De Digitale Media van 11 november 2013

Twitter IPO

Onderwerpen vandaag:

  1. Twitter op de beurs
  2. Inhaken op het nieuws in een digitaal tijdperk
  3. 3D scannen met Sense 3D
  4. App v/d Week: Reminder-apps

1 – Twitter op de beurs

Bron: Nu – Twitter is donderdagmiddag in New York naar de beurs gegaan. De aandelenprijs is direct na het beginnen van de handel geëxplodeerd.

De vraag naar aandelen blijkt hoog. De openingsprijs was 26 dollar, maar die steeg direct met zo’n 90 procent naar 49 dollar. Na een daling naar 45 dollar klimt de koers gestaag richting de 47 dollar.
De beursgang van Twitter is de grootste van een techbedrijf sinds de roerige beursgang van Facebook in mei 2012. Dat bedrijf verloor in de maanden na de beursgang een groot deel van zijn waarde, maar het aandeel steeg dit jaar weer tot boven de waarde die het in eerste instantie kreeg.

Twitter haalt met zijn aandelenuitgifte 1,8 miljard dollar op. Facebook haalde vorig jaar maar liefst 16 miljard dollar op. De waarde van dat sociale netwerk werd met ruim 100 miljard dollar ook een stuk hoger geschat.
De waarde van Twitter bedraagt op basis van de aandelenkoers inmiddels zo’n 25 miljard dollar. Mede-oprichter Evan Williams heeft met 12 procent de meeste aandelen. Jack Dorsey, de andere oprichter, bezit nog 4,9 procent van het bedrijf en de huidige CEO Dick Costolo is goed voor 1,6 procent van alle aandelen.

Note: Persoonlijk ben ik niet blij met deze ontwikkeling. Eenzelfde overwaardering van internet bedrijven was in 1999 de oorzaak voor de internet bubble, die mede de basis legde voor de financiele crisis van 2008. Op de beurs is het te doen gebruikelijk dat maximale een koers/winst verhouding van 25 (excellente ondernemingen) wordt gehanteerd. Twitter maakte het afgelopen kwartaal nog een verlies van ruim 65 miljoen dollar, waardoor het verlies van vorig jaar (~$80 miljoen) alleen maar is opgelopen. Omdat het bedrijf nog geen winst heeft gemaakt en vermoedelijk tot 2015 ook geen winst zal maken, is elke waardering op dit moment hoogst speculatief. Maar het moment lijkt niet voor niets gekozen: het aantal tweeps groeit niet maar, neemt zelfs af. Eerst in 2012, nu ook weer, blijkt uit het Social Media onderzoek 2013 van ING. Het was kennelijk voor de investeerders van Twitter nu of nooit. Anders zouden ze de honderden miljoenen, die in Twitter is gestoken, wellicht nooit meer terugzien.

SMING

2 – Inhaken op het nieuws in een digitaal tijdperk

Bron: Marketingfacts – Eerst even een misverstand uit de weg ruimen: newsjacking of inhaken is géén advertising-trucje. Het gebeurt al zo lang als PR bestaat. En in de PR is het al zeker geen truc, maar een slimme manier om op het juiste moment bij de juiste journalist onder de aandacht te komen. Nu ga ik het helemaal ingewikkeld maken: de PR-variant van inhaken is niet meer afhankelijk van journalisten. Een bedrijf dat zijn online kanalen op orde heeft, kan zich ook zonder de traditionele media mengen in een nieuwsdiscussie.

Hoe doen we dat dan al jaren, in de PR? Toen was het nogal een omslachtig karwei, met een onzekere uitkomst. Vroeger, toen nieuws nog werd geconsumeerd via kranten, TV en tijdschriften, hadden journalisten een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse deadline. Dus stel dat er in het februari-nummer van een magazine een artikel stond waarin werd voorspeld dat de autotelefoons nooit verder zouden komen dan de autodeuren. Als telefoonfabrikant kon je daar op twee manieren op reageren: een verontwaardigd bericht sturen aan de journalist waarin je uitlegde waarom hij het bij het verkeerde eind had (en wil je me alsjeblieft interviewen zodat ik dat kan uitleggen?) of een ingezonden brief/opinieartikel insturen met dezelfde strekking. Vóór die deadline, uiteraard. Overigens gebeurde er vaak ook niks, en had je je onvrede zinloos gemeld.

Het belangrijkste verschil met inhaken anno nu is dat deadlines vervaagd zijn. Inspelen op nieuws kan altijd, want er is geen vast moment meer waarop artikelen verschijnen. Journalisten delen via Twitter met welke verhalen ze bezig zijn, dus je kunt al inhaken voordat het nieuws verschenen is. Je kunt online reageren onder artikelen. In feite stelt dat inhaken nu iedereen in staat zichzelf of de klant als expert te profileren.

Een prachtig voorbeeld van inhaken op nieuws is een guerrilla-aktie, uitgevoerd door Heineken. Een complot van medewerkers van Heineken, journalisten en betrokkenen zorgt ervoor dat een groot aantal voetbalfans van AC Milan overgehaald wordt om nèt op de datum van de Champions League match in 2009 tussen AC Milaan en Real Madrid (niet de finale) naar een klassiek concert te komen luisteren. De hele actie werd live uitgezonden op Sky Sport en door 1,5 miljoen mensen bekeken, miljoenen mensen zagen hem in andere tv-programma’s. Het trok in 2 weken tijd 5 miljoen extra bezoekers naar de Heineken website, en ging als een dolle viraal op social media kanalen. Let op: Dit was vier jaar geleden, dus toen waren Twitter en Facebook nog láng niet zo groot als nu, maar toch.

3 – 3D scannen met Sense 3D

We weten inmiddels dat je van alles in 3D kunt printen (en zelfs al in 4D), maar waar begin je? Je kunt natuurlijk een model digitaal ontwerpen, maar dat is een lastig karwei. Je kunt gebruik maken van bestaande 3D objecten (die zullen er steeds meer komen). Of je kunt een bestaand object scannen! En dat is dat de 3D handscanner van Sense doet. Kijk naar de onderstaande video:

De Sense 3D heeft de vorm van een handvat en moet door de gebruiker vanaf een afstand langs een te scannen object of persoon worden gehaald. De scanner zou zelf de achtergrond kunnen detecteren en vervolgens negeren. De scanner kan objecten van maximaal drie bij drie meter vastleggen met behulp van een laser die niet schadelijk is voor de ogen. Elke 3d-scan bestaat uit twintigduizend tot veertigduizend driehoeken; hoe meer driehoeken hoe nauwkeuriger een scan.

Naast een vorm in drie dimensies neemt de scanner ook de kleur van gescande mensen en voorwerpen mee. De scanner is steeds verbonden met een pc en live zien gebruikers in 3d binnenkomen wat zij scannen. Op termijn zou 3D Systems ook met een draadloze versie van de Sense 3D willen komen. De gescande objecten kunnen digitaal gebruikt worden, maar ook met een 3d-printer worden uitgeprint. De scanner is op consumenten gericht en kost 329 euro.

reminder

4 – App van de Week – Reminder-apps

Bij de oproep deze week kregen we opvallend genoeg twee tips kregen naar apps die het mogelijk maken om plotselinge ingevingen van ‘Niet vergeten: morgen loodgieter bellen’ of ‘Goed idee: 3D scanner kopen’ vast te leggen en naar jezelf toe te sturen per e-mail. De eerste tip was van @iswartdenboer (Ineke) die ons wees op Remind2Mail, een gratis app voor Android en iPhone, waarmee je zo’n niet-vergeten momentje even snel kunt invoeren en op verzenden kunt drukken. Het is heel er basic, maar het werkt. Kort daarop reageerde @MvKlaveren (Martijn) met een tip naar Braintoss, een app specifiek voor de iPhone (helaas niet gratis), waarmee je niet alleen notes kunt vastleggen, maar ook ingesproken berichtjes naar je kunt laten toemailen, maar ook nog een scan van een visitekaartje kunt maken.

Het grappige van beide apps is dat ze dus niet vertrouwen op een to-do list, maar weer terugvallen op e-mail. Zelf heb ik meerdere to-do list managers getest, zoals Wunderlist, Any.DO en DoIT.im, maar het blijkt (voor mij) toch niet te werken. Hoe zit dat met de luisteraars? Zijn er die deze apps wel gebruiken?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s