De Digitale Media van 3 maart 2014

longposts

Onderwerpen vandaag:

  1. Linkedin slinkt met 25% – Hoe komt dat?
  2. KPN vraagt zelf om duidelijkheid
  3. Gadget: Boeing komt met eigen smartphone
  4. Belastingdienst tablet-app in testfase

1- Linkedin slinkt met 25% – Hoe komt dat?

Bron: Marketingfacts – In het artikel van Danny Oosterveer over het Nationale Social Media Onderzoek 2014 sprong één cijfer er echt uit. Want hoe komt het dat “[…] het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn is afgenomen met 25 procent […]”? Is het hoogtepunt van LinkedIn in zicht? En zo ja, wat kunnen hier de oorzaken van zijn? In dit artikel 3 mogelijke oorzaken van het einde van de groei van LinkedIn.

Reden 1: het abrupt verwijderen van de statusupdates. Voorheen zag je een hele reeks status updates met “Pietje heeft nu verbinding met Jan”, of Jan says: “Vanavond XYZ gedaan”. Dat gaf weliswaar nogal wat ruis, maar zo kon je wel zien wat er in je netwerk gebeurde. De vervanging lijken longposts te worden.

Linkedinpro.nl – “LinkedIn noemt zich door deze nieuwe feature The Definitive Professional Publishing Platform. En dat is precies wat ze willen. Ze willen dat hun gebruikers LinkedIn steeds meer gaan gebruiken als vaste plek. Je nieuws via Pulse en nu ook je blogs direct op LinkedIn plaatsten, in plaats van linkjes naar je blog. De tijd dat LinkedIn puur diende als digitale rolodex is voorbij. Het gaat om connecten, leren en delen. Daar is dit een hele goede stap in.”

Reden 2:  Groepen – “De kwaliteit van de content en interactie in groepen laat (steeds meer) te wensen over. Wat in het begin oogde als een prachtig middel om content te delen en te discussiëren met gelijkgestemden, is inmiddels verworden tot een opeenstapeling van reclameboodschappen. In de groepen zijn goede discussies en dito interactie tegenwoordig in de minderheid.”

Alleen groepen waar een moderator alles strak aan/bijstuurt is nog sprake van toegevoegde waarde. Dit zie je bijvoorbeeld goed terug in de LinkedIn-groep van Frankwatching. Op platformen waar geen aansturing is, is op een aantal likes na, géén daadwerkelijke interactie te noteren. Voor goede, inhoudelijke discussies verdwijnen mensen dus richting andere platformen.

Reden 3: Applicaties verdwijnen – “De afgelopen jaren heeft LinkedIn, ondanks protesten van gebruikers, diverse applicaties verwijderd. Zo was er veel commotie rondom het schrappen van het Events-onderdeel en is bijvoorbeeld de boekenlijst van Amazon verwijderd (weg inspiratie!). Gevolg? De gebruikers van deze diensten gaan op zoek naar vervangende tools en besteden deze tijd nu elders.”

Een 4e reden is volgens mij dat we gewoon over the top zijn van LinkedIn als netwerk. Elk netwerk volgt een hypecycle en die van LinkedIn zou wel dezelfde richting kunnen volgen als andere netwerken, waar de beloofde voordelen uitblijven, terwijl we steeds meer privacy opgeven. Of is het de crisis, die zo diept ingrijpt dat we ons moeten concentreren op het overleven en het ons simpelweg niet meer kunnen veroorloven teveel tijd te ‘verdoen’ in welk netwerk dan ook?

acm-en-kpn-in-de-clinch

2 – KPN vraag zelf om duidelijkheid

Bron: Nu – KPN gaat de rechter om duidelijkheid vragen over het verstrekken van persoonsgegevens, in het belang van de privacy van zijn medewerkers en klanten.

Dat meldt KPN woensdag. KPN heeft naar eigen zeggen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) diverse malen gevraagd waarom de toezichthouder specifieke persoonsgegevens van medewerkers of klanten opvraagt.

Volgens KPN vraagt de ACM meer privacygevoelige informatie over medewerkers en klanten dan nodig is om het toezicht op de telecommarkt uit te voeren. “Zeker als de toezichthouder deze niet nodig heeft voor de uitoefening van haar specifieke taak”, aldus KPN.

De telecomprovider is bang dat deze persoonsgegevens via Wob-verzoeken of gerechtelijke procedures openbaar worden, ook al zijn deze personen zelf geen onderwerp van het onderzoek. 

De ACM maakte woensdag bekend dat KPN in totaal 100.000 euro moet betalen voor elke dag dat het de gegevens die de toezichthouder vraagt niet levert, met een maximum van 1 miljoen euro. Die dwangsommen gelden echter pas na de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven, die KPN heeft aangevraagd. De zitting vindt op 4 april plaats.

De ACM stelt in haar besluiten dat de gevraagde namen wel van belang zijn bij de betreffende onderzoeken. Daarbij gaat het onder meer om de manier waarop de vaststelling van tarieven bij KPN is georganiseerd.

De werkwijze van de ACM is vooral gericht op het handhaven van de wet op de mededinging in de consumentenmarkt. Bestuursvoorzitter Chris Fonteijn legt in vier video’s uit hoe de ACM te werk gaat. ACM = gebundelde kracht van de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA.

Boeing Black smartphone

3. Gadget – Smartphone van Boeing

Bron: Telegraaf – De Black moet niet verward worden met de Blackphone, al heeft het wel het een en ander gemeen met het apparaat van het Spaanse Geeksphone. Boeing zet namelijk ook in op veiligheid. Zo zal het niet mogelijk zijn om de Black fysiek te openen, want dan wordt alle data op het toestel gewist.

Een ander uniek punt is dat de Black ‘modulair’ is. Dat wil zeggen dat er allerlei accessoires aan gekoppeld kunnen worden, zoals voor geavanceerde navigatie, het verzamelen van biometrische data en het contact maken met satellieten. Het is dus duidelijk dat de smartphone voornamelijk bedoeld is voor gebruik in het bedrijfsleven en bij overheidsorganisaties.

Afgezien van deze opmerkelijke eigenschappen is de Black een relatief standaard toestel. Het heeft een 4,3 inch groot scherm met een resolutie van 540 bij 960 pixels, draait op een 1,2GHz dual core processor bevat een aangepaste versie van Googles Android-besturingssysteem. Het is niet precies bekend wat voor aanpassingen Boeing heeft gedaan, maar vermoedelijk draaien deze ook om betere beveiliging van gegevens.

Een concrete lanceerdatum is nog niet bekend, maar volgens Boeing is de Black ‘binnenkort’ beschikbaar.

Aangifte via tablet

4 – Belastingdienst app in testfase

Bron: Nu – Ruim 200.000 mensen kunnen dit jaar hun belastingaangifte doen op hun tablet. De Belastingdienst begint zaterdag een proef met een speciale app voor de belastingaangifte.

De fiscus maakt het echter niet voor iedereen mogelijk om op een tablet aangifte te doen. Alleen mensen van wie de aangifte al vooraf correct is ingevuld door de Belastingdienst, kunnen de app gebruiken, zo maakte de dienst vrijdag bekend.

De Mijn Aangifte-app is bedoeld voor tablets met iOS en Android en zal zaterdag in de appwinkels verschijnen. De app is alleen bedoeld voor de meest simpele aangifte van de inkomstenbelasting. Deze aangifte is al vooraf ingevuld door de Belastingdienst.

Gebruikers van wie de aangifte niet goed blijkt te zijn ingevuld, zijn alsnog aangewezen op de digitale aangifte via de website.

”Helaas kunnen aangiftes niet worden gewijzigd of aangevuld in de app. Dat kan onhandig zijn, maar daarom doen we ook een proef met een beperkt aantal mensen”, aldus een woordvoerder van de Belastingdienst.

Van de ruim 2 miljoen vooraf ingevulde aangiftes, kunnen 200.000 nu worden verstuurd via de app. Voor de proef geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. De eerste 200.000 mensen die voldoen aan de voorwaarden, kunnen de app vanaf zaterdag downloaden.

Oud-staatssecretaris van Financiën Frans Weekers kondigde in november aan dat de Belastingdienst de app aan het testen was. Hij zei toen echter dat de app waarschijnlijk nog niet gebruikt zou kunnen worden voor de aangifte van 2013. ”Na een succesvolle test is het toch gelukt om de app op tijd af te krijgen”, meldde de woordvoerder van de Belastingdienst. ”Of ook de proef succesvol is, kunnen we zeggen na de evaluatie in april.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s