De Digitale Media van 31 maart 2014

VR

Onderwerpen:

  1. Kijk uit je doppen, eh .. door je smartphone!
  2. Hoe veilig zijn je e-mails in Gmail?
  3. Woningverkopen via social media?
  4. App v/d Week: Etsy

1 – Kijk uit je doppen, eh .. door je smartphone!

Bron: NU – Een nieuw patent van Apple duidt mogelijk op een nieuwe functie in de sms-app, waardoor de achtergrond het beeld is dat opgenomen wordt door de camera.

Het patent werd ingediend bij het Amerikaanse patentorgaan USPTO. Het patent omschrijft een sms-app, waarvan de achtergrond een weergave is van wat de camera aan de achterkant van de telefoon op dat moment opneemt. Dat zou moeten helpen met het vermijden van botsingen als er lopend ge-sms’t wordt.

De sms-app weet wanneer de telefoon beweegt, bijvoorbeeld door de speciale bewegingsprocessor in de iPhone 5S. Vervolgens wordt de camera aangezet en die beelden worden dan getoond tijdens het sms’en. De functie heeft meer voordelen, zoals het overschrijven van tekst, zonder er zelf naar te hoeven kijken.

Vooralsnog gaat het enkel om een patent. Apple dient jaarlijks honderden zo niet duizenden patenten in, waarvan het gros nooit uitgewerkt wordt tot echt product.

Gmail Security

2 – Hoe veilig zijn je e-mails in Gmail?

Bron: Z24 – Zoekgigant Google ontkent dat het e-mails van gebruikers heeft gelezen. Het bedrijf reageert in een verklaring tegenover Recode.net op de beschuldiging van de bekende blogger Michael Arrington. Die zegt “bijna zeker” te weten dat Google zijn e-mails heeft bekeken om de bron van een artikel te achterhalen.

De bron in kwestie was werkzaam bij Google en lekte enkele jaren geleden informatie naar Arrington (blogger voor TechCrunch). Een paar weken later werd de bron door Google benaderd met de vraag of hij verantwoordelijk was voor het lek. Hij ontkende, maar kreeg toen een e-mail te zien waaruit bleek dat hij de bron van het artikel was. Daarop werd zijn dienstverband bij Google beëindigd.

Omdat de bron geen mails verstuurde met een Gmail-adres, concludeert Arrington dat Google in zijn e-mailaccount moet hebben gekeken.

De advocaat van Google, Kent Walker, ontkent dat de zoekgigant e-mails bekijkt. “Hoewel onze voorwaarden zulke toegang mogelijk juridisch toestaan, hebben we dit nog nooit gedaan en kan ik me niet voorstellen dat we een lek op deze manier zouden onderzoeken.”

Vorige week gaf Microsoft toe wél het Hotmail-account van een blogger te hebben doorzocht om erachter te komen wie Windows-versies had gelekt. Volgens het softwarebedrijf is dat volgens de algemene voorwaarden toegestaan.

Huis in de Kijker

3 – Je huis verkopen via de social media

Die vraag kreeg ik afgelopen week voorgelegd door een journaliste van het Noordhollands Dagblad en dat leverde het volgende artikel op:

“Er zijn natuurlijk huizen die ’zichzelf’ verkopen, die al bijna zijn verkocht als het ’Te Koop’ bord in de tuin wordt geplaatst, maar veel huizenverkopers wacht een moeizaam proces, waarbij het onduidelijk is wat de makelaar precies doet. Wie niet lijdzaam wil afwachten totdat de woning is verkocht, kan het proberen via de sociale media.
Edwin Korver, initiatiefnemer van desocialemedia.nl is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media en dan met name Twitter. Hij heeft nog wel enkele tips voor mensen die hun huis via de nieuwe media aan de man willen brengen.
,,Zelf ben ik bezig met een Twitteraccount dat ‘huis in de kijker@huisindekijker heet. Dit is een experiment om te kijken of je via sociale media daadwerkelijk je huis kunt verkopen.”
Met dit Twitteraccount zorgt hij ervoor dat door middel van een soort carrousel er elke keer over verschillende te koop staande huizen getweet wordt. ,,Het effect is zeker te merken. Op het moment van het plaatsen van de tweet was er een piek te meten in het aantal bezoekers op Funda (huizenwebsite, red.).”
,,Het gaat bij de verkoop van een huis om een hoge attentiewaarde. Bekendheid en promotie zijn dus essentieel. Maar ook het vertrouwen en de gunfactor zijn belangrijk. Mensen moeten je namelijk een retweet of een like ‘gunnen’.
“Liken op Facebook en retweeten op Twitter is namelijk gelijk aan een knuffel geven in het echt.” ,,Door het geven van een like komt er zowel bij de zender als bij de ontvanger Oxytocine vrij. Dit zorgt ervoor dat er een soort vertrouwensband ontstaat tussen zender en ontvanger. Het hormoon zegt als het ware: ’Ik ben betrouwbaar’. Betrouwbaarheid is essentieel bij de verkoop van een huis.’’

Naast het daadwerkelijke promoten van het huis via Twitter is het ook belangrijk om over het huis te praten. ,,Als je op Twitter over je huis praat tegen iemand anders dan wordt er vaak gedacht dat de rest niet meekijkt.” Niets is echter minder waar zegt Korver. Hij vergelijkt het met een feestje. ,,Als je op een feestje een gesprek hebt dan denk je dat de muziek je gesprek overstemt en dat dus niemand meeluistert. Als de muziek dan ineens uitgaat dan hoort iedereen ineens wat je zegt. Dat is op Twitter net zo, de muziek staat hier alleen de hele tijd uit.”
Ongeveer zestig tot zeventig procent van de gebruikers op Twitter hoort bij de groep van zogenaamde ‘Lurkers’. Dit zijn mensen die zelf geen berichten plaatsen, maar alleen meekijken met anderen. ,,Over een bezichtiging praten via Twitter is dus zeker zinvol. Je weet nooit wie er met het gesprek meekijkt.”
Er zijn ook makelaars die sociale media gebruiken voor het promoten van huizen, maar dit gebeurt volgens Korver nog te weinig. ,,Makelaars weten vaak niet hoe ze het op een goede manier moeten gebruiken. De truc zit hem wederom in het kweken van vertrouwen. Je moet potentiële kopers laten weten dat je huizen promoot via sociale media en dit dan vervolgens op een goede duidelijke manier doen.’’
Belangrijk bij Twitter is het gebruik van de juiste hashtags(#). ,,Zo kun je ervoor zorgen dat jouw tweet goed vindbaar is. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het soort huis dat te koop staat en de stad waarin het huis te koop staat als hashtag. Op ‘te koop’ wordt niet zo vaak gezocht. Dit kun je dus beter weg laten. In hetzelfde Twitterbericht kan dan een link geplaatst worden met het huis op Funda bijvoorbeeld.’’
Met sociale media moet je echter ook oppassen.,,Je moet ervoor zorgen dat je je volgers niet irriteert. Je moet niet te vaak updates posten.”
Er zijn natuurlijk ook andere sociale media platforms die gebruikt kunnen worden bij de verkoop van een huis. ,,Maar Twitter is en blijft de basis, vooral omdat twitterberichten te indexeren zijn door middel van hashtags”, zegt Korver. ,,Vanuit Twitter kunnen er links geplaatst worden naar bijvoorbeeld een openbare Facebookpagina of Pinterest (een soort platform waar je foto’s op kunt uploaden red.). Instagram is minder geschikt omdat dit niet openbaar is. Dan deel je alleen met je vrienden. Vindbaarheid is de sleutel tot de verkoop van je huis.’’

Etsy

4 – App v/d Week: Etsy, de marktplaats van makers

Het worldwide web was de eerste golf van het internet, social media de tweede en de collaboratie economie de 3e golf. En het zou zomaar eens de grootste golf kunnen worden!

Naast AirBnB, die we vorige week al even bespraken, zijn er diverse andere initiatieven, waar de meesten zich nog niet van bewust zijn. In de VS zijn ze echter al booming.

Eén zo’n platform is Etsy.com. Etsy is een platform waarop mensen zelfgemaakte spullen aanbieden. Het bedrijf startte in 2005 en heeft inmiddels meer dan twaalf miljoen geregistreerde gebruikers. Er staan meer dan vijftien miljoen artikelen te koop, variërend van kleding tot speelgoed en van sieraden tot meubels. Sinds eind oktober 2012 heeft Etsy ook een Nederlandse website en app.

Etsy werd bedacht door de Amerikaan Rob Kalin. Deze schilder/timmerman/fotograaf wilde graag zijn werk via internet verkopen, maar hij kon geen enkel geschikt platform vinden. De meeste destijds bestaande platforms richtten zich op elektronica en toebehoren. Rob besloot om zelf een platform te ontwikkelen, en dit deed hij dan ook met twee anderen. Op 18 juni 2005 werd Etsy.com gelanceerd, en het bedrijf richt zich sindsdien op handgemaakte producten en vintage items. Hiermee geeft Etsy de ruimte aan ontwerpers, kunstenaar, hobbyisten en kleine professionals die graag hun handgemaakte producten willen verkopen.

Tegelijk is Etsy een platform geworden van bewuste consumenten. Veel van de producten die worden aangeboden worden gemaakt van bewust gekozen materialen.

Wil je zelf iets verkopen op Etsy, dan kun je een shop aanmaken. In je shop kun je alle items plaatsen die je te koop aan wilt bieden. Voor elk product dat je te koop zet, moet je sowieso $0,20 betalen. Vervolgens blijft het product vier maanden te koop staan, of totdat je het item verkocht hebt. Wanneer iemand iets in jouw shop gekocht heeft, moet je aan Etsy 3,5% transactiekosten betalen over de verkoopprijs. Omdat je uiteraard vooraf wilt weten hoeveel een verkoop je gaat kosten, heeft Etsy een handige tool ontwikkeld. Voor je een product definitief te koop zet, kun je kijken wat de totale kosten voor jou uiteindelijk zullen bedragen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s