De Digitale Media van 14 juli 2014

Social Media, football and woman

Onderwerpen:

  1. Social Media explodeerde tijdens het WK
  2. Wat doe je als slachtoffer bent van spam, hacks of trojans?
  3. Rivalen verzetten zich tegen overname Whatsapp
  4. Google opent discussie over privacy

1 – Social Media explodeerde tijdens het WK

De WK-voetbalwedstrijd die Brazilië met een historische 1-7 van Duitsland verloor, is de meest besproken sportwedstrijd ooit op Twitter en Facebook. 

Twitter meldt in de nasleep van de halve finale dat er 35,6 miljoen tweets zijn verstuurd tijdens de wedstrijd, een record.
Het vorige record van meest getwitterde sportwedstrijd werd twee weken op 16,4 miljoen tweets gezet, tijdens de WK-wedstrijd tussen Brazilië en Chili.

Piekmomenten waren volgens Twitter het derde en vierde doelpunt van Duitsland, beide gescoord door Kroos. De 3-0 werd 497.425 keer per minuut besproken, de 4-0 508.601 keer. Meest besproken moment was een doelpunt van Duitser Khedira in de 29ste minuut van de wedstrijd, met 580.166 tweets per minuut.

Populaire spelers
Meest op Twitter genoemde spelers waren aan Duitse kant Klose, Kroos en Müller, en de Braziliaanse keeper Júlio César en spelers Oscar en Fred. Grappig is dat bij vrouwen de populairste spelers behoorlijk afweken, zo meldde CNN – http://edition.cnn.com/2014/07/04/sport/football/how-women-are-watching-the-world-cup/

Voor het WK voetbal van dit jaar stonden veel Twitter-records rondom sportevenementen op naam van de American Football-wedstrijd Superbowl. Daar werd gepiekt op zo’n 382.000 tweets per minuut.

De meest op Twitter besproken wedstrijd waar Nederland aan deelnam was die tegen Spanje in de groepsfase. Over die 5-1 overwinning werd 8,3 miljoen keer getwitterd.

Facebook
Ook op Facebook was de wedstrijd dinsdag de meest besproken wedstrijd ooit. Ruim 66 miljoen mensen hadden tijdens de wedstrijd 200 miljoen interacties zoals berichten, reacties en likes.
Op Facebook waren de vijf meest besproken momenten allemaal Duitse doelpunten. De goal van Khedira was het populairst, gevolgd door de tweede treffer van Kroos, en daarna het eerste doelpunt van die speler.

identity theft

2 – Wat doe je als slachtoffer bent van spam, hacks of trojans?

Wat doe je als je account is gekaapt? Hoe krijg je malware van je device? Hoe reageer je op een DDoS? Een nieuwe handleiding voor cyberslachtoffers.

Verschillende organisaties, waaronder burgerrechtenbeweging EFF, hebben een gids samengesteld voor slachtoffers en hulpverleners in het digitale domein. Het is een soort EHBO-handleiding om de meest voorkomende digitale aanvallen en ongelukken te behandelen. Daarbij beantwoord de gebruiker eerst een paar vragen om de situatie duidelijk te krijgen, alvorens er maatregelen kunnen worden genomen.

Cybercalamiteiten
De gids behandelt verschillende scenario’s, te beginnen met assistentie vragen en verlenen via beveiligde kanalen. Daarnaast passeren incidenten als accountkaping, malware-infectie, DDoS-aanvallen en inbeslagname van apparaten de revue.
De gids is primair bedoelt voor online activisten, journalisten en bloggers, maar komt evengoed van pas om digibete vrienden en familie uit de brand te helpen bij cybercalamiteiten. Commentaar en toevoegingen zijn welkom, op Github.

The Digital First Aid Kit is a collaborative effort of EFF, Global Voices, Hivos & the Digital Defenders Partnership, Front Line Defenders, Internews, Freedom House, Access, Virtual Road, CIRCL, IWPR, Open Technology Fund and individual security experts who are working in the field of digital security and rapid response3) Rivalen verzetten zich tegen WhatsApp-overname Facebook

whatsapp

3 – Rivalen verzetten zich tegen overname WhatsApp

De Europese Commissie heeft de afgelopen weken gedetailleerde vragenlijsten gestuurd naar meerdere grote tech- en messagingbedrijven. De centrale vraag: wordt de macht van Facebook met de overname van WhatsApp te groot?

Het onderzoek ligt in handen van de antitrustcommisie en is opmerkelijk genoeg in mei zelf aangevraagd door Facebook. Dat kocht in februari de populaire berichtendienst WhatsApp op voor het duizelingwekkende bedrag van 19 miljard dollar. Het wil met het onderzoek voorkomen dat Europese landen los van elkaar de overname inspecteren.

Want direct na de bekendmaking waren er grote zorgen bij privacyclubs over de “mogelijkheid dat Facebook toegang krijgt tot de database van Whatsapp van telefoonnummers en metadata” van klanten. De Amerikaanse waakhond FTC gaf in april groen licht, maar stelde één eis: het privacybeleid mag niet worden gewijzigd.

Privacy-debuut EU
Persoonlijke data en privacy heeft nooit eerder zo’n grote rol gespeeld bij een Europees antitrust-onderzoek. Toch gaat dat mogelijk veranderen, vertellen anonieme bronnen aan de Wall Street Journal. De angst dat Facebook een soort ‘datamonopolist‘ wordt heerst namelijk. Niet eerder keek de Commissie naar de machtsverhoudingen op social media-gebied.

De EU is volgens de krant een aantal weken geleden begonnen met het ondervragen van concurrenten. Meerdere grote techbedrijven en ook telco’s mogen hun zegje doen. De telecomindustrie heeft namelijk meer klachten: zij lobbyen tegen de overname omdat zij het oneerlijk vinden dat over-the-top operators zoals WhatsApp telecominfrastructuur gebruiken, maar daarop geen belasting of regulering kennen.

Zeker twee bedrijven hebben ook al aangegeven dat zij bang zijn dat de combinatie Facebook-WhatsApp messaging-app rivalen oneerlijk de markt uitdrukken, vanwege hun huidige dominantie in veel Europese landen.

delete me

4 – Google opent discussie over privacy

Google gaat in zes Europese landen met een commissie en experts discussiëren over hoe zoekmachines moeten omgaan met het ‘recht om vergeten te worden’. Het Europese Hof oordeelde in mei dat burgers zoekmachines kunnen verzoeken om bepaalde informatie te verwijderen.

Google heeft de stap nog niet aangekondigd, maar de New York Times heeft alle details gepubliceerd. De zoekgigant heeft volgens de krant een commissie gevormd met daarin onder meer voormalig ceo Eric Schmidt en Wikipedia-voorman Jimmy Wales, een verklaard tegenstander van het recht om vergeten te worden. De tienkoppige commissie zal in een periode van negen maanden zes landen aandoen; Nederland en België zitten daar niet tussen.

In die landen, waaronder Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, zal de commissie discussies houden met experts over hoe het de uitspraak van het Europese Hof kan uitvoeren en over het spanningsveld tussen privacy en vrijheid van meningsuiting in het algemeen. De commissie zal daarna Google adviseren over nieuw beleid, maar die adviezen zijn niet bindend: Google kan ze dus negeren.

De zoekgigant doet dit uit vrije wil, vermoedelijk om meer kennis te vergaren over hoe experts in Europa tegen deze richtlijn en tegen privacy bij zoekmachines aankijken. De resultaten van de commissie zullen over ongeveer een jaar komen, maar of die publiek zijn is nog niet bekend. Google betaalt de commissieleden geen salaris, alleen een onkostenvergoeding, stelt de New York Times.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 14 juli 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s