De Digitale Media van 22 september 2014

forget me

Onderwerpen van vandaag:

  1. Google hoeft zware crimineel niet te censureren
  2. Europa wil richtlijnen recht om vergeten te worden
  3. Privacy ligt op straat in Google steden
  4. Sony komt in 2015 met rivaal Google Glass
  5. Intel’s digitale fruitschaal als oplader

1 – Google hoeft zware crimineel niet te censureren

Bron: Tweakers – Het recht om vergeten te worden, dat gebruikers irrelevante en verouderde informatie uit zoekmachines laat verwijderen, geldt niet voor een zware crimineel die daarom vroeg. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam in een kort geding bepaald.

De tot zes jaar cel veroordeelde crimineel Arthur van M, die schuldig werd bevonden aan poging tot uitlokking van huurmoord, wilde dat Google onder meer links naar een programma over Peter R. de Vries zou verwijderen. Hoewel hij niet met zijn volledige naam genoemd wordt, verscheen ‘Peter R. de Vries’ als autocomplete-suggestie bij het invoeren van zijn naam. Ook ging het om nieuwsberichten en een link naar een boek over de kwestie.

Google verwijderde een deel van de links op verzoek van Van M, maar niet allemaal: onder meer de verwijzing naar de pagina van het boek op Amazon bleef staan. Daarop stapte Van M. naar de rechter, maar die geeft Google gelijk.  “De eiser heeft de gevolgen van zijn eigen handelen te dragen”, schrijft de rechter in zijn vonnis. “Het plegen van een misdrijf heeft nu eenmaal tot gevolg dat men op zeer negatieve wijze in het nieuws kan komen.” Overigens heeft Van M. wel hoger beroep ingesteld tegen zijn veroordeling vanwege poging tot uitlokking van huurmoord.

De rechter benadrukt dat het recht om vergeten te worden niet is bedoeld om burgers te beschermen tegen álle negatieve berichten, maar alleen geldt als mensen ‘langdurig achtervolgd worden’ door berichten die irrelevant, buitensporig of onnodig belasterend zijn. In dit geval zijn de links op Google dat niet, oordeelt de rechter, die ook benadrukt dat terughoudendheid moet worden betracht bij het beperken van zoekmachines. De precedentwerking van de uitspraak is beperkt: het gaat om een kort geding. Het is niet bekend of Van M. in beroep gaat.

Google moet zoekresultaten in bepaalde gevallen verwijderen als personen daar om vragen, oordeelde het Europese Hof van Justitie eerder dit jaar. Het bedrijf heeft nu een tool waarmee mensen links kunnen aanvragen die ze verwijderd willen zien, als die bijvoorbeeld kwetsend zijn. Dat kan zelfs als de gelinkte pagina zelf wel door de beugel kan.

Tessel: Interessant zeg! Dat mag dus niet gewist worden! Kan je dan ook niet een verzoek indienen om de info wat minder “urgent” op te laten komen?? (plaats dat artikel maar op pagina 23…)

2 – Europa wil richtlijn om online vergeten te worden

Bron: NU – Europese regelgevers hebben besloten om richtlijnen op te stellen voor bezwaren tegen het ‘recht om vergeten te worden’ bij Google en andere zoekmachines.

Dat meldt Reuters. Het Europees Hof besloot in mei dat zoekmachines resultaten die niet meer relevant of schadelijk zijn in sommige gevallen moeten verwijderen als de betreffende persoon daarom vraagt.

Het is echter onduidelijk hoe Google en andere zoekmachines aanvragen precies verwerken. De Europese regelgevers wil meer duidelijkheid scheppen door richtlijnen op te stellen voor wanneer mensen bij hen klagen over een afgewezen verzoek.

De richtlijnen moeten toezichthouders helpen vaststellen of informatie openbaar moet blijven. Bezwaren tegen afgewezen verzoeken kunnen worden gecategoriseerd en toezichthouders kunnen beslissingen met elkaar delen. De richtlijnen zijn naar verwachting eind november voltooid.

“We willen richtlijnen opstellen om met moeilijke beslissingen te helpen, zoals hoe het individuele recht op privacy in het internettijdperk zich verhoudt tot het algemeen belang”, aldus Isabelle Falque-Pierrotin van de Franse privacywaakhond.

Verzoeken
Tot eind juli zijn er 91.000 verzoeken binnengekomen voor in totaal 328.000 url’s waarvan 21.000 Nederlandse url’s. In 31 procent van de gevallen weigert Google het verzoek.

Google krijgt onder andere verzoeken van mensen die vragen om zoekresultaten over hun criminele verleden te verwijderen, maar ook verzoeken om gênante foto’s en negatieve verhalen uit de zoekresultaten te halen.

google-X-lab

3 – Als het aan Google ligt privacy straks op straat

Bron: Computerworld – De ambities van Google liegen er niet om. In de toekomst moeten Google-steden en -vliegvelden effectiever functioneren dankzij meer persoonlijke informatie.

Google gebruikt zijn geheimzinnige onderzoekslaboratorium Google X om te experimenteren en innoveren met internet, applicaties en devices. Voorzichtig kruipen nieuwe projecten onze computerkamer en broekzak uit en laten zich zien op de straat. CEO Larry Page wil met een nieuw onderzoekslab (Google Y) nog een stap verder gaan. Hij wil locatie-tracking op smartphones verbeteren zodat bedrijven zich zo goed mogelijk kunnen aanpassen aan de wensen van de klanten.

Als ondernemers deze informatie inderdaad krijgen, blijft er weinig privacy over in een Google-stad. Tijdens de Google 2.0 vergaderingen hamerde Page erop dat hij het belangrijk vindt dat bedrijven kunnen profiteren van de persoonlijke informatie van mogelijke klanten.

Efficiënter werken
Google X is dagelijks bezig met het verzinnen van manieren om de wereld door middel van ICT te veranderen. Onlangs sprak Page overGoogle 2.0 waarmee het bedrijf een nieuwe weg wil inslaan en zelfs modelsteden en vliegvelden wil bouwen. Page: “Dankzij meer persoonlijke informatie kan er op vliegvelden veel efficiënter gewerkt worden en het leven in de stad wordt gemakkelijker.”

Zolang het bedrijf mogelijkheden ziet met nieuwe software, zal de innovatie gewoon doorgaan en kan Google een nog grotere rol in onze levens innemen dan het nu al doet. Bij de innovatie kan snel internet van belang zijn en inmiddels is Google in verschillende Amerikaanse steden actief als glasvezelprovider en wil het binnen drie jaar internet aan bedrijven aanbieden van 10 Gigabit per seconde.

Sciencefiction
Bekende projecten van Google X zijn de Google Glass, het kunstmatig menselijk brein, zelfrijdende auto’s en de zogeheten wifi-ballonnenwaarmee mensen in afgelegen gebieden van internet worden voorzien. Sciencefictionachtige ideeën worden dagelijks aangedragen binnen de muren van Google X. Met de uitbreiding van Google Y wil Page zich meer focussen op langdurige projecten zoals de efficiënte vliegvelden en steden.

Wat weegt zwaarder?
Grote internetbedrijven vormen stilletjes de ruggengraat van ons leven. Waar de persoonlijke productiviteit van kan profiteren en de privacy onder moet lijden.

Tessel: Huh? Wut?? Google X? Geheim onderzoekslab….doe normaal..

SmartEyeGlass from Sony

4 – Sony komt in 2015 met rivaal Google Glass

Bron: NU – De ontwikkelaarskit waarmee zij apps voor de bril kunnen ontwerpen verschijnt vrijdag,meldt het bedrijf. 

De slimme bril heeft in tegenstelling tot Google Glass twee brillenglazen, die het apparaat iets meer doen lijken op een normale bril. Het apparaat heeft allerlei sensoren aan boord die de handelingen van de gebruiker in de gaten houden.

Zo is er een camera, versnellingsmeter, gyroscoop, kompas, helderheidssensor en microfoon aanwezig. Voor de ogen van de gebruiker wordt contextueel relevante informatie gepresenteerd, onder meer op basis van locatie.

In tegenstelling tot Google Glass heeft de SmartEyeglass van Sony geen kleurenscherm maar een monochroom display dat tekst en foto’s in groentinten toont. Volgens Sony verbruikt dit scherm relatief weinig energie, ook al is hij wel zeer helder.

Net als Google Glass wordt het apparaat gekoppeld aan een Android-smartphone en is het onder meer mogelijk om een route te bekijken of om informatie op te zoeken. De SmartEyeglass heeft echter een losse accu die via een snoer aan de bril is gekoppeld. Deze accu kan ergens op het lichaam worden gedragen en dient ook als aanrakingssensor om de bril te besturen.

Baidu Eye
Overigens heeft het Chineze Baidu, net als Google een zoekmachine, al de Baidu Eye aangekondigd, die in grote lijnen vergelijkbaar is met Google Glass. In tegenstelling tot Glass gaat het hier niet om een bril maar om een headset, voorzien van een oortje en een camera, die verbonden is met een app op je smartphone.

baidu-eye

Tessel: Wat wordt in hemelsnaam het verschil??

5 – Intel’s digitale fruitschaal als oplaadpunt

Bron: NU – De Smart Charging Bowl van Intel, een soort fruitschaal voor het draadloos opladen van elektronica, zal voor het eind van het jaar in de winkels liggen.

Deo Brian Krzanich toonde de oplaadkom in januari al tijdens gadgetbeurs CES met tal van andere concepten en volgens de ceo was de kom het product waar de meeste mensen in geïnteresseerd waren. “Ik krijg constant de vraag wanneer het beschikbaar zal zijn.”

De Intel-ceo belooft nu dat de Smart Charging Bowl voor de feestdagen in de winkels zal liggen, maar in welke landen en voor welke prijs wilde hij niet zeggen.

Hoe werkt het?

Bron: The smart wireless charging bowl is approximately 10in in diameter and works via magnetic resonance technology, which Intel said is the foundation for the Alliance for Wireless Power (A4WP) wireless charging standard that it is helping to develop.

Idee
Volgens Krzanich ontstond het idee voor de oplaadkom toen een aantal Intel-medewerkers hun frustratie uitten over het feit dat elk product dat ze maakten een ingang moest hebben voor de oplader.

Een vrouwelijke Intel-medewerker vertelde volgens Cnet dat ze aan het eind van de dag haar sieraden in een kom gooide. Het team besloot vervolgens bij een filiaal van winkelketen Walmart chipsschalen te kopen en die om te bouwen tot oplader. “Tot onze verrassing werkte het ook echt”, aldus Krzanich tijdens zijn toespraak.

De kom zal veel draden overbodig maken, een streven dat Intel al langer heeft. Onlangs zette het de eerste stap naar een draadloos bureau door een bijzonder dockingstation te introduceren waarmee laptops draadloos kunnen verbinden met monitoren en randapparatuur.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 22 september 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s