De Digitale Media van 11 mei 2015

cloud-storage[1]

Onderwerpen:

  • 1:3 Nederlanders gebruikt opslagdiensten op Internet
  • 1:10 Nederlanders heeft een kapot scherm op z’n smartphone
  • Ziggo verliest 47.000 klanten na migratie TV-netwerk
  • TomTom stapt in zelfrijdende auto

1 – 1:3 Nederlanders gebruikt opslagdiensten op Internet

Bron: Tweakers – Een derde van de Nederlanders gebruikt internetopslagdiensten. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. Daarmee gebruiken Nederlanders vaker cloudopslagdiensten dan andere inwoners van de Europese Unie, al betalen ze er wel minder vaak voor.

Gemiddeld gebruikt 27 procent van de inwoners van de Europese Unie cloudopslagdiensten, wat minder is dan de 36 procent van de Nederlanders. Dat meldt het CBS op basis van Eurostat-cijfers. In België is het percentage met 33 procent iets lager, maar wel nog hoger dan het Europese gemiddelde. Ondanks het hogere gebruik betalen Nederlanders wel minder vaak: 10 procent van de Nederlandse internetgebruikers betaalt voor een internetopslagdienst, tegenover 11 procent van de EU-inwoners.

2015-mei-opslagdiensten

Jongere Nederlanders slaan veel vaker bestanden op bij internetopslagdiensten dan inwoners van Nederland boven de 55: 51 procent tegen 21 procent. Ook het opleidingsniveau hangt samen met het gebruik van internetopslagdiensten: hoogopgeleiden doen dat bijna twee keer zo vaak. Nederlanders slaan vooral foto’s op, gevolgd door tekst en andere documenten, muziek en video’s.

Voorbeelden van opslagdiensten zijn: Dropbox, iCloud, Box, One Drive (voorheen Sky Drive), Google Drive, HighTail (voorheen YouSendIt), Mega, Cloud Drive en SugarSync.

slide3[1]

2 – 1 op de 10 Nederlandse smartphonebezitters heeft een kapot scherm

Bron: Tweakers – Bijna 10 procent van alle smartphonebezitters in Nederland kampt met een beschadigd scherm. Dat claimt Multiscope na onderzoek onder 823 consumenten met een smartphone. Een kapot scherm is het meest voorkomende mankement.

Een op de vijf smartphonebezitters heeft last van mankementen aan zijn of haar toestel, concludeert Multiscope, maar het bureau ziet ‘een snel leeglopende accu’ ook als mankement. Toch is dit niet het meest voorkomende probleem: van alle mankementen waar de bezitters mee kampen, betreft 39 procent het vrij breed verwoorde ‘schade aan het scherm’.

Bij 28 procent van de gerapporteerde problemen gaat het om een snel leeglopende accu en in 8 procent van de gevallen zijn het knopjes die mankementen vertonen. Vooral jongeren van 18 tot 24 jaar kampen met schade aan het scherm en een op de drie van hen geeft aan dat de smartphone problemen vertoont. Bij 45-plussers is dat maar een op de tien.

Ondanks de veelvoorkomende mankementen, laten consumenten zich niet weerhouden een tweedehands toestel aan te schaffen: een op de tien in gebruik zijnde smartphones is tweedehands. Gemiddeld hebben Nederlandse consumenten een smartphone 16 maanden in gebruik. Het onderzoek werd in totaal gehouden onder 1013 consumenten, maar 823 van hen hadden een smartphone.

ziggo-logo-vervormd[1]

3 – Ziggo verliest 47.000 klanten na migratie TV-netwerk

Bron: Tweakers – De combinatie van Ziggo en UPC, die sinds vorige maand onder de naam Ziggo door het leven gaat, heeft in het eerste kwartaal 47.000 abonnementen verloren. Vooral in het oude Ziggo-gebied, waar een migratie van het tv-netwerk plaatsvond, waren veel opzeggingen.

Van de 47.000 verloren abonnementen – Ziggo geeft niet aan hoeveel individuele klanten dat zijn, maar klanten kunnen verschillende abonnementen hebben – verdwenen er 43.000 in het gebied dat voor de fusie met UPC onder Ziggo viel. Dat laat het bedrijf weten in een verklaring.

In dat gebied moesten klanten hun televisie opnieuw instellen om gebruik te maken van kabel-tv, omdat Ziggo overstapte op het tv-systeem van het oude UPC. Volgens Ziggo komt het hoge aantal opzeggingen deels door die ‘netwerkharmonisatie‘, al is de daling volgens de kabelaar ook te wijten aan de sterke concurrentie. In het vorige kwartaal verloor Ziggo ook al klanten; toen bedroeg het verlies 26.000 abonnees.

Ook het aantal vaste-telefonieklanten van Ziggo daalde, met 7400, blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Liberty Global. Het verlies van de tv- en telefonieklanten werd gecompenseerd door een toename van 10.000 internetklanten, waardoor het totale verlies van het aantal abonnementen neerkwam op circa 47.000. Daarbij zijn 29.000 mobiele abonnees die Ziggo erbij kreeg niet meegeteld. Ziggo is een virtuele operator op het netwerk van Vodafone.

De Nederlandse tak van het internationale kabelbedrijf behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 707,4 miljoen dollar, omgerekend circa 630 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 318,1 miljoen euro, maar dat was voordat Ziggo bij UPC werd gevoegd; die cijfers hadden dus enkel betrekking op UPC. In totaal behaalde Liberty Global een omzet van 4,5 miljard dollar en een verlies van 521,7 miljoen dollar.

1391770158-renault-r-link-wins-sbd-usability-ranking_crop-950x400[1]

4 – TomTom stapt in zelfrijdende auto

Bron: Webwereld – Navigatiefabrikant TomTom zet komende jaren fors in op technologie voor zelfrijdende auto’s. Het Nederlandse bedrijf wil na zeven magere jaren eindelijk weer successen oogsten.

Volgens CEO Harold Godijn is TomTom één van de weinige leveranciers in de wereld die in staat is locatiedata aan te bieden die goed genoeg is voor toekomstige zelfrijdende auto’s. Tegen persbureau Reuters vertelt hij dat hij dat TomTom aan alle veiligheidsvoorschriften kan voldoen. Dat zou de interesse van vele autofabrikanten hebben gewekt.

Godijn vertelt dat het bedrijf als enige in de wereld on-the-fly kaarten kan uittekenen en daarin feedback verwerken van andere auto’s op de wereld. TomTom-technologie in een zelfrijdende auto deelt zijn data vervolgens ook met andere bestuurders. In stilte heeft TomTom hard gewerkt aan telematics – telecommunicatietechnologie in auto’s die samenwerkt met alle beschikbare sensoren.

Vincent Everts had vorige week een leuk interview met Harold Goddijn, CEO van TomTom, naar aanleiding van het 25 jaar bestaan. Waar gaat TomTom naar toe?

Waar gaat HERE naartoe?
TomTom heeft de laatste jaren te kampen met flinke concurrentie van Nokia HERE, Garmin en Google. Aangezien HERE in de uitverkoop staat, bestaat de kans dat deze speler – met een marktaandeel van 70 procent in automotive – in handen van een grote concurrent belandt. Het feit dat veel mensen een mobieltje met gratis software in plaats van losse TomToms zijn gaan gebruiken voor navigatie, heeft het bedrijf hard geraakt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s