De Digitale Media van 15 december 2014

Facebook privacy

Onderwerpen:

  1. Woede over nieuwe Facebook gebruiksvoorwaarden
  2. Snowden bij Big Brother Awards
  3. Kroes moet startups naar Nederland halen
  4. Scheidingsapp?

1 – Woede over nieuwe Facebook gebruiksvoorwaarden

Bron: Nieuws – Toen Facebook de overname van WhatsApp bekend maakte, schreeuwde de hele wereld moord en brand. De commotie ontstond doordat men dacht dat de privacy in het geding kwam.

Begin deze maand maakte Facebook haar nieuwe gebruiksvoorwaarden bekend, maar het lijkt dat maar een handjevol mensen de gevolgen hiervan inziet. Dat meldt de Metro.

Advertenties en doorverkoop 
Facebook voert vanaf 1 januari 2015 nieuwe gebruiksvoorwaarden in. Dit betekent dat het social media platform vanaf 1 januari jouw naam en profielfoto mag gebruiken voor advertenties. MijnOnlineIDentiteit.nl meldt zelfs dat Facebook vanaf januari het recht heeft om jouw foto’s en video’s te gebruiken en om het te verkopen aan derden.

Artikel 2.1 (Vernieuwde gebruiksvoorwaarden Facebook)
Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Uitzondering Duitsland
Alleen voor Duitsers is er een uitzondering gemaakt in de vernieuwde gebruikersvoorwaarden. Zij kunnen voorkomen dat hun naam en profielfoto naast een advertentie komen te staan.

Artikel 9.1 (Vernieuwde gebruiksvoorwaarden Facebook)
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.

‘Statuut van Rome’
Het lijkt erop dat nog niet veel mensen beseffen wat de nieuwe gebruiksvoorwaarden inhouden. Een handjevol mensen denkt dat zij de nieuwe gebruikersvoorwaarden kunnen omzeilen door een standaardverklaring op hun tijdlijn te plaatsen. Volgens deze Facebookgebruikers zijn de nieuwe voorwaarden in strijd met met het ‘Statuut van Rome’ (grondlegger van het Internationaal Strafhof in Den Haag, vanuit de Verenigde Naties).

Rechtszaak alleen in VS
De juristen van Facebook waren hier waarschijnlijk op voorbereid. In de gewijzigde voorwaarden staat namelijk ook vermeld dat persoonlijke gegevens kunnen worden overgedragen aan de Verenigde Staten. Dus als je Facebook wil aanklagen, kun je dit doen bij slechts twee Amerikaanse rechtbanken.

Wil je niet dat Facebook jouw naam en profielfoto gebruikt? Dan lijkt de enige oplossing om je Facebookaccount op te zeggen.  Inmiddels plukken verschillende concurrenten van Facebook de vruchten van de heisa. Ze zetten de aanval in, hameren op hun eigen privacybeleid en raden aan om zo snel mogelijk over te stappen.

Tessel: Wat gaat er nu precies gebeuren en wat kunnen we er tegen doen? Niets
Sta ik zometeen met naam en toenaam en foto bij één of ander product? Reclame-technisch? Ja
En kunnen ze al mijn foto’s gewoon gebruiken voor weet ik veel wat? Ja

bbax-facebook-announcement-spread-e1414056408487-620x260

2 – Snowden bij Big Brother Awards

Bron: NU – Klokkenluider Edward Snowden geeft via een videoverbinding een speech tijdens de Big Brother Awards op dinsdag 16 december in Amsterdam. Het publiek kan hem ook vragen stellen. 

De Big Brother Awards zetten elk jaar de grofste privacyschenders in de schijnwerpers. Dat kunnen personen, bedrijven en overheden zijn. Edward Snowden kreeg van de organisatie juist een prijs voor zijn ‘uitzonderlijke bijdrage aan het bevorderen van de privacy’. Snowden werkte als systeembeheerder voor de Amerikaanse geheime dienst NSA en onthulde geheime dossiers en andere informatie.

Opstelten
In de categorie grofste privacyschenders is minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie opnieuw genomineerd. Dit vanwege het “in stand houden van de bewaarplicht, het doorzetten van zijn ‘hackplannen’, het willen opslaan van kenteken- en locatiegegevens, het negeren van privacybezwaren en het verdacht maken van alle Nederlanders”, aldus burgerrechtenbeweging Bits of Freedom, de initiatiefnemer van de prijzen.

Asscher
Opstelten ‘won’ de Big Brother Award al in 2011 en 2013. Ook minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken is dit jaar genomineerd. Hij was in 2003 zelf jurylid van de awards, maar maakt dit jaar zelf kans vanwege SyRI, een systeem dat verschillende soorten gegevens van burgers aan elkaar koppelt. Volgens critici ontstaat door dit systeem een gedetailleerd en privacy-schendend beeld van onschuldige burgers.

Belastingdienst
Ook de Belastingdienst is door het Nederlandse publiek genomineerd vanwege het verzamelen van grote hoeveelheden data.

De vraag aan Snowden: Waar ligt de onoverbrugbare scheidslijn tussen informatie die nodig is om onze veiligheid te garanderen en informatie die afbreuk doet aan onze privacy?

Tessel: Snowden: wat deed ie ook alweer? Wat is de Big Brother Award? Wat zou jij nou wel eens willen weten van Snowden?

kroes

3 – Kroes moet startups naar Nederland krijgen

Bron: Emerce – Neelie Kroes mag van Henk Kamp jonge, vernieuwende startups naar Nederland halen. Nederland moet het centrum van startups worden. Een meer dan uitstekend idee, dat bovendien nog veel meer kansen voor bedrijven en de Nederlandse economie biedt dan op het eerste gezicht lijkt. Nog los van de verwachting dat zeker een deel van deze bedrijven groot genoeg zullen worden om werkgelegenheid te creëren.

Op de eerste plaats biedt dit een enorme kans voor traditionele bedrijven. Startups brengen vernieuwing, vinden vaak een businessmodel, het product of dienst opnieuw uit. Het is een verfrissende manier van opnieuw kijken naar een jarenlang bestaande product- en marktcombinatie.

Voor bestaande bedrijven in Nederland is het bovendien een unieke kans om veelbelovende startups over te nemen of er een controlerend belang in te verwerven. Niet met het doel het vervolgens zo snel mogelijk om zeep te helpen, maar juist om dit bedrijf met zo min mogelijk bemoeienis volwassen te laten worden en succesvol te laten groeien.

Een succesvolle startup pakt immers ook marktaandeel van andere concurrenten. De ‘schade’ aan de eigen traditionele business moet daarmee voor lief genomen worden. Het strategisch belang is veel groter; een positie voor de toekomst behouden of zelfs uitbouwen in je eigen markten. Het is essentieel dat de startuporganisatie en de mensen zelfstandig blijven op technisch, administratief, HR en organsatievlak. Dat gebeurt zelden. Veel bedrijven hebben de neiging de nieuwe groeibriljant zo snel mogelijk op te slokken zodat het bestaande management er mee aan de slag kan het snel te incorporeren als ‘business unit’ of afdeling.

Niets is dodelijker voor een vrije, innovatieve club mensen die vol passie de markt op zijn kop wil zetten. Dat moet je dus vooral zo laten. Blijf met je handen af van je juist gekoche groeibriljantje en laat ze lekker je bedrijf opeten. Strategisch gezien een slimme zet omdat de markt uiteindelijk toch opgegeten zal worden door een bedrijf als dit en je dan maar beter eigenaar daarvan kan zijn.

Vaak is een hierboven genoemde aanpak veel effectiever dan proberen zelf die innovaties intern van de grond te krijgen. Veel bedrijven organiseren innovatieve projecten stroperig met mensen die het internet en nieuwe businessmodellen in de haarvaten begrijpen. Die achterstand haal je nooit in. Draai het dus om; zorg dat je de voorsprong binnenhaalt. Dat is wat ook incubators en tech-investeerders doen.

De waarde van het bedrijf zit hem met name in de mensen. De mensen die verstand hebben van internet en van het businessmodel. Die waarde is zo van belang dat bij een overname of deelname altijd een goede overeenkomst zal moeten worden gesloten over het aanblijven van de belangrijkste mensen met een goede incentive bij succes. De motivatie dit bedrijf tot een succes te maken moet onverminderd groot blijven en niet zoals bij veel overnames het geval is wegebben zodra er een leuk bedrag op tafel komt voor de oprichters.

Op de tweede plaats biedt het een kans voor investeerders of incubators in Nederland. Wat bedrijven als Rocket Internet (actief in meer dan honderd landen met meer dan 20.000 medewerkers)  uit Berlijn uitstekend doen,  is continu kijken naar succesvolle startups met maar één criterium: het businessmodel moet uit te rollen zijn op grote schaal in allerlei markten. Rocket Internet heeft op die manier al talloze bedrijven groot en succesvol gemaakt. Een goed voorbeeld daarvan is HelloFresh dat na de participatie van Rocket Internet zeer snel naar zes landen is uitgerold.

De plannen kunnen ook stimulerend werken op het ondernemingsklimaat in Nederland. Nieuwe bedrijven met mensen vol passie werken aanstekelijk en kunnen de ondernemingsgeest aanwakkeren van anderen op universiteiten, scholen en bij het bedrijfsleven. Het succes van de BV Nederland zal de komende tientallen jaren voor een groot deel afhangen van het innovatief vermogen. De passie van de internet startups zis de brandstof die we hard nodig hebben.

In het boek ‘Internet Topics’ van Willem Vermeend en ondergetekende wordt de strategie van het binnenhalen van kannibaliserende startups door bedrijven verder uitgewerkt.

scheiding

4 – Scheidingsapp?

PERSBERICHT – Na de feestdagen en vakanties volgt de bekende scheidingspiek. Mannen en vrouwen maken aan het einde van het jaar de balans van hun leven op. Vanwege de feestdagen wordt uit elkaar gaan vaak nog even uitgesteld, maar in januari durft men de stap te zetten. Advocaat en mediator Wills Langedijk ontwikkelde een gratis app (iOS & Android) om mensen die willen gaan scheiden of in een scheiding verwikkeld zijn een hart onder te riem te steken.

Voor het maken van deze app vroeg Wills Langedijk aan ervaringsdeskundigen wat zij vonden dat mensen over scheiden zouden moeten weten. Al deze inspirerende, ontroerende hartverwarmende en humoristische reflecties zijn nu te vinden op de ScheidenVertel! App.

Deze gratis app is een digitale scheurkalender over hoe je door de eerste verscheurende weken heen komt; hoe je het de kinderen vertelt en ze kunt begeleiden, hoe je omgaat met een boze schoonfamilie en andere familieleden; juridisch gesteggel en verdelen van de boedel; om blijven gaan met je ex (kan dat?) en meer. Dé app voor mensen die gaan scheiden, overwegen te gaan scheiden of er midden in zitten. En gezonder dan chips, chocola of wijn.

“Via een vriendin hoorde ik van deze app. Hoewel ik deze nog niet zo lang heb, heb ik er nu al veel aan gehad. Heel fijn om te merken dat je niet de enige bent. De teksten zijn erg herkenbaar en bovenal erg grappig. Echt een opsteker elke dag!” – Marjet Veenendal

Gratis downloaden voor Android en iOS.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 15 december 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s