De Digitale Media van 17 augustus 2015

Buddy

Onderwerpen vandaag:

  • Twitter verwijdert limiet van 140 tekens in DM’s
  • POWNED moet video van Onno Hoes van Google zien te halen
  • Gerucht: Facebook komt met nieuws app die op Twitter lijkt
  • Maakt Buddy je straks wakker?

1 – Twitter verwijdert limiet van 140 tekens

Bron: Tweakers – Twitter heeft de limiet van 140 tekens verwijderd voor direct messages. Dat heeft het sociale netwerk bekendgemaakt. In juni sprak Twitter al de intentie uit om dm’s een in theorie oneindige lengte te geven.

Volgens Twitter is de verwijdering van de limiet van 140 karakters de eerste stap in een reeks verbeteringen voor direct messages. Met de wijziging legt Twitter meer nadruk op persoonlijke communicatie. De basis van de dienst, publieke berichten van 140 tekens, blijft ongewijzigd.

Om de limiet op te heffen, brengt Twitter updates uit van zijn applicaties voor iOS en Android, Tweetdeck en Twitter for Mac. De berichtendienst noemt zijn app voor Windows Phone niet in de blogpost, waardoor het onbekend is of die ook een update zal krijgen om de limiet op te heffen.

DM’s op Twitter hadden sinds de start van de dienst in 2006 dezelfde limiet als gewone berichten, maar Twitter wil dat gebruikers de dienst meer gebruiken voor privé-communicatie, waarvoor veel mensen nu grijpen naar alternatieven als WhatsApp, Facebook Messenger, Telegram en Google Hangouts.

Eerder maakte Twitter het al mogelijk dat je iemand een Direct Message, ook wel privé bericht of DM, kunt sturen zonder dat die persoon je volgt. Dat zou vooral gedaan zijn om webcare beter te faciliteren. Dit was eerder al in 2013 ingevoerd, maar weer ingetrokken en nu eind april 2015 wederom geactiveerd. Je dient hier overigens wel expliciet toestemming voor te geven door onder Instellingen / Beveiling en privacy, de optie ‘Privéberichten ontvangen van iedereen’ aan te zetten.

2 – POWNED moet video Onno Hoes van Google zien te halen

Bron: Tweakers – De publieke omroep Powned moet links naar beelden die zijn gemaakt met een verborgen camera uit de zoekmachines van Google en Yahoo proberen te laten verwijderen. Het gaat om beelden die zijn gemaakt van Onno Hoes, tot enige tijd geleden burgemeester van Maastricht.

In een voorlopige voorziening oordeelt de Amsterdamse rechtbank dat Powned de beelden niet had mogen uitzenden. Op de beelden was een privéafspraak van Hoes te zien. Powned verwijderde de beelden eerder al van zijn eigen website en van Uitzending Gemist.

Dat is niet genoeg; Powned moet ook zijn best doen om de beelden uit zoekmachines Google en Yahoo te halen. Volgens de rechter heeft Hoes weliswaar een publieke functie, maar betekent dat niet dat hij ‘zonder meer vogelvrij’ is. De rechter oordeelt dat er geen sprake is van een ernstige misstand en dat de beelden daarom niet met een verborgen camera hadden mogen worden gefilmd.

“Powned moet de exploitanten van die zoekmachines aanschrijven met het verzoek om de beelden te verwijderen”, zegt persrechter Illya Bilderbeek tegen Tweakers. De omroep moet bovendien bewijzen dan het de zoekmachines heeft aangeschreven. Het is onduidelijk waarom Yahoo moet worden aangeschreven, en niet Microsofts Bing, dat volgens sommige onderzoeken in Nederland een groter marktaandeel heeft dan Yahoo. Opvallend is ook dat Powned ervoor moet zorgen dat links naar de beelden ook worden verwijderd uit Google als ze opnieuw opduiken op internet.

Volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet is het niet ongebruikelijk dat een rechter opdracht geeft om informatie te verwijderen. “Het is natuurlijk de vraag wat Google ermee doet, maar je moet in ieder geval kunnen bewijzen dat je het hebt geprobeerd”, zegt hij. Google wil desgevraagd niet ingaan op dit specifieke geval, maar verwijst naar een statement waarin het zegt dat het verwijderingsverzoeken ‘nauwkeurig beoordeelt’.

De rechter geeft Powned weinig tijd om de beelden te laten verwijderen. Binnen twee werkdagen nadat het vonnis is betekend – waarbij het vonnis aan Powned is overhandigd – moet de omroep hebben geprobeerd de zoekresultaten te verwijderen. Gebeurt dat niet, dan moet Powned een boete van 5000 euro per dag betalen, met een maximum van 50.000 euro.

Daarnaast moet de publieke omroep de oorspronkelijke beelden overhandigen aan Hoes, omdat de rechtbank tot het oordeel is gekomen dat Powned de beelden heeft gemanipuleerd en Hoes wil laten controleren of de omroep de beelden nog verder gemanipuleerd heeft. Daar moet Powned binnen 24 uur aan voldoen, op straffe van een dwangsom van maximaal 100.000 euro.

De rechtszaak tussen Hoes en Powned is nog niet afgelopen, maar de rechtbank heeft een voorlopige voorziening uitgegeven om de ‘spoedeisende maatregel’ te kunnen treffen. In september gaat de rechtszaak tussen de twee partijen weer verder. Tegenover het ANP heeft Hoes echter al tevreden gereageerd op het voorlopige vonnis. Powned was niet bereikbaar voor commentaar.

Arnout: Is dit te doen?

Edwin: Het verzoek om links te verwijderen is te vergelijken met het Europese recht ‘om vergeten te mogen worden’: de zoekmachines zullen eraan meewerken, zeker als de rechter daarom vraagt. Veel belangrijker nog is dat met deze uitspraak recht gedaan wordt aan het recht op privacy buiten de werksfeer.

3 – Gerucht: Facebook komt met applicatie, die lijkt op Twitter

Bron: Tweakers – Facebook zou werken aan een app waarmee media breaking news naar gebruikers kunnen pushen. De app zou enige gelijkenis hebben met Twitter, maar wel beperkter zijn: zo kunnen gebruikers zelf geen updates plaatsen, maar zich enkel abonneren.

Volgens Business Insider, dat claimt met een bron over de app te hebben gesproken en screenshots van de app te hebben gezien,  werkt Facebook met een klein aantal bedrijven samen om de app te testen. Momenteel zou de Twitter-achtige app nog in de alphafase verkeren; het is niet duidelijk wanneer Facebook de app aan het grote publiek zou willen tonen.

De app geeft gebruikers volgens BI de mogelijkheid om ‘stations’  en ‘substations’  te volgen, wat staat voor publicaties en bepaalde onderwerpen. Publicaties kunnen vervolgens breaking news-alerts uitvaardigen, waarbij onduidelijk is of die ook echt als pushbericht op de telefoon van een gebruiker binnenkomen.

Een belangrijk verschil met Twitter is daarbij dat media enkel links naar hun eigen sites kunnen ‘tweeten’, en dus geen notificaties voor andere sites kunnen aanmaken.

Buddy-1

4 – Maakt de sociale robot Buddy je straks ’s morgens wakker?

Bron: Indiegogo Blue Frog Robotics‘ family companion robot, Buddy, has successfully secured over $400.000 thanks to almost 700 backers. 

Buddy is a social robot that connects, protects, and interacts with each member of the family. By being open sourced and easy to use, the tiny robot protects the user’s home, entertains the kids, and helps everyone stay connected.

Some tasks Buddy can are the following:

  • Be a personal assistant: Reminds the users about important tasks and events that are in agendas.
  • Watch over the home: Patrols, monitors and alerts anything that happens in the household
  • Hands-free helper: Suggests recipes, plays music, and even answers calls.
  • A child’s friend: Allows children to learn through play while having fun.

“Our ultimate goal is to improve quality of life, which is why we took special care to add to your BUDDY a CO2 sensor (carbon dioxyde) to control the quality of indoor air. Thanks to this sensor, your BUDDY can constantly sniff the air and provide a measurement of the concentration of CO2 present in a room’s air. He will identify rooms with unhealthy ventilation rates. He will send real time alerts and give you friendly advices for getting fresh air to dilute various contaminants in the indoor environment.”

The company also added that last Tuesday, Buddy made a special appearance in London. It was also the special guest on Unity’s booth at Gamescom, the Europe’s biggest trade fair for interactive games and entertainment. The friendly robot will be heading across the pond later this month to appear in Boston (August 18th) and San Francisco (August 20th).

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 17 augustus 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s