De Digitale Media van 30 september 2013

Verse oogst

Onderwerpen van vandaag:

  1. Wat doet AH met de gegevens van een Bonuskaart?
  2. Discussie over Ctrl-Alt-Delete
  3. Nominatie website v/h jaar: http://www.verseoogst.nl
  4. App v/d Week – Sketchguru

1 – Wat doet de AH met de gegevens van onze Bonuskaart?

Bron: Customertalk – De Consumentenbond heeft de Albert Heijn opgeroepen om de aankoopgegevens die gelinkt zijn aan de bonuskaarten beter te beschermen. Wie in het bezit is van een bonuskaart, van zichzelf of een ander, kan op de website of de mobiele app van Albert Heijn aan het hand van het nummer op de kaart de aankoopgeschiedenis bekijken.

In het artikel op Customertalk wordt uitgebreid ingegaan op het feit dat Albert Heijn aankoopgegevens opslaat op basis van geanomiseerde bonuskaarten. De consumentenbond stelt dat deze gegevens niet onbeveiligd mogen worden opgeslagen op de servers van AH. In eerste instantie reageert AH bevestigend, maar reageert later met: “Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt anonimiteit in dat een partij niet beschikt over iemands persoonsgegevens. En aankoopgegevens zijn geen persoonsgegevens, dus Albert Heijn houdt zich aan de wet”, aldus AH.

Formeel gesproken heeft AH gelijk: zolang de gegevens anoniem zijn, kun je deze ook niet traceren naar een persoon en dus valt de opslag niet onder de Wet Bescherming Persoongegevens. Zou AH de gegevens wel beschermen, dan moet het weten wie de houder van de anonieme Bonuskaart is, teneinde die persoon een login te geven.

Maar wat nou als de portefeuille van iemand wordt gestolen, maar daarin al zijn/haar persoonsgegevens (rijbewijs, passen, etc.) en een Bonuskaart. Op dat moment zijn de gegevens niet meer anoniem en zou aan de hand van de aankoopgegevens de vinder/dief een beeld kunnen krijgen van bijvoorbeeld de gezinssamenstelling.

De vraag is dus niet zozeer of AH zich aan de wet houdt, maar of het wenselijk is om dergelijke informatie onbeveiligd op te slaan, indien deze informatie in combinatie met andere gegevens tot een inbreuk in iemands privacy kan leiden. Het zal duidelijk zijn dat de anonieme Bonuskaarten minder voordelen bieden aan AH dan de geregistreerde Bonuskaarten.

Ctrl-Alt-Del

2 – Discussie over Ctrl-Alt-Delete

Bron: VolkskrantEnige tijd geleden bood Tim Berners Lee zijn excuses aan voor de // in een http:// adres (URI). Dit keer biedt Bill Gates, oprichter van Microsoft, zijn excuses aan voor het gebruik van de toetsenbordcombinatie CTRL-ALT-DELETE om in te loggen op een Windows PC.

Bill Gates en zijn collega’s bij Microsoft wilden een manier verschaffen aan de gebruiker om er zeker van te zijn dat deze zijn/haar wachtwoord invoerde op het juiste besturingssysteem (en niet een scherm van iemand, die via het netwerk het beginscherm van je PC anders had ingesteld). Aangezien het op hardware-nivo moest plaatsvinden en het toetsenbord daarvoor de invoer was, was het eenvoudigste geweest om gewoon een knop op het toetsenbord te plaatsen om naar het startscherm te gaan. Maar de engineer van IBM, die deze opdracht moest uitvoeren, wilde niet nog een toets op het toetsenbord (mogelijk in verband met de compatibiliteit met andere dan PC-systemen) en dus werd gekozen voor deze bizarre toetsenbordcombinatie.

3 – Website Verse Oogst genomineerd voor Website v/h Jaar

Op dit moment worden de stemmen weer verzameld voor de Website van het Jaar 2013. Net als in 2012 is de website ‘Verse Oogst’ genomineerd (toen werd de site 2e) – http://www.verseoogst.nl – voor de categorie Eten en Drinken. Verse Oogst is een initiatief van The Greenery en is een online platform over verse groente, fruit en paddenstoelen. Naast een bron van informatie en inspiratie is Verse Oogst een online ontmoetingsplaats voor consument en teler. Hiermee speelt The Greenery in op de toenemende behoefte aan eerlijke informatie die consumenten hebben over de herkomst van producten en de wens van telers om zich meer te kunnen profileren bij de consument.

In de supermarkt productinformatie of een verrassend recept opzoeken

De mobiele website die ze hebben ontwikkeld voor Verse Oogst stelt consumenten op ieder soort mobiel device in staat om ook onderweg of in de supermarkt informatie op te zoeken over een bepaald soort product, of om een lekker recept te zoeken. Binnenkort worden verschillende producten in het schap daarbij voorzien van QR codes. Bij het scannen hiervan wordt direct de juiste productinformatie getoond, evenals de telers van dit product en enkele verrassende recepten.

Ruim 6.000 fans op Facebook

Naast de website beheert de webbouwer QuestMedia voor Verse Oogst ook de social media kanalen; Facebook, Twitter en Pinterest. Op basis van een in samenspraak met de klant bepaalde strategie, ontwikkelden ze hiervoor hoogwaardige content en voeren zo een dialoog met de bezoekers, volgers en fans. Op Facebook heeft Verse Oogst momenteel ruim 9.500 fans, op Twitter ruim 2.000 volgers en Pinterest begint nu in beweging te komen. Deze kanalen vormen zo een belangrijke driver voor traffic naar de website. Bovendien maakt dit Verse Oogst niet alleen toegankelijk voor de consument, maar ook andersom.

Competitie

Als je kijkt naar de competitie (AH, Smulweb, Iens, Thuisbezorgd, Just Eat, e.a.) in de groep Eten en Drinken, dan is het opvallend hoe sterk deze site scoort (2e plaats vorig jaar). Dat komt door de prachtige layouts, de strategie om zowel op mobiel als web uit te blinken, en door de juiste aansluiting op social networks. Beter nog dan al het bovenstaande vind ik de strategie van The Greenery: verkoop niet je producten, maar biedt de inspiratie wat je ermee kunt doen. Laat anderen daarin participeren en voor je het weet creeer je een community om je producten. Knap gedaan!

4 – App van de Week: Sketchguru

Gisteravond deed ik weer een oproep voor een leuke, handige app onder onze volgers op Twitter. Rita Niland kwam met twee leuke tips: Moves en Sketchguru. Moves houden we nog even achter de hand. We kozen voor Sketchguru, een leuke app (voor Android en iPhone) die foto’s razendsnel omzet naar prachtige tekeningen, in krijt, potlood, crayon, etc. in kleur of grijs. De effecten zijn echt leuk en redelijk vergelijkbaar met wat je met een PC-applicatie als Photoshop kunt bereiken.

k heb even een foto genomen van een leeuw en die met Sketchguru bewerkt op mijn iPhone:

image-1

image-2

image-3

image-4

image-5

image-6

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s