De Digitale Media van 23 maart 2015

google-blackmail

Onderwerpen:

  • Google chanteerde andere webdiensten
  • Magic Lead spannendste virtual en augmented reality tot nu toe
  • Happening: NL Whatsapp killer?
  • LinkedIn lanceert Android app Job Search

 1 – Google chanteerde andere webdiensten

Bron: Telegraaf – Google heeft in het verleden informatie gestolen van bepaalde webdiensten en hen gedreigd uit zoekresultaten te weren toen zij daarover klaagden. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse handelscommissie FTC, dat in handen is gekomen van The Wall Street Journal.

Google heeft informatie gebruikt van ondermeer recensiesite Yelp, webwinkel Amazon en reissite Tripadvisor. Toen deze hierover klaagden, dreigde de zoekreus de sites niet meer te tonen bij zoekopdrachten, iets dat desastreus is voor een site omdat Google verreweg de grootste zoekmachine op het internet is.

Daarnaast heeft het bedrijf zijn eigen diensten gepromoot in de zoekresultaten door ze hoger te tonen dan die van concurrenten. Deze andere bedrijven konden hierdoor dus minder gebruikers aantrekken.

Om deze en nog enkele andere redenen rees binnen de FTC de vraag of het moest optreden tegen Google. Volgens The Wall Street Journal spande het er echt om, maar besloot de overheidsorganisatie uiteindelijk geen actie te ondernemen. Dat kwam ondermeer omdat Google zelf ook al zijn praktijken enigszins verbeterd had. Zo is het tegenwoordig mogelijk voor webdiensten om aan te geven dat informatie niet door Google over mag worden genomen.

Tessel: Foei… Goliath-gevalletje??

image

2 – Magic Leap spannendste virtual en augmented reality tot nu toe

Bron: PCM – Het mysterieuze Magic Leap heeft opnieuw een klein beetje laten zien hoe zijn augmented reality-apparaat eruit komt te zien. Het bedrijf heeft een video online gezet waarin te zien is hoe de applicatie werkt, al is er nog steeds weinig echt bekend over het uiteindelijke product. Recent werd bekend dan Google – samen met andere investeerders – een half miljard dollar in het bedrijfje investeren.

magic-leap_0043_Layer-19

Magic Leap is een startup die werkt aan een slimme bril die augmented met virtual reality combineert. Het concept heeft wat weg van Microsofts Hololens, maar over de Magic Leap is nog maar weinig bekend. Tot nu.

Bron – Magic Leap was founded on an idea: that computing and technology should bend to us, to our needs, to our humanity, and to our experience. People should be first. Technology should serve us. Computing should match human experience, it should respect human physiology.

Tech-demo
De makers hebben een demo online gezet, waarin de bril wordt getest in het kantoor van het bedrijf. Daarin is te zien hoe allerlei fictieve monsters in beeld verschijnen, die de speler met een plastic geweer overhoop schiet. Als deze demo echt weergeeft hoe de Magic Leap straks écht werkt, dan kunnen we niet wachten op de toepassingen ervan.

Tessel: Hoe werkt het? en is het echt leuk? We hebben ene paar jaar geleden gedoe gehad met mensen die een virtueel tweede leven hadden in één of ander spelletje… loop je hiermee niet het risico dat mensen zich opsluiten in hun huis en een ‘ander’ leven nemen?

Edwin: Klopt, SecondLife had vanaf 2003 velen in zijn greep. Sommigen besteden aan de digitale wereld, die Linden Lab had gecreeerd, een klein vermogen. Banken zagen ook hun kans schoon. Ondermeer Disney en Amazon opende er virtuele winkels. In 2009 hadden 1400 fysieke bedrijven een representatie in SecondLife.

Daarna stierf de SL-hype langzaam uit, om op 50-60K mensen per dag te blijven hangen. Die voornamelijk nog ophouden in de vele virtuele clubs die de V-wereld rijk is. Facebook lijkt een belangrijke rol te hebben gespeeld bij het ont-hypen van SL: Facebook maakte makkelijker om nieuwe mensen te ontmoeten.

De kans dat mensen zich opsluiten in een digitale wereld is altijd aanwezig, maar dat geldt vooral voor de ca. 10% van de mensen die gevoelig zijn voor verslavingen.

Mysterieus bedrijf
Er is nog maar weinig bekend over Magic Leap, een startup die in oktober bekend werd toen Google miljoenen in het bedrijfje investeerde. Het bedrijf wil informatie niet alleen op een scherm weergeven, maar ook via een kleine beamer op de ‘echte wereld’ projecteren.

‘Cinematic reality’
Magic Leap noemt zijn wearable zelf “cinematic reality”, omdat andere termen als virtual en augmented reality niet altijd kloppen. Magic Leap zegt zelf dat zij een gebruiksvriendelijke interface bieden voor draagbare computers. Het is echter maar de vraag wanneer het apparaat klaar is, en hoe dat eruit komt te zien.

Happening-app

3 – Happening: NL Whatsapp killer?

Bron: Apparata – Praktisch iedereen met een smartphone gebruikt ook WhatsApp, maar dat betekent niet dat dit de perfecte berichtenapp is. Dat er nog heel wat te verbeteren valt bewijzen drie Nederlanders met hun Happening-app, die inmiddels al tienduizenden keren gedownload is. 

 

Happening bevat alle belangrijke functies van WhatsApp (het chatten met mensen en het voeren van groepsgesprekken), maar breidt dit verder uit met allerlei andere handige programma’s waar je de app niet voor hoeft te verlaten. Zo kun je een boodschappenlijstje maken met vrienden, snel uitrekenen wie wat moet betalen, een datum prikken en een to do-list bijhouden.

Studenten en vriendengroepen
Een uitkomst voor studenten en vriendengroepen dus, en deze extra functies maken Happening volgens bedenkers Jelmer Feenstra, Emiel Mols en Frank van Viegen ook zo speciaal, zo vertellen ze aan EditieNL. Met een druk op de knop kun je zien wie er vanavond mee-eten in je studentenhuis, en kun je vanuit de app direct zien hoeveel iedereen moet betalen. Verschillende spelletjes zorgen er bovendien voor dat het niet alleen maar praktisch hoeft te zijn om Happening te gebruiken.

Zo zit er een Selfie-game in Happening verwerkt die de deelnemers op willekeurige momenten van de dag vraagt een selfie te nemen, zodat je ineens van al je vrienden te zien krijgt wat ze aan het doen zijn. Ook benieuwd of Happening WhatsApp op je telefoon kan vervangen? Je kunt de app gratis downloaden voor iOS en Android.

Tessel: Leuk en irritant, want nu kan je iedereen vinden op de App, en dat gaat dan allemaal weer uit elkaar vallen..zucht. Maar Nederlandse uitvinding dus cool.

screen568x568screen568x568-2

4 – LinkedIn lanceert Android app Job search

Bron: NU – In navolging op de app Job Search voor iOS, lanceert Linkedin ook voor Android eenzelfde applicatie om een baan te vinden. Dat laat het bedrijf weten op zijn blog. De applicatie is voorlopig alleen beschikbaar in Engelstalige landen, en kan in Nederland dus nog niet worden gedownload.

Door te zoeken op titel, locatie, bedrijf, industrie of aantal dienstjaren helpt Linkedin Job Search gebruikers bij het zoeken van een baan. Daarnaast geeft het aanbevelingen op basis van zoekhistorie en notificaties van vacatures die aan het verlopen zijn.

Linkedin Job Search voor Android biedt dezelfde functies als het op Apples besturingssysteem doet. Toch zegt het sociale medium dat de applicatie vanaf de grond is opgebouwd.

Zo ziet de interface er grotendeels hetzelfde uit, maar zijn er speciale toevoegingen voor Android. Zo is er een menu dat vanaf de zijkant van het scherm kan worden opengeschoven.

Ook kwam Linkedin met statistieken waarin het Android- en iOS-gebruikers vergelijkt. Daaruit blijkt dat mensen die werken met Android op Linkedin veel uitnodigingen versturen en in de IT- en programmeersector werken, terwijl iOS-gebruikers veel op het sociale netwerk zoeken en vaak werken in de gezondheidssector of als grafisch ontwerper.

Tessel: Handig! Nog niet in Nederland, maar dat zal vast wel komen. Is de tijd dat je in de krant bladert nou écht voorbij? En hoe belangrijk is LinkedIn eigenlijk nog tegenwoordig?

Edwin: Linkedin is duidelijk bezig meer invulling te geven aan de kansen die het bedrijf heeft. Met de apps Sales Navigator (volg je contacten) en Pulse (nieuws) en Recruiter (werving/selectie) bedienen ze de zakelijke Premium-gebruiker. Wereldwijd heeft LinkedIn ca. 275-300 miljoen gebruikers. In Nederland zijn er bijna 4,5 miljoen profielen, wat het na Facebook het grootste social network maakt. Tegelijk is de engagement op LinkedIn het laagst.

Andere interessante wetenswaardigheden (bron):

  1. 3% van de ‘verslaafden’ zijn verantwoordelijk voor 46% van alle pagina-bezoeken.
  2. Ongeveer 66% van de bezoekers is man.
  3. Drie op de vier gebruikers staat open om benaderd te worden voor ander werk.
  4. Ongeveer 30% maakt gebruik van de Nederlandstalige interface.
  5. Een Nederlandse bezoeker komt 4,9 keer per maand en bekijkt in totaal 20 pagina’s.
  6. Op LinkedIn verblijft men gemiddeld 17 minuten per maand. Ter vergelijking, op Twitter is dat 21 minuten en op Facebook 6,75 uur.
  7. Totale internettijd bedraagt 38,5 uur per maand waarvan 9,6 uur op sociale media (Comscore).

Cijfers: Nederlandse bedrijven op LinkedIn

  1. 122.865 bedrijven hebben een bedrijfsprofiel, met locatie in Nederland,
  2. Hiervan adverteren 1821 bedrijven hun vacatures op LinkedIn Jobs (een stijging van +70% t.o.v. vorig jaar).
  3. 5.899 banen (Jobs) zijn betaald geadverteerd en daarmee is het de #1 vacaturebank voor werkgevers
  4. Een vacature wordt gemiddeld 1120 keer bekeken, krijgt 27 sollicitaties waarvan 30% passieve kandidaten.
  5. Top 5 meest actieve branches (aantal personen):
    1. (198838) Hospital & Health Care
    2. (158955) Information Technology and Services
    3. (102619) Government Administration
    4. (99301) Financial Services
    5. (98954) Education Management
  6. Top 5 bedrijven met de meeste Nederlandse leden:
    1. (16035) ABN AMRO Bank N.V.
    2. (14582) Rabobank
    3. (12312) ING Nederland
    4. (11309) KPN
    5. (10541) Philips

LinkedIn haalt voor het grootste gedeelte van zijn omzet uit professionele oplossingen voor recruiters.

Note: op zaterdag 28 maart openen hackerspaces overal ter wereld de deuren voor het publiek. Ook het Almeerse collectief Skillz doet mee. Vanaf 10.00 uur ben je van harte welkom in De Voetnoot.

Advertenties

2 gedachtes over “De Digitale Media van 23 maart 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s