De Digitale Media van 3 februari 2014

ipod touch

Onderwerpen:

  1. Apple komt toch met nieuwe iPods
  2. Is Nintendo nog te redden?
  3. Mobiele telefoon als Rubix-cube
  4. App v/d Week: Datumprikker

1 – Apple komt toch met nieuwe iPods

Bron: NU – Ondanks de teruglopende verkoop van de iPod komt Apple in de toekomst toch met nieuwe modellen. Dat blijkt uit vacatures die Apple online heeft gezet.

Apple zoekt een engineer en een product introduction operations program manager die de lancering van het nieuwe product moet gaan begeleiden. Bij die vacature wordt specifiek de iPod genoemd.

De muziekspeler van Apple bestaat al sinds oktober 2001 en het meest recente model kwam in december 2012 uit. Daarna werd alleen nog een goedkope versie van de al bestaande iPod Touch uitgebracht.

Ceo Tim Cook omschreef de iPod-afdeling bij de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers nog als een ‘aflopende zaak’. Toch komen er dus nieuwe modellen aan.

In het vierde kwartaal van 2013 gingen er nog zes miljoen exemplaren over de toonbank. Een jaar daarvoor waren dat er nog 12,7 miljoen. Op het hoogtepunt in 2008 werden er in drie maanden bijna 23 miljoen iPods verkocht.

Het aantal verkochte iPods daalt al jaren, met steeds een piek in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar.

Opmerkingen: op 9to5mac.com worden een paar goede opmerkingen gemaakt. Zo noemde eentje het hernoemen van de iPad Touch naar een 5 inch iPad als optie. Een ander gaf aan dat Apple de iPod op zijn beloop laat om de iWatch die rol te laten overnemen. Beide lijken plausibel. De iPod als muziekspeler heeft kennelijk zijn maximum bereikt, maar de Touch is voor mensen, die geen smartphone nodig hebben, maar wel graag via een data-abonnement hetzelfde willen als een iPhone gebruiker, toch nog een zinvol device. Vraag is alleen .. hoe lang nog. En wat gaat Apple kan toevoegen aan de iPod behalve een ander kleurtje ..

Wii U

2 – Is Nintendo nog te redden?

Bron: Volkskrant – Het gaat niet zo goed met Nintendo. Mario, Zelda en Pokémon zijn nog altijd mateloos populaire computerspellenreeksen, maar zij kunnen de kar niet meer op eigen kracht trekken voor Nintendo.

Dat is pijnlijk duidelijk geworden uit de gisteren gepresenteerde jaarcijfers van de spelcomputermaker en gamesuitgever uit Kyoto. Met onder andere een on-demanddienst, meer samenwerken met andere ontwikkelaars en een focus op gezondheidsdiensten hoopt het bedrijf het tij te keren.

Was de spelcomputer Wii uit 2006 nog een enorm verkoopsucces, de opvolger Wii U doet het een stuk slechter. Voor het einde van dit boekjaar, dat eindigt in maart, verwacht de Japanse spelcomputergigant een nettoverlies van 25 miljard yen (180 miljoen euro). Dat is even slikken voor topman Satoru Iwata, die al twaalf jaar aan het roer staat bij Nintendo en de successen van de Wii in vlot tempo heeft zien verdampen. Vannacht lichtte hij de cijfers toe tijdens een persconferentie in Tokyo. Daar deed hij ook enkele plannen voor de toekomst uit de doeken.

Er zijn drie hoofdoorzaken aan te wijzen voor de slechte cijfers van Nintendo.

1 – Veel mensen weten niet dat de Wii U een nieuwe spelcomputer is.

De GamePad ziet eruit als een tablet met knoppen aan de zijkant. Veel mensen denken volgens de topman dat het een uitbreiding van de Wii is, net als bijvoorbeeld het Balance Board (een weegschaal), de Wii Wheel (een stuurtje) en de Wii Zapper (een pistool). Maar de GamePad werkt dus alleen op de Wii U. Daar komt nog bij dat er maar weinig games zijn die de speciale mogelijkheden (een tweede scherm met touchscreen) van het apparaat benutten. Dat moet in de nabije toekomst veranderen, aldus Iwata. ‘Onze grootste prioriteit dit jaar is het leveren van softwaretitels die alleen dankzij de mogelijkheden van de GamePad kunnen worden gemaakt.’ Verder komt er een update waardoor de Wii U sneller opstart.

2 – Er was te weinig vernieuwing en aanbod.

De aanloopproblemen van met name de Wii U kwamen ook voort uit een gebrek aan titels. Grote titels van externe ontwikkelaars zijn bijna niet op de Wii U te vinden; bestsellers als GTA V verschenen alleen bij de concurrenten Microsoft en Sony. In plaats daarvan concentreerde Nintendo zich op de bekende titels die het zelf produceert: Mario, Pikmin, Zelda, enzovoorts.

Maar ook de beschikbare keuze van dergelijke Nintendo-toppers was in het begin nog wat karig, geeft Iwata toe. Dat probleem is inmiddels ruimschoots verholpen, vindt hij. Ook dit jaar staan er weer een aantal grote titels op stapel, zoals Mario Kart 8 en een nieuwe Smash Brothers. Toch verwacht Nintendo niet dat de verkoopcijfers van de Wii U nog dit jaar enorm zullen verbeteren.

3 – Nintendo heeft last van de oprukkende mobiele spelletjesmarkt.

Nintendo is de laatste jaren een beetje tussen wal en schip geraakt, waarbij het schip wordt bevolkt door Microsoft en Sony met de vele hardcore games die op ervaren spelers zijn gericht, en de wal bestaat uit de spelletjes voor smartphones en tablets. Die laatste categorie wordt in razend tempo steeds populairder en heeft Nintendo, die zich op het zelfde publiek van casual gamers richt, als het ware het water in verdrongen.

Zowel de Wii U als de 3DS hebben daar last van. Nintendo weigert echter het schip van zijn directe concurrenten te betreden. Integendeel: ‘We hebben ons de afgelopen tijd te weinig op kinderen gericht’, aldus Iwata.

Paddle

3 – Mobiele telefoon als Rubix-cube

Bron: NU – Belgische wetenschappers werken aan een mobiel apparaat dat op eenzelfde manier als Rubik’s Magic Puzzle kan worden opgevouwen.

Dat meldt Tweakers. Volgens de onderzoekers is het opvouwbare ontwerp ideaal omdat de gebruiker het apparaat eenvoudig om kan bouwen naar een andere vorm.

Het concept krijgt de naam Paddle en zou niet alleen als smartphone of tablet fungeren. De onderzoekers melden dat de Paddle ook als gamecontroller, smartwatch of e-reader kan worden gebruikt.

Zo kan de Paddle bijvoorbeeld in de vorm van een boek of clamshell-telefoon worden gevouwen, om respectievelijk een boek te lezen door pagina’s om te slaan of telefoongesprekken te voeren.

“De Paddle combineert de flexibiliteit van touchscreens met de kwaliteiten van fysieke bediening”, aldus Raf Ramakers, student Human Computer Interaction bij de Universiteit van Hasselt.

Paddle

De onderzoekers presenteren de Paddle eind april tijdens de CHI-conferentie in het Canadese Toronto. Daar hoopt Ramakers interesse te wekken bij fabrikanten.

Datumprikker.nl

4 – App v/d Week: Datumprikker

Via Andries van Daalen kregen we de tip naar datumprikker.nl, een webapplicatie waarmee je online een afspraak kunt maken met meerdere mensen op basis van ieders beschikbaarheid.

Je kent dat wel: je organiseert een borrel voor je collega’s, een rondleiding voor leden van een vereniging of een vergadering voor de afdelingshoofden en je bent letterlijk uren bezig met het mailen en bellen van mensen om uit te komen op één datum waarop zoveel mogelijk mensen kunnen komen. Frustraties maken dan al gauw meester van je, en van de mensen die zich ongehoord voelen en wel graag willen komen, maar niet kunnen op de uiteindelijke datum.

Datumprikker lost het absoluut op. Je maakt allereerst een account aan op de website. Daarna boek je je eerste afspraak. Geeft het een naam en een omschrijving. Daarna kies je een aantal dagen/uren waarop je de bijeenkomst wilt houden. Je kunt ook de duur van de bijeenkomst opgeven, of zelfs een terugkeerde afspraak inplannen (dagelijks/wekelijks/etc.).

Daarna geef je op wie je wilt uitnodigen. Dat kan door opgave van naam en e-mail, of vanuit je namenlijst. Heb je die nog niet, dan kun je de opgegeven adressen laten toevoegen aan je namenlijst. Ook kun je vanuit de namenlijst weer groepen aanmaken en die als geheel toevoegen aan een nieuw te maken afspraak.

Daarna maak je de afspraak definitief en krijgen alle deelnemers een e-mail. Ze kunnen (zonder aanmelden) via een linkje hun voorkeur aangeven: ik kan wel, liever niet, ik kan niet – aangevuld desgewenst met een opmerking. De organisator krijgt zo alle meldingen binnen en ziet vanzelf welke datum het beste uitkomt. Die datum kan hij/zij als definitief boeken.

Na de keuze hou je de optie om anderen nieuwe voorkeuren te laten doorgeven. Uiteraard krijgt iedereen de mail waarin de definitieve datum is opgenomen. Als het met Datumprikker niet lukt om een afspraak met een groep mensen te maken .. dan weet ik het ook niet meer 🙂

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 3 februari 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s