De Digitale Media van 7 juli 2014

Emotional contagion

Onderwerpen vandaag:

  1. Facebook beïnvloedt nieuwsberichten voor onderzoek
  2. Oostenrijks Hof schiet bewaarplicht af
  3. NSA geeft inzicht in eigen activiteiten
  4. Wat is er gebeurd met #BringBackOurGirls?

1 – Facebook beïnvloedt nieuwsberichten voor onderzoek

Bron: NU – Facebook manipuleerde de nieuwsfeed van 689.000 gebruikers, om onderzoek te doen naar de invloed van berichten op de emotionele staat van de gebruikers.

Dat blijkt uit het onderzoek dat in het tijdschrift Pnas werd gepubliceerd. Er wordt gesproken van het fenomeen ‘emotional contagion’ ofwel emotionele besmetting.

We show, via a massive (N = 689,003) experiment on Facebook, that emotional states can be transferred to others via emotional contagion, leading people to experience the same emotions without their awareness. We provide experimental evidence that emotional contagion occurs without direct interaction between people (exposure to a friend expressing an emotion is sufficient), and in the complete absence of nonverbal cues.

Onderzoekers wilden onderzoeken of een bekend fenomeen, waardoor mensen de emotionele staat van andere mensen overnemen, ook online plaatsvond. Om daar achter te komen werd de nieuwsfeed van 689.000 mensen beïnvloed, met negatieve of juist positieve berichten.

Uit het onderzoek bleek vervolgens dat gebruikers die meer negatieve berichten zien, zelf ook vaker negatieve berichten achterlaten. Hetzelfde gebeurde ook bij positieve berichten. Emoties die via het internet worden geuit, zouden volgens het onderzoek dus ‘besmettelijk’ zijn.

Het onderzoek werd mede geleid door Adam Kramer, data-onderzoeker bij Facebook. Iedereen die zich inschrijft bij Facebook, gaat automatisch akkoord met onder meer data-verzameling en de mogelijkheid om voor een experiment gebruikt te worden, in dit geval wetenschappelijk, maar soms ook voor Facebook zijn eigen doeleinden.

Bewaarplich

2 – Oostenrijks Hof schiet bewaarplicht af

Bron: Webwereld – De Hoge Raad in Oostenrijk kan niet anders dan het EU-Hof volgen en verklaart de bewaarplicht telecomdata ongrondwettig.

Het eerste concrete gevolg van het baanbrekende arrest van het EU-Hof is daar: In Oostenrijk is de bewaarplicht afgeschoten door de Hoge Raad, meldt deze. De omstreden dataretentie, die gebiedt dat telecombedrijven telefonie- en internetmetadata van iedereen tussen de 6 en 24 maanden opslaan voor opsporingsdiensten, is ongrondwettig. Netzpolitik volgt de zitting.

De Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens is een Nederlandse wet. Het wijzigt de Telecommunicatiewet en de Wet op de economische delicten. De wet is 1 september 2009 in werking getreden en houdt in dat internetproviders en telefonie-operators diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren. De bewaarde gegevens kunnen door Justitie worden gebruikt bij het handhaven van de wet en het bestrijden van terrorisme.

Het Oostenrijkse Hof had, evenals het Ierse, een zaak hierover doorverwezen naar het EU-Hof. Dat Hof verklaarde in april in eenhistorische uitspraak de Richtlijn dataretentie ongeldig. En de bewaarplicht in de lidstaten is op de richtlijn gebaseerd, al is wat variatie mogelijk.

In Nederland houdt het kabinet zich vooralsnog op de vlakte, en stelt zelfs dat het vooralsnog business as usual is. Het Agentschap Telecom blijft dataretentie dan ook gewoon handhaven, en staatssecretaris Fred Teeven wil het liefst dat er niets verandert. Maar hoe lang is dat standpunt nog te handhaven?

Het Ministerie van Justitie laat Webwereld weten dat de reactie van Teeven op zich laat wachten in verband met het advies van de Raad van State en het CBP. De Kamer wil echter actie. GroenLinks is intussen zelf met een initiatiefwet gekomen die de bewaarplicht afschaft, ten faveure van een meer gerichte bevriezingsplicht bij verdenkingen.

NSA

3 – NSA geeft inzicht in eigen activiteiten

Bron: TweakersDe NSA heeft zijn eerste transparantierapport vrijgegeven waarmee het inzicht wil geven in zijn activiteiten. Uit de cijfers blijkt dat de inlichtingendienst in 2013 bijna 2000 verzoeken heeft ingediend bij de geheime rechtbank FISA. Verder heeft de NSA tienduizenden ‘targets’.

Het transparantierapport is door de NSA online gezet en moet in het vervolg elk jaar verschijnen. Uit de gegevens blijkt dat de NSA in het afgelopen jaar bijna 2000 verzoeken heeft ingediend bij de geheime Amerikaanse rechtbank FISA. De meeste van deze verzoeken om data af te tappen werden ingediend op basis van ‘probable cause’, ofwel het hebben van verdenkingen die een zoekbevel rechtvaardigen.

Daarnaast maakt de NSA melding van vele tienduizenden targets. Dit kunnen zowel individuen als groepen mensen zijn, waardoor niet geheel duidelijk is hoeveel personen er daadwerkelijk worden gevolgd door de inlichtingendienst. Het is eveneens aannemelijk dat niet alle speuractiviteiten van de NSA in het transparantierapport zijn opgenomen.

In de afgelopen tijd is er steeds meer vraag gekomen naar duidelijkheid over het handelen van inlichtingendiensten, waar het vrijgeven van het transparantierapport een reactie op is, aldus de NSA. Eerder eiste een Amerikaanse rechter al een onderzoek naar de uitspraken die de geheime rechtbank FISA heeft gedaan op verzoeken van de NSA. Er moet een onderzoek komen of deze documenten terecht uit de openbaarheid zijn gehouden. Verscheidene grote technologiebedrijven zoals Google, Microsoft en Apple geven al elk jaar een transparantierapport vrij, waarin onder andere verzoeken om data door overheden zijn opgenomen.

Opm. @hAl: Het rapport is gemaakt door het office van de Director of National intelligence. Niet van de NSA.
De Director of National intelligence is de voorzitter van de ‘Intelligence Commmunity’ een groep van 17 opsporings- en inlichtingen diensten waar ook de NSA deel van uit maakt. Het rapport gaat dus niet alleen over de NSA maar over die 17 opsporings- en inlichtingendiensten waar bijvoorbeeld ook de FBI (politie) en CIA deel van uit maken.

BringBackOurGirls

4 – Wat is er gebeurd met #bringbackourgirls?

Bron: VolkskrantDe internetcampagne #bringbackourgirls was met meer dan 3 miljoen berichten op Twitter een groot succes. Plotseling maakte iedereen zich druk om het lot van de honderden door Boko Haram ontvoerde Nigeriaanse schoolmeisjes. Wat is daar nu, ruim twee maanden later, nog van over? Vonk, het achtergrond- en opiniekatern van de Volkskrant op zaterdag, sprak met de grondlegger van #bringbackourgirls, Ibrahim Abdullahi.

De internationale aandacht verslapt, terwijl de meisjes nog geen stap dichter bij bevrijding zijn. Sterker nog, het aantal ontvoerde Nigeriaanse schoolmeisjes loopt alleen maar verder op.

Het was het soort campagne waar sociale media voor lijkt te zijn uitgevonden. Een grote kwestie, samengevat in een simpele hashtag, makkelijk te begrijpen en nog makkelijker te delen. Op het hoogtepunt van #BringBackOurGirls was de hashtag zelf bijna net zo vaak in het nieuws als de ontvoering van bijna 300 Nigeriaanse schoolmeisjes. Behalve de vraag waar de meisjes zijn en wat er wordt gedaan om ze vrij te krijgen, werd vooral ook afgevraagd: hoe lang gaat een Twittercampagne onze aandacht vasthouden? En levert deze vorm van activisme wel iets op?

De meisjes zijn nog steeds zoek. In zoverre is er niets veranderd. De regering van Nigeria heeft er alles aan gedaan om de aandacht in Twitter te doorbreken, omdat ze erdoor in verlegenheid werd gebracht. Maar ondanks de relatief lange duur van de aandacht (meestal verliest de social media na een paar dagen al de interesse) is er buiten wat vage toezeggingen niets gebeurd.

De campagne toont heel mooi aan de social media niet afwijkt van de reguliere media: of het nou de journalisten zijn die hun aandacht verliezen, of de massa .. vroeg of laat keren we allemaal weer terug naar ons eigen leven. We verwonderen ons niet meer, voelen ons niet langer geroepen ons ongenoegen te tonen, vrienden vinden het niet langer belangrijk en wij willen geen dissonant zijn.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 7 juli 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s