De Digitale Media van 28 oktober 2013

Merkel in 007

Onderwerpen van vandaag:

  1. Oeps, we worden afgeluisterd
  2. Zwarte Piet gaat viraal
  3. Google experimenteert met banners
  4. App v/d Week: Viddy

1 – Oeps, we worden afgeluisterd 

Bron: Volkskrant – Ondanks de grote woede en ophef over de Amerikaanse afluisterpraktijken besloten de Europese regeringsleiders donderdagavond niet tot strafmaatregelen tegen de Verenigde Staten. Integendeel, onder druk van bondskanselier Merkel en de Britse premier Cameron wordt aanscherping van de Europese privacybescherming uitgesteld tot 2015.

Uit door klokkenluider Snowden verspreidde documenten blijkt dat de NSA op massale schaal telefoon en dataverkeer in Europa onderschept. Verder worden gebouwen van de EU en de lidstaten afgeluisterd, evenals telefoons van politici. Zo zou de mobiele telefoon die Merkel tot 2009 gebruikte, zijn afgetapt.

Premier Rutte noemde het afluisteren van Merkels telefoon – ‘mocht het waar zijn’ – bijzonder ernstig. Hij zei geen aanwijzingen te hebben dat zijn eigen mobieltje is gekraakt door de NSA. Zijn Belgische collega Di Rupo haalde eveneens hard uit naar ‘de systematische spionage’ door de Amerikanen. Hij riep op tot Europese actie tegen de NSA.

Een gezamenlijk Europees optreden tegen de NSA-werkwijze – waarom Di Rupo en het Europees Parlement vroegen – was niet haalbaar. Een dergelijke actie wekt de indruk dat het waarborgen van de veiligheid van burgers en bedrijven – nu een nationale bevoegdheid – een EU-competentie wordt, een idee waarvan de meeste leiders gruwen. Daarbij spioneren Europese inlichtingendiensten zelf ook, getuige de Britse infiltratie bij de in België gevestigde organisatie die het Europese bankverkeer beheert.

Opvallend genoeg hield Merkel – samen met de Britse premier Cameron – een betere bescherming van de privacy tegen. Duitsland en Groot-Brittannië vroegen en kregen meer tijd voor discussie over het Commissievoorstel dat internetbedrijven verbiedt zonder toestemming van de rechter data van hun Europese klanten aan de NSA af te staan.

Zwarte piet

2 – Zwarte Piet gaat viral

Bron: MarketingfactsDe meesten zullen de afgelopen weken wel het nodige hebben meegekregen over de ophef rond Zwarte Piet. Zelf heb ik op Facebook ook een aantal balletjes opgegooid en de reacties waren behoorlijk heftig. Het onderwerp lijkt maar niet van de agenda af te komen. Wat leren we hiervan?

Vanaf Pietitie.nl kunnen mensen een petitie tekenen voor ‘Zwarte Piet moet blijven’ – ruim 325.000 mensen betuigende al hun steun. Maar nog veel meer mensen hebben dezelfde actie geliked op Facebook – de teller staat daar na een paar dagen al op meer dan 2 miljoen!

Tot voor kort werd er van uit gegaan dat blijdschap de grootste en snelste deler was in de social media, maar Chinese onderzoekers Fan, Zhao, Chen en Xu voorspelden eerder dit jaar al dat boosheid een emotie is die nog sneller en breder wordt gedeeld. Ze voerden hun onderzoek uit door berichten (tweets) op de Chinese look-a-like van Twitter, Weibo, te bekijken en te zien welke emoties het meeste voorkwamen. Dat gaf de volgende grafische weergave:

Boosheid sneller gedeeld

Figuur (a) toont de netwerkstructuur waarin elke gebruiker verbonden is door de interactie met anderen, figuur (b) laat zien door welk sentiment men het meest verbonden is: rood is boosheid, groen is blijheid, blauw is triestheid en zwart staat voor walging.

Het is duidelijk hoeveel sneller boosheid zich kan verspreiden in een netwerk. Zeker als mensen meer met elkaar communiceren. Wees dus als merk erg alert op dit soort sentiment en grijp gelijk in. Liever nog, zorg dat er protocollen klaar liggen waardoor diegenen die het socialmedia-account van een bedrijf beheren gelijk aan de slag kunnen (zonder eerst toestemming te moeten halen) voordat de vlam echt in de pan slaat.

google-banners

3 – Google experimenteert toch met banners

Bron: Volkskrant – Nooit, maar dan ook nooit zou Google zich verlagen tot het tonen van banners. ‘Er zullen geen banners op de Google homepage of de zoekpagina’s verschijnen. We willen niet dat er van die rare, flashy dingen over de Google-pagina’s vliegen’, schreef toenmalig Google-topvrouw Marissa Mayer in een blogpost uit 2005. Acht jaar later is Mayer vertrokken naar Yahoo en komt Google op deze belofte terug.

Google heeft tegenover Search Engine Land bevestigd dat het met grote banners aan het experimenteren is. Dertig grote merken, waaronder Crate & Barrel en Virgin America, tonen advertenties bij gesponsorde zoekopdrachten in de Verenigde Staten. Op Twitter zijn al voorbeelden verschenen van dergelijke banners, die een groot deel van het scherm vullen.

Of Google het experiment gaat doorvoeren is nog niet bekend. Waarschijnlijk kijkt het internetbedrijf naar hoeveel mensen er daadwerkelijk op de banners klikken. Google heeft zich altijd onderscheiden door de eenvoud van de homepage, met enkel het logo en een zoekveld. Het bedrijf heeft tot dusver miljarden verdiend door gesponsorde tekstlinks naast of boven de zoekresultaten te tonen.

Google testing sponsored cover photos in SERPs cc: @rustybrick @douglaskwong http://pic.twitter.com/xN7Z8GHZPa

Viddy

4 – App v/d Week – Viddy (iPhone/Android)

Hoewel Facebook steeds minder geliefd raakt bij de jeugd en apps als Instragram en Pinterest sneller groeien dan welke website dan ooit, er zijn nog steeds apps die profiteren van het succes van Facebook. Dit keer bespreken we de snelgroeiende social video app Viddy, maar dat had net zo goed Socialcam kunnen zijn. We hebben persoonlijk geen voorkeur.

Het succes van Instagram, Pinterest, Viddy en Socialcam is vrijwel geheel terug te voeren op één gezamelijke factor: het direct kunnen posten van foto’s en video’s in je Facebook timeline. Die koppeling met Facebooks Open Graph-systeem, waarmee activiteiten vanaf externe sites of apps automatisch gedeeld worden op Facebook, kwam voor het eerst beschikbaar voor Pinterest. De app verdubbelde daarmee zijn actieve gebruikers in 3 maanden. De pins (foto’s, plaatjes, video’s en linkjes op Pinterest) zijn na Facebook items inmiddels zelfs de meest gedeelde items in de social media.

Hetzelfde overkwam Viddy en Socialcam: zo gauw zij de koppeling met Facebook actief hadden groeiden de apps als kool. Met Instragram, oorspronkelijk een foto-app, kun je sinds de komst van Vine ook video’s maken. Bij Vine is de maximale duur 6 seconden, op Instragram is dit 15 seconden. Op Viddy is dat 30 seconden en da’s toch een stuk leuker. Socialcam heeft zelfs in het geheel geen tijd limiet.

De werking van Viddy is vrij simpel: je download de app, koppelt het aan je Facebook of Twitter account en je kunt aan de slag. Het opnemen is vergelijkbaar met Vine: door op het scherm te tappen start je de opname. Door weer te tappen kun je de opname onderbreken. Tot je klaar bent met opnemen. Daarna kun je de video bewerken met een filter en kun je er een muziekje onder zetten. Ook kun je desgewenst nog wat frames uit de video knippen. Als je klaar bent, dan kun je je video delen via Facebook, Twitter, Youtube, Tumblr en Path. Voorzien van een begeleidend tekstje. Maar je kunt desgewenst ook je trots doorsturen naar je contacten in je telefoon.

Viddy een sociaal platform, dus je kunt in de app zoeken naar wat je vrienden gepost hebben op het interne sociale netwerk, bijv. wat er op een bepaald thema of zelfs in een stad door anderen is gepost. En natuurlijk kun je die video’s weer erg leuk vinden, delen met anderen, etc. Kortom, als video je ding is, kijk dan eens naar Viddy of Socialcam.

Veel plezier en let een beetje op je Privacy Settings .. voor je het weet staat het schaamrood je op de kaken omdat je per ongeluk een schaamteloze video in je timeline hebt gezet 🙂

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 28 oktober 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s