De Digitale Media van 26 mei 2014

webwinkelen

Onderwerpen:

  1. Wat zijn uw rechten bij webwinkels?
  2. Wijzigen privacy instelling pr-stunt Facebook?
  3. AirBnB gaat gegevens delen met staat New York
  4. Netflix weet in de toekomst van klant wil kijken

1 – Wat zijn uw rechten bij webwinkels?

Bron: Volkskrant – Kopen via internet is met een druk op de muis geregeld, maar er kan nog van alles fout gaan. Het is verstandig om pas achteraf te betalen, zegt hoofdredacteur Reinout van der Heijden van de Geldgids. Wat zijn uw rechten bij webwinkels? Vanaf 13 juni aanstaande krijgt de consument betere rechtsbescherming bij webwinkels, via de nieuwe door de EU afgedwongen Wet koop op afstand.

Welke rechten heeft iemand eigenlijk die koopt via internet? Wettelijk gezien mag een internetwinkel geen volledige vooruitbetaling eisen. De aanbetaling mag maximaal 50 procent van de prijs zijn. De mogelijkheid tot betalen achteraf moet altijd aangeboden worden. Het is ook niet toegestaan sommige klanten die mogelijkheid wel te geven en anderen niet. Veel winkels – onder andere Peter Hahn en Zalando – doen dat toch, omdat zij via handelsinformatiebureaus zoals Experian of EDR de kredietwaardigheid van klanten checken.

Vanaf 13 juni aanstaande krijgt de consument betere rechtsbescherming bij webwinkels, via de nieuwe door de EU afgedwongen Wet koop op afstand. Wie wil klagen, moet de klantenservice van de internetwinkel kunnen bellen via een informatienummer dat maximaal 1 euro per gesprek kost, naast de normale gesprekskosten.

Met de nieuwe wet wordt de bedenktijd voor aankopen verlengd van 7 naar 14 werkdagen. Dat betekent dat de klant zich bijna drie weken lang kan bedenken en het product kan terugsturen. Hij moet de kosten voor het terugsturen wel zelf betalen, behalve als hij vooraf niet goed geïnformeerd is over zijn recht op bedenktijd. In dat geval mag hij de kosten voor het terugsturen terugvragen bij de internetwinkel.

Een mooie verbetering is dat de bedenktijd van 14 dagen ook gaat gelden voor producten of diensten die op veilingsites gekocht worden. De belangrijkste wijzigingen op een rij.

Ook levert de bezorging vaak problemen op. Bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen dat webwinkels te laat of helemaal niet bezorgen. U heeft dus een goede reden om aan te dringen op betaling achteraf.

Tips: een goede site om te zien of een webwinkel betrouwbaar is – OpgeletopInternet.nl

Tessel: Misschien weet je ook wel hoeveel aankopen er jaarlijks gedaan worden? Ca. 10,5 miljard euro in 2013. Ca. 50% daarvan wordt afgerekend via iDeal en daarvan loopt 1% van de transacties verkeerd.

facebook-privacy

2 – Wijzigen privacy instellingen pr-stunt Facebook?

Bron: BNR – Berichten die nieuwe gebruikers van Facebook online zetten, worden voortaan alleen nog gedeeld met mensen die hun vriend zijn op de sociale netwerk site. Tot nu toe waren die berichten standaard leesbaar voor iedereen.

Facebook past nu die standaard privacy-settings aan om tegemoet te komen aan zorgen over privacy.

Reinder Rustema, docent nieuwe media aan de Universiteit van Amsterdam denkt dat de omschakeling vooral een pr-stunt is. “Dit is een boodschap aan de mensen die laat zijn in het adopteren van nieuwe technologie en Facebook altijd als ‘iets engs’ hebben gezien. Facebook wil die mensen hiermee over de streep trekken zich toch aan te melden. Nieuwe aanwas is altijd welkom.”

Binnen Facebook is het nu al mogelijk zelf de privacy-instellingen te wijzigen. Door de standaardinstellingen nu zo in te stellen dat niet iedereen direct op je timeline mee kan kijken, komt de sociale netwerksite nieuwe gebruikers tegemoet. “Veel gebruikers het lastig vinden zelf uit te vinden hoe ze instellingen wijzigen. Ze vinden dat gedoe. Zeker onder mensen die de kat uit de boom kijken kunnen meer aanmeldingen komen, nu ze zich daar geen zorgen over hoeven te maken.”

Tessel: We worden dus als ik het goed begrijp ene beetje voorgelogen door Facebook? Dat kon je toch gewoon zelf al instellen?

Zeker, maar de meesten weten of wisten niet dat iedereen kon meekijken! Standaard stond het systeem zo ingesteld dat je je berichten en foto’s met iedereen deelde. Dat kon je beperken tot bijvoorbeeld alleen je vrienden: je gaat naar Instellingen – Privacy en daar kun je zelf instellen voor wie je berichten zijn en zelfs hoe je oude berichten zichtbaar zijn.

airbnb-new-york

3 – AirBnB gaat klantgegevens delen met de staat New York

Bron: Tweakers – De verhuursite Airbnb, die ook in Nederland en België actief is, heeft een overeenkomst gesloten met de procureur-generaal van de staat New York. Airbnb belooft klantgegevens te verstrekken in een poging van de autoriteiten om illegale verhuur van appartementen tegen te gaan.

Volgens de autoriteiten in New York bieden verhuurders via Airbnb en vergelijkbare websites op grote schaal appartementen aan. Deze zouden soms tegen hotelprijzen worden aangeboden op de markt. Mede omdat het aantal beschikbare appartementen in New York beperkt is en woningen die op Airbnb staan worden onttrokken aan de huurmarkt, probeert de overheid dergelijke verhuurders hard aan te pakken.

In een poging verhuurders die de wet overtreden aan te pakken, heeft de procureur-generaal van de staat New York een deal gesloten met Airbnb, zo schrijft The New York Times. De site gaat gegevens van verhuurders van appartementen aan de autoriteiten verstrekken. De data zou echter wel geanonimiseerd zijn door alleen adresgegevens te verstrekken. De overeenkomst heeft een looptijd van een jaar. Gedurende deze periode wil de overheid onderzoeken of het met de aangeleverde Airbnb-data de grootste huisjesmelkers eruit kan vissen. Verhuurders krijgen bovendien op de website een waarschuwing te zien als zij woonruimte in New York willen aanbieden.

Het verhuren van een appartement is in New York legaal mits de periode niet langer dan 30 dagen is en er een permanente bewoner is. De staat New York probeerde eerder via de rechter gegevens te verkrijgen van Airbnb, maar dat mislukte. Airbnb stelt dat het verstrekken van geanonimiseerde klantgegevens in balans is met de privacy van zijn gebruikers, maar de hotelbranche in de stad stelt dat de site harder aangepakt moet worden.

Airbnb is ook actief in Nederland en België. In Amsterdam werd onderzocht of de verhuursite de hotelbranche niet benadeelde. De Vlaamse overheid heeft op zijn beurt het toezicht op Airbnb verscherpt met een verplichting tot registratie.

Tessel: Hoezo klantgegevenes verstrekken? Dat wil ik helemaal niet! – Dat is een gevolg van verzet-reacties op de disruptie die door een platform als AirBnB wordt veroorzaakt. Juridische druk, politieke druk, propaganda .. we zien het overal. 

Netflix

4 – Netflix weet straks wat de gebruiker wil kijken

Bron: NU – In 2025 weet Netflix precies wat zijn gebruikers willen kijken. Leden hoeven daarom niet meer door lijsten met tv-shows en films te scrollen, maar krijgen hooguit drie aanbevelingen die op dat moment voor hen relevant zijn.

Dat voorspelt Neil Hunt, hoofd productontwikkeling bij Netflix, in een toekomstvisie die hij met Amerikaanse media heeft gedeeld.
Netflix raadt nu al programma’s en films aan, maar in de toekomst moet dat veel verder gaan. Hunt stelt dat Netflix niet 100 procent zeker kan weten dat je een bepaalde show op dat moment wil kijken, maar dat er bijvoorbeeld drie suggesties worden gegeven.

Hunt voorspelt ook dat er in de toekomst geen normale tv-kanalen meer zullen zijn. Televisie zal zich helemaal verplaatsen naar het internet en uiteindelijk zullen gepersonaliseerde tv-kanalen winnen.

Netflix zit de gepersonaliseerde toekomst als een reële mogelijkheid voor de toekomst. “We komen van ver en hebben nog veel te doen”, voegt Hunt daar aan toe. Volgens Wired geeft Netflix nu net zo veel uit aan het bouwen van de technologie voor personalisatie als voorheen aan het bouwen van de infrastructuur van de streamingdienst.

Hunt verwacht ook dat het advertentiemodel helemaal gaat veranderen. Hij stelt dat bedrijven als Netflix bewijzen dat consumenten bereid zijn te betalen voor een reclamevrij platform. “In de toekomst zullen grote bedrijven andere plekken moeten zoeken om te adverteren of ze kunnen dezelfde personalisatietechnologie gebruiken om veel minder reclame te laten zien aan precies de juiste doelgroep.” Of dat betekent dat er ook reclames op Netflix getoond zullen worden, is niet duidelijk. Die kans lijkt echter klein, onlangs verhoogde Netflix nog de prijs van het abonnement om meer geld binnen te halen.

Ook de inhoud van programma’s zal drastisch veranderen als het aan Netflix ligt. Als er geen normale tv-zenders meer zijn hoeven programmamakers zich niet meer aan een beperkte tijd te houden. Bovendien zijn zaken als cliffhangers niet meer nodig omdat gebruikers een serie in één keer kunnen kijken.

Tot slot komt er meer ruimte voor kleine shows. Dat stelt Hunt in een reactie op kritiek dat het aanbod op Netflix gedateerd is en de grote nieuwe shows niet te bekijken zijn. “Er zijn geen slechte programma’s, maar gewoon veel programma’s met een klein maar toegewijd publiek.” Kleine shows krijgen volgens Hunt op online tv-diensten een veel grotere kans dan op de normale tv-zenders waar een minimum aantal kijkers nodig is.

Tessel: Getverderrie! Wordt nou werkelijk álles in de gaten gehouden? Ik vind het nogal een schending vd privacy. – Valt denk ik mee, het gaat niet om jou, maar om waar je naar kijkt. Big data en geavanceerde analysetechnieken maken het mogelijk om alles te analyseren en vast te stellen wat iemands voorkeur is, zonder de vraag te stellen waarom dat zo is. Personalisatie zal de toekomst worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s