De Digitale Media van 9 maart 2014

Roaming

Onderwerpen:

  • Europarlementariers voorzien harde confrontatie over roaming
  • MySpace probeerde tevergeefs Spotify te kopen
  • Nieuwe Pebble smartwatch meest succesvolle crowdfundingproject ooit
  • Belastingdienst app meest gedownload in Nederland

1 – Europarlementariers voorzien harde confrontatie over afschaffing roaming kosten

Bronnen: Tweakers | NU – De Europese landen willen de extra kosten voor bellen, sms’en en mobiel internetten in een ander Europees land verlagen, maar niet helemaal opheffen. Leden van het Europees Parlement hebben er bij de Raad van Ministers sterk op aangedrongen dat de roamingtarieven voor het einde van het jaar afgeschaft moeten worden. De Raad kwam met een afgezwakt voorstel met uitstel tot 2018 en roamen tot 5MB per dag uit eigen bundel. 

De Europese ministers nemen daarmee een ander standpunt in dan het Europees Parlement (EP), dat vorig jaar al instemde met een voorstel van voormalig eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) om de roamingkosten dit jaar helemaal af te schaffen.

De lidstaten vinden dat consumenten alleen binnen een nog te bepalen limiet moeten kunnen bellen en internetten zonder extra kosten. Wanneer dat tegoed is opgebruikt mag een provider wel kosten in rekening brengen. Dat bedrag moet wel een stuk lager liggen dan de huidige tarieven.

In een brandbrief laten 126 parlementariërs van het Europees Parlement dan ook weten niets te zien in de voorstellen van de Commissie: “The gap between ending roaming charges, and 5 MB per day is immeasurably large.”

De nieuwe maatregelen zouden vanaf 2016 in werking treden. In 2018 zou er vervolgens gekeken moeten worden of de roamingkosten verder moeten worden teruggebracht.

Om nieuwe Europese regelgeving aan te nemen moeten zowel de Europese ministers als het Europees parlement akkoord gaan met de tekst. De EU-lidstaten en het EP moeten dus op zoek naar een compromis. Ook op het gebied van net neutraliteit wil de Raad minder ver gaan dan het Parlement.

Belediging
D66-europarlementariër Marietje Schaake stelt dat de voorstellen van de Raad “elke ambitie missen”. “Een paar MB per dag aanbieden in plaats van het volledig afschaffen van roaming is een forse belediging voor het Europees Parlement maar vooral voor alle Europeanen die hun telefoonrekening omlaag willen”, aldus Schaake in een brandbrief (pdf), ondertekend door 126 andere europarlementariërs van diverse partijen.

Consumentenbond
De Consumentenbond meldt dat het teleurgesteld is over het voorstel. “In het voorstel van de Raad van Ministers staat weliswaar dat mobiel bellen en internetten tegen het lokale tarief moet plaatsvinden, maar dat geldt alleen tot een klein aantal MB’s. Daarna moeten consumenten bijbetalen”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. “De Europese Raad van Ministers lijkt vooral naar de telecomindustrie te hebben geluisterd. Niet naar de miljoenen consumenten die zich al jaren over de roamingtarieven beklagen.”

myspace-homepage-2007

2 – MySpace probeerde tevergeefs Spotify over te nemen

Bronnen: Musically | The Guardian | NU – Voordat het sociale netwerk Myspace ten onder ging aan de populariteit van concurrent Facebook, wilde de site muziekstreamingdienst Spotify overnemen.  

“We hebben geprobeerd Spotify te kopen en zij gingen absoluut niet aan ons verkopen. Dat hadden ze niet nodig”, zei Sean Percival, een voormalig marketingdirecteur van Myspace, tijdens een speech in Oslo.

Volgens Music Ally, dat aanwezig was bij de speech, is niet precies duidelijk wanneer Myspace een bod deed op Spotify. De streamingdienst werd in 2008 gelanceerd, ongeveer op het moment dat Myspace zijn populariteit dankzij de opkomst van Facebook scherp zag dalen.

Myspace, gestart in juli 2003 en in 2005 overgenomen door News Corps, was een van de meest populaire websites op het internet en werd vaak gezien als een typisch voorbeeld van de zogenaamde web 2.0-trend. Volgens Alexa, een verzamelaar van internet-statistieken, stond Myspace in 2006 op nummer vier van de meest populaire Engelstalige websites en op nummer elf van meest populaire websites ter wereld. Op 30 januari 2012 was Myspace gedaald naar plaats 154.

Myspace wordt gezien als een belangrijke exponent van de hedendaagse (Engelstalige) jeugdcultuur, waar het hebben van veel ‘vrienden’ als een statussymbool wordt gezien. Onder meer veel muziekbands zijn via Myspace doorgebroken of zijn er mede door bekend geworden. In Nederland en Vlaanderen is de site minder populair, onder meer vanwege de taal, en is de marktleider Facebook. In 2007 is er een Nederlandse (beta versie) van Myspace.

Myspace, in de latere jaren onderdeel van mediaconglomeraat News Corp, had echter nog een “zeer unieke deal met muzieklabels”, zei Percival. De site was lange tijd de enige plek waar legaal en gratis naar populaire muziek kon worden geluisterd.  “We hadden die deal met de labels vroeg gemaakt, en niemand kwam erbij in de buurt. We hadden vol moeten inzetten op muziek en al het andere laten varen”, zegt Percival nu over die tijd.

Spaghetti
Het uiterlijk van Myspace werd volgens Percival echter een “enorme spaghettiwarboel” en er werden honderden miljoenen dollars geïnvesteerd in het openen van kantoren over de hele wereld.

In 2011 nam zanger/acteur Justin Timberlake MySpace over voor 35 miljoen dollar. De grap is dat Timberlake in de film The Social Network, over de opkomst van Facebook, de rol van Sean Parker vervulde. Parker zorgde voor de financiering van Facebook. Op het technologieblog TechCrunch verweet Parker de ondergang van MySpace aan de ongekend rommelige opbouw van de site: “The failure to execute product development,” Parker replies. “They weren’t successful in treating and evolving the product enough, it was basically this junk heap of bad design that persisted for many many years. There was a period of time where if they had just copied Facebook rapidly, they would have been Facebook. They were giant, the network effects, the scale effects were enormous.”

Rupert Murdoch, directeur van News Corp, zei bovendien dat Myspace in een jaar tijd een omzet van 1 miljard dollar zou behalen. Daardoor werd de focus compleet naar het verdienen van geld. “Ze hadden geen respect voor de gebruikers”, zegt Percival daarover.

Hij prijst Facebook voor de manier waarop in de eerste jaren van de site totaal niet werd gefocust op geld verdienen, en waarop advertenties momenteel “een stukje natuurlijker” aanvoelen. Facebook draaide in heel 2014 een omzet van 12,47 miljard dollar (ruim 11 miljard euro) en maakte bijna 3 miljard dollar (2,7 miljard euro) winst.

photo-1024x768

3 – Nieuwe Pebble smartwatch meest succesvolle crowdfundingproject ooit

Bron: NU – De nieuwe smartwatch van Pebble, de Pebble Time, is in ruim een week tijd het populairste crowdfundingproject ooit geworden. 

De Pebble Time heeft na acht dagen al ruim 15 miljoen dollar opgehaald via Kickstarter. Daarmee is het woensdagnacht de multifunctionele koelbox Coolest Cooler ruimschoots voorbij gegaan.

Via crowdfundingwebsite Kickstarter kunnen geïnteresseerden een product kopen of project steunen voor er daadwerkelijk producten zijn. Zij kopen het recht als eerste een model te ontvangen. In acht dagen zijn er ongeveer 75.000 exemplaren voorbesteld.

Pebble was in 2012 met zijn eerste horloge een van de eerste grote successen op het gebied van crowdfunding. Vorige week dinsdag werd ook de nieuwe Pebble Time via Kickstarter aangeboden.

E-ink kleurenscherm
Het bedrijf wilde in een maand tijd 500.000 dollar ophalen. Dat doel werd in vijftien minuten al behaald. Het horloge kostte voor vroege klanten 159 dollar en de uiteindelijke prijs ligt op 199 dollar. De eerste varianten van de Pebble Time worden in mei naar klanten verstuurd.

De smartwatch is bijzonder omdat het apparaat een e-ink kleurenscherm heeft. Zo’n scherm is energiezuinig waardoor hij altijd aan kan staan zonder dat het horloge vaak hoeft te worden opgeladen. De Pebble Time heeft ook compleet nieuwe software meegekregen.

Belastingdienst app

4 – Belastingdienst app meest gedownload in Nederland

Bron: NU – De speciale app van de Belastingdienst waarmee mensen aangifte kunnen doen voor de inkomstenbelasting, is de meest gedownloade app van Nederland.  

De app kan sinds afgelopen zondag worden gedownload en is geschikt voor mensen met een eenvoudige, overzichtelijke aangifte. De gegevens zijn door de fiscus van tevoren ingevuld en kunnen niet gewijzigd worden. De app is deze week al 270.000 keer gebruikt.

Aangifte doen kan ook op de site van de Belastingdienst. Die was door een massale belangstelling op de eerste dag gedurende enige uren overbelast. Mensen werd gevraagd later in te loggen.

900.000 aangiften
Inmiddels hebben bijna 1,3 miljoen mensen de vooraf ingevulde gegevens gedownload en zijn er al 900.000 aangiften ingediend.

Dit jaar zullen naar verwachting 12 miljoen particulieren en ondernemers aangifte doen over het belastingjaar 2014. Bij de aangifte inkomstenbelasting heeft de fiscus voor 60 procent van de mensen alle gegevens al ingevuld.

Voor de overige mensen geldt dat de aangifte voor ongeveer 90 procent van tevoren is ingevuld. De Belastingdienst raadt wel aan om alles goed te controleren.

De deadline voor de aangifte ligt dit jaar op 30 april, een maand later dan de afgelopen jaren.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s