De Digitale Media van 23 juni 2014

Afstandverlies VSDL

Onderwerpen vandaag:

  1. Tele2 breidt sneller internet uit (VDSL)
  2. 13% stelletjes leren elkaar kennen via internet
  3. iWatch komt in verschillende ontwerpen en formaten
  4. Ouderen kiezen voor Huawei

1 – Tele2 breidt sneller internet uit (VDSL)

Bron: NU – Tele2 gaat met behulp van vdsl, de opvolger van adsl, sneller internet aanbieden aan 3,8 miljoen huishoudens. Dat maakte de telecomprovider bekend.

Voorheen kon Tele2 nog maar 1,5 miljoen huishoudens via vdsl bereiken, maar door gebruik te maken van het KPN-netwerk wordt dat aantal uitgebreid naar 3,8 miljoen. Met behulp van vdsl zijn snelheden haalbaar van 40 Mbps (5 MB per seconde), hoewel de snelheid ook afhangt van de afstand tot de wijkkast.

Voorheen was de maximale snelheid 20 Mbps (2,5 MB per seconde). Voor de snelheidsupgrade moet twee euro per maand betaald worden. Via de website van Tele2 is het mogelijk om te zien of vdsl beschikbaar is op een bepaald adres.

Toelichting: VDSL is de afkorting voor Very High Bitrate Digital Subscriber Line. Als een van de opvolgers van ADSL moet VDSL een sneller alternatief bieden voor zowel het gewone ADSL als het ADSL2+. Waar ADSL een maximale downloadsnelheid van 8 Mbps en een uploadsnelheid 1 Mbps biedt en ADSL2+ tot 25 Mbps download en 3,5 Mbps upload gaat, zijn met VDSL snelheden haalbaar tot 52 Mbps download. Uploaden met VDSL gaat met 13 Mbps en in synchrone modus tot zelfs 26 Mbps.

relaties-cbs

2 – 13% stelletjes leren elkaar kennen via internet

Bron: NU – Ruim 13 procent van de stellen die in de afgelopen vijf jaar zijn gaan samenwonen heeft elkaar leren kennen via internet. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Van deze stellen leerde ongeveer de helft (6 á 7%) elkaar kennen via een datingsite. Bij de andere helft kwamen de partners wel met elkaar in contact via internet, maar niet via een datingsite.

Internet wordt een steeds belangrijker middel om een relatie te beginnen. Tussen 1998 en 2003 leerde minder dan 2 procent van de samenwonende stellen elkaar kennen via internet. Vijf jaar later was dat 10 procent en inmiddels dus ruim 13 procent.

Internet is daarmee de vierde plek om een nieuwe partner te ontmoeten. Werk, via vrienden en tijdens het uitgaan blijven de populairste plekken.

Ongeveer 32 procent leert een nieuwe partner kennen tijdens het uitgaan, de vakantie of tijdens recreatie. Dat is wel minder dan de 37 procent tussen 1998 en 2003.

Veertig en gescheiden
Vooral mensen boven de veertig en mensen die zijn gescheiden zoeken online een nieuwe relatie. Van de 50- tot 65-jarigen die tussen 2008 en 2013 gingen samenwonen leerden 37 procent hun partner kennen via internet. Bij mensen jonger dan 30 was dat percentage slechts 6 procent.

Samenwonende partners (ongehuwd of gehuwd) in 2008-2013, die elkaar via internet hebben ontmoet:

CBS

Verder valt op dat de stellen die elkaar via internet leren kennen een kleiner leeftijdsverschil hebben dan stellen die elkaar op een andere manier hebben ontmoet. Bij internetstellen is het verschil gemiddeld 3,2 jaar tegenover een gemiddelde van 4 jaar voor de andere stellen.

CBS laat niet weten of de opkomst van apps al Tinder invloed hebben op de cijfers. Via Tinder kunnen aan de hand van foto’s en korte informatie potentiële partners in de buurt worden goed- of afgekeurd.

iWatch

3 – iWatch komt in verschillende ontwerpen en formaten

Bron: NU – Apple zal de iWatch in oktober uitbrengen in verschillende varianten met diverse schermformaten. Dat meldt the Wall Street Journal vrijdag. De Amerikaanse krant heeft doorgaans goede bronnen rond Apple.

De productie zou beginnen in de komende twee tot drie maanden. De bronnen stellen dat de iWatch zal uitkomen in verschillende schermformaten. Reuters meldde donderdag nog dat de iWatch een scherm zou krijgen van 2,5 inch. Mogelijk is dat dus slechts één variant.

Naar verwachting wil Apple nog voor het eind van het jaar tien tot vijftien miljoen exemplaren verschepen. Reuters spreekt van vijftig miljoen iWatches in het eerste jaar. De smartwatch van Apple zou daarmee enorm populair zijn.

Ook de doorgaans goed ingelichte analist Ming-chi Kuo stelt dat Apple met verschillende ontwerpen zal komen voor de iWatch: “Eén ontwerp past niet iedereen.”
Volgens de bronnen van the Wall Street Journal krijgt de iWatch ruim tien sensoren voor onder meer het meten van de gezondheid en activiteit van de gebruiker.

Een eerste patent beschrijft hoe aan de hand van de hartslag kan worden vastgesteld dat iemand aan het hardlopen is. Met behulp van een locatiemeting bepaalt te iWatch of je beweegt of op een loopband staat. Met deze informatie zou de iWatch in combinatie met een iPhone de resultaten van hardloopsessies op de loopband kunnen bijhouden in een app.

Het tweede patent ziet toe op een smartwatch die meet of een gebruiker aan het slapen is en meldingen daarop aanpast. Bovendien zou de smartwatch leren van het patroon van de gebruiker en ook de wekker kunnen aanpassen.
Daarnaast zouden twee iWatches in één kamer informatie van elkaar kunnen ontvangen. Meet iWatch 1 dat de gebruiker slaapt, zullen meldingen op iWatch 2 alleen met een trilsignaal binnenkomen om de eerste persoon niet wakker te maken.

In het derde patent wordt een situatie omschreven waarbij het horloge voor de wekker al veel beweging waarneemt en daardoor alvast gemiste meldingen van de nacht doorstuurt en de wekker uitschakelt. Als slechts een korte beweging wordt waargenomen, bijvoorbeeld het controleren van de tijd, zal het horloge geen actie ondernemen.

De iWatch wordt over het algemeen in oktober verwacht. Dan zou Apple ook een iPhone 6 lanceren. Het horloge moet gekoppeld worden aan een iPhone en dus ligt een gezamenlijke introductie voor de hand. De iPhone 6 krijgt naar verluidt een nieuw ontwerp en groter scherm.

ascend-design

4 – Ouderen kiezen voor Huawei

Bron: Computertotaal – Nederlandse ouderen blijken een voorliefde te hebben voor smartphones van Huawei. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Een op de vijf klanten van de Chinese fabrikant is ouder dan 65.

Huawei heeft inmiddels 3 procent van de Nederlandse markt, zegt Telecompaper naar aanleiding van een recent onderzoek naar het smartphonegebruik. De voorliefde van de ouderen voor de Chinese nieuwkomer is opvallend. Gemiddeld is 9 procent van de gebruikersgroep van een merk 65 jaar of ouder. Daar steekt Huawei met 19 procent oudere gebruikers dus ver bovenuit.

Maar ook jongeren kiezen voor Huawei, zo blijkt. Een kwart van de Huaweigebruikers is 12 tot 19 jaar oud. Daar wordt vooral BlackBerry het slachtoffer van. Nederland was lang BlackBerry-land onder de jongeren, maar in het laatste jaar is het aandeel gehalveerd van 6 naar 3 procent marktaandeel. Ook Nokia heeft nog 3 procent marktaandeel in Nederland, maar die resterende gebruikers zijn wel aan het vergrijzen. De gemiddelde leeftijd is 48 jaar.

Eigenaren van BlackBerry meest verknocht aan toestel
De eigenaren van een BlackBerry zijn dan wel flink in aantal verminderd, maar zijn wel het meest verknocht aan hun toestel. Zij houden de smartphone liefst vier jaar. Het gemiddelde gebruik van een smartphone is twee jaar. Dat komt vooral omdat 90 procent van de afgesloten abonnementen een looptijd heeft van twee jaar.

 

Huawei

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s