De Digitale Media van 16 juni 2014

Free wifi

Onderwerpen:

  1. WK zorgt voor digitale horrorzomer
  2. Wat voegt de on demand video dienst NLZiet toe?
  3. Facebook baseert advertenties op surfgedrag
  4. Nieuw mobiel OS Tizen toaal overbodig?

1 – WK zorgt voor digitale horrorzomer

Bron: Computertotaal – Het WK-voetbal is start in Brazilië. Criminelen zijn daar maar wat blij mee. Verwacht wordt dat de honderdduizenden voetbalfans die afreizen naar het kampioenschap doelwit worden van cybercriminelen.

Van verschillende kanten wordt gewaarschuwd voor een waar slagveld als het gaat om cybercrime en digitale fraude. Zo attendeert leverancier van betaalproducten ACI voetbalfans op omgekatte pinautomaten, creditcardfraude via betaalsystemen en malafide telecomoperators. “Er is een grote kans op een georganiseerd fraudefestijn door de georganiseerde misdaad tijdens de wereldkampioenschappen”, profeteert fraude-adviseur Seth Ruden van ACI.

Gepeperde rekeningen
Naast de bekende criminele trucs met betaalmiddelen ligt ook fraude via roaming op de loer. De Braziliaanse wet stelt – in tegenstelling tot Europa – namelijk geen limieten aan maximale bedragen die in rekening gebracht kunnen worden voor belminuten, SMS’jes en data, zodat je soms honderden euro’s per dag kwijt kunt zijn aan het communiceren via een exotische telecomoperator.

Ook Kaspersky luidt de welbekende noodklok. De beveilger waarschuwt voor onversleutelde WiFi-hotspots, die cybercriminelen kunnen gebruiken om wachtwoorden, pincodes en andere gevoelige gegevens te ontvreemden. Onderzoek van het Russische bedrijf in Brazilië wees uit dat van 5000 openbare WiFi-netwerken in Sao Paolo 26 procent geen enkele vorm van beveiliging gebruikt.

NLZiet

2 – Wat voegt de on demand video dient NLZiet toe?

Bron: NU – NLziet, de video-on-demand-dienst van RTL, SBS en de NPO, gaat 1 juli van start. Een abonnement kost 7,95 euro per maand. Dat maken de omroepen donderdag bekend. NLziet is een aparte dienst naast NPO+, RTL XL en Kijk.

Het aanbod van NPO+, Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk wordt in de dienst gecombineerd en alle programma’s zijn tot een jaar terug te kijken. In totaal zijn er een kleine 2.800 programma’s zonder reclame te bekijken. Het aanbod bestaat vooral uit Nederlandse televisieprogramma’s, maar buitenlandse series als CSI die al op RTL 4 worden uitgezonden kunnen ook in NLziet komen.

De beeldkwaliteit van de uitzendingen is nog niet duidelijk. “Alle programma’s worden in de hoogst mogelijke kwaliteit online gezet”, aldus NLziet. “De beeldkwaliteit kan verschillen per aanbieder en per apparaat waarop het wordt afgespeeld. De kwaliteit kan bovendien worden beïnvloed door andere factoren, zoals je locatie of de snelheid van je internetverbinding.”

NLziet krijgt ook een Android- en iOS-app. Beide apps hebben geen ondersteuning voor respectievelijk de Chromecast en Airplay, waardoor streams van NLziet niet via de app naar de tv kunnen worden gestreamd. NLziet laat weten aan beide functionaliteiten te werken.

Vanaf 1 juli is een NLziet-abonnement van 7,95 euro voor iedereen beschikbaar. De komende periode draait de dienst een test met enkele duizenden gebruikers.

facebook-advertising

3 – Facebook baseert advertenties op surfgedrag gebruikers

Bron: NU – Facebook wil meer relevantie advertenties aan gebruikers tonen door deze te baseren op surfgedrag. Dat meldt Facebook op zijn blog. Het sociale netwerk toont al advertenties op basis van onder andere locatie, leeftijd en interesses om reclame meer relevant voor zijn gebruikers te maken.

Door de wijziging, die oorspronkelijk door The New York Times is aangekondigd, worden browsegegevens van de gebruiker ook gedeeld met adverteerders.

Mogelijk gebeurt dit via de like-knop die op sommige websites zijn te vinden. Als de gebruiker een website of artikel liket, kan dit met adverteerders worden gedeeld. Een bedrijf kan bijvoorbeeld via Facebook een advertentie tonen aan degenen die hun website hebben geliket.

Degenen die niet gevolgd willen worden, kunnen een speciale cookie plaatsen. Daarnaast kunnen Facebook-gebruikers binnenkort bij een advertentie bekijken waarom deze advertentie wordt getoond en hun voorkeuren aanpassen. Dit gaat via het pijltje bij de advertentie, waarna gebruikers op ‘waarom zie ik deze advertentie’ kunnen klikken.

Ook wordt het mogelijk om alle advertenties van één specifieke adverteerder te verbergen. Het aantal advertenties dat de gebruiker te zien krijgt, verandert niet.

Naast locatie, leeftijd en interesses en browsegedrag gebruikt Facebook ook likes voor pagina’s en posts om advertenties meer relevant te maken.

Daarnaast bekijkt Facebook welke apps de gebruiker heeft geïnstalleerd om advertenties van de app-maker te tonen. Zo krijgen Candy Crush-spelers vaker een advertentie van gameontwikkeling King te zien.

Facebook rolt de functionaliteit voor advertenties de komende weken naar Amerikaanse gebruikers uit. Europa moet de komende maanden volgen.

Klik hier voor wat tips van Irena Marmelstein van IM Social over hoe je je af kunt melden voor Facebook tracking.

Tizen

4 – Tizen totaal overbodig?

Bron: Computerworld – Begin deze maand toonde Samsung eindelijk voor het eerst een smartphone die op het eigen besturingssysteem Tizen draait. Maar niet iedereen is overtuigd. Eén analist gaat zelfs zo ver door te stellen dat het OS al dood verklaard mag worden.

Volgens de Britse analist Andrew Sheehy gaat het nooit wat worden met Samsungs eigen Tizen besturingssysteem voor smartphones en wearables. “Gaat Tizen iets betekenen? In één woord: nee“, schreef de kenner van Generator Research deze week in een online onderzoeksrapport.

De Brit merkt op dat Tizen vijf jaar te laat op het toneel verschijnt en dat daarom maar een fractie van de ontwikkelaars van Android en iOS bereid zal zijn om voor het Samsung OS apps te gaan schrijven. “Kijken naar de ontwikkeling van Tizen is als het kijken naar een auto-ongeluk in slow-motion”, stelt hij in weinig diplomatieke bewoordingen.

Hoogstens appen op je wasmachine
Sheehy krijgt bijval van collega-analist Jack Gold van J. Gold Associates. Gold schat de kansen dat Tizen een belangrijke speler wordt op “vrijwel nihil“. Hij denkt dat het systeem misschien wel iets kan gaan doen voor tv’s en witgoedapparatuur, maar dat de toepassing ervan op pc’s, smartphones en tablets kansloos is.

Infoworld-columnist Galen Gruman kreeg de op Tizen gebaseerde Samsung Z eerder deze maand in handen en concludeerde dat het systeem aanvoelt als een soort uitgeklede versie van Android. Ook hij vraagt zich af wie het besturingssysteem, dat Samsung twee jaar in ontwikkeling had, zou willen gebruiken.

‘Alleen voor opkomende markten’
In zijn recensie stelt Gruman dat hij telefoons met Tizen alleen interessant acht voor markten waarin behoefte is aan zeer goedkope smartphones. Net als Ubuntu Touch, Firefox OS en Jolla Sailfish is Tizen “niet veel meer dan een opstap naar Android en IOS.” Gruman meent dat Tizen niets extra’s biedt waar mensen op zouden wachten.

Toch zijn er ook positieve geluiden. Zo zegt wetenschapper Monica Lam van Stanford University dat veel hardware niet geschikt is om de volledige kracht van het Android-platform aan te kunnen en er daarom behoefte is aan een efficiënter OS als Tizen.

Een woordvoerder van Tizen schrijft aan Computerworld.com dat bij de lancering van Android dezelfde negatieve en pessimistische geluiden de ronde deden. “Er zijn een paar factoren die voor Tizen pleiten. Zo wordt het gesteund door allerliei grote leveranciers. En als er één partij is die weet wat concurreren betekent en diverse devices in de markt kan zetten, dan is het Samsung. Veel developers geven aan erbij te willen zijn als Tizen uitkomt, want het is lastig op te boksen tegen zo’n grote naam.”

‘Development is zeer eenvoudig geworden’
Hij vervolgt: “Sinds de doorbraak van Android is de manier van apps ontwikkelen sterk veranderd. Toentertijd moest je nog iedere SDK kennen om apps te maken. Nu hoeft dat niet meer. Het is nooit eenvoudiger en aantrekkelijker geweest om een app te maken”, stelt hij, verwijzende naar HTML5 en multi-platform ontwikkeltools als Unity, Marmelade en Sencha.

Tot slot zegt de woordvoerder dat niet vergeten mag worden dat Tizen op het hele internet of things moet kunnen draaien en dat smartphones maar een fractie van de potentiële markt beslaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s