De Digitale Media van 22 juni 2015

sourcepoint

Onderwerpen:

  • Nederlandse bende maakt miljoen Euro buit met phishing
  • Grote webwinkels halen producten van Beslist.nl
  • Apple Watch 2 minder afhankelijk van iPhone
  • Oud-topman Google blokkeert content voor adblockers

1 – Nederlandse bende maakt miljoen Euro buit met phishing

Bron: NU – De politie heeft vier mannen en een vrouw aangehouden in Amsterdam die binnen een jaar ruim een miljoen euro wisten buit te maken via phishing.
Dat laat de politie vrijdag weten.

Phishing

De verdachten zouden phishingmails hebben gestuurd die van de bank van de slachtoffers afkomstig leken. De slachtoffers werd gevraagd op een link te klikken en hun gegevens achter te laten. De verdachten selecteerden vervolgens de personen met een hoog saldo.

Deze slachtoffers werden daarna door de vrouwelijke verdachte gebeld die zich voordeed als bankmedewerkster. Aan de telefoon werden dan de gegevens van het slachtoffer zogenaamd geüpdatet en werden inloggegevens afgetroggeld.

Autoverkoop

Met deze gegevens maakte een andere persoon direct geld over naar een andere rekening. Het geld ging echter niet naar de verdachten zelf. Zij maakten het geld over naar de rekening van een garagehouder of autoverkoper voor de aanschaf van een auto.

Er stond tijdens het telefoongesprek volgens de politie alvast een van de verdachten klaar bij de betreffende autoverkoper om de auto direct mee te nemen. Het voertuig werd vervolgens verkocht voor een lagere prijs om het geld zo alsnog in het bezit te krijgen.

In totaal wist het vijftal hiermee ruim een miljoen euro binnen te halen. De rechtercommissaris verlengde het voorarrest van de vijf verdachten vrijdag met veertien dagen. Het vijftal wordt verdacht van onder meer oplichting en witwassen.

2 – Grote webwinkels halen producten van Beslist.nl

Bron: NU – Diverse grote webwinkels hebben hun volledige aanbod of een deel van hun producten van vergelijkingssite Beslist.nl gehaald. De bedrijven zijn ontevreden over de hoge kosten. In ieder geval elektronicawebwinkel Alternate.nl en Mediamarkt zijn niet meer op Beslist.nl te vinden. Bol.com heeft ruim de helft van de producten verwijderd.

beslist

De acties zijn het gevolg van ontevredenheid over het verdienmodel van Beslist.nl. Dergelijke vergelijkers vragen een vergoeding aan bedrijven als zij voor verkeer naar de webwinkel zorgen.

Voorheen rekende Beslist.nl altijd een klein bedrag per doorklikkende bezoeker, cost per click genoemd. Eind 2014 kondigde Beslist.nl een nieuw verdienmodel aan waarbij webwinkels een hoger bedrag moesten betalen per gebruiker die iets afrekende: cost per sale.

Na verzet keerde Beslist.nl dat besluit deels terug en laat het webwinkels kiezen tussen cost per click en cost per sale.

vergelijkers

Kosten verdubbeld

Alternate.nl laat aan Emerce weten dat de kosten echter verdubbeld zijn en dat het niet meer rendabel is om op Beslist.nl te adverteren. Bol.com bevestigt tegenover NU.nl dat twee miljoen producten, ongeveer de helft van het aanbod, van Beslist.nl gehaald is.

“Door de wijzigingen in het model van Beslist.nl worden de kosten per click voor meerdere artikelen te hoog. Wij wegen dan ook bij ieder artikel af of het vertonen op Beslist.nl nog wel toegevoegde waarde biedt”, aldus het bedrijf.

“Wij doen er alles aan om de prijzen voor onze klanten zo laag mogelijk te houden, dure clicks dragen daar niet aan bij. Als meerdere partijen hun artikelen verwijderen zal van een goede vergelijking voor klanten geen sprake meer zijn”, stelt de woordvoerder.

Excessieve prijsverhogingen

Mediamarkt laat aan NU.nl weten helemaal gestopt te zijn met het tonen van producten in de vergelijker van Beslist.nl. Het bedrijf stelt dat er “excessieve prijsverhogingen” zijn doorgevoerd.

“Dit is voor ons niet meer rekenbaar en wenselijk”, aldus een woordvoerder.

Coolblue, dat eerder ook in verzet kwam tegen het nieuwe verdienmodel, laat desgevraagd weten niet te willen reageren.

Ook Beslist.nl zelf was niet bereikbaar voor commentaar.

3 – Apple Watch 2 minder afhankelijk van iPhone

Bron: NU – De Apple Watch 2 met Facetime-camera wordt minder afhankelijk van de iPhone door een verbeterde wifi-chip, waarmee de smartwatch ook zonder verbinding met een smartphone werkt. Dat meldt althans 9to5Mac op basis van anonieme bronnen. De website publiceert vaker informatie over nog niet uitgebrachte Apple-producten.

apple-watch-2

De huidige Apple Watch, die vooralsnog niet in Nederland verkrijgbaar is, werkt niet volledig zonder verbinding met de iPhone. Onder andere het versturen van sms-berichen, e-mailen en ophalen van data werkt niet zonder een actieve verbinding.

De nieuwe wifi-chip zou ervoor zorgen dat de Apple Watch 2 verschillende taken die een internetverbinding vergen onafhankelijk van de iPhone kan uitvoeren, zoals het verversen van informatie binnen een app.

Facetime-camera

De Apple Watch 2 krijgt volgens de bronnen ook een Facetime-camera waarmee gebruikers met hun smartwatch kunnen videobellen.

Met de aankomende software voor de huidige Apple Watch wordt het al mogelijk om inkomende Facetime-audio-oproepen met de smartwatch te beantwoorden. Deze software komt in de herfst van dit jaar beschikbaar voor de Apple Watch.

Accuduur

De accuduur van de Apple Watch blijft volgens de geruchten grotendeels hetzelfde. Dit betekent dat de meesten hun smartwatch na één dag gebruik moeten opladen.

In plaats van de accuduur verlengen, concentreert Apple zich liever op het toevoegen van nieuwe hardwarefuncties, zo melden de bronnen.

Meer modellen

Ook zou Apple meer modellen van de Apple Watch 2 willen uitbrengen, naast de huidige modellen Sport, Steel en Edition. De nieuwe modellen zouden een prijsklasse tussen de Steel- en Edition-editie krijgen.

De goedkoopste Apple Watch kost 399 dollar. De prijs van de smartwatch kan oplopen tot meer dan 10.000 dollar.

4 – Oud-topman Google krijgt 10 miljoen dollar om adblockers te blokkeren

Bron: NU – Een ex-Google-topman heeft 10 miljoen dollar aan investeringen opgehaald om adblockers te blokkeren. Dat zegt Ben Barokas, de oprichter van het adblock-blokkeerbedrijf Sourcepoint, tegenover de Financial Times. Google heeft niet in Sourcepoint geïnvesteerd.

adblock_detector

Barokas verkocht in 2011 zijn advertentieaanbieder Admeld aan Google voor een bedrag van 400 miljoen dollar. Het bedrijf bood advertenties aan op het internet.

Sourcepoint ontwikkelt software waarmee website-eigenaren bezoekers met een adblocker kunnen blokkeren. Volgens Barokas is de technologie “erg flexibel”, waarmee het mogelijk wordt om verschillende onderdelen van een website voor adblock-gebruikers te blokkeren.

Het nieuws komt nadat Apple aangaf dat iPhone-gebruikers binnenkort met de mobiele Safari-browser advertenties op het internet kunnen blokkeren.

Legaal

“Gebruikers hebben het recht om advertenties te blokkeren, maar uitgevers hebben ook het recht om content te blokkeren als gebruikers hun webpagina aanpassen”, aldus Barokas.

Volgens Sourcepoint wordt in de Verenigde Staten één op de vijf internetadvertenties geblokkeerd, en ligt het aantal in Europa hoger.

Betalen

Sourcepoint wil adblock-gebruikers niet alleen tegengaan, maar ook de bezoeker verschillende opties aanbieden. Zo kunnen websitebezoekers met Sourcepoint bijvoorbeeld een bedrag betalen om geen advertenties meer op de website te zien.

Ook kunnen websitebezoekers met Sourcepoint aangeven welke advertenties ze wel en niet willen zien. Op dit moment werkt het bedrijf samen met 22 uitgevers, waar Sourcepoints software in de servers wordt geïntegreerd.

Adblock Plus

De populairste adblocker, Adblock Plus, blokkeert niet alle advertenties. Bedrijven kunnen een bedrag betalen aan Adblock Plus om hun advertenties toch wel te tonen, wat het verdienmodel van de browserplugin is. Via de instellingen van Adblock Plus kunnen gebruikers deze optie uitschakelen.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 22 juni 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s