De Digitale Media van 16 december 2013

ignore

Onderwerpen vandaag:

  1. ‘Eerlijk twitteren’
  2. Online identiteit kapen
  3. Steeds meer ouderen online actief
  4. App v/d Week: Chromecast

1 – ‘Eerlijk twitteren’ – Reclamecode een feit

Bron: Radio – Stichting Reclame Code verplicht bedrijven voortaan dat ze eerlijk moeten zijn als ze commerciële boodschappen verspreiden via sociale media. Daarom wordt vanaf 2014 de Reclamecode Social Media opgenomen in de Nederlandse Reclame Code.

De Reclamecode Social Media (RSM) geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media als Facebook en Twitter.“Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”, aldus Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code. De regels gelden voor het hele adverterend bedrijfsleven.

Noodzaak
De afgelopen maanden was er een levendige discussie over de noodzaak tot een Reclamecode Social Media. Dat reclame herkenbaar moet zijn staat immers al in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code.Diana Janssen, directeur DDMA zegt hierop: “Voor juristen zijn de regels misschien gesneden koek, maar de consument en onze marketeers weten vaak niet wat dit concreet voor hen betekent. We zien met enige regelmaat voorbeelden van blogs, posts of tweets die niet aan de algemene regels voldoen. Mensen worden beloond om een bericht door te plaatsen. Dit is reclame en dus moet je dat aan je lezers duidelijk maken.” Diverse stakeholders, waaronder brancheverenigingen als BVA en Thuiswinkel.org, zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regels.Janssen: “Samen met de adverteerders en de e-commerce sector zetten we een standaard voor verantwoorde reclame op social media.”

Misleiding aangepakt
In de Code staat onder meer dat indien een adverteerder iemand voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via social media én dit voordeel de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreid duidelijk moet zijn. Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld een consument of een BN’er een vergoeding  (in euro’s of in natura) krijgt om een nieuw product te reviewen, hij dit moet melden. Bijvoorbeeld door te zeggen ‘ik kreeg deze tablet gratis om hem te testen’. Daarnaast zegt de Code dat een adverteerder uitingen op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen zodat er een misleidend beeld ontstaat.

Een adverteerder mag op een eigen forum niet zomaar alle negatieve reacties verwijderen, dat is misleidend”, aldus Janssen.

De Code wordt onderdeel van de Nederlandse Reclame Code waardoor hij bindend is voor alle adverteerders. Indien een adverteerder de regels niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.

identity theft

 2 – Online identiteit kapen

Bron: Telegraaf – Kinderombudsman Marc Dullaert doet onderzoek naar privacyschending op sociale netwerken. Sociale media als Facebook en Twitter moeten aan hun zelfreinigend vermogen werken, vindt Dullaert volgens de Volkskrant. Doen ze dat onvoldoende, dan moet er een onafhankelijke waakhond komen.

Mijn Kind Online
Dullaert startte het onderzoek na ervaringen van stichting Mijn Kind Online, die al vier jonge slachtoffers van online-identiteitsdiefstal bijstond. Zo kwam een scheel kijkende tiener met sproeten zijn op Twitter geplaatste foto ineens op allerlei andere sociale media en (buitenlandse) websites tegen. Daarbij stonden teksten als ‘hij had nooit geboren mogen worden’. Ook was zijn hoofd op foto’s van naakte vrouwen gemonteerd.

„Het lukt bedrijven als Facebook en Google maar niet om de foto uit te bannen”, zegt Remco Pijpers, directeur van Mijn Kind Online. „Als het om kinderporno gaat is het binnen enkele uren verwijderd, gaat het om online-identiteitsdiefstal dan is het kennelijk geen prioriteit.”

CHANGE in Business
Vorige week vrijdag nam ik als spreker deel aan het congres CHANGE in Business van de NCD. Het centrale thema was vertrouwen. Voorafgaand aan het congres werden de aanwezige commissarissen en directeuren, de leden van de NCD, getrakteerd op een bijzondere lezing van een hoogleraar Camiel van Hulst van de universiteit van Boston. De lezing was onder voorbehoud geweest, omdat de man buitengewoon weinig tijd had. Camiel verontschuldigde voor zijn ‘mogelijk vermoeid overkomende’ postuur, omdat hij een jetlag had. De presentatie was overweldigend. Vertrouwen en misleiding liggen dichter bij elkaar dan we ons bewust waren, aldus Camiel. En de presentatie bevestigde dat onomstotelijk. Helemaal toen bleek dat Camiel als hoogleraar helemaal niet bestond, maar gewoon een acteur was. Bam!

Misleiding
Ook de onderstaande video laat zien hoe bedrieglijk de werkelijkheid is en hoe gevaarlijk het is dat je alles van jezelf online zet:

3. De radiorubriek digitale media heeft zin!

Bron: Volkskrant – Nederland staat hoog in de Europese ranglijst van internetgebruik in de leeftijdsgroep 65 tot 75 jaar. Steeds meer ouderen bellen, winkelen en bankieren via het internet. Het aandeel Nederlandse ouderen dat wel eens op internet zit is in acht jaar verdubbeld. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag.

© CBS. Internetgebruik 65- tot 75-jarigen.

© CBS. Internetgebruik in een aantal EU-landen.

In 2013 gaven acht op de tien 65- tot 75-jarigen aan wel eens gebruik te hebben gemaakt van het internet, ruim twee keer zo veel als in 2005. Het aandeel personen dat in de afgelopen drie maanden het internet heeft gebruikt, is op een vergelijkbare manier gestegen. Ruim de helft van de 65- tot 75-jarigen internet vrijwel dagelijks. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2005, toen nog maar 15 procent dat deed. Het aandeel 12- tot 65-jarigen dat elke dag internet gebruikt ligt met 87 procent nog beduidend hoger.

Koppositie
Nederland neemt samen met Luxemburg, Zweden en Denemarken een koppositie in met het internetgebruik door ouderen. In andere West-Europese landen zoals Duitsland, België en Frankrijk, hebben veel minder ouderen ervaring met internet.

De Nederlandse ouderen maken steeds meer gebruik van de verschillende mogelijkheden van het internet. In 2005 was het aandeel 65- tot 75-jarigen dat telefoneert via internet te verwaarlozen. In 2013 was dit 15 procent. Het aandeel dat online winkelt steeg in dezelfde periode van 7 naar 32 procent, en het aandeel dat bankiert via internet van 16 naar 57 procent. Bijna drie op de tien 65- tot 75-jarigen maakt in 2013 gebruik van sociale media.

chromecast

4 – APP van de Week – Chromecast

TIME heeft Chromecast uitgeroepen tot Gadget van het Jaar 2013. Wat is Chromecast eigenlijk en wanneer kunnen we het in Nederland verwachten?

Chromecast is een HDMI dongel, die je televisie voorziet van een mediaspeler. Je televisie dient dus voorzien te zijn van een HDMI-poort en liefst ook van een USB-poort, hoewel dat laatste niet nodig is. Eenmaal geplaatst duurt de installatie zo’n 2 minuten, inclusief het downloaden van de app voor je smartphone of tablet, waar vandaan je de opdracht kunt sturen om muziek, films of video’s naar je TV te streamen. Dat streamen gaat niet direct vanaf de bron, maar loopt indirect via de servers van Google. Apps die al werken zijn o.a. Youtube, Google Music Play en Netflix.

Eenvoud
Volgens TIME zit het succes van de Chromecast in de eenvoud van het apparaat. TIME betoogt dat in het verleden veel producten hetzelfde hebben geprobeerd, maar dat de Chromecast de eerste is die het goed doet. Zelf gebruik ik al een tijdje Apple TV en voor zover ik kan vergelijken doet Apple TV al een tijdje wat Chromecast nu ook kan.

Na de gigantische flop met de mediaspeler Nexus Q wil Google opnieuw proberen om de wereld van mediaspelers te veroveren. Deze keer dus met een dongel van 35 dollar die je in de hdmi-ingang van je televisie stopt. Het apparaatje draait op een aangepaste versie van Googles Chrome OS en laat je content van verschillende diensten naar je televisie streamen. Voor een uitgebreide review verwijs ik je naar Androidplanet.

Beschikbaarheid
Sinds 8 november is de Chromecast ook in Nederland verkrijgbaar de O-Droid Store, de eerste fysieke Android-winkel van Nederland gevestigd in het centrum van Arnhem. De adviesprijs voor het apparaat daar is 54,95 euro.

Op NU.nl staat dat Google voornemens is om Chromecast in 2014 wereldwijd te verschepen. Op Hardware.info is overigens te lezen dat Google ook een opvolger voor ogen heeft voor Google TV in de vorm van de Nexus TV settopbox.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 16 december 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s