, diensten en processen intern terug te koppelen en daarmee aan webcare te gaan doen.

Een blik op omvang van deelnemende organisaties laat zien vooral grotere organisaties aan webcare doen. Niet onlogisch omdat zij meer klanten, meer volume van berichten en meer medewerkers hebben om bezetting en capaciteit rond te maken. Het aantal middel- en kleinere organisaties neemt wel iets toe. Genoemde succesfactoren zijn snelheid, humor en beloftes nakomen. De winnende organisaties streven naar “obsessieve online klantenservice”, zien het verlenen van excellente service als organisatiebrede doelstelling en brengen dit ook in de praktijk.

Nederlandse organisaties doen het ook goed in een wereldwijde benchmark van Social Bakers op zowel Facebook als Twitter. KLM blonk in het tweede kwartaal van 2013 uit op inzet van Facebook en Vodafone kwam in dezelfde periode met stip in de top 5 voor inzet van Twitter voor beantwoorden van vragen.

Webcare ranking

Bron figuur: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-stand-van-webcare-2013/

line100million

4 – App van de week: LINE – gratis bellen & chatten

De meeste van ons zijn bekend met apps als Skype, waarmee je online kunt chatten, bestanden kunt delen en kunt videobellen, Whatsapp, waarmee je gratis kunt chatten en bestanden kunt delen, en Hangouts, onderdeel van Google, waarmee je hetzelfde kunt als met Skype. Hoe bekend ook, er is een app die de jeugd vooral veel gebruikt: LINE. De app werkt op iPhone, Android, Windows Phone en Blackberry.

LINE werkt in grote lijnen identiek aan Skype, maar wordt in gebruik vooral geroemd vanwege de leuke stickers en icoontjes. De icoontjes doen een beetje denken aan de icoon-gekte op het ter ziele gegane MSN Messenger. LINE lijkt dan ook in het gat te zijn gesprongen wat MSN liet ontstaan. Het aantal gebruikers op LINE is enorm (> 100 miljoen gebruikers wereldwijd), vooral in Azie is de van oorsprong Japanse app immens populair.

Je vraagt je af waar ze het allemaal van betalen. Een deel komt uit de data die je aan ze verstrekt, een deel komt uit het verkopen van stickers, nog meer leuke icoontjes en een hele serie spelletjes (met deels betaalde elementen) die – net als bij MSN – tussen de deelnemers onderling kunnen worden gespeeld.

Wie alleen even een berichtje naar de ander wil sturen en geen kosten voor SMS wil, is met Whatsapp het beste uit. Wie ook af en toe een call wil maken of een scherm wil delen, kiest Skype. Wie alles graag binnen het ecosysteem van Google houdt, kiest Hangouts. En ben je jong en wil je nog wat (leuks), dan is LINE voor jou!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s