De Digitale Media van 6 januari 2014

rulesofsurvival

Onderwerpen vandaag:

  1. Facebook weer aangeklaagd voor privacy-schendingen
  2. Wordt Google Glass de flop van 2014?
  3. Kindertablet van Dreamworks
  4. App van de Week: Mextures & After Light Pro (iPhone)

1 – Facebook weer aangeklaagd voor privacy schendingen

Bron: ZDnet – Facebook zou privéberichten scannen voor advertentiedoeleinden. Twee misnoegde gebruikers hebben het sociale netwerk daarvoor aangeklaagd.

Facebook kijkt aan tegen een rechtszaak omdat het de privacy van zijn gebruikers zou schenden door zonder toestemming privéberichten te onderscheppen voor eigen gewin.

Het sociale netwerk wordt aangeklaagd door twee gebruikers die beweren dat Facebook privéberichten met links naar andere websites scant en de gegevens die op die manier worden verzameld, deelt met adverteerders. Dat druist volgens de aanklagers in tegen de Amerikaanse Electronic Communications Privacy Act.

‘Als gebruikers aangeven dat de inhoud van Facebookberichten ‘privé’ is, creëert dit een bijzonder profijtelijke opportuniteit voor Facebook. Gebruikers die geloven dat hun communicatie niet gesurveilleerd wordt, zullen waarschijnlijk zaken over zichzelf prijsgeven die ze anders niet zouden onthullen,’ staat te lezen in de aanklacht.

De klacht is ingediend bij het Northen District Court in Californië, in naam van alle Amerikaanse gebruikers die ooit al eens privéberichten met url’s hebben verzonden of ontvangen. De aanklagers willen dat het scannen wordt stopgezet en eisen een schadevergoeding van maximaal 20.000 dollar per persoon. Facebook heeft reeds op de beschuldigingen gereageerd, maar zegt dat deze ongegrond zijn.

Bookfacing
Overigens, we zijn 2013 nog maar net uit, maar vorig jaar zag je nog net de eerste creatieve uitgingen van bookfacing, een foto van jezelf met een boek voor je hoofd, die schijnbaar in elkaar overgaan. Er is zelfs al een wedstrijd voor georganiseerd. Ook op Twitter kun je het boeltje volgen via @boekface – grappig om te zien of dit net als planking over de wereld zal uitgroeien tot een viraal meme.

Google Glass 

2 – Wordt het toch een flop, Google glass?

Bron: Knack.be – Tech-evangelist Robert Scoble testte Google Glass gedurende acht maanden, en schrijft op zijn blog dat de slimme bril in 2014 gedoemd is te mislukken.

Blogger en tech-evangelist Robert Scoble loopt al sinds april 2013 rond met Google Glass op zijn neus, de slimme bril van Google die volgens de verwachtingen dit jaar op de markt gebracht wordt. Maar het gadget zal falen in 2014, denkt Scoble.

Te duur
Eerst en vooral is Google Glass volgens Scoble te duur. “Ik hoor dat de zoekgigant in 2014 niet in staat zal zijn om Google Glass voor minder dan 500 dollar aan te bieden. Dat zou betekenen dat het gadget gedoemd is in 2014. Pas als de prijs minder dan 300 dollar bedraagt, zal de markt erop inspringen. In 2016, gok ik.”

Alvorens hem te kunnen gebruiken, behoeft de slimme bril gewenning en training, meent de blogger. “Niet de kostprijs om het ding te maken maar wel de twee uur tijd die een Google-medewerker in de winkel nodig heeft om uit te leggen hoe het werkt, zal de prijs hoog houden en zal ervoor zorgen dat het in 2014 nog geen goed verkopend speeltje wordt.”

Gebrek aan apps
Nog een groot minpunt: het gebrek aan voldoende apps. “Early adopters zullen zich afvragen: ‘waar is de Foursquare-app?’ of ‘waarom werkt Facebook niet goed?’. Veel ontwikkelaars zijn enthousiast over Glass, maar er zijn er evenveel die er nog geen markt voor zien in 2014, en daardoor een afwachtende houding aannemen. Dat Google geen appstore heeft en ook rare regeltjes hanteert tegen advertenties, helpt ook niet.”

Komt nog eens bij dat de huidige interface maar met weinig apps overweg kan. Als je het commando ‘Ok Glass, neem een foto’ geeft, zal de bril zich afvragen: moet ik daarvoor Instagram, Facebook of Snapchat openen?”

Oogsensor weet wanneer je dronken bent
De felomstreden camera, die het in principe mogelijk maakt alles en iedereen te filmen, is dan weer niet zo’n probleem, vindt Scoble: “Als je de bril draagt, zijn veel mensen bang dat je hen voortdurend aan het filmen bent. Maar eens je hen toont hoe het werkt, zijn ze gerust.” Wat de tech-evangelist wél eng vindt, is de oogsensor. “Het ding kan waarschijnlijk weten of je al dan niet dronken bent, en wanneer je in de winkel bent en naar welke merken je op zoek gaat.”

Nog een struikelblok, is het te korte batterijleven. “Als je veel filmpjes bekijkt, houdt de batterij het maar 45 minuten uit, en gaat de bril bovendien heel warm aanvoelen.”

Geen goede Facebook-ondersteuning
Facebook is volgens Scoble een van onze grootste verslavingen, maar het sociale netwerk werkt in zijn ogen niet goed genoeg op Google Glass. “Het gebrek aan Facebook-ondersteuning maakt me nog het meest kwaad. Sorry Google, maar mijn familie en vrienden zitten niet op Google+.”

Google Glass is op dit moment ook nog niet in staat om ‘contextueel’ te filteren. “Als ik moet spreken op een conferentie, wil ik enkel de tweets over dit event zien, niet alle tweets. Dat gaat vandaag de dag niet, omdat het contextuele OS van Google wellicht pas in 2015 klaar zal zijn. Google Glass is op dat gebied nog erg dom.”

“Google moet zijn verwachtingen resetten”, besluit de blogger. “In 2014 zal Google hiermee geen partij zijn voor bijvoorbeeld Apple’s iWatch. Maar tegen 2020 ben ik er zeker van dat het een big deal wordt. Tegen dan zullen er ook veel concurrenten zijn.”

Dreamtab

3 – Kindertablet van Dreamworks

Bron: NU – Filmstudio Dreamworks Animation, bekend van films als Shreken Kung Fu Panda, komt met een eigen tablet voor kinderen.

Dreamworks zal de Dream Tab kunnen ‘programmeren’ als een tv-zender. Zo zullen personages van Dreamworks kinderen door de menu’s van de tablet begeleiden. De Madagascar-pinguïns doen bijvoorbeeld een dansje bij het opstarten, en Shrek kan komen vertellen dat het tijd is om de tablet uit te zetten.

Die fragmenten zullen regelmatig worden geüpdatet. “We zouden elke dag van het jaar een nieuw personage kunnen introduceren”, stelt Jim Mainard, hoofd digitale strategie bij het bedrijf.

Kinderen zullen niet worden beperkt tot apps van Dreamworks zelf. Ook televisieprogramma’s van concurrenten Disney en Nickelodeon zullen te zien zijn.

Er zijn ook educationele apps, waarin kinderen bijvoorbeeld wordt geleerd hoe ze Po, de panda uit Kung Fu Panda, kunnen tekenen. Daarom wordt ook een stylus megeleverd.

In een ‘oudermodus’ wordt de Dreamtab een normale Android-tablet. Technische specificaties zijn nog niet bekend. Het apparaat wordt getoond op de gadgetbeurs CES, die deze week plaatsvindt in Las Vegas.

In de VS zal een 8 inch-versie van de tablet in de lente verschijnen, voor een prijs die in ieder geval onder de 300 dollar zal vallen. Later volgt ook een 12 inch-versie.

Het apparaat wordt gemaakt in samenwerking met Fuhu, een bedrijf dat ook al kindertablets met de naam Nabi verkoopt. Daarvan werden er in 2013 ruim 2 miljoen verkocht.

4 – App van de Week: Foto-apps iPhone

Bron: MashableNaast het populaire Instragram zijn er in 2013 een aantal mooie foto-apps voor de iPhone bijgekomen. In de iPhone Top 10 van Mashable voor 2013 stonden twee foto-apps: Mextures (1,79 euro) en Afterlight (1,79 euro). Ik heb ze beide voor je bekeken.

Hoewel het beide foto-apps zijn en in grote lijnen over dezelfde features beschikken als Instagram, zijn er ook verschillen. Mextures gebruikt heel nadrukkelijk lagen: je kunt hierdoor meerdere filters over elkaar heen leggen. Bij After Light kan dat niet: eenmaal een filter toegepast kun je deze niet meer verwijderen – je zult overnieuw moeten beginnen. Ook geen ramp, maar qua aanpak vind ik die van Mextures (vergelijkbaar met Photoshop) net even iets handiger.

De filters in Mextures bestaan uit fraaie kleurschakeringen, die eenmaal over een foto gelegd tot hele fraaie composities leiden. Je krijgt op deze manier heel snel leuke effecten. Bij After Light is fotobewerking meer zoals je ook op de PC zou verwachten: de effecten zijn fraai en bijvoorbeeld de mogelijkheid om specifieke gebieden in focus te houden en de rest blur is heel fraai, mede gezien het kleine scherm waarop je werkt.

Ik kan niet echt een winnaar aanduiden: voor iemand die wat serieuzer met foto’s omgaat is After Light de betere, maar wie snel verrassende effecten wil is Mextures aan te bevelen. Delen via Twitter, Facebook, mail, etc. werkt bij beide prima. Afijn, stof genoeg weer om over na te denken in 2014.

Hieronder nog 4 foto’s van onze hond, de eerste twee bewerkt met Mextures, de laatste 2 met After Light.

Bewerkt met Mextures

Bewerkt met Mextures

Bewerkt met After Light

Bewerkt met After Light

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 6 januari 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s