De Digitale Media van 2 februari 2015

twitch

Onderwerpen:

1 – Gamestreamer Twitch haalt 100 miljoen kijkers per maand
2 – Netbeheerders staan tijdelijk geen nieuwe opvragingen slimme meters toe
3 – Google Glass heeft denkpauze nodig
4 – Reclaim Yourself mag weer op Facebook

1 – Gamestreamer Twitch haalt 100 miljoen kijkes per maand

Bron: Computer Idee – Gamestreamingdienst Twitch heeft meer dan 100 miljoen unieke kijkers per maand. Dat maakt de dienst zelf bekend op zijn website, naar aanleiding van de gegevens die het verzamelde over 2014. Twitch maakt het mogelijk voor mensen om mee te kijken terwijl iemand anders een game speelt. De gamestreamingdienst begon in juni 2011 en is inmiddels uitgegroeid tot de grootste ter wereld.

Globale uitbreiding
Twitch werkt hard aan zijn uitbreiding. Zo groeide de dienst in 2014 enorm in landen als Litouwen, Indonesië, Ierland en Turkije. De website van Twitch is op dit moment ook beschikbaar in 24 verschillende talen, waaronder het Nederlands. Ook binnen landen waar Twitch al vrij toegankelijk was, blijft de streamingdienst zoeken naar nieuwe manieren om zijn publiek te bereiken. Onder andere de PS4, de Xbox One, de Chromecast, iOS, Android en de Amazon TV ondersteunen Twitch.

Films en muziek
Eerder breidde Twitch zijn aanbod verder uit tot het aanbieden van films en muziek. Zo werd het voor gamers mogelijk om rechtenvrije muziek uit de Twitch-bibliotheek af te spelen tijdens het streamen van een game. Ook heeft Twitch speciale filmweken en specials waar documentaires en films te bekijken zijn via een stream.

Populariteit
In 2014 werd Twitch overgenomen door Amazon voor een bedrag van 970 miljoen dollar. De immense populariteit van gamestreaming werd ook waargenomen door videosite YouTube en digitale gameshop Steam die beide een eigen gamestreamingdienst startte.

Tessel: Huh? waarom wil je in hemelsnaam meekijken met ene spelletje van iemand anders?!? tssssss belachelijk.

Twitch is een term die refereert aan de reflexen van de speler: “Twitch refers to the motion the player makes, a sudden movement or reaction to an event on the screen”.

Een fast-twitch game is bijvoorbeeld een schietspel als Call of Duty.

De video’s die op Twitch geplaatst of live gestreamed worden draaien op een eigen platform in plaats van gebruik te maken van sites als YouTube, hierdoor is het exclusief gericht op hardcore gamers. Twitch biedt verschillende kanalen aan voor verschillende spellen, onder andere zijn er kanalen te vinden voor World of Warcraft, Diablo III, Starcraft en Borderlands 2.

De populariteit van gaming is van allen tijde en voor elke leeftijd: van de eerste arcade-games tot de streaming games van OnLive of Gaikai. Doordat steeds meer mensen op relatief ‘lichte’ tablets gamen, die onvoldoende rekenkracht hebben voor de modernste games, wordt het streamen van games, waarbij de rekenkracht in de cloud plaatsvindt, langzaam populairder. Het idee van een Spotify-for-gaming, wat OnLine en Gaikai (gekocht voor Amazon voor bijna 1 miljard dollar) eigenlijk al zijn, komt steeds dichterbij. Daarnaast is het een enorme markt: Reuters komt in 2013 tot een omvang van 66 miljard dollar, als ze de E3 conferentie bespreken, een game-event met een omvang van 8 American Football velden.

Gartner berekent de hele gaming markt zelfs op 100 miljard dollar in 2014.

De eSports heaven is Zuid-Korea, waar leveranciers als LG en Samsung jarenlang grote toernooien organiseerden. Games als Call of Duty, Halo, Gears of War zijn ook erg geschikt voor teams van spelers. Om te leren een game te spelen en steeds beter te worden is het meekijken enorm populair. Vroeger kon je volstaan met een textuele tips, cheats & hacks, maar de moderne games zijn zo complex dat je het een ander moet zien voordoen om het level door te komen. Beter willen worden en daarna (mogelijk) zelf zo goed worden dat je mee kunt doen in hoogbetaalde toernooien .. dat lijken de drivers achter Twitch en succesvolle Youtubers.

In het lijstje van de 100 meest populaire Youtubers staat 1 Nederlander, EnzoKnol met ruim 16 miljoen views per maand, maar de lijst wordt gedomineerd door 45 Amerikanen. Totaal krijgen deze 100 Youtubers bijna 5 miljard views per maand. Dat zegt iets over de populariteit van Youtube in verhouding tot Twitch ..

Big Brother

2) Netbeheerders staan tijdelijk geen opvragingen van slimme meter toe

Bron: Tweakers – Netbeheerders staan de komende maanden niet toe dat nieuwe klanten data opvragen van slimme meters. Die maatregel is nodig, omdat is gebleken dat kwaadwillenden slechts weinig gegevens nodig hebben om in te loggen bij bepaalde webportals en data van slimme meters in kunnen zien.

Het probleem zit volgens brancheorganisatie Netbeheer Nederland bij zogenoemde oda’s, onafhankelijke dienstenaanbieders. Dat zijn bedrijven die consumenten diensten aanbieden om het stroomverbruik in de gaten te houden via de slimme meter, maar het zijn zelf geen netbeheerders of energieleveranciers.

Het is mogelijk bij die webportals om je in te schrijven als iemand anders, mits diegene een slimme meter heeft. Portals checken veelal alleen op naam, adres en ean-code van de gas- en elektriciteitsmeter. Die ean-codes zijn online makkelijk te achterhalen. Daardoor is het in theorie makkelijk om jezelf als iemand anders in te schrijven en volgens Netbeheer Nederland heeft een niet nader genoemde journalist dat ook gedaan.

Dat oda’s een risico vormen, was al jaren geleden bekend geworden na een risico-analyse van TNO. Het is onbekend of en hoeveel mensen misbruik hebben gemaakt van deze methode om het energieverbruik van anderen in te zien.

Het oorspronkelijke artikel staat op: EerlijkeMedia.nl van journalist Jaap Meijer.

Tessel: Hoe zit het nou met die slimme meters? Die zijn blijkbaar makkelijk te hacken. Fijn, dat iemand dan kan zien wanneer je thuis bent en wanneer niet?

google

3 – Google Glass heeft denkpauze nodig

Bron: NU – Het team van Google Glass had een pauze nodig om na te denken over een nieuwe strategie.

Dat zegt financieel directeur Patrick Pichette donderdag tijdens de bespreking van de vierdekwartaalcijfers. Google kondigde eerder deze maand aan te stoppen met de publieke test van zijn slimme bril. Google Glass in de huidige vorm is daardoor niet meer verkrijgbaar.

“Wanneer een team zijn hordes niet kan nemen, maar we wel denken dat het project nog veelbelovend is, kunnen we ze vragen om even een pauze te nemen om hun strategie te herbepalen”, aldus Pichette. Hij zei verder dat het bedrijf ook wel eens een streep door projecten zet wanneer die niet de impact hebben die vooraf werd verwacht.

De publieke test van Google Glass werd ook wel het Explorer-programma genoemd, en ging van start in 2013. Het Explorer-programma maakt ook geen onderdeel meer uit van het geheimzinnige Google X-lab, waar Google werkt aan baanbrekende, soms bizarre projcten. Het project wordt in een nieuwe vorm onderdeel van het bedrijf.

Tessel: Hiep, hiep, hoeraaaa, we zijn er vanaf! 🙂

 

Ik heb steeds gezegd dat de bril van Google ‘too much in your face’ is. Het is simpelweg te opzichtig en indringend. Het is net of iemand steeds om je heen loopt om je te filmen of fotograferen, heimelijk en constant. Dus het was voor mij niet zo verwonderlijk dat het ding vroeg of laat zou verdwijnen. Het was bovendien veel te duur: 1500 dollar voor een apparaatje wat hetzelfde doet als je smartphone of straks je smartwatch. En die prijs werd nog belachelijker tot duidelijk werd dat de componenten nog geen 50 dollar kosten. Glass is een domper geworden en het is opvallend hoe Google via de achteruitgang probeert weg te slippen van alle nerds die de afgelopen 2 jaar voor sufferd hebben gelopen ..

sipkejan_reclaimyourself

4 – Reclaim app mag weer op Facebook

Bron: Telegraaf – Reclaim, de foto-app die door Facebook uit de lucht werd gehaald, is weer terug. Op de website werd de terugkomst woensdag al aangekondigd. Rond 21.00 uur was het weer mogelijk om foto’s te ‘reclaimen’.

Met Reclaim kunnen gebruikers een watermerk in hun foto’s zetten. Op die manier kunnen ze commercieel gebruik van hun foto’s door Facebook saboteren. Facebook haalde de app echter offline omdat Reclaim niet alleen een watermerk plaatste maar ook een bijschrift toevoegde. En dat is verboden.

Willem van Leunen en Sipke Jan Bousema, de makers van Reclaim, hebben enkele zaken aangepast en verbeterd en daarmee hebben ze Facebook alle wind uit de zeilen genomen om de app te verbieden. Op de Facebookpagina schrijven de makers dat het nu mogelijk is om zelf te bepalen welke foto’s je wilt reclaimen. Gebruikers hoeven ook niet meer op het hele proces te wachten. Het verzoek wordt automatisch in de wachtrij gezet. Zodra het proces uit uitgevoerd is krijgt de gebruiker een bevestigingsmailtje.

Tessel: Wat is het en wat hebben we eraan??

Facebook en vrijwel alle social media websites hebben zichzelf het recht verschaft via de algemene voorwaarden om je foto’s te gebruiken en zelfs te verkopen aan derden. Dat is enerzijds begrijpelijk, omdat – indien iemand jouw foto leuk vindt of deelt met anderen – het al niet meer onder jouw controle valt en het netwerk zich hiervoor moet vrijwaren. Maar Facebook wil verder: ze wil advertenties tonen aan mensen binnen en buiten het netwerk van Facebook met jouw foto (omdat jij die aanbieder geliked hebt). Dat is bedoeld om het vertrouwen in de aanbieder te vergroten, maar maakt jou indirect mede-aanbieder, zonder dat je daar ooit om gevraagd hebt of dat je daar impliciet toestemming voor hebt verleend. Het reclaimen van foto’s is een statement, meer niet. Je voortdurende deelname maakt dat Facebook de foto’s nog steeds kan gebruiken. Maar het is wel een statement wat bij Facebook tot een reactie leidde. Veel effectiever is je privacy-settings bij je Vind-ik-leuks (linker kantlijn) via de Privacy Settings (icoontje rechts) allemaal op ‘Alleen ik’  zetten. Maar goed, het maken van een statement is ook een manier van ‘stampen met je voeten’.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 2 februari 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s