De Digitale Media van 4 november 2013

Hyves

Onderwerpen van vandaag:

  1. Hyves ter ziele
  2. Letterlijk digitale media: van print naar volledig online
  3. Onontkoombaar? Ads of Instagram
  4. App v/d Week – Qwhizzle

1 – Hyves ter ziele

Bron: NRC – Vorige week heeft de Telegraaf Media Groep (TMG) bekendgemaakt dat Hyves stopt als sociaal netwerk. Krabbelen, Wie Wat Waar, Porren en emoticons. Het zijn de dingen die Hyves in de afgelopen jaren hebben getypeerd en bij de 20-’ers en 30-’ers nostalgie opwekken. In de periode van 2004 tot ongeveer 2010 was Hyves hét sociale netwerk van Nederland. Dat veranderde na het hoogtepunt in 2009 snel, zeker met de opkomst van Facebook. Hyves veranderde van een dorpsplein in een speelhal voor kinderen. En nu, negen jaar na de oprichting, gaat het idee van Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam ter ziele.

VAN STARTPHONE.COM NAAR HYVES.NL

Het begint in 2004, met ‘Startphone.com’. Een site waar mensen met een mobiele telefoon informatie kunnen uitwisselen, zoals foto’s en favoriete mobiele websites. De site blijft niet lang bestaan, want in september van hetzelfde jaar wordt het platform omgedoopt tot ‘Hyves.nl’. Het loopt niet direct storm. Raymond Spanjar schrijft in zijn boek Van 3 naar 10.000.000 vrienden (download) over de begindagen van het netwerk:

We nodigen zo veel mogelijk vrienden en familieleden uit. De nieuwe stagiaire Eva Kol doet zelfs niets anders dan fulltime mensen toevoegen. Elk uur kijken we in de database of er al nieuwe leden zijn. Dat is vaker niet dan wel het geval, dus iedere nieuwe inschrijving wordt met gejuich begroet. […] Toch loopt het niet storm. De 4 procent groei per dag is op zich indrukwekkend, maar niet als je weet dat dat tien familieleden zijn.

Al snel wordt de bekendste feature – en volgens Spanjar de ‘simpelste’ aan het netwerk toegevoegd: krabbelen. Voor degene die het even vergeten is: krabbelen werkt hetzelfde als schrijven op de ‘wall’ van iemand op Facebook, je schrijft een openbaar bericht op de profielpagina van een vriend of vriendin.

8 MILJOEN GEBRUIKERS

Het duurt nog vijf jaar voordat Hyves op zijn hoogtepunt is. In 2009 heeft de site zo’n 8 miljoen gebruikers. De periode daarvoor groeit de website hard en is het in Nederland enorm populair. Features als krabbelen, Wie Wat Waar en Porren zijn ingeburgerd in de Nederlandse taal. Ook is het zelf kunnen aanpassen van je profielpagina erg populair. De meeste creatieve varianten zien het levenslicht.

Ook grote merken maken een pagina aan op Hyves om zo de doelgroep – jongeren – goed te kunnen bedienen. Volgens mediaredacteur Jan Benjamin is het hoogtepunt het moment dat oud-premier Jan Peter Balkenende en oud-PvdA-leider Wouter Bos een profiel aanmaken op de site.

FACEBOOK VEROVERT NEDERLAND

Lang gaat het goed met Hyves, totdat Facebook langzaam maar zeker oprukt in Nederland. Het wordt voor Nederlanders steeds verleidelijker om over te stappen naar het veel grotere Amerikaanse netwerk, onder meer omdat het daarmee makkelijker wordt om in contact te staan met buitenlandse vrienden.

Maar, de belangrijkste reden voor de overstap naar Facebook is volgens mediaredacteur Jan Benjamin, die veel over Hyves schreef, openheid:

Facebook was veel opener en liet op allerlei plekken zijn sporen na. Het is een soort ‘portier’ geworden voor allerlei websites en programma’s. In plaats van overal een account te moeten registeren, koppelde je gewoon je Facebook-account aan de website.

De populariteit van Hyves keldert. In december 2011 schrijft Benjamin:

De website ondervindt zware concurrentie van Facebook. De Amerikaanse site heeft weliswaar veel minder gebruikers in Nederland, maar wordt wel een stuk hipper gevonden dan Hyves. Door een wat kinderlijke imago loopt het Nederlandse bedrijf inkomsten mis.

Adverteerders die een publiciteitscampagne op een sociaal netwerk overwegen, kiezen niet meer automatisch voor Hyves. Volgens recent onderzoek van mediabureau Universal Media kent Facebook meer „langetermijnrelaties tussen merken en consumenten”.

Het proces van een dalende populariteit is in 2011 al even gaande.

OVERNAME DOOR TMG

Al in oktober 2010 – nog voordat bekend wordt dat TMG Hyves overneemt – wordt duidelijk dat Facebook voor het eerst populairder is dan Hyves. Het verschil is nog klein en mensen zitten dan nog langer op Hyves.

Op 1 november 2010 wordt Hyves overgenomen door de Telegraaf Media Groep. Op dat moment gaat het al niet zo goed met Hyves, steeds meer mensen stappen over op het veel grotere Facebook. Toch ziet TMG toekomst in de website. Patrick Moley, voormalig CTO van TMG, zegt op de overnamedag het volgende over de aankoop in NRC Handelsblad:

“We zien de aankoop van Hyves vooral als een grote stap in het verwezenlijken van onze multimedia-ambities. Dit jaar zullen mensen meer tijd doorbrengen op sociale netwerken dan ze besteden aan het lezen van de krant.”

HET EINDE

En vorige week hakte TMG de knoop door: Hyves stopt en gaat door als spelletjes netwerk.

welke

2 – Letterlijk digitale media: van print naar volledig online

Bron: Marketingfacts – Plaatjes kijken. Daarom koop je woonbladen. En plaatjes die inspireren, scheur of knip je uit voor een moodboard: het ‘boodschappenlijstje’ voor de verbouwing of herinrichting van je huis. Dat is, volgens Jan-Jaap van der Klei, de basis voor Welke.nl: “Zó ziet een blad eruit als je de redactie volledig overlaat aan je lezers.” Jan-Jaap – samen met Katja Claessens eigenaar van uitgeverij Media Mij. – maakt met Welke een reuzenzwaai: van puur print, in de schappen, naar puur online, altijd en overal.

“Ik zal de veel gemaakte vergelijking maar meteen voor zijn: elke overeenkomst met Pinterest berust op toeval. Terwijl wij bouwden aan Welke, gebeurde hetzelfde bij Pinterest aan de andere kant van de oceaan. Zij gingen in april 2011 los, wij op 29 juni. Waar zij social medium zijn, zijn wij bovenal discovery platform. Op welke.nl kun je lekker grazen. Je kunt er zelf op zoek naar leuke dingen die jou inspireren: wonen, eten en drinken, mode en beauty, tuin, kinderen en doe-het-zelf en hobby. En je kunt álles zien, ook als je geen account hebt; je hoeft ook niemand te volgen. Het sleutelwoord is toeval, of serendipity, een prachtige term. In negen van de tien gevallen van toepassing op shopping- of bladergedrag: door winkelstraten slenteren of in een blad kijken en ineens getriggerd worden door iets leuks waar je niet naar op zoek was, niet eens over had nagedacht, maar áls je het dan ziet… Dát is de kracht van welke.nl.

De bezoekersaantallen stijgen, bijna dagelijks. Welke.nl maakt geen enkel geheim van de statistieken. Wie dat wil, krijgt direct een kersvers overzicht van de analytics: “Kort na de start stond de teller al op 200.000 maandelijkse bezoekers. Eindstand deze maand – nu het echt herfstweer is geworden – is ruim 3,3 miljoen. Bijna de helft daarvan uniek. Ik weet nog steeds niet waar het zal stoppen, we blijven mijlpalen bijplaatsen. We groeien puur op kracht van content en gebruikers. We maken geen reclame, doen niets aan pr, geven nooit iets weg. Welke.nl is eigenlijk hartstikke underground.”

Vanaf dinsdag 5 november schrijft welke.nl geschiedenis, daarvan is Jan-Jaap overtuigd. Die dag gaat er een gloednieuwe functionaliteit live, in eigen huis ontwikkeld en patent pending: ‘Pictollage’, software die op basis van bekeken foto’s shopping-suggesties doet. “Je ziet een foto van een interieur en daarnaast komt – volledig geautomatiseerd – een moodboard met producten die gelijkwaardig of identiek zijn aan producten op die foto. Samen vormen ze het interieur dat jij zo leuk vindt. Het is alsof je langs verleidelijk ingerichte etalages loopt, jezelf vergaapt aan allerlei moois en plotsklaps dat ene item ziet dat je direct wilt hebben. Dús zijn al die producten clickable en shopable en gaan wíj ze verkopen.”

Instagram-Displaying-Ads

3 – Onontkoombaar? Ads op Instagram

Bron: NUInstagram is in de VS begonnen met het tonen van advertenties tussen foto’s van gebruikers. In Nederland zijn de reclames nog niet zichtbaar. Instagram kondigde eerder al aan reclames te gaan tonen in zijn app. De eer was aan een modemerk, dat een foto van een horloge in de Instagram-tijdlijn van Amerikaanse gebruikers toonde.

De foto-app zou heel voorzichtig zijn met het tonen van advertenties, en volgens Cnet alleen reclames van tijdschrift-kwaliteit willen tonen. Reclames op Instagram zijn door een label te onderscheiden van reguliere foto’s, gebruikers zouden de advertentie kunnen verbergen en erop kunnen reageren.

Tot nu toe was Instagram altijd vrij van reclame. De populaire fotografie-dienst werd in 2012 voor 1 miljard dollar (740 miljoen euro) van Facebook overgenomen. Facebook haalt zijn belangrijkste inkomsten al uit advertenties, en maakte afgelopen kwartaal ruim 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) omzet. Daarvan werd de helft verdiend via mobiele advertenties, Instagram wordt voornamelijk mobiel gebruikt.

Qwhizzle

4 – App v/d Week – Qwhizzle

Qwhizzle (Android & iPhone) is een orgineel rekenspel, waar beta’s zich uren op kunnen uitleven. De alfa’s worden tenslotte al uitvoerig bediend met Scrabble, Wordfeud en soortgelijke woordspelletjes, maar voor rekenwonders was het tot op heden wat dun bezaaid qua spelplezier. Tot Qwhizzle dus.

Het spel werkt op basis van een reeks getallen, die door delen, vermenigvuldigen, optellen of aftrekken een serie met getallen moet worden. Zie het plaatje hieronder. Als je het getal 3 moet vormen, dan doe je dat door vanaf 6 over de – naar de 3 te bewegen. De eerste paar opdrachten zijn simpel, maar al gauw loop je tegen problemen aan.

Het spelelement zit enerzijds in het oplossen van de puzzel, om daarmee genoeg punten te verzamelen op de volgende serie puzzels te kunnen oplossen. We niet voldoende punten haalt kan via een afvalrace of een tijdrace alsnog punten bijverdienen. Ook kun je zogenaamde battles spelen waar meerdere spelers dezelfde serie moet spelen.

Al met al een aangenaam tijdverdrijf. Vind je 2×2 te gemakkelijk, dan kun je naar 3×3. Have fun!

screen480x480

De app is ontwikkeld door Qwhizzle BV uit Bussum, maar naar ik heb vernomen wordt de app in Amsterdam ontwikkeld. Helaas is noch via de website, noch via de app iets te achterhalen van de makers. Vergeten?

Advertenties

2 gedachtes over “De Digitale Media van 4 november 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s